Nu måste vi ställa upp !!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Frölunda är inget bra exempel att jämföra med då hela Göteborg håller på laget. Inte nog med det hela Västragötaland håller på laget typ.

I STHLM finns det tre lag vars fans inte direkt älskar varandra. ( I göteborg verkar stämningen vara helt annorlunda då det verkar fullt oki att hålla på Frölunda i hockey och sedan vilket fotbollslag som helst. )

Detta kan fotbollen just nu skörda frukterna av då de har derbyn som lockar +25 000 åskådare. Hockeyn har inte derbyn samtidigt som man inte kan locka över AIK och HIF fans att titta på när DIF spelar.

Där har ni de stora skillnaderna mellan Frölunda och DIF samt mellan DIF fotboll och hockey.

Sedan bör det påpekas att inställningen till idrott i Nordamerika är rätt skild från hur den ser ut här. I nordamerika ser man det bara som underhållning och kravet på dramatik är inte alls lika stort för att locka folk. ( Undantag här dock för vissa lag från Kanada. ) Det jag försöker få fram här är att over there kvittar det om matcherna inte gäller något folket dyker upp för att matchen ifråga även om den egentligen inte gäller ett dyft. Denna inställning finns inte Sverige, vilket jag personligen tycker är alldeles riktig. Matcher skall gälla något, det skall finns nerv och spänning. Vill jag ha underhållning av det mer lättsamma slaget kan jag titta på TV.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Är med på vad du menar angående Göteborgarna men om du tar Skellefteå som exempel så kanske teorin inte är fullt så gångbar?
Det jag vill få fram är att det finns många Djurgårds-fans som går in lite halvhjärtat för det, som är fans när det passar och går bra. När det går dåligt i hockeyn går man på fotboll och vice versa! Själv såg jag varje match live på globen samtidigt som jag pluggar på universitet, inga ursäkter finns! :)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Nu betivivlar jag ju starkt att SAIK kommer ha ett högre snitt än oss kommande säsong. Dock har SAIK precis som alla andra elitlag i hockey, oss undantagna, den stora fördel att de är "ensamma" i sin stad att utöva "sin idrott" på någorlunda hög nivå. Alla hockeyintresserade i Skelefteå lär sluta upp bakom laget och gå på matcherna, samma sak gäller egentligen för samtliga städer utom just STHLM.

Den fördel vi i STHLM då har är att vi ju då skulle kunna få till fullsatta derbyn, men då vi spelar i olika serier inträffar ju tyvärr inte detta. Är tämligen övertygad om att vårat snitt skulle höjas rätt rejält om AIK lyckades ta klivet upp i elitserien igen.

Jag köper inte heller tanken på att DIF fans skulle vara dåliga på att gå på hockey till 100%. Om man räknar antalet åskådare hockeylaget har jämfört med fotbollen sett över en hel säsong tror jag inte differensen skulle bli så stor. Skillanden skulle istället bli att hockeyns siffror generellt sett blir lägre vilket jämnar ut sig med tanke på att de har flera matcher att spela. Många fans har helt enkelt inte tid att springa på hockey i tid och otid. Ett enkelt sätt att lösa problemet lite grand på skulle ju naturligtvis vara att slopa alla meningslösa landslagsturneringar. Tog man bort dessa skulle man kunna sprida ut omgångarna lite mera vilket jag tror skulle gynna publiksiffrorna en hel del.

Vidare känns det fullständigt fel att jämföra hockeyns siffror då Globen var nybyggd kombinerat med att vi då hade ett fotbollslag på dekis. ( Av detta följer att vi nog egentligen borde jämföra vårt nuvarande snitt med det vi hade på Hovet innan vi flyttade in till Globen för att få en mer rättvis mätsticka. ) Tycker snarast det är ganska bra gjort av DIF fansen att lyckas hålla så pass bra siffror i två stora lagidrotter. Inte minst då säsongerna ibland lappar över varandra vilket om ni frågar mig är rent idiotiskt. Ge det några säsonger så kommer lagen med nybyggda arenor att börja få sjunkande publiksnitt också då nymodigheten med den nya arenan gått över. Det jag vill få fram här är alltså att lag som HV71, LHC och FBK om några säsonger knappast kommer att dra fulla hus längre.

Antagligen skulle det gå att driva upp hockeyns siffror lite grand om spelet och resultaten gick vår väg, men inte en susning att det kommer att gå att hålla ett snitt på 14 000 så länge som vi har nuvarande serieupplägg.

Skulle däremot VFHC få tummen ur och lyckas smäcka upp en egen arena kan vi nog lägga ner elitserien för om det laget skulle ta hand om alla sina intäkter kombinerat med en snittpublik på 12 000+ så kommer de att segla ifrån alla andra elitlag....
pekka21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av pekka21 »

Det Kall-El skrev är så klockrent det kan komma, håller med i precis allt. Vi får nog vara glada om vi någon gång i framtiden har ett snitt på runt 9.500pers. och det är inte på långa vägar dåligt när man tänker efter men det kommer inte hända varken den här säsongen eller nästa.

Utan man får se det lite långsiktigt jag tror den här satsningen med att det ska vara många stockholmare i laget kommer slå väl ut om några ur men det får ta den tid det tar.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Det är inte så att jag säger emot dig Kal-El, jag försöker bara att förstå varför. Om vi åter tar Skellefteå som exempel så är jag medveten om att dom antagligen inte kommer snitta högra än oss kommande säsong. Jag är däremot inte riktigt med på resonemanget vad gällande att vi har fler lag som konkurrerar om publiksiffrorna. Stockholm är en miljonstad, borde det inte finnas fans så det räcker och blir över? Om man delar upp Stockholms invånare i tre läger (DIF, AIK och Hammarby) får man fram en siffra på ca 330 000 och jämför detta med hela Skellefteå kommun som har 72 000 invånare. Men varför kan vi inte snitta högre än vad vi gör?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Falken skrev:
Rocker skrev:Bra där! När alla dök upp på matchen mot FBK förra säsongen så gick det ju vägen! Massivt publikstöd = framgång! :!:
På den matchen kändes det som att alla som stod där i klacken bara vad fotbollsnördar som kom till matchen för att fira järnkaminernas jubileum..
de va inge hjärta i publiken
Jo tack, jag märkte det men tänk dig då vad lite hjärta kan göra i kombination med en klack i den storleken! :D
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Philly Flu skrev:Jag har aldrig förstått varför något annat än en repris på 5/1 2006 skall vara acceptabelt - varje match. I Sverige spelas ishockey på världsnivå, tisdag, torsdag, söndag, runt om i landet. Riktigt fin underhållning med inslag av dramatik, fart, fläkt och en del tjyv och rackartyg.

Jag vill inte avråda någon från att gå och stötta DIF fotboll men allvarligt talat, svensk fotboll...

...Nä, jag stoppar där.

Slut upp i Globen nu!!!

Bra att du slutade där innan du skämde ut dig ännu mer.

Svensk fotboll håller högre klass än Svensk hockey, anledningen till att vi dock är mer framgångsrika inom hockeyn är den bristande konkurrensen, dvs det håller en sämre nivå. Enkel matematik. Hade det funnits lika många hockeyspelare som fotbollspelare runt om i världen så hade vi inte haft en chans för att då hade hållt en klass och kvalité i paritet med dagens fotboll.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Angående att ställa upp, tror fortfarande inte att publiksnittet kommer öka märkvärt. Vi har haft samma snitt de senaste 10 åren +-1000. Varför skulle det ändras nu? Speciellt inte när vi har ett av de sämsta lagen i ES. Vem vill gå och se DIF bli förnedrade av ett dynglag som mora t ex. Det svider för mycket i ens stolta DIF hjärta.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jojje, jag förstår inte alls ditt resonemang faktiskt. Visst kanske DIF inte håller samma höga klass som vi gjort förut men med den negativa inställning som du verkar ha förbättras ju inte direkt läget!
Vad gällande svensk fotboll anar jag någon form av partisk åsikt, du kan inte påstå att den kan mäta sig med europeiska topplag? Jag menar inte att svensk hockey kan mäta sig med exempelvis NHL, men skillnaden känns inte lika avlägsen, inte för mig i alla fall. Ser man till landslag tog både OS- och VM-bucklan hem, det om något är väl ett bevis på att svensk hockey håller hög klass?
Användarvisningsbild
chribba

Inlägg av chribba »

Jag gillar inte riktigt resonemanget fotbollssupporters kontra hockeysupporters...Tycker att det e jävligt trist att de som föredrar hockey ska klanka ner på DIF fotboll och vice versa..Det går alldeles jävla utmärkt att både stötta hockey laget OCH fotbollslaget, men det är alldeles uppenbart att det finns en liten spricka mellan inbitna hockeyfans och fotbollsfans, och det är fanimej sorgligt..

Personligen så är jag Djurgårdssupporter..Jag har varit på allt från hockey och fotboll till handboll och damfotboll just för att jag älskar föreningen..Och älskar man DIF så stöttar man, oavsett idrott...

113 WHB
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Nej, jag håller med dig... men jag menade mer svensk fotboll överlag. Klart man är Djurgårdare oavsett sport!
Kojak

Inlägg av Kojak »

Alltså, suck.

Samma diskussion IGEN med exakt samma argument från båda hållen (Optimisterna vs. "Realisterna").

Det är upp till var och en att stötta DIF. Personligen skulle jag hellre gå och se DIF bli förnedrade idag eftersom jag tror att många av "realisterna" kommer få käka upp sina ord om några säsonger. Nu tror jag visserligen inte att DIF kommer bli fullt så förnedrade...En eller ett par plattmatcher, ja visst. Men det hade vi väl ändå 2000 och 2001 också?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Köper inte alls att det skulle vara samma diskussion.

Det jag, och några till vände oss emot, var ett uttalande i stil med att allt under 14 000 per hemmamatch är dåligt.

Istället valde då jag själv att plocka fram en del fakta som snarast belyste att de siffror hockeyn har idag kanske egentligen inte är så dåliga utan att problemen snarast finns att söka på på andra håll. Jag menar det är väl ingen här som på fullaste allvar tror att man kan räkna med 14 000 i snitt under grundserien eller? Hade vi haft derbyn hade dessa kanske kommit upp i 14 000 möjligen.

Att dagens elitserie skulle hålla någon supernivå köper jag inte heller. Alla bra spelare huggs av NHL, även spelare som egentligen inte skulle platsa i NHL huggs för det är för billigt för NHL lubbar att plocka över dem. Elitserien håller i mitt tycke hyfsad klass och tja tyvärr har ju serieupplägget lyckats döda all form av spänning vilket i mitt tycke inte gör den speciellt het.

OM man lyckas göra allting rätt kan man nog få upp snittet en del, men inte en susning att man med 55 omgångar och sedan slutspel orkar nå upp över 10 000 i snitt. ( Sedan är jag fortfarande nyfiken på vad det VERKLIGA snittet är då det verkar funnits ute väldigt mycket jippobiljetter. ) Om man verkligen vill ha lapp på luckan krävs det fundamentala förändringar i hela upplägget. Detta lär inte hända ännu, men låt det gå några år så att FBKs, Hv och LHCs arenor inte längre är hypermoderna. Då kommer de börja tappa i snitt också sanna mina ord....Då kanske man kan börja göra något åt de verkliga problemen. Bara att hoppas att vi fortfarande har ett elitlag i hockey kvar då.

Är inte så säker på att det kommer vara så mycket bättre om några år. Alla de fina talanger vi får fram lär ju dessvärre försvinna till NHL för kaffepengar. Vi kommer säkert fortsätta vara laget med mest spelare i NHL, men jag tvivlar på att vårat elitlag kommer vara så mycket bättre. För att bygga bra lag krävs pengar för att kunna köpa bra spelare i åldern 24-30 kombinerat med att krydda anrättningen med några gamla rävar samt yngre talanger. Hur många spelare i åldern 24-30 har vi dagens trupp?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jag är varken optimist eller "realist", inte heller ifrågasätter jag Kal-El's argument. Jag vill bara förstå och då behövs ett bollplank...
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Erik Kloth, vore väldigt trist om du slutade gå på DIFs matcher och stötta dom. Det är nu som ditt stöd behövs som mest, både ekonomiskt och ditt stöd från läktaren.
Ditt bidrag behövs för att vi ska kunna fixa fler profiler.

Men helt ärligt, titta på truppen en gång till. Vi har vår trotjänare Niklas Falk. Vi har en lagkapten som inte bangar att åka över hela isen för att nita fast en motståndare i sargen. Vi har återvändaren Thomas Johansson, veteranen Ronnie Pettersson.
Det här är spelare som brinner för DIF och det är ytterst sällan som det här laget gör en plattmatch.

Rocker, anledningen till varför 72 000 invånare kan hålla ett högre snitt i Skellefteå än huvudstadens bra mycket större befolkning beror på att stockholmarna är bortskämda med så mycket mer än hockey och sport överhuvudtaget. I Skellefteå är hockey kanske en av de få underhållningar som erbjuds.

Tänkte som du förut också, men man måste se det hela i ett större perspektiv. Skulle snarare säga att det är ca 300 000 som är någorlunda idrottsintresserade för att se en match live. Sen är det inte sagt att alla dessa 300 000 gillar hockey som vi pratar om i det här fallet.
Sen får man ju dra bort alla dom som inte håller på DIF, brajjen eller solna aik. Har man filtrerat enligt ovanstående faktorer så får man ju faktiskt dagens publiksnitt, vilket med tanke på omständigheterna inte är kattpiss. Men det kan och SKA bli bättre!
Lycka är att vara djurgårdare
Skriv svar