Vem ska träna DIF 08/09

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Vilken person med Djurgårdskoppling anser du ska träna DIF 08/09?

Omröstningen slutade 2008-03-07 12:08:51

Putte Carlsson
8
7%
Hardy Nilsson
15
14%
Niklas Wikegård
40
37%
Stephan Lundh
7
6%
Challe Berglund
7
6%
Kenta Johansson
14
13%
Arto Blomsten
1
1%
Leif Boork
2
2%
Thomas Johansson
1
1%
Tommy Albelin
2
2%
Annan
11
10%

Antal röster: 108

Kojak

Inlägg av Kojak »

Caveman skrev:
Micke Nylander skrev:Wikegård är Kung!

Men jag röstade på "en annan" och syftar, som jag skrev i den tidigare tråden om att Säcken slutar, på Anders Forsberg.

Läs varför i den andra tråden!
Jag är lite nyfiken, varför är Wikegård en kung? Är det för han är en Djurgårdare, är han trevlig utanför hockeyn? För någon kung i båset är han beviserligen inte. Däremot har nästintill "förstört" en del spelare. Det räcker inte med "start & stopp" i hockeyn.. Men alla har olika smak var bara lite nyfiken på hur du tänker?
Det är fan tufft att svara på frågan Caveman, men jag ska göra ett försök.

Niklas Wikegård var med och började bygga relationen med Järnkaminerna när han kom tillbaka till klubben 2002/2003. För honom har denna "Djurgårdsanda" varit väldigt viktig under alla åren och det var viktigt att vi Järnkaminerna var på plats. Han insåg det många andra inte insåg helt enkelt.

Detta bevisade han flera gånger. Ett av mina absolut bästa minnen jag har med Niklas Wikegård är när han besökte Råsunda den 3:e juni 2003. Djurgården gjorde tre mål den matchen mot Solnapacket, varje gång jublade Niklas högt.

Djurgården släppte också in tre mål, trots ledning med 3-0 när det återstod 15-20 minuter av matchen, och Niklas var lika förbannad som han brukade vara i samband med hockeymatcherna.

Ett annat minne är också incidenten Per Ledin vs Johnny Oduya. Behöver det närmare förklaring?

Detta är några enskilda saker som gör att Niklas Wikegård är kung för mig, och många andra, som supporter.

Hockeymässigt då? Visst, Niklas har inte vunnit guld. Han har varit nära men det räcker inte. Niklas gillar bäst fysisk snabb hockey, precis som Hardy Nilsson och Mats Waltin gillade. Ni minns torpedhockeyn, Niklas gillade den sortens hockey. Som ledare var han ärlig, rak och öppen MOT laget. Mot media stöttade han alltid laget överallt!

Niklas Wikegård tog laget till Final (tillsammans med Lillis) en gång, två semifinaler varav den ena under NHL-lockouten. Där torskade vi mot ett grymt mycket bättre Frölunda, och vann kvartsfinalen mot Timrå i en väldigt jämn serie. Kvartsfinalförlust mot Frölunda (ni minns de båda 1-8-matcherna), men det som nog svider mest var kvartsfinalförlusten mot Solnapacket 97.

Wikegård pushade även mycket för juniorverksamheten när han var här och vi har mycket att tacka honom för att vi har en jävligt bra juniororganisation. Wikegård och K-G Stoppel är två människor att hylla för det här.

Det enda som saknas är ett Guld. Men liktförbannat, utan Wikegårds engagemang vet jag inte om Järnkaminerna skulle ha varit så här bra som de är på läktaren idag.

Hoppas du är nöjd med svaret!
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spiik »

En aspekt att väga in i valet av tränare är ju vilka spelare som kan tänkas bli lockade av att spela för DIF alternativt vill lämna laget. Helt enkelt lite grann vilket rykte tränaren har bland "spelarkåren".

Ponera att Wikegård skulle kunna bli tungan på vågen för att Nisse skulle vilja flytta hem igen. (Om dem nu kom bra överens senast vill säga)

Poängen är - attaktiva tränare lockar attraktiva spelare till klubben. Därför känns frågan så oerhört viktig. Det är den ju självklart initialt också men man ska ha i åtanke att DIF kommunicerar klubbens ambitioner genom att välja en tränare som är väl ansedd. (No shit? tänker ni)

Detta är ju självklart att ledningen har med detta i beräkningen men jag vill motivera varför jag tror och hoppas att ledningen handlar just därefter och inte presenterar nån tråkig, hemmagjord halvmesyrs-lösning.

Ulf Dahlén måste jag hålla med om annars skulle vara ett fräscht alternativ som skulle andas nysatsning. Annars lägger jag min röst på att få med Putte på något sätt som den aktade och högst respekterade profil han är.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
warrant
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av warrant »

Säger Putte Carlsson
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Håller med Caveman, Wikegård har redan gjort sitt i DIF. Och åk-som-idioter-utan-att-det-händer-nått-hockey klarar jag mig utan!
karl-jarl

Inlägg av karl-jarl »

Wikegård är tyvärr utesluten. Han tjänar just nu mycket mer pengar på sina tv-inhopp och det så han har inga planer på att träna ingen på ett tag.
:?
espen21

Inlägg av espen21 »

Micke Nylander skrev:
Caveman skrev:

Men jag röstade på "en annan" och syftar, som jag skrev i den tidigare tråden om att Säcken slutar, på Anders Forsberg.

Jag är lite nyfiken, varför är Wikegård en kung? Är det för han är en Djurgårdare, är han trevlig utanför hockeyn? För någon kung i båset är han beviserligen inte. Däremot har nästintill "förstört" en del spelare. Det räcker inte med "start & stopp" i hockeyn.. Men alla har olika smak var bara lite nyfiken på hur du tänker?

Niklas Wikegård var med och började bygga relationen med Järnkaminerna när han kom tillbaka till klubben 2002/2003. För honom har denna "Djurgårdsanda" varit väldigt viktig under alla åren och det var viktigt att vi Järnkaminerna var på plats. Han insåg det många andra inte insåg helt enkelt.

Detta bevisade han flera gånger. Ett av mina absolut bästa minnen jag har med Niklas Wikegård är när han besökte Råsunda den 3:e juni 2003. Djurgården gjorde tre mål den matchen mot Solnapacket, varje gång jublade Niklas högt.

Djurgården släppte också in tre mål, trots ledning med 3-0 när det återstod 15-20 minuter av matchen, och Niklas var lika förbannad som han brukade vara i samband med hockeymatcherna.

Ett annat minne är också incidenten Per Ledin vs Johnny Oduya. Behöver det närmare förklaring?

Detta är några enskilda saker som gör att Niklas Wikegård är kung för mig, och många andra, som supporter.

Hockeymässigt då? Visst, Niklas har inte vunnit guld. Han har varit nära men det räcker inte. Niklas gillar bäst fysisk snabb hockey, precis som Hardy Nilsson och Mats Waltin gillade. Ni minns torpedhockeyn, Niklas gillade den sortens hockey. Som ledare var han ärlig, rak och öppen MOT laget. Mot media stöttade han alltid laget överallt!

Niklas Wikegård tog laget till Final (tillsammans med Lillis) en gång, två semifinaler varav den ena under NHL-lockouten. Där torskade vi mot ett grymt mycket bättre Frölunda, och vann kvartsfinalen mot Timrå i en väldigt jämn serie. Kvartsfinalförlust mot Frölunda (ni minns de båda 1-8-matcherna), men det som nog svider mest var kvartsfinalförlusten mot Solnapacket 97.

Wikegård pushade även mycket för juniorverksamheten när han var här och vi har mycket att tacka honom för att vi har en jävligt bra juniororganisation. Wikegård och K-G Stoppel är två människor att hylla för det här.

Det enda som saknas är ett Guld. Men liktförbannat, utan Wikegårds engagemang vet jag inte om Järnkaminerna skulle ha varit så här bra som de är på läktaren idag.

Jag är nöjd med svaret och håller med. Dock stämmer det inte riktigt angående torpedhockeyn. Han kritiserade det systemet i c+ under slutspelt 99/00. Han var inte helt nöjd med det under sin tid heller. Han var bla med och la ner det. Han tyckte bla att centrarna försvann för mycket. Han tyckte att men det materialet DIF hade då ffa på centerpostionen så missade man mycket talang genom att inte låta de ha mer puck.

Bara en parentes =). Annars håller jag som sagt med om allt.
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

Ni minns torpedhockeyn, Niklas gillade den sortens hockey. Som ledare var han ärlig, rak och öppen MOT laget. Mot media stöttade han alltid laget överallt!

Usch ja, vi minns torpedhockeyn:-)
Jättebra i typ 2 säsonger, sen helt daterad och sönderläst. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att, genom att hålla fast vid den för länge, var en starkt bidragande orskak till DIF fall senaste åren (i kombination med annat förstås...)

Synd att Wikegård inte fattade det under sin tid som tränare. Det var faktiskt under hans ledning det började gå riktigt dåligt. Det minns jag också...
(Styrelsen har dock det yttersta ansvaret, eftersom dom som krävde av tränaren att vi skulle hålla fast vid torpedhockeyn som grundidé)

Sen vet jag inte hur du vet huruvida han var "ärlig och öppen" mot laget?

Jag vet flera spelare som absolut inte skulle hålla med om det. (vill inte namnge några, men det är fakta och inga spekulationer från mitt håll, bara så ni vet).

Sen hur han "förstörde" Oduya genom att använda honom till slagskämpe istället för som spelande back, är direkt tjänstefel.
(Det talar för sig själv, hur han över en natt utvecklades till en klassback med NHL-kapacitet i Frölunda, som fattade hans egentliga talang)

Jag vet också genom mina kontakter inom laget, att stämningen höjdes betydligt när Säcken och Challe tog över.
Så....det är inte så enkelt som du tror, bara för att det "utåt" verkar vara "happy days".

MEN och ett stort men, jag gillar verkligen Wikegårds attityd som tränare och person och ser honom faktiskt gärna i båset igen, fast personligen ser jag hellre "Hårde Hardy" i båset.
Användarvisningsbild
dif rules

Inlägg av dif rules »

Jag tror Putte skulle träna typ småkronorna elr nåt, dom snacka igår i landskampen om att han skulle träna nåt lag elr iaf vara någon manager, så han blir det inte!
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT

/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

...och Wikegård gjorde naturligtvis mycket gott också...glömde nog nämna det tillräckligt kanske:-)
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Wikegård går inte och ogilla, skönare person får man fan leta efter! :lol:
Men han verkade inte ha, nåt vidare tålamod med spelarna. T.ex Linkan bänkade han hit och dit... Även lyckades han göra en del poäng, Säcken har ju som ni vet, fått igång Linkan riktigt bra! Det var bara att ge honom det tålamod han behöver.

Tror vi kommer få se Stephan Lundh. :wink:
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Micke Nylander skrev:
Caveman skrev:

Ja, jag är nöjd med ditt svar. Kommer också i håg hur Wikegård gick runt och tog oss supportrar i hand efter en match. Var det efter en storsatsning?

Men som coach/tränare håller han inte enligt mig. Såg att några nämnde Oduya som exempel, det var inte tack vare Wikegård som han kom till Devils. Frölunda såg direkt vilken spelare Oduya var. Men det var flera spelare som inte "trivdes" med Wikegård, han fick inte ut det bästa av dem.

Sen kan man inte ta ifrån Wikegård hans DIF hjärta...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

stolpskott skrev:Tror vi kommer få se Stephan Lundh. :wink:
Snälla......inte Lundh.

Alla på listan kommer före

Lill-kenta är min våta dröm, men han har väl kontrakt med HIV ett år till?
Annars hade det varit coolt med bröderna Johansson i båset.
2st otroligt ödmjuka människor med stort hockeykunnande/DIF-hjärta.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Antingen älskar man Wikegård eller så hatar man honom. Jag hör till den förstnämda kategorin.

Jag tycker inte att vi ska sitta och spekulera i om han är en bra tränare eller ej. Vi har inte suttit i ett omklädningsrum eller i ett bås tillsammans med Wikegård. Det är bara spelarna som har haft honom som kan uttala sig om det.

Men jag ser allra helst Kung-Wikegård i båset. Hans kommentarer är obetalbara.
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Olon skrev:Kommentarer på val av alternativ...

Det känns faktiskt mer troligt med Mats Waltin eller Espen Knutsen, än vad det gör med Tommy Albelin - tvivlar starkt på att han skulle lämna USA och Devils bara för att Djurgården söker(?) en ny tränare.

Jag skulle även vilja se Boustedt som alternativ, men du har ju ett "Annan"-alternativ - så jag ska inte gnälla.
Någon drak horse måste man ha och jag tyckte att Albelin passade bra.

Tänk om man kunde ha honom som spelande tränare i backpar med Ragge?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:
robin_dif skrev:Niklas Wikegård och Ingvar Carlsson har idag setts på DIF kansliet.
Behöver ju dock inte betyda något.
Jag la precis på luren med Niklas Wikegård. Han skrattade och sa att han varit i Järfälla hela dagen idag.

För övrigt så kan vi glömma honom också som tränare. :(
Tack för det! Bara att hoppas att det stämmer. Wikegård känns ungefär lika hett och spännande som Lasse Falk. Nepp det behövs nytt blod och om man då promt måste ha in någon med DIF-anknytning, vilket känns som over-kill med tanke på att vi redan har micke i staben, får man väl helt enkelt satsa på Albelin.

Vissa rykten vill dock göra gällande att Dahlén med familj vill flytta till Stockholm...
Skriv svar