Informationsmöte för Medlemmar

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Mäklaren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Informationsmöte för Medlemmar

Inlägg av Mäklaren »

season skrev:
Mäklaren skrev:Minus efter denna säsong... pinsamt.
Motsvarar dina ekonomikunskaper ditt nick?
Det gör de absolut, och det som skrämmer mig är att det inte skall vara möjligt att uppvisa ett sådant minusresultat trots att vi budgeterat med 6500 personer i snitt under grundserien och inget slutspel alls, när vi sedan snittar 500 personer över budgeterat snitt i grundserien, samt fyller Globen fyra gånger och Hovet fem gånger under slutspelet. Helt obegripligt. Årets minusresultat beror inte heller på att man täckt upp ''gamla hål'', utan det är det sammanlagda resultatet från föregående säsong som räknas.

Något är fel. Men men, får hoppas vi kan gå plus/minus/0 nästa säsong. Tror dock inte det är möjligt eftersom vi kommer att nå MAX semifinal med dagens trupp. Alltså inga extra, oinräknade miljoner.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Mäklaren skrev:
season skrev:
Mäklaren skrev:Minus efter denna säsong... pinsamt.
Motsvarar dina ekonomikunskaper ditt nick?
Det gör de absolut, och det som skrämmer mig är att det inte skall vara möjligt att uppvisa ett sådant minusresultat trots att vi budgeterat med 6500 personer i snitt under grundserien och inget slutspel alls, när vi sedan snittar 500 personer över budgeterat snitt i grundserien, samt fyller Globen fyra gånger och Hovet fem gånger under slutspelet. Helt obegripligt. Årets minusresultat beror inte heller på att man täckt upp ''gamla hål'', utan det är det sammanlagda resultatet från föregående säsong som räknas.

Något är fel. Men men, får hoppas vi kan gå plus/minus/0 nästa säsong. Tror dock inte det är möjligt eftersom vi kommer att nå MAX semifinal med dagens trupp. Alltså inga extra, oinräknade miljoner.
"Överskottet från slutspelsmatcherna begränsas dock av stora kostnader för hyra av Globen/Hovet, förstärkt säkerhet och bonus till spelare. Kontrollen över kostnaderna för grundspelet har varit strikt. Sponsor- och reklamintäkter har inte nått budgeterad nivå vilket varit en huvudorsak till att ett nollresultat för året inte kunde nås".

Bara inte DIF tar sig vatten över huvudet nu och börjat "drömbudgetera" publikssiffror och inkomster. Det är inte så säkert att publiksnittet blir så mycket bättre nästa säsong trots två derbymatcher + en extra hemmamatch.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Det spelar ingen roll. DIF betalar givetvis mycket för att använda Globen och Hovet, men borde ändå göra en REJÄL vinst på åtminstone Globen-matcherna. Förstår du hur mycket pengar man drar in på 14 000 betalande, ätande och drickande åskådare, när dyraste biljetterna kostar 470 och billigaste 200? Tänk till lite. Att DIF skulle betala några enorma bonusar till spelare ser jag som en utopi. Kan tänka mig att Ragge, Jimpa och Mackan hade någon slags finalbonus, men det bör inte vara mer än några hundra tusen.

Säkerheten på matcherna? Pfft. Såg knappt en enda polis under hela slutspelet och publikvärdarna arbetar ideelt.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Mäklaren skrev: Säkerheten på matcherna? Pfft. Såg knappt en enda polis under hela slutspelet och publikvärdarna arbetar ideelt.
Ärligt?
Jag kommer från Skärmarbrink oftast, när jag gick runt hela Globen så räknade jag in över 10 bilar varje gång. Över hälften var dessutom minibussar. Det var dessutom fler publikvärdar än vad vi har i grundserien.

Men är det verkligen vi(DIF) som betalar allt för att polisen ska vara där?
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Mäklaren skrev:Det spelar ingen roll. DIF betalar givetvis mycket för att använda Globen och Hovet, men borde ändå göra en REJÄL vinst på åtminstone Globen-matcherna. Förstår du hur mycket pengar man drar in på 14 000 betalande, ätande och drickande åskådare, när dyraste biljetterna kostar 470 och billigaste 200? Tänk till lite. Att DIF skulle betala några enorma bonusar till spelare ser jag som en utopi. Kan tänka mig att Ragge, Jimpa och Mackan hade någon slags finalbonus, men det bör inte vara mer än några hundra tusen.

Säkerheten på matcherna? Pfft. Såg knappt en enda polis under hela slutspelet och publikvärdarna arbetar ideelt.
Så med andra ord menar du att Djurgården ljuger för medlemmarna i sin bokslutskommuniké när man talar om att överskottet från slutspelet äts upp av stora kostnader. Vart har då enligt din mening dessa miljonvinster tagit vägen?
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

Jag fattar inte hur man kan ha minus resultat efter den gångna säsongen, helt ofatbart.
Antag att vi inte skulle kommit till slutspel, hur mycket minus skulle vi gått då? 15 miljoner? Jag kan inte tänka mig att Djurgården inte skulle tjänat något på att vi gick långt i slutspelet.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Om vi nu inte har betalat av gamla skulder och dylikt, hur fan kan vi då ha bättre förutsättningar inför kommande säsong?
Josefsson skrev:Så med andra ord menar du att Djurgården ljuger för medlemmarna i sin bokslutskommuniké när man talar om att överskottet från slutspelet äts upp av stora kostnader. Vart har då enligt din mening dessa miljonvinster tagit vägen?
Men inse själv hur sjukt det är. Djurgården ljuger inte, vilket egentligen är hemskt med tanke på att vi fick in 17 miljoner som vi inte ens hade budgeterat med. Sedan så har i princip vartenda öre av dessa inkomsterna betalats bort, och då undrar man ju varför i helvette man ska gå till slutspel över huvudtaget om man inte gör någon vinst på det hela.
Man måste förstå att en del extra utgifter tillkommer, men att 17-18 miljoner kronor ska tillkomma i utgifter utöver det som man har budgeterat med är ett skämt som saknar motstycke. Men visst, gör vi ett plusresultat nästa säsong så är jag nöjd, men vad fan hade hänt om vi hade kommit nia under den gångna säsongen? Hade väl varit omöjligt att betala elitlicensen om så vore fallet.

Hur som helst så är det ju betryggande att vi har ett eget kapital på drygt 16 miljoner kronor. Fast det kanske inte ens är våra pengar?
Det egna kapitalet inkl konvertibla förlagslån uppgår per 30 april till 16 mkr.
Vad jag har förstått så är majoriteten av dessa pengarna långt ifrån våra, så att dom skriver sådana meningar är ju bara löjligt. Vad konvertibla förslagslån är har väl väldigt många inte en blekaste aning om, så det är ju ett smart sätt att få det hela att se betydligt bättre ut än vad det verkligen är.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kojak

Inlägg av Kojak »

tomten skrev:Jag fattar inte hur man kan ha minus resultat efter den gångna säsongen, helt ofatbart.
Antag att vi inte skulle kommit till slutspel, hur mycket minus skulle vi gått då? 15 miljoner? Jag kan inte tänka mig att Djurgården inte skulle tjänat något på att vi gick långt i slutspelet.
Antagligen inte alls mycket just för att Hovet är jävligt billig under grundserien för att sen öka sjukt mycket i slutspelet.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
AW

Inlägg av AW »

Med de bättre förutsättningarna menas nog mer TV-pengar och hopp om högre sponsorintäkter då vi har haft sportslig framgång.

Resultat före finansnetto och avskrivningar på -2,6 MSEK känns dock inte allt för muntert. Dealen med hovet känns ju rimlig då vi till viss del "skjuter över" den ekonomiska risken att vi inte går till slutspel på staden. Man kan väl dock anta att resultatet inte hade varit så mycket bättre än förra året om vi inte hade gått till final.

Det ska bli intressant att se vad som menas med "reduktion av övriga kostnader". Det känns som att den biten borde ha varit löst för länge sedan med tanke på senaste årens ekonomiska utfall.

Om det stämmer att publiksnittet i grundserien var 500 pers fler än budgeterat betyder det att varje åskådare utöver budget är värd 300 kr/match vilket visar på vikten av att få folk till hovet.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

tomten skrev:Jag fattar inte hur man kan ha minus resultat efter den gångna säsongen, helt ofatbart.
Ja, det är mer än märkligt.

Sedan säger detta uttalande en hel del:

"Det egna kapitalet inkl konvertibla förlagslån uppgår per 30 april till 16 mkr. Ytterligare kapital är önskvärt för att upprätthålla den finansiella handlingsberedskap som är nödvändig med hänsyn till riskerna i verksamheten om sportsliga framgångar inte nås och för att hålla en jämn likviditet över året. Därutöver måste våra arenaförutsättningar på sikt närma sig vad som gäller för våra konkurrenter ute i landet för att en konkurrenskraftig verksamhet skall kunna bedrivas även i Stockholm."

Tyvärr har jag haft rätt i mina farhågor kring hur det egentligen är ställt i föreningen.
Bara inse att vi lever på lånad tid tills dess att något extraordinärt händer i arenafrågan.
Som tur är har många övriga klubbar också en del bekymmer.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar