Valet 2010

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.

Vad väljer du?

Omröstningen slutade 2010-09-19 22:20:45

Alliansen
22
58%
RödGröna
8
21%
Annat (bla SD, F!, PP...)
7
18%
Slaggar i soffan istället
1
3%

Antal röster: 38

Användarvisningsbild
Heaty
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Valet 2010

Inlägg av Heaty »

B.I.B.A skrev:
Mäklaren skrev:
B.I.B.A skrev:Självklart röstar jag rött. Det behövs en politik som gynnar alla människor, inte bara de som redan har pengar.
Faktum är att Alliansens politik är den enda som vänder sig till alla delar av befolkningen. Den sparar pengar åt dem som inte tjänar så mycket och den skapar fler jobb till arbetslösa. Dessutom gynnar den lönemässigt framgångsrika personer också. De Rödgrönas politik går ut på att ta pengar från samhällsbärarna som arbetar och sliter, för att kunna använda dem till att dela ut bidrag till folk som ligger hemma och klagar på ont i en tå eller helt enkelt inte orkar skaffa ett jobb.

Ska det verkligen vara lika lönsamt att vara hemma som att arbeta? Nej det tycker inte jag,och därför är jag starkt trogen Alliansen och Moderaterna.

Missförstå mig rätt, människor skall ha rätt till ekonomiskt stöd vid sjukdom, men det får inte gå till överdrift och de ska uppmuntras ut i arbetslivet, inte uppmuntras till att stanna kvar som bidragstagare.
Jag är student, går ut gymnasiet till våren. När jag gått ut vill jag känna att jag har möjligheten att plugga vidare och få ett studiebidrag jag kan klara mig hyfsat på, eller få ett riktigt jobb, med tryggt avtal och vettig lön.

Alliansen anser nu att det är bättre att ungdomar ska ha skitlön med otrygga avtal, varför? Inte för att det ska bli fler jobb. Nej det enda detta ger är fetare vinster till företagen (som går till aktieägarna och cheferna), medan de hårt slitande arbetarna får hälften av den lön de förtjänar. Bara jag som ser kopplingen till slavarbetare i Kina? Ägarna tjänar storkovan och arbetarna får lite kaffepengar? Det är åt det hållet vi går med den blåa politiken.

Sen håller jag med dig om att man inte ska ligga hemma och få gratisbidrag. Men Alliansens syn på sjuka är skrämmande. Säg att du skadar axeln i ditt arbete och sjukskrivs. Försäkringskassan anser efter ett par månader att du är redo att jobba halvtid, men din gamla tjänst finns inte kvar. Du blir däremot erbjuden en halvtidstjänst i ö-vik. Då har du inget val mer än att lämna ditt liv hemma i Stockholm eller var du nu bor, och flytta dit för jobbet.

Ska inte människan ändå gå i första hand? Visst är det viktigt att jobba, men mitt liv ska inte kretsa runt jobbet, utan runt min fritid med vänner, familj och inte minst Djurgårn!

Den 19e september kan vi välja mellan ökade klyftor i samhället tillsammans med Alliansen, eller ett samhälle där alla får chansen att leva.

För mig är det viktigt att mina syskon mår bra i studierna, att min mormor mår bra efter att ha slitit för samhället hela livet, att mina föräldrar får ett bra slut på livet när pensionen närmar sig, och att jag själv har vetskapen om att jag inte ses som en insekt ifall jag skulle bli sjuk. Jag är beredd att betala liiite extra skatt för att få den tryggheten.
Word. Dock tänker jag inte rösta på något parti iår, tänker rösta blankt. Är så jävla besviken på att alla har gått ifrån sina ideologier och bara smutskastar varandra. Fyfan för svensk politik för nuvarande, jag vill ha tillbaks Göran!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Rösta på Humanistiska Partiet!
Säg den glädje som varar
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

En fråga till BIBA: Ska man tjäna lika mycket pengar på att vara hemma som man gör på att arbeta?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

En fråga till BIBA: Ska man tjäna lika mycket pengar på att vara hemma som man gör på att arbeta?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Bigge

Inlägg av Bigge »

Dock tänker jag inte rösta på något parti iår, tänker rösta blankt. Är så jävla besviken på att alla har gått ifrån sina ideologier och bara smutskastar varandra. Fyfan för svensk politik för nuvarande, jag vill ha tillbaks Göran
Om du har tänkt bojkotta och visa ditt missnöje mot politiker så gör du inte bäst i att rösta blankt. Isåfall ska du inte rösta alls.

Som ex.

