Bara det att han snittar 15-17 minuter i Sharks och har +14 på 28 matcher.karl-jarl skrev:Tyvärr så ger era beskrivningar av honom bara påminnelser om Frylén och Printz.
Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
- 136_Djurgårdare
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Kontakt:
Doug har utvecklats till en riktigt bra topp 4 back i ett rätt bra NHL lag och lär nog inte spela i DIF nästa år.Crashmash skrev:Bara det att han snittar 15-17 minuter i Sharks och har +14 på 28 matcher.karl-jarl skrev:Tyvärr så ger era beskrivningar av honom bara påminnelser om Frylén och Printz.
- 136_Djurgårdare
- Kontakt:
Doug ligger 37a.blocco skrev:Har för mig att Murray har sagt att han vill spela i DIF igen...Höken skrev:Undrar föressten vem denna Douglas Murray är...Såg på Eliteprospects att han tydligen tog sitt pick och pack o drog över till USA för att utvecklas där. Är han en bra lirare?
Pålitlig och tuff back, bra tacklare. Dock ganska tung och skulle kunna utveckla sin skridskoåkning.
Ledde utvisningsligan i NHL i början av säsongen och fick lite rubriker för det. Det spekulerades lite i om han hade som mål att vinna utvisningsligan, men jag tror inte han toppar den längre. Vet dock inte var man kan kolla upp dettta.
http://tinyurl.com/2os9uw
Lite farligt att tro att en back som funkar i NHL skall göra et i elitserien. Bara för att ta ett exempel så var Kjell Samuelsson en hjälte over there, men här hemma var han blek. Orsak; Mindre rinkar gjorde att hans längd kunde kompensera bort det faktum att han knappt kunde åka skridskor. På stor rink får stora, tunga och tröga spelare det bra mycket jobbigare. Av detta fäljer att jag är tveksam till en spelare Douglas typen. Vill hellre se lite mindre, men istället snabba backar då det är snabbhet som behövs främst, inte massa kilon att släpa runt på.
- Ritterwand
Douglas Murray var en framstående spelare på College. I NCAA serien spelar de ofta på stor rink med internationella regler. Han har dessutom bättrat på skridskoåkningen så pass att han nu inte är 7:e back i San Jose längre utan har gått in bland de 6 bästa backarna. Tröga Kjell Samuelsson-backar är nåt som tillhör historien, det finns nästan inga såna backar kvar i NHL.
Nu är diskussionen om Douglas lite onödig eftersom han har kontrakt över nästa säsong, men efter det så hoppas jag Järlefelt tillsammans med morfar Lasse Björn kan övertala honom att komma hem. Förhoppningsvis tillsammans med Staffan Kronwall och Marcus Nilson.
Lite mer realistisk värvning till nästa säsong kanske: Tvillingarna Ahlström i Huddinge. De är kanske inte helt klara i sin utveckling ännu men det gäller nog att norpa dem innan HV71, Timrå eller Södertälje gör det.
Nu är diskussionen om Douglas lite onödig eftersom han har kontrakt över nästa säsong, men efter det så hoppas jag Järlefelt tillsammans med morfar Lasse Björn kan övertala honom att komma hem. Förhoppningsvis tillsammans med Staffan Kronwall och Marcus Nilson.
Lite mer realistisk värvning till nästa säsong kanske: Tvillingarna Ahlström i Huddinge. De är kanske inte helt klara i sin utveckling ännu men det gäller nog att norpa dem innan HV71, Timrå eller Södertälje gör det.
DIF:s högsta prioritet är att inför 08/09 hitta en center mellan Danielsson och Linkan. Kravspecifikationen är att han ska kunna:
1. Gå på mål och böka framför mål
3. Ha ett bra spelsinne
4. Vara en bra skridskoåkare
5. Vara en bra tekare
Om Jarkko Immonen är för dyr för Djurgården finns det två spelare som tidigare spelat eller varit på tapeten för DIF, nämligen Joakim Eriksson och Niklas Persson. Båda är bättre än Pär Bäcker. Personligen föredrar jag Niklas som är hetare framför mål. Tyvärr får Niklas mycket speltid i LHC och kräver sannolikt en lön som inte ligger allt för långt från Jarkko Immonens. Joakim Eriksson spelar däremot i tredje alternativt fjärde kedjan och han är sannolikt betydligt billigare än Jarkko. Joakim (på ettårskontrakt) är en mer realistisk värvning än Niklas eller Jarrko. Om DIF delas upp i två offensiva respektive defensiva femmor får klubben följande laguppställning 08/09:
Fredrik Bremberg - Joakim Eriksson - Nicklas Danielsson
Dick Axelsson - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Carl Gustafsson - Nichlas Falk - Christian Eklund
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Tobias Lindström
Viktigt är nu att skriva långtidskontrakt med Engqvist, Gustafsson och Danielsson samt att teckna seniorkontrakt med Lindström och Guter, där den sistnämnda lånas ut till allsvenskan. Vidare bör ettårskontrakt tecknas med Axelsson, Falken, Larsson, Tjomme och Rompen.
Fimpen, Ölvestad och Timmy bör erbjudas tvåårskontrakt. Om DIF lyckas med följande upplägg ser det riktigt bra ut för nästa säsong.
1. Gå på mål och böka framför mål
3. Ha ett bra spelsinne
4. Vara en bra skridskoåkare
5. Vara en bra tekare
Om Jarkko Immonen är för dyr för Djurgården finns det två spelare som tidigare spelat eller varit på tapeten för DIF, nämligen Joakim Eriksson och Niklas Persson. Båda är bättre än Pär Bäcker. Personligen föredrar jag Niklas som är hetare framför mål. Tyvärr får Niklas mycket speltid i LHC och kräver sannolikt en lön som inte ligger allt för långt från Jarkko Immonens. Joakim Eriksson spelar däremot i tredje alternativt fjärde kedjan och han är sannolikt betydligt billigare än Jarkko. Joakim (på ettårskontrakt) är en mer realistisk värvning än Niklas eller Jarrko. Om DIF delas upp i två offensiva respektive defensiva femmor får klubben följande laguppställning 08/09:
Fredrik Bremberg - Joakim Eriksson - Nicklas Danielsson
Dick Axelsson - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Tobias Lindström
Viktigt är nu att skriva långtidskontrakt med Engqvist, Gustafsson och Danielsson samt att teckna seniorkontrakt med Lindström och Guter, där den sistnämnda lånas ut till allsvenskan. Vidare bör ettårskontrakt tecknas med Axelsson, Falken, Larsson, Tjomme och Rompen.
Fimpen, Ölvestad och Timmy bör erbjudas tvåårskontrakt. Om DIF lyckas med följande upplägg ser det riktigt bra ut för nästa säsong.
-
Thoresen skulle vara kanon mellan Danielsson och Linkan. Undrar om någon vet hur sugen han är på att återvända 08/09? Han är en kämpe och det skulle inte förvåna mig om han försöker ett till två år till innan han önskar återvända till DIF.jensa öhling skrev:Rudslätt och Thoresen bör kunna bli aktuella. Kanske även Nisse Ekman eller Daniel Tjärnqvist. Sen lär vi väl bara ha råd med en av dessa.
- DIF_Soldier
Har utvecklat min reflektion om laget nästa säsong.
Målvakter
Daniel Larsson
Mark Owuya
Stefan Ridderwall
Kommentar: Viktigast för nästa år att Larsson stannar!
Backar
Ossi Väänänen - Johan Åkerman
Timmy Pettersson - David Printz
Ronnie Pettersson - Oscar Eklund
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även J20)
Vid skador:
Linus Kjell som annars är utlånad till en Allsvensk klubb
Alternativ:
Jyri Marttinen
Ej nytt kontrakt:
Dennis Persson
Fredrik Ericson
Jiri Marusak
Thomas Johansson
Kommentar: Johan Åkerman erbjuds bli assisterande lagkapten. Johan är från Stockholm och han har tidigare haft Håkan Södergren som tränare. Om DIF går till slutspel är laget inte ett jättestort kliv ner från HV71. Att det går att knyta Johan till DIF borde därför inte vara omöjligt.
Jyri Marttinen i Skellefteå är ett intressant alternativ till Ossi om han försvinner eller om Åkerman väljer att inte ansluta. Jury är snabbare, Yngre och bättre defensivt än Åkerman. Jag föredrar dock Johan som är bättre offensivt och högerskytt.
Forwards
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Tobias Lindström
Fredrik Bremberg - Andreas Engqvist - Dick Axelsson
Henrik Eriksson - Nichlas Falk - Nicklas Danielsson
Carl Gustafsson - Christian Eklund - Niklas Anger
Vid skador:
Jacob Josefson alt. William Wallén från U20
Låna ut till Allsvenska klubbar:
Linus Persson och Mattias Guter
Ej nytt kontrakt:
Pär Bäcker
Patric Hörnqvist (tyvärr)
Johan Ryno
Kommentar: DIF måste prioritera ett förbättra backbesättningen tills nästa år. Vidare är det viktigt att behålla de lovande spelare som slagit igenom under 07/08 nämligen Axelsson, Danielsson, Engqvist (som lärt sig teka 08/09) och Larsson. Vidare bör de slussa in lovande spelare från J20 för att underlätta utfasningen av gamla trotjänare 09/10 såsom Falken och Rompen. Att behålla Johan Ryno är inte dåligt, men jag undrar om Detroit inte vill ha tillbaka honom snart.
Ovanstående lag håller sig inom snåla ekonomiska ramar, något som öppnar för att inför säsongsstarten värva en (1) klasspelare såsom Nils Ekman, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson och att behålla Ossi Väänänen. Nämnda spelare kommer in i det längsta avvakta utveckllingen i NHL innan de skriver på för någon klubb. Favoritvärvningen skulle vara Marcus Nilson, som skulle ge DIF en mycket bra centerlinje relativt lagets konkurrenter.
Forwards
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Fredrik Bremberg - Marcus Nilson - Dick Axelsson
Henrik Eriksson - Andreas Engqvist - Nicklas Danielsson
Backar
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även U20)
Målvakter
Daniel Larsson
Mark Owuya
Stefan Ridderwall
Kommentar: Viktigast för nästa år att Larsson stannar!
Backar
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även J20)
Vid skador:
Linus Kjell som annars är utlånad till en Allsvensk klubb
Alternativ:
Jyri Marttinen
Ej nytt kontrakt:
Dennis Persson
Fredrik Ericson
Jiri Marusak
Thomas Johansson
Kommentar: Johan Åkerman erbjuds bli assisterande lagkapten. Johan är från Stockholm och han har tidigare haft Håkan Södergren som tränare. Om DIF går till slutspel är laget inte ett jättestort kliv ner från HV71. Att det går att knyta Johan till DIF borde därför inte vara omöjligt.
Jyri Marttinen i Skellefteå är ett intressant alternativ till Ossi om han försvinner eller om Åkerman väljer att inte ansluta. Jury är snabbare, Yngre och bättre defensivt än Åkerman. Jag föredrar dock Johan som är bättre offensivt och högerskytt.
Forwards
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Tobias Lindström
Fredrik Bremberg - Andreas Engqvist - Dick Axelsson
Henrik Eriksson - Nichlas Falk - Nicklas Danielsson
Carl Gustafsson - Christian Eklund - Niklas Anger
Vid skador:
Jacob Josefson alt. William Wallén från U20
Låna ut till Allsvenska klubbar:
Linus Persson och Mattias Guter
Ej nytt kontrakt:
Pär Bäcker
Patric Hörnqvist (tyvärr)
Johan Ryno
Kommentar: DIF måste prioritera ett förbättra backbesättningen tills nästa år. Vidare är det viktigt att behålla de lovande spelare som slagit igenom under 07/08 nämligen Axelsson, Danielsson, Engqvist (som lärt sig teka 08/09) och Larsson. Vidare bör de slussa in lovande spelare från J20 för att underlätta utfasningen av gamla trotjänare 09/10 såsom Falken och Rompen. Att behålla Johan Ryno är inte dåligt, men jag undrar om Detroit inte vill ha tillbaka honom snart.
Ovanstående lag håller sig inom snåla ekonomiska ramar, något som öppnar för att inför säsongsstarten värva en (1) klasspelare såsom Nils Ekman, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson och att behålla Ossi Väänänen. Nämnda spelare kommer in i det längsta avvakta utveckllingen i NHL innan de skriver på för någon klubb. Favoritvärvningen skulle vara Marcus Nilson, som skulle ge DIF en mycket bra centerlinje relativt lagets konkurrenter.
Forwards
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Fredrik Bremberg - Marcus Nilson - Dick Axelsson
Henrik Eriksson - Andreas Engqvist - Nicklas Danielsson
Backar
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även U20)
Senast redigerad av Östgöten den 2008-01-24 17:25:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- DIF_Soldier
-
Om jag får tycka till och ge mina tankar så kommer dom här:
Målvakter
Larsson = Gör en "Hörnqvist" Vännta med NHL
Ridderwall
Värvning
Om nu Larsson får NHL kontrakt gör en "Hörnqvist stanna
Annars skulle jag villja se att man försöker få hem "Tellqvist"
Backar
Behåll:
Väänänen, Johansson
Pettersson, Frylén
Pettersson, Eklund
Printz,
Värvning
Ta upp Kjell / Deilert eller båda.
Forwards
Bremberg, Center??, Danielsson
Ölvestad, Ottosson, Axelsson
Eklund, Engqvist, Anger
Gustafsson, Falk, Wallén
Nyförvärv
Men vem ska fylla ut Luckan högst upp ddå??
dom flessta snackar om immonen och santala, men jag skulle villja att klubben försökte få hem Niko Kapanen nuvarande i Phoenix i NHL.
Laget ser då ut som fölljande om vi Lyckas med detta
Målvakt
Larsson / Tellqvist
Ridderwall
Bremberg, Kapanen, Danielsson
Väänänen, Johansson
Pettersson, Frylén
Eklund, Engqvist, Anger
Pettersson, Eklund
Gustafsson, Falk, Wallén
Printz, Kjell
Målvakter
Larsson = Gör en "Hörnqvist" Vännta med NHL
Ridderwall
Värvning
Om nu Larsson får NHL kontrakt gör en "Hörnqvist stanna
Annars skulle jag villja se att man försöker få hem "Tellqvist"
Backar
Behåll:
Väänänen, Johansson
Pettersson, Frylén
Pettersson, Eklund
Printz,
Värvning
Ta upp Kjell / Deilert eller båda.
Forwards
Bremberg, Center??, Danielsson
Eklund, Engqvist, Anger
Gustafsson, Falk, Wallén
Nyförvärv
Men vem ska fylla ut Luckan högst upp ddå??
dom flessta snackar om immonen och santala, men jag skulle villja att klubben försökte få hem Niko Kapanen nuvarande i Phoenix i NHL.
Laget ser då ut som fölljande om vi Lyckas med detta
Målvakt
Larsson / Tellqvist
Ridderwall
Bremberg, Kapanen, Danielsson
Väänänen, Johansson
Pettersson, Frylén
Eklund, Engqvist, Anger
Pettersson, Eklund
Gustafsson, Falk, Wallén
Printz, Kjell