Målvaktsfrågan.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Målvaktsfrågan.

Inlägg av Emil Svelander »

Östgöten skrev:Jag var mot värvningen av Wesslau för jag trodde inte att Ridderwall skulle orka psykiskt att ta över som förstemålvakt i år. Jag tycker dock att Wesslau har spelat bra de senaste matcherna som han fått chansen. Jag tycker därför det är för tidigt att tala om att ta in en ny målvakt. Speciellt med hänsyn tagen till utespelarnas svaga försvarsarbete. Jag syftar här inte främst på backarnas insats utan forwards. Nedan har jag listat +/- statistiken.

Name + - +/-
Engqvist, A. 10 6 4
Anger, Niklas 12 10 2
Ottosson, K. 11 10 1
Josefson, Jacob 9 8 1
Axelsson, Dick 10 9 1
Eriksson, Henrik 7 6 1
Falk, Nichlas 14 14 0
Schneider, David 5 5 0
Gustafsson, Carl 5 5 0
Ragnarsson, M. 18 19 -1
Holmqvist, A. 4 7 -3
Pettersson, R. 5 8 -3
Bremberg, F. 9 13 -4
Figren, Robin 4 8 -4
Printz, David 11 15 -4
Urbom, A. 3 8 -5
Danielsson, N. 5 11 -6
Eklund, C. 6 13 -7
Eriksson, Tim 6 13 -7
Holmqvist, M. 7 19 -12

Om vi studerar statistiken framgår att DIF:s nya värvade "stjärnor" Tim Eriksson och Michael Holmqvist ligger i botten. Vi ser även att DIF:s traditionellt defensivt duktiga spelare såsom Ante, Otto och Anger ligger i topp. Om DIF lyckas knyta Andreas Holmqvist till laget är mitt förslag att helt enkelt bänka Tim Ericsson och Michael Holmqvist samt att återigen göra om Falk till center. Jag föreslår följande formationer.

Bremberg - Ante - Dick Axelsson
Anger - Otto - Ölvestad
Fimpen Eklund - Falk - N. Danielsson
Calle G - Jacob J - Henrik Eriksson

Extraspelare
Michael Holmqvist
Tim Eriksson
Robin Figren

Avslutningsvis bör värvningsansvariga sätta på sig dumstruten för att ha plockat in Tim Eriksson och Michael Holmqvist. Just nu saknar jag kritiserade Per Bäcker. Vidare är satsningen på Ridderwall som ensam förstemålvakt med stöd av Wesslau inte helt problemfri. Beröm ska värvningsansvariga ha för att ha luft upp Henrik Eriksson, Calle G och Jacob J eller kanske är det juniosatsningen som vi ska tacka för det.

Håller inte alls med. Tim har varit pigg och har inte alls fått den utdelning han förtjänat, inte på långa vägar. Han har varit en av våra mest kreativa forwards i mina ögon. Utdelningen har däremot varit dålig eftersom han inte haft någon som kunnat sätta chanserna han skapar. Anser att han offensivt spelat bättre än de flesta.
Sjunger avgå Johnny...
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

Svårt att bedömma försvarspelet då vi har haft målvakter som inte varit jämna i sina räddningar.
Att ha målvakter som blandar superräddningar med rena tavlor är värre och svårare att jobba utifrån, då ingen vet om det är en superräddning eller tavla som kommer härnäst, vilket ökar på osäkerheten i försvarsspelet för alla utespelare.

Ett försvalspel i ett lag som litar på sin målvakt kan jobba till 100% på sina egna försvarsuppgifter. I ett lag som inte litar på sin målvakt börjar utespelarna
att "ta på sig" målvaktsrollen för att hjälpa sin målvakt och tappar då fokus på sina egna försvarsuppgifter, med ett sämre försvarsspel som följd.

tyvärr så har vi nog hamnat i ett läge där inte utespelarna litar på våra målvakter, då båda utav av dem har släppt alldeles för billiga mål alldeles för ofta för att
det skall enbart vara frukten av otur, utan mer om brister som målvakter på denna nivån (kanske senare i karriären kan de vara redo).

Nä, ut på marknaden och leta efter en målvakt, kostnaden för denna målvakt blir mindre än ett missat slutspel...Alla gånger.
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Emil Svelander skrev:
Östgöten skrev:Jag var mot värvningen av Wesslau för jag trodde inte att Ridderwall skulle orka psykiskt att ta över som förstemålvakt i år. Jag tycker dock att Wesslau har spelat bra de senaste matcherna som han fått chansen. Jag tycker därför det är för tidigt att tala om att ta in en ny målvakt. Speciellt med hänsyn tagen till utespelarnas svaga försvarsarbete. Jag syftar här inte främst på backarnas insats utan forwards. Nedan har jag listat +/- statistiken.

Name + - +/-
Engqvist, A. 10 6 4
Anger, Niklas 12 10 2
Ottosson, K. 11 10 1
Josefson, Jacob 9 8 1
Axelsson, Dick 10 9 1
Eriksson, Henrik 7 6 1
Falk, Nichlas 14 14 0
Schneider, David 5 5 0
Gustafsson, Carl 5 5 0
Ragnarsson, M. 18 19 -1
Holmqvist, A. 4 7 -3
Pettersson, R. 5 8 -3
Bremberg, F. 9 13 -4
Figren, Robin 4 8 -4
Printz, David 11 15 -4
Urbom, A. 3 8 -5
Danielsson, N. 5 11 -6
Eklund, C. 6 13 -7
Eriksson, Tim 6 13 -7
Holmqvist, M. 7 19 -12

Om vi studerar statistiken framgår att DIF:s nya värvade "stjärnor" Tim Eriksson och Michael Holmqvist ligger i botten. Vi ser även att DIF:s traditionellt defensivt duktiga spelare såsom Ante, Otto och Anger ligger i topp. Om DIF lyckas knyta Andreas Holmqvist till laget är mitt förslag att helt enkelt bänka Tim Ericsson och Michael Holmqvist samt att återigen göra om Falk till center. Jag föreslår följande formationer.

Bremberg - Ante - Dick Axelsson
Anger - Otto - Ölvestad
Fimpen Eklund - Falk - N. Danielsson
Calle G - Jacob J - Henrik Eriksson

Extraspelare
Michael Holmqvist
Tim Eriksson
Robin Figren

Avslutningsvis bör värvningsansvariga sätta på sig dumstruten för att ha plockat in Tim Eriksson och Michael Holmqvist. Just nu saknar jag kritiserade Per Bäcker. Vidare är satsningen på Ridderwall som ensam förstemålvakt med stöd av Wesslau inte helt problemfri. Beröm ska värvningsansvariga ha för att ha luft upp Henrik Eriksson, Calle G och Jacob J eller kanske är det juniosatsningen som vi ska tacka för det.

Håller inte alls med. Tim har varit pigg och har inte alls fått den utdelning han förtjänat, inte på långa vägar. Han har varit en av våra mest kreativa forwards i mina ögon. Utdelningen har däremot varit dålig eftersom han inte haft någon som kunnat sätta chanserna han skapar. Anser att han offensivt spelat bättre än de flesta.
Tim & Holmqvist har ofta fått spela i samma kedja vilket måste ses som tjänstefel av våra tränare, om dessa två ska spela ihop så behövs det en ultra-defensiv "gubbe" som 3:dje länk i den kedjan.
Användarvisningsbild
Angusdif
Kontakt:

Inlägg av Angusdif »

Vi har bra målvakter i DJurgården. Stefan håller nästan samma klass som Daniel Larsson gjorde i sin debutsäsong som första keeper. Gustaf är en av de bästa andramålvakterna i Elitserien. :D :D :D :P :P :P
http://www.carlssonshockeyzon.se.dinstudio.se

Nu med ett eget forum http://angushockey.forum24.se/
________________________________________________________________________________
DIF= Stolthet
DIF= Vilja

HEJA DJURGÅRDEN!
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Upp till bevis efter uppehållet då...
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
melker

Inlägg av melker »

Angusdif skrev:Vi har bra målvakter i DJurgården. Stefan håller nästan samma klass som Daniel Larsson gjorde i sin debutsäsong som första keeper. Gustaf är en av de bästa andramålvakterna i Elitserien. :D :D :D :P :P :P
Här är vi seriösa!
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Får jag bara fråga vem är Magnus Eriksson? Och är han duktig ?
DIF <3
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

sportfåne skrev:Får jag bara fråga vem är Magnus Eriksson? Och är han duktig ?
Vart kom det namnet ifrån? Du tänker inte på Henrik Karlsson?
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

in med Joaquin Gage!!!! han var bra!!
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

ush Magnus Eriksson hade tydligen spelat för bajen...
DIF <3
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Den stora boven i dramat är inte målvaktsspelet utan försvarsspelet i stort. Det bjuds på för mycket is och alldeles för många 2-1 samt 3-3 lägen. Med andra ord så räcker det inte med att bara plocka in en ny målvakt utan hela tänket i spelet utan puck måste bli bättre. OM man sedan kunde spela lite rakare offensivt, ta fler avlsut och inte dutta runt så förtvvilat skulle risken att åka på en kontring bli betydligt mindre. Det vore nog bättre om hela det defensiva spelet blev bättre och när detta sker kan man sedan med fördel utvärdera om målvakterna håller för spel i högsta serien eller inte. I dagens läge kan deta omöjligen avgöras då den hjälp de får är nästintill obefintlig.

Även om vi haft Daniel Larsson i mål hade vi antagligen förlorat ungefär lika många matcher som vi gjort i år då ingen målvakt klarar av att stå emot när det bjussas på så mycket som det gör från utespelarna. Visst torskarna hade kunnat bli mindre, men flera poäng mer tveksamt.

Skall man gnälla på något bör det snarast vara vissa utespelares inställning i eget försvar. Vissa glider ju för fasen bara runt på rören istället för att ta i. Sedan kanske man kan tycka att tränarna borde klara av att styra upp ett kreativt anfallsspel med ett fungerande försvarsagerande, men detta kanske är för mycket begärt. Jag kommer fortfarande ihåg den matchen då Montén och Johansson hade ensamansvaret för Säcken var sjuk. Vårt agernade försvarsmässigt i den matchen påminner väldigt mycket om hur det ser ut just nu...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Kall-El skrev:Den stora boven i dramat är inte målvaktsspelet utan försvarsspelet i stort. Det bjuds på för mycket is och alldeles för många 2-1 samt 3-3 lägen. Med andra ord så räcker det inte med att bara plocka in en ny målvakt utan hela tänket i spelet utan puck måste bli bättre. OM man sedan kunde spela lite rakare offensivt, ta fler avlsut och inte dutta runt så förtvvilat skulle risken att åka på en kontring bli betydligt mindre. Det vore nog bättre om hela det defensiva spelet blev bättre och när detta sker kan man sedan med fördel utvärdera om målvakterna håller för spel i högsta serien eller inte. I dagens läge kan deta omöjligen avgöras då den hjälp de får är nästintill obefintlig.

Även om vi haft Daniel Larsson i mål hade vi antagligen förlorat ungefär lika många matcher som vi gjort i år då ingen målvakt klarar av att stå emot när det bjussas på så mycket som det gör från utespelarna. Visst torskarna hade kunnat bli mindre, men flera poäng mer tveksamt.

Skall man gnälla på något bör det snarast vara vissa utespelares inställning i eget försvar. Vissa glider ju för fasen bara runt på rören istället för att ta i. Sedan kanske man kan tycka att tränarna borde klara av att styra upp ett kreativt anfallsspel med ett fungerande försvarsagerande, men detta kanske är för mycket begärt. Jag kommer fortfarande ihåg den matchen då Montén och Johansson hade ensamansvaret för Säcken var sjuk. Vårt agernade försvarsmässigt i den matchen påminner väldigt mycket om hur det ser ut just nu...
De allra flesta är nog överrens om att försvarsspelet inte sett direkt lysande ut stora stunder av matcherna, och att det bjudits på alltför många svåra lägen för målvakterna. Men för att vinna matcher så gäller det att ha en keeper som åtminstonde kan överraska och ta något av alla de frilägen som uppstått. Där har varken Riddarn eller Wesslau övertygat. Snarare tvärtom. En elitseriemålvakt skall ha kapaciteten att kunna rädda laget ibland (även fast man såklart inte kan ställa omänskliga krav...), men den sista utposten känns inte direkt som någon riktig räddare då vi tamejfan nästintill släppt in samtliga 2-mot-1 lägen.

Vidare så skall en bra målvakt inte bjuda på så många enkla juniormisstag som vår duo gjort hittils. Det håller liksom inte. Spelarna måste kunna lita på att man har en målis som är stabil och som åtminstonde har kapaciteten att rädda laget och verkligen spika igen då & då, men så har det tyvärr inte varit.

Risken är också uppenbar att både Riddarn & Wesslau känner att pressen på dem att prestera ökar dramatiskt ju längre serien går, och ju längre ner i tabellen vi hamnar. Klarar deras psyken det? Är de tillräckligt mogna? Finns dessvärre en uppenbar risk att viljan blir alldels för stor och att de låser sig fullständigt. En spänd & nervös målvakt ger inte direkt ett intryck som bättrar på en halvdarrig (med några få lysande undantag) backupssättnings självförtroende.

Jag tror helt klart att både Riddarn och Wesslau har potential att bli riktigt bra målvakter, men de har kommit in i det alldeles fel den här säsongen. Som flera sagt tidigare så passar båda utmärkt som 2:a keepers i någon / några säsonger tills de utvecklats en aning mer, men att axla det stora ansvar som det faktiskt är att ha första spaden i ett elitserielag kanske är en för stor grej för dem som det ser ut i dagsläget.

Förövrigt förstår jag inte hur du kan påstå att vi inte hade haft fler poäng om vi hade haft Daniel Larsson mellan stolparna. Befängt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

-daniel- skrev:
Kall-El skrev:Den stora boven i dramat är inte målvaktsspelet utan försvarsspelet i stort. Det bjuds på för mycket is och alldeles för många 2-1 samt 3-3 lägen. Med andra ord så räcker det inte med att bara plocka in en ny målvakt utan hela tänket i spelet utan puck måste bli bättre. OM man sedan kunde spela lite rakare offensivt, ta fler avlsut och inte dutta runt så förtvvilat skulle risken att åka på en kontring bli betydligt mindre. Det vore nog bättre om hela det defensiva spelet blev bättre och när detta sker kan man sedan med fördel utvärdera om målvakterna håller för spel i högsta serien eller inte. I dagens läge kan deta omöjligen avgöras då den hjälp de får är nästintill obefintlig.

De allra flesta är nog överrens om att försvarsspelet inte sett direkt lysande ut stora stunder av matcherna, och att det bjudits på alltför många svåra lägen för målvakterna. Men för att vinna matcher så gäller det att ha en keeper som åtminstonde kan överraska och ta något av alla de frilägen som uppstått. Där har varken Riddarn eller Wesslau övertygat. Snarare tvärtom. En elitseriemålvakt skall ha kapaciteten att kunna rädda laget ibland (även fast man såklart inte kan ställa omänskliga krav...), men den sista utposten känns inte direkt som någon riktig räddare då vi tamejfan nästintill släppt in samtliga 2-mot-1 lägen.

Vidare så skall en bra målvakt inte bjuda på så många enkla juniormisstag som vår duo gjort hittils. Det håller liksom inte. Spelarna måste kunna lita på att man har en målis som är stabil och som åtminstonde har kapaciteten att rädda laget och verkligen spika igen då & då, men så har det tyvärr inte varit.

Risken är också uppenbar att både Riddarn & Wesslau känner att pressen på dem att prestera ökar dramatiskt ju längre serien går, och ju längre ner i tabellen vi hamnar. Klarar deras psyken det? Är de tillräckligt mogna? Finns dessvärre en uppenbar risk att viljan blir alldels för stor och att de låser sig fullständigt. En spänd & nervös målvakt ger inte direkt ett intryck som bättrar på en halvdarrig (med några få lysande undantag) backupssättnings självförtroende.

Jag tror helt klart att både Riddarn och Wesslau har potential att bli riktigt bra målvakter, men de har kommit in i det alldeles fel den här säsongen. Som flera sagt tidigare så passar båda utmärkt som 2:a keepers i någon / några säsonger tills de utvecklats en aning mer, men att axla det stora ansvar som det faktiskt är att ha första spaden i ett elitserielag kanske är en för stor grej för dem som det ser ut i dagsläget.

Förövrigt förstår jag inte hur du kan påstå att vi inte hade haft fler poäng om vi hade haft Daniel Larsson mellan stolparna. Befängt.
Du måste vara osedvanligt korkad. Inte ens en världsmålvakt som Brodeur hade räddat alla de frilägen som vi gett bort till motståndarna. Visst förslustsiffrorna hade kunnat bli mindre i flera matcher, men att på fullaste allvar tro att det räcker med att byta målvakt för att inte släppa in mål, med vårt nuvarande försvarsagerande, är om något fullständigt uppåt väggarna.
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Man kan inte bara skylla på målvakterna det är hela laget igenom... Våra forwards har tendens att gå bort sig väldigt enkelt i anfalls eller mittzon. Sen så kan jag tycka att Riddarna och wesslan har släppt ett par för lätta puckar men det är inte bara dom att skylla på. Tror på en uppryckning efter uppehållet !;)
DIF <3
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Kall-El skrev:
-daniel- skrev:

Du måste vara osedvanligt korkad. Inte ens en världsmålvakt som Brodeur hade räddat alla de frilägen som vi gett bort till motståndarna. Visst förslustsiffrorna hade kunnat bli mindre i flera matcher, men att på fullaste allvar tro att det räcker med att byta målvakt för att inte släppa in mål, med vårt nuvarande försvarsagerande, är om något fullständigt uppåt väggarna.
Nu ska vi sansa oss några hekto.
Jag känner mig inte det minsta korkad för jag vill ha in en stabil 1:a keeper i DIF

Min fråga, vilka matcher har du sett med DIF??!
Min uppfattning är att det flesta "tabbar" som våra målvakter släppt in mål på INTE har kommit efter rena frilägen, snarare skott utifrån & från kanterna, såna som man bara inte får släppa "igenom sig".
Självklart hade vi haft fler poäng med Larsson i mål, det tror jag du också förstår.
(tänker inte förutsätta att du är korkad)

Dock ska DIF:s försvarsspel också ha sig en fet känga, då detta är ett dubbelbottnat problem.
Osäker keeper ger darraiga backar.
Virriga backar ger en livrädd keeper
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar