Om Djurgården Hockey blev ekonomiskt oberoende
Re: Om Djurgården Hockey blev ekonomiskt oberoende
Linköping hyr sin arena för ett väldigt högt pris, så nej de äger inte sin. Däremot får de alla intäkter om jag minns rätt.
Hur mycket tror ni det skulle kosta att bygga en egen arena?
Man lever bara en gång...
Re: Re: Om Djurgården Hockey blev ekonomiskt oberoende
300-500 miljoner kronor.Zioun skrev:Hur mycket tror ni det skulle kosta att bygga en egen arena?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.
ut en tio års plan på hur vi skulle kunna få de pengar som behövs för att kunna bygga en egen arena.
Ett sätt är att höja priserna på säsongkorten med någon hundralapp och på biljetterna med säg trettio kronor, pengar som läggs i en arena fond. Om vi höjde säsongkorten med 250 kr och de vanliga biljetterna med 30 kr skulle vi få tre-fyra miljoner därifrån. Man kunde också ha glasmontrar vid utgångarna som folk ge ytterligare en gåva. Låter kanske lite fånigt. Men om skulle med olika medel kunna lägga tio miljoner årligen i en arena fond (vilket jag tror är möjligt) så skulle vi ha i kapital i framtiden att kunna bygga en egen arena.
Re: Re: Re: Om Djurgården Hockey blev ekonomiskt oberoende
Gissade baraZioun skrev:Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.
ut en tio års plan på hur vi skulle kunna få de pengar som behövs för att kunna bygga en egen arena.
Ett sätt är att höja priserna på säsongkorten med någon hundralapp och på biljetterna med säg trettio kronor, pengar som läggs i en arena fond. Om vi höjde säsongkorten med 250 kr och de vanliga biljetterna med 30 kr skulle vi få tre-fyra miljoner därifrån. Man kunde också ha glasmontrar vid utgångarna som folk ge ytterligare en gåva. Låter kanske lite fånigt. Men om skulle med olika medel kunna lägga tio miljoner årligen i en arena fond (vilket jag tror är möjligt) så skulle vi ha i kapital i framtiden att kunna bygga en egen arena.

Och jag drömde baraMagnutz skrev:Gissade baraZioun skrev:Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.

Dem flesta nya hockey arenor som byggts har legat på mellan 200-300 miljoner, men sen beror det ju på storlek och sen blir ju allt naturligtvis dyrare här i Stockholm så, men någonstans mellan 200-300 miljoner skulle jag gissa på.
Isen ska naturligtvis gå att rotera och båsdörrarna ska öppnas automatiskt.sthlm1891 skrev:Dem flesta nya hockey arenor som byggts har legat på mellan 200-300 miljoner, men sen beror det ju på storlek och sen blir ju allt naturligtvis dyrare här i Stockholm så, men någonstans mellan 200-300 miljoner skulle jag gissa på.
Ja det är ju givetMagnutz skrev:Isen ska naturligtvis gå att rotera och båsdörrarna ska öppnas automatiskt.sthlm1891 skrev:Dem flesta nya hockey arenor som byggts har legat på mellan 200-300 miljoner, men sen beror det ju på storlek och sen blir ju allt naturligtvis dyrare här i Stockholm så, men någonstans mellan 200-300 miljoner skulle jag gissa på.

- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
En ny fräsch arena vore ju drömmen. Men att vi skulle kunna bygga en ny och framförallt på ett bra centralt läge, gärna med gångavstånd till både pendeltåg och tunnelbana har jag svårt att se att det någonsin kommer att hända. Vi får helt enkelt hoppas på att Stockholms stad vill renovera Hovet för det tror jag är ett måste om hockeyintresset ska kunna bli ännu större här i Stockholm.Zioun skrev:Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.
Avskaffa tre mot tre.
En dröm vore väl att få till något i Norra Djurgårdsstaden när det byggs upp, skulle vara mitt i Djurgårdsland och troligtvis med bra kommunikationer, men det blir nog aldrig mer än en dröm.
Jag tycker inte vi skall sitta och vänta på att Stockholm stad skall fixa en bättre arena, utan vi måste själva börja samla in pengar till en arena om vi skall få någon. För hur många gånger har inte politiker genom åren pratat om att Stockholm behöver en ny hockey arena? Vi kanske borde bilda en grupp som klurar på frågan.Mattias_87 skrev:En ny fräsch arena vore ju drömmen. Men att vi skulle kunna bygga en ny och framförallt på ett bra centralt läge, gärna med gångavstånd till både pendeltåg och tunnelbana har jag svårt att se att det någonsin kommer att hända. Vi får helt enkelt hoppas på att Stockholms stad vill renovera Hovet för det tror jag är ett måste om hockeyintresset ska kunna bli ännu större här i Stockholm.Zioun skrev:Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.
PS: Ursäkta för eventuella stavfel. Jag har haft en hjärnblödning och är inte på grund av det inte så bra duktig på att stava.
Håller med, man kan ju sitta vänta tills man blir grå innan vi kommer få en ny arena eller ett renoverat Hovet, det skulle ju renoveras inför hockey vm men det kommer ju inte att hända.Zioun skrev:Jag tycker inte vi skall sitta och vänta på att Stockholm stad skall fixa en bättre arena, utan vi måste själva börja samla in pengar till en arena om vi skall få någon. För hur många gånger har inte politiker genom åren pratat om att Stockholm behöver en ny hockey arena? Vi kanske borde bilda en grupp som klurar på frågan.Mattias_87 skrev:En ny fräsch arena vore ju drömmen. Men att vi skulle kunna bygga en ny och framförallt på ett bra centralt läge, gärna med gångavstånd till både pendeltåg och tunnelbana har jag svårt att se att det någonsin kommer att hända. Vi får helt enkelt hoppas på att Stockholms stad vill renovera Hovet för det tror jag är ett måste om hockeyintresset ska kunna bli ännu större här i Stockholm.Zioun skrev:Okej, det var billigare än vad jag trodde. Det skulle vara bra om styrelsen satte sig och tänkte300-500 miljoner kronor.
PS: Ursäkta för eventuella stavfel. Jag har haft en hjärnblödning och är inte på grund av det inte så bra duktig på att stava.
Ska något hända så ska det inte börja hos politikerna
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Att vi kommer att ha råd med en egen helt själva är helt uteslutet, det händer inte. Möjligen ifall vi skulle få en stor sponsor som vill lägga ner några hundra miljoner på att bygga en arena åt oss men att det händer är inte särskilt troligt. Vi kommer nog få ha Elitseriens mest sunkiga arena för alltid.sthlm1891 skrev:Håller med, man kan ju sitta vänta tills man blir grå innan vi kommer få en ny arena eller ett renoverat Hovet, det skulle ju renoveras inför hockey vm men det kommer ju inte att hända. Ska något hända så ska det inte börja hos politikerna
Avskaffa tre mot tre.
Ja, eller att en stor sponsor som köper Arenbolaget åt oss så att vi äger både Hovet/globen, om man nu får fantisera...Mattias_87 skrev:Att vi kommer att ha råd med en egen helt själva är helt uteslutet, det händer inte. Möjligen ifall vi skulle få en stor sponsor som vill lägga ner några hundra miljoner på att bygga en arena åt oss men att det händer är inte särskilt troligt. Vi kommer nog få ha Elitseriens mest sunkiga arena för alltid.sthlm1891 skrev:Håller med, man kan ju sitta vänta tills man blir grå innan vi kommer få en ny arena eller ett renoverat Hovet, det skulle ju renoveras inför hockey vm men det kommer ju inte att hända. Ska något hända så ska det inte börja hos politikerna