Allsvenskan 2012/13
Re: Allsvenskan 2012/13
Ärligt talat skiter jag i den globala konkurrensen för den är inte av intresse för min del.
Jag struntar fullständigt i landslaget och jag bryr mig inte heller om hur väl DIF hockey står sig mot lag från Tyskland eller Schweiz.
NHL och KHL kommer vi aldrig kunna konkurrera med i alla fall och vi har ju redan sett hur enormt litet intresset är för ett hockeyns CL. ( Titta bara på publiksiffrorna i ET som exempel ) Även om man borde kunna försöka att genomföra detta bättre, vilket dock blir svårt då landslaget skall spela 35 menlösa träningsturneringar varje säsong.
En stängd serie tror jag för övrigt skulle innebär att de svenska lagen och även landslagen på sikt skulle bli sämre för många föreningar skulle sluta satsa vilket i sin tur skulle föra med sig färre ungdomslag vilket i sin tur skulle föra med sig mindre talanger fostras osv.
Jag vill ha en spännande serie hemma där matcher gäller något och där det finns en kamp för överlevnad. Titta bara på Allsvenskan i fotboll. Den är väl rankad typ 25 i Europa men publikmässigt ligger den nästan topp 10. Kort sagt den drar väldigt mycket mer folk än vad den borde göra och detta är tackvare att serien är jämn och att spänningen finns kvar.
Detta är helt enkelt moment som vi inte får förlora för då kan det gå väldigt illa.
Vill vi få en starkare serie i Sverige borde man snarast inför en regel om max 5 utlänningar per lag oavsett pass, frigöra sig helt från svenska hockeyförbundet, kräva realistiska ersättningar från NHL och inte minst minska ner på antalet tillfällen som landslaget får tillgång till spelare så man t ex kan låta serien ta uppehåll under junis-VM samt att frigöra tid för att eventuellt kunna köra igång hockeyns CL.
Rent spelmässigt finns det också en hel del att göra som att ta bort straffidotin och låt matcher sluta kryss om inget lag lyckas göra mål efter förlängningen samt inte minst återinför touch-icing!
Jag struntar fullständigt i landslaget och jag bryr mig inte heller om hur väl DIF hockey står sig mot lag från Tyskland eller Schweiz.
NHL och KHL kommer vi aldrig kunna konkurrera med i alla fall och vi har ju redan sett hur enormt litet intresset är för ett hockeyns CL. ( Titta bara på publiksiffrorna i ET som exempel ) Även om man borde kunna försöka att genomföra detta bättre, vilket dock blir svårt då landslaget skall spela 35 menlösa träningsturneringar varje säsong.
En stängd serie tror jag för övrigt skulle innebär att de svenska lagen och även landslagen på sikt skulle bli sämre för många föreningar skulle sluta satsa vilket i sin tur skulle föra med sig färre ungdomslag vilket i sin tur skulle föra med sig mindre talanger fostras osv.
Jag vill ha en spännande serie hemma där matcher gäller något och där det finns en kamp för överlevnad. Titta bara på Allsvenskan i fotboll. Den är väl rankad typ 25 i Europa men publikmässigt ligger den nästan topp 10. Kort sagt den drar väldigt mycket mer folk än vad den borde göra och detta är tackvare att serien är jämn och att spänningen finns kvar.
Detta är helt enkelt moment som vi inte får förlora för då kan det gå väldigt illa.
Vill vi få en starkare serie i Sverige borde man snarast inför en regel om max 5 utlänningar per lag oavsett pass, frigöra sig helt från svenska hockeyförbundet, kräva realistiska ersättningar från NHL och inte minst minska ner på antalet tillfällen som landslaget får tillgång till spelare så man t ex kan låta serien ta uppehåll under junis-VM samt att frigöra tid för att eventuellt kunna köra igång hockeyns CL.
Rent spelmässigt finns det också en hel del att göra som att ta bort straffidotin och låt matcher sluta kryss om inget lag lyckas göra mål efter förlängningen samt inte minst återinför touch-icing!
Allsvenskan 2012/13
Jag måste fråga vad det är fråga om för bister syn man har när man påstår att klubbarna inte satsar för att det ändå inte går att åka ur. Man spelar väl för tusan för att ta guld?
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Hur mycket bestämmer hockeyförbundet nu? Hockeyligan bestämmer väl i princip allt själv? Men jag håller med om att Euro hockey tour borde skrotas, sån jävla värdelös turnering så jag bara vill spy.Kall-El skrev:frigöra sig helt från svenska hockeyförbundet
Avskaffa tre mot tre.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Fast ett lag som Timrå tänkte nog inte "nu går vi för guld" inför årets Elitseriesäsong. De kanske säger det, men egentligen tror jag att de har mer verklighetsanpassning än så.JohanPez skrev:Jag måste fråga vad det är fråga om för bister syn man har när man påstår att klubbarna inte satsar för att det ändå inte går att åka ur. Man spelar väl för tusan för att ta guld?
Senast redigerad av Túrin Turambar den 2013-01-10 23:18:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Daniel08
- Medlem: Ja, ständig medlem
Jag tror vi inte kommer få en stängd Elitserie. Vad skulle svensk hockey tjäna på det? Just nu inte mycket. Jag ser mycket hellre 14 lag där sista laget i Elitserien åker ner och första laget i Allsvenskan går upp. Lag 12, 13 i ES och lag 2, 3, 4 och 5 från AS får kvala. Tror att 16 lag blir dåligt skulle bara försämra intresset och publiksiffrorna. Som tidigare talare sagt kan vi inte konkurrera med KHL och NHL då måste ju hockeyligan tänka om för att i alla fall försöka skapa den tredje bästa ligan i världen.
Ständig medlem säsongen DIF åkte ner i allsvenskan.
Allsvenskan 2012/13
Mycket riktigt, jag kanske skulle skrivit så högt upp som möjligt med guld som långsiktigt mål. Spelar man bra får man fler besökare som i sin tur genererar intäkter varpå man kan värva bättre spelare, ledare osv och klättra än mer.Túrin Turambar skrev:Fast ett lag som Timrå tänkte nog inte "nu går vi för guld" inför årets Elitseriesäsong. De kanske säger det, men egentligen tror jag att de har mer verklighetsanpassning än så.JohanPez skrev:Jag måste fråga vad det är fråga om för bister syn man har när man påstår att klubbarna inte satsar för att det ändå inte går att åka ur. Man spelar väl för tusan för att ta guld?
- Jim Morrison
Tror nog att alla lag i Elitserien har som mål att "vi ska till slutspel, väl där kan vad som helst hända" varje säsong. Även Timrå. En åttondeplats kan dom lätt sikta på.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Jo, fast det ska ju till en rätt rejäl skräll för att ett lag med den kvaliteten både ska ta en åttondeplats (jag hade varit rätt förvånad om årets Timrå hade klarat det, måste jag säga) OCH sen skräller sig genom tre matchserier mot bättre lag i ett slutspel. Omöjligt är det ju inte, men jag tror att de flesta ändå innerst inne inte tror på det i bottenlagen.
Skulle vara skönt om Örebro vinner mot Leksand och Karlskrona vinner på något mirakulöst sätt borta mot BIK Karlskoga. Alla poängtapp som top 3 kan göra gynnar ju oss självklart 

Ser gärna att Leksand vinner. Känns inte som vi kan gå om de och skulle vara skönt att slippa örebro i eventuellt förkval. Så häng av Örebro!Rix skrev:Skulle vara skönt om Örebro vinner mot Leksand och Karlskrona vinner på något mirakulöst