Det är fan tufft att svara på frågan Caveman, men jag ska göra ett försök.Caveman skrev:Jag är lite nyfiken, varför är Wikegård en kung? Är det för han är en Djurgårdare, är han trevlig utanför hockeyn? För någon kung i båset är han beviserligen inte. Däremot har nästintill "förstört" en del spelare. Det räcker inte med "start & stopp" i hockeyn.. Men alla har olika smak var bara lite nyfiken på hur du tänker?Micke Nylander skrev:Wikegård är Kung!
Men jag röstade på "en annan" och syftar, som jag skrev i den tidigare tråden om att Säcken slutar, på Anders Forsberg.
Läs varför i den andra tråden!
Niklas Wikegård var med och började bygga relationen med Järnkaminerna när han kom tillbaka till klubben 2002/2003. För honom har denna "Djurgårdsanda" varit väldigt viktig under alla åren och det var viktigt att vi Järnkaminerna var på plats. Han insåg det många andra inte insåg helt enkelt.
Detta bevisade han flera gånger. Ett av mina absolut bästa minnen jag har med Niklas Wikegård är när han besökte Råsunda den 3:e juni 2003. Djurgården gjorde tre mål den matchen mot Solnapacket, varje gång jublade Niklas högt.
Djurgården släppte också in tre mål, trots ledning med 3-0 när det återstod 15-20 minuter av matchen, och Niklas var lika förbannad som han brukade vara i samband med hockeymatcherna.
Ett annat minne är också incidenten Per Ledin vs Johnny Oduya. Behöver det närmare förklaring?
Detta är några enskilda saker som gör att Niklas Wikegård är kung för mig, och många andra, som supporter.
Hockeymässigt då? Visst, Niklas har inte vunnit guld. Han har varit nära men det räcker inte. Niklas gillar bäst fysisk snabb hockey, precis som Hardy Nilsson och Mats Waltin gillade. Ni minns torpedhockeyn, Niklas gillade den sortens hockey. Som ledare var han ärlig, rak och öppen MOT laget. Mot media stöttade han alltid laget överallt!
Niklas Wikegård tog laget till Final (tillsammans med Lillis) en gång, två semifinaler varav den ena under NHL-lockouten. Där torskade vi mot ett grymt mycket bättre Frölunda, och vann kvartsfinalen mot Timrå i en väldigt jämn serie. Kvartsfinalförlust mot Frölunda (ni minns de båda 1-8-matcherna), men det som nog svider mest var kvartsfinalförlusten mot Solnapacket 97.
Wikegård pushade även mycket för juniorverksamheten när han var här och vi har mycket att tacka honom för att vi har en jävligt bra juniororganisation. Wikegård och K-G Stoppel är två människor att hylla för det här.
Det enda som saknas är ett Guld. Men liktförbannat, utan Wikegårds engagemang vet jag inte om Järnkaminerna skulle ha varit så här bra som de är på läktaren idag.
Hoppas du är nöjd med svaret!