Om du är missnöjd med Telia och vill visa ditt missnöje vilket gör du bäst i?
Att inte ringa alls eller att ringa fel? :)

Citerat från en sida ang att rösta blankt och inte rösta alls.
Föreställ er att 11 % av den svenska befolkningen skulle rösta blankt och resten på diverse partier – ja, då hade allt varit så mysigt och demokratiskt och partiledarna hade format ett fånigt flin på sina läppar. För en blank röst är inget uppror, en blank röst indikerar inte att något är fel, en blank röst är så långt ifrån ett ställningstagande som möjligt.

Men om det plötsligt skulle vara så att dessa 11 % bestod av människor som fått nog på alla tomma löften och använder sin demokratiska rättighet att inte rösta som ett ställningstagande mot den förande politiken – ja, då hade debatterna svämmat över såväl som i tidningarna som på Internet. Och det är väl det vi vill? Vi vill väl ha en konstant pågående debatt om de problem som får folk att inte rösta i ren protest? Vi väl att våra politiker tar oss på allvar och går till botten med de brister som uppstår i samhället?

Tänk om politikerna för en gångs skull kunde lyssna på folket. Tänk vad som kunde komma fram om det gjordes en omfattande undersökning bland dem som inte röstar, där man tar reda på vad som fått människor att vända sig emot röstsystemet?

Men det är väl däri problemet ligger. Våra politiker är rädda för vad som kan komma fram i en sådan undersökning. Istället hänvisas den skeptiska människan till den blanka bekväma rösten – som inte är någon sympatigåva till folket, det är någonting som våra politiker viftar med för att vi inte ska titta åt andra hållet
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Det finns en stor skillnad i att inte rösta alls än att rösta blankt. Att inte rösta alls framgår som att man skiter i vilket, men om man röstar blankt visar man att man vill vara politiskt engagerad men inte är nöjd med det som finns att tillgå.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Problemet med blankröstning i Sverige är att det inte innebär några tomma stolar i riksdagen, vilket det borde göra.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Edin skrev:Problemet med blankröstning i Sverige är att det inte innebär några tomma stolar i riksdagen, vilket det borde göra.
Sant, men betydelsen för en blank röst förblir densamma. Om tillräckligt många röstar blankt blir det en stor fråga för svensk politik, vilket det inte blir om ingen röstar alls. Att inte rösta är för mig likställt med att inte bry sig.
Säg den glädje som varar
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Vem är det som ska rösta blankt? Låter obegåvat: Vår nuvarande regering är helt stabil. Den har klarat av den värsta finanskrisen sedan 30-talet, bättre än samtliga jämförbara länder. Den har skapat 100 000 nya jobb, och tagit lika många människor ut ur passivititet och ställt till arbetsmarknadens förfogande. Det lönar sig att arbeta. Vi har de minsta inkomstskillnaderna i världen. Vi har en fantastisk välfärd.

Vad kan det finnas för några fundamentala jätteproblem som gör att man vägrar låta den positiva utveckling vi nu har i sverige fortsätta?

Visst, har man några förvirrade ideologiska skäl, som att man exempelvis är kommunist, kan jag förstå att man skriker på förändring. Men annars? Herregud, det går bra nu!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

sensei skrev: Vad kan det finnas för några fundamentala jätteproblem som gör att man vägrar låta den positiva utveckling vi nu har i sverige fortsätta?
Invandringen.

Det är inte för inte som SD får upp till 7% i vissa opinionsundersökningar, och jag är övertygad att dom kommer slå undersökningarna i själva valet, både för att det har sett ut så historiskt samt att många helt enkelt inte vill erkänna öppet att dom sympatiserar med SD.

Som Alliansanhängare måste jag dock säga att jag är väldigt besviken på hur dom har skött just invandrarfrågan, inga konkreta förslag på vad man egentligen ska göra, utan man bara kör på som vanligt och hoppas att det löser sig av sig själv.

Det går också att koppla ihop med blankröstningen, då SD är ett riktigt missnöjesparti.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Har varit aktiv Sverigedemokrat i fem år så det är inte svårt att lista ut vad jag kommer att rösta på. Det behövs förändring innan det är för sent.
Avskaffa tre mot tre.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Mattias_87 skrev:Har varit aktiv Sverigedemokrat i fem år så det är inte svårt att lista ut vad jag kommer att rösta på. Det behövs förändring innan det är för sent.
Nazism är förändring, men ingen lösning.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

B.I.B.A skrev:
Mattias_87 skrev:Har varit aktiv Sverigedemokrat i fem år så det är inte svårt att lista ut vad jag kommer att rösta på. Det behövs förändring innan det är för sent.
Tror du citerade fel person.
Avskaffa tre mot tre.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Mattias_87 skrev:
B.I.B.A skrev:
Tror du citerade fel person.
Då tror du fel.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

.
Senast redigerad av Kentta den 2013-10-09 23:38:05, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar