Caveman skrev:Den tomten som värvat Edvin bör kliva fram och erkänna sitt misstag.
Han är så jävla kass att det göt ont.
Antagligen samma tomtar som plockade hem Printz. Tyvärr är det så att DIF under flera säsonger valt att satsa på stora, tunga och klumpiga backar. Man har helt enkelt valt kilon framför fart och kvickhet. Problemen med detta har tagits upp förut, men till de större hör att den moderna hockeyn går mot snabba, följsamma spelare som kan slå en passning, Lidström torde vara idealtypen här. Hur många spelare av den typen har vi i dagens trupp? Själv kan jag inte hitta någon.
Det som är på väg ut är de stora och otympliga spelarna som inte riktigt hänger med och därför drar på sig 2or ideligen. Se bara på ett lag som HV71, där har du inte alls samma antal klumpiga backar utan betydligt flera snabba och spelskickliga pjäser.
Självfallet behövs båda typerna av spelare för att få ett komplett lag, mem att som vi helt sakna de kvicka och konstruktiva backarna fungerar helt enkelt inte. Detta mörks inte minst i uppspelsfasen samt i PP. Att vi är bra i BP har självfallet att göra med att det är detta som våra backar är mer eller mindre skapta för att göra. Spela tufft, täcka skott samt använda kroppen. Vill man vara ett lag som lever på annat än kontringar krävs det en balans bland försvarsspelarna och denna balans finns tyvärr inte i dagens DIF.
Inför säsongen gick ledningen ut med att man just skulle finna denna konstruktiva back att bygga laget kring. Efter mycket sökande valde man att signa denna Printz. Kanske inte är alldeles rättvist från min sida, men när jag bedömer Printz är det utifrån kravmodellen att han just skall klara av att vara någorlunda konstruktiv då det var en sådan back vi skulle köpa in.
Tyvärr är det snarast så att Printz är den typ av back som vi redan har ett överskott av. Att han är bättre än t ex Frylén råder det ingen tvekan om, men då skulle man självfallet valt att inte signa Frylén alls. En av dessa båda spelare skulle man alltså haft i truppen och den andra skulle ersatts med en mer spelande back...
För allas bästa hoppas jag att man hittar en annan lösning för Fryléns del till nästa sässong. Detta skulel alla parter vinna på.