Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Mäklaren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Mäklaren »

Östgöten, all heder till dina förslag, men du får alltid laget att se så svagt ut som möjligt med dina inlägg. Byta bort Boumedienne? Inte en chans, han har varit överlägset bästa back, ingen har lika bra uppåkningar som honom. Du verkar vilja bygga laget kring juniorer och oprövade kort. Ska vi tillbaka till 2005/2006 tycker du?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Mäklaren skrev:Östgöten, all heder till dina förslag, men du får alltid laget att se så svagt ut som möjligt med dina inlägg. Byta bort Boumedienne? Inte en chans, han har varit överlägset bästa back, ingen har lika bra uppåkningar som honom. Du verkar vilja bygga laget kring juniorer och oprövade kort. Ska vi tillbaka till 2005/2006 tycker du?
Kanske för att jag inte vill att DIF ska tillbaka till 2005/2006, när klubben värvade breddspelare till höger och vänster och lyfte fram få juniorer in i A-laget. Om DIF ska kunna locka till sig de bästa juniorerna i Stockholmsområdet så måste de ges en rimlig chans att slå in sig i A-laget.

Det bästa laget på pappret är sällan de bästa laget i Elitserien. DIF är utifrån mitt perspektiv den bästa klubben i hela Sverige på att fostra centrar. Klubben har fostrat Mats Sundin, Michael Johansson m.m. Jag tycker att det är rätt att framförallt värva spetskvalité utifrån som klubben har svårt att få fram själva - det vill säga backar. Om DIF värvar Thoresen - bra - men det bör i så fall ske på Ekmans eller Ottosons bekostnad och inte på Fredrik Weigels eller Mika Zebanejads plats som center i en fjärdekedja nästa säsong.

För övrigt är det intressant att notera att DIF har vunnit tre raka segrar utan Nils Ekman eller Marcus Nilson i laget. Ska vi förvänta oss att DIF börjar förlora igen när Nils och Marcus är tillbaka?
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Det går att vinna matcher i en avslagen grundserie utan sina bästa spelare. Men säg gärna till mig om du vill att vi går in i ett stekhett slutspel utan Ragge, Mackan och Nisse. Då har vi absolut ingenting att hämta.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Mäklaren skrev:Det går att vinna matcher i en avslagen grundserie utan sina bästa spelare. Men säg gärna till mig om du vill att vi går in i ett stekhett slutspel utan Ragge, Mackan och Nisse. Då har vi absolut ingenting att hämta.
För 12-13 år sedan var Marcus Nilson en junior och oprövat kort. Om Djurgården då hade resonerat som du gör nu, dvs att man inte kan satsa på sådana spelare så hade man knappast haft honom i truppen nu.

Om Djurgården slutar lyfta upp juniorer, vilka ska då vara vår stomme när Ottosson, Nilson mfl slutat med hockeyn? Tjecker och finnar? Invärvade norrlänningar?
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Josefsson skrev:
Mäklaren skrev:Det går att vinna matcher i en avslagen grundserie utan sina bästa spelare. Men säg gärna till mig om du vill att vi går in i ett stekhett slutspel utan Ragge, Mackan och Nisse. Då har vi absolut ingenting att hämta.
För 12-13 år sedan var Marcus Nilson en junior och oprövat kort. Om Djurgården då hade resonerat som du gör nu, dvs att man inte kan satsa på sådana spelare så hade man knappast haft honom i truppen nu.

Om Djurgården slutar lyfta upp juniorer, vilka ska då vara vår stomme när Ottosson, Nilson mfl slutat med hockeyn? Tjecker och finnar? Invärvade norrlänningar?
Det enda jag vill är att DIF inte ska bli ett strykgäng igen, vilket man blir om tio av lagets ordinarie spelare är juniorer. Man behöver spets i Elitserien.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Mäklaren skrev:Det enda jag vill är att DIF inte ska bli ett strykgäng igen, vilket man blir om tio av lagets ordinarie spelare är juniorer. Man behöver spets i Elitserien.
Jag menar att DIF kommer bli ett strykgäng långsiktigt om man överger konceptet att lyfta juniorer. Att ha 10 är kanske överdrivet, men ett antal platser måste "vigas" åt oprövade juniorer och som Östgöten är inne på är det inte direkt brist på lovande spelare som knackar på dörren.

Det hade garanterat gått att hitta en finne som hade gjort det jobb Norman gör, kanske till och med varit lite vassare än Norman varit hittills. Men det hade varit idioti att plocka in den finnen och släppa John till en konkurrent istället. Spets är bra och nödvändigt, men inte alltid det bästa varken på lång eller kort sikt...
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Josefsson skrev:
Mäklaren skrev:Det enda jag vill är att DIF inte ska bli ett strykgäng igen, vilket man blir om tio av lagets ordinarie spelare är juniorer. Man behöver spets i Elitserien.
Jag menar att DIF kommer bli ett strykgäng långsiktigt om man överger konceptet att lyfta juniorer. Att ha 10 är kanske överdrivet, men ett antal platser måste "vigas" åt oprövade juniorer och som Östgöten är inne på är det inte direkt brist på lovande spelare som knackar på dörren.

Det hade garanterat gått att hitta en finne som hade gjort det jobb Norman gör, kanske till och med varit lite vassare än Norman varit hittills. Men det hade varit idioti att plocka in den finnen och släppa John till en konkurrent istället. Spets är bra och nödvändigt, men inte alltid det bästa varken på lång eller kort sikt...
Jag pratar inte om att vi skall ta in finnar och tjecker. Spetsen skall komma från spelare som Mackan, Nisse, Tellqvist, Tjärnqvist och liknande namn. Det jag är motståndare emot är ett halva laget fylls av juniorer. Jag älskar satsningen som är nu där juniorerna får chansen och jag tycker också att årets lag är det bäst balanserade mellan seniorer och juniorer på länge.

Bör också tilläggas att man, på backsidan, bör undvika att ha mer än en ung och orutinerad spelare. Backspel handlar så oerhört mycket om rutin och taktik och det finns inte någon back i DIF:s juniorled som behärskar en stabil Elitserienivå. Framåt är det dock annorlunda. Där ser jag gärna att tredje- och fjärdekedjan till stor del består av junisar.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Självfallet skall det satsas på junisar, men vi kan inte ha en lagdel enbart bestående av junisar i princip. Det funkar helt enkelt inte. Junisarna skall däremot ta platser från "medeltruppspelaren" som absolut inte skall hämtas in utifrån.

Det jag vill ha sagt är alltså att spets oavsett position skall man kunna hämta utifrån likt Thoresen eller Zachrison. Medelspelare i nivå med Fimpen Eklund bör man kunna ordna inom lagets egna organisation.

I min värld skall det in en toppcenter till nästa säsong, men denna toppcenter skall inte ta en plats från någon junis utan platsen som ställs till förfogandeblir Widings av den enkla anlöedning att han sitter på ett dyrt kontrakt och är det något vi kan få fram är det just forwards.

Skulle helst se att vår trupp denna säsong behålls i så stor utsträckning som möjligt, men att vissa justeringar genomföres.

* Ragge lär sluta *suck* Ersättare Tjärnqvist.

* Widing Försvinner ersätts av toppcenter.

* Målvaktsfrågan måste utvärderas efter säsongen. Har ingen av MArk eller Riddarn tagit ordentliga kliv framåt måste det in en ny spelare där också.

* Utvärderas om äldre spelare som Fimpen Eklund och Falk skall fortsätta i föreningen. Spontant känns det som att man inte bör göra sig av med båda då de är kulturbärare, men vi har väldigt många lovande forwards och inte minst har vi många spelare som kan göra Fimpens jobb så med litet tungt hjärta måste jag nog ändå mena att Fimpen får se sig om efter ny klubbadress. Falken blir kvar mest med tanke på att han kan användas som back och center samt att vår centersituation inte är bra...

* Sedan kan ju spelare lockas över till NHL och om så sker måste de ersättas med liknande kvalité.

*Ersätts Widing med toppcenter får vi dessutom bättre balans i lagdelarna.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Fimpen är ingen medelspelare - han är en kulturbärare. Dessutom har han långt ifrån någon fet lön och bör få stanna i föreningen tills han väljer att sluta. Medelspelare som jag anser det är spelare som hämtas utifrån och inte har någon DIF-anknytning, exempelvis Kempe.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Mäklaren skrev:Fimpen är ingen medelspelare - han är en kulturbärare. Dessutom har han långt ifrån någon fet lön och bör få stanna i föreningen tills han väljer att sluta. Medelspelare som jag anser det är spelare som hämtas utifrån och inte har någon DIF-anknytning, exempelvis Kempe.
Du måste särskilja på kulturbäraregenskaper och en spelares ishockeykunskaper.

Fimpen har det förstnämnda, men knappast det sistnämnda då vi har flertalet unga spelare som kan göra samma jobb till mindre lön.

Kempe har i alla fall i min värld tydligt visat att han kavliteer väl värda att satsa vidare på.

Dessutom är inte Fimpen ensam kulturbärare i föreningen heller för den delen utan vi har ju även spelare som Otto, Falk, Ölvestad och Mackan som alla vet vad det innevär att spela i DIF.
V-sign

Inlägg av V-sign »

Kall-El skrev:
Mäklaren skrev:Fimpen är ingen medelspelare - han är en kulturbärare. Dessutom har han långt ifrån någon fet lön och bör få stanna i föreningen tills han väljer att sluta. Medelspelare som jag anser det är spelare som hämtas utifrån och inte har någon DIF-anknytning, exempelvis Kempe.

Fimpen har det förstnämnda, men knappast det sistnämnda då vi har flertalet unga spelare som kan göra samma jobb till mindre lön.

Kempe har i alla fall i min värld tydligt visat att han kavliteer väl värda att satsa vidare på.

Dessutom är inte Fimpen ensam kulturbärare i föreningen heller för den delen utan vi har ju även spelare som Otto, Falk, Ölvestad och Mackan som alla vet vad det innevär att spela i DIF.
I min bok har Kempe bevisat att han är mer än en medelspelare. Satsar helt klart hellre på honom än på Fimpen som jag tycker snart har gjort sitt i Djurgården.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

V-sign skrev:
Kall-El skrev:

I min bok har Kempe bevisat att han är mer än en medelspelare. Satsar helt klart hellre på honom än på Fimpen som jag tycker snart har gjort sitt i Djurgården.
Jag ger mig inte in på Fimpen disskusionen men Kempe däremot.

Jag har inget emot honom som person eller hockeyspelare MEN jag är övertygad att vi har en spelare som är likadan och troligen bättre än honom i våra juniorled. Det enda är att denna någon är ca 4år yngre. Till den här säsongen ansåg jag att Kempe var en felaktig värvning då jag tyckte att han vara överflödig sett utifrån vilka spelare vi redan hade kontrakterade. Självklart vi kan bänka spelare till höger och vänster men hade det inte varit bättre att ha en junis med i truppen för att se och lära? Jag tror nog det gömmer sig flera Krüger där nere som efter ett läroår hade kunnat göra en sådan säsong som Krüger hade i fjor. Jag är övertygad om att Kempe inte kommer göra det vare sig i år eller nästa år. Han har två säsonger i ES i benen och har så här långt inte stuckit ut från mängden. Inte ens i bandyklubben, iaf inte enligt mig.

Som någon annan sa, hela laget ska inte bestå av junisar men vi ska absolut visa att vi är en klubb som är beredda att satsa på dom som har talang och vilja/hjärta, vilket vi har gjort de senaste säsongerna.
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Till nästa säsong försvinner Falk, Krüger och Widing (om inte än fler) och självklart måste dessa ersättas med åtminstone en spelare av klass i form av t.ex. Thoresen.
Utöver det så ska vi dock satsa på juniorer, inget snack om saken!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev: Bör också tilläggas att man, på backsidan, bör undvika att ha mer än en ung och orutinerad spelare. Backspel handlar så oerhört mycket om rutin och taktik och det finns inte någon back i DIF:s juniorled som behärskar en stabil Elitserienivå. Framåt är det dock annorlunda. Där ser jag gärna att tredje- och fjärdekedjan till stor del består av junisar.
Det är ju precis det som Östgöten har sagt. Han pratar om två centrar i huvudsak, Zibanejad och Weigel. Vad gäller hans förslag på backsidan, om du tittar, så är det bara Claesson som är junior.

Jag håller med Östgöten i det han säger men faktum är ändå att en center måste in. Min tes är ju att Nichlas Falk lägger skridskorna på hyllan vilket betyder att endast Otto och Norman är renodlade centrar, förutsatt att även Krüger lämnar. Det mest realistiska är då att lägga allt krut man har för att värva Patrik Zackrisson (Thoresen lär få fler chanser i NHL).

Då har vi:
Ottosson
Zackrisson
Norman
Weigel
och Zibanejad som går in vid skador.

En bra mix centrar, men framförallt en tuff center i Zackrisson som skulle bli fantastisk i en kedja med Nilson och Ekman. Dessutom ger vi de yngre chansen. Vad mer kan man begära?
Säg den glädje som varar
kaminor

Inlägg av kaminor »

Utgår ifrån att Thoresen och Engqvist inte kommer hem.

Oscar Möller är ett intressant och mer realistiskt alternativ till en ledig centerposition.

Tjärna kommer hem på backen. Det är jag fan övertygad om (igen).
Hoppas också att Timmy eller Kyle kommer tillbaka.

Widing lämnar så klart. Krüger likaså. Ragge och Falk lägger av.
Hoppas och tror att Norman och Cehlin stannar en säsong till.

Målvaktsfrågan är knepig. Inte omöjligt att Wesslau vänder hem redan till nästa säsong. Annars är Tellqvist så klart aktuell.

Fimpens vara eller icke-vara är svårt att sia om.
Låst