Peter skrev:Visst finns det säsonger när avhakade lag har glidit runt och försökt träna sig i form för kvalet men vad hade blivit bättre av att de istället visste att de var avhakade och skulle åka ur?
Du har onekligen en poäng där!
OK! Då har vi behandlat det kvalitetsmässiga beträffande detta med kvalserien och standarden på Elitserien.
Betänk då de lag från den lägre divisionen som år efter år vinner kanske två serier och sedan åter stupar i kvalserien för att lagen från den högre divisionen har Elitserietempo i kroppen, inte nödvändigtvis det bättre spelarmaterialet.
Ska inte dessa lag från den lägre divisionerna någonsin få någon revenue för sitt slit, eller ska de bara tillgodose elitserielagen på spelare?
Bautabröl skrev:Betänk då de lag från den lägre divisionen som år efter år vinner kanske två serier och sedan åter stupar i kvalserien för att lagen från den högre divisionen har Elitserietempo i kroppen, inte nödvändigtvis det bättre spelarmaterialet.
Ska inte dessa lag från den lägre divisionerna någonsin få någon revenue för sitt slit, eller ska de bara tillgodose elitserielagen på spelare?
Nej det tycker jag inte att de ska ha!
I elitidrott ska man inte få någonting för lång och trogen tjänst. Det är prestationer som räknas.
De senaste åtta säsongerna har tio lag tagit steget från allsvenskan till eliten. ETT år klarade sig bägge elitlagen kvar. Det visar väl ganska tydligt att det är fullt möjligt att ta sig upp. De som inte klarar det ska nog snarast klandra sig själva än skylla på att deras egentligen bättre lag saknar tempo.
Är man bättre går man upp. Är man det inte får man stanna där man hör hemma!
Fler argument mot kvalserien? Eller ska vi konstatera att ogillandet är känslomässigt och inte bygger på fakta och att det hela kokar ner till ett "... men jag gillar den ändå inte!"?
Bautabröl skrev:Jag tyckte att vi hade en konstruktiv och intressant diskussion, men det kanske är som du konstaterar
Sorry, det blev lite surt. För mycket idioter IRL, inget personligt mot dig. Det är kul när det blir lite diskussioner och inte bara folk som talar om vad de tycker helt omotiverat.
Får jag citera det här i andra sammanhang förresten
Citera på du. Jag når nog oftast inte upp till verkshöjd ändå ... ;-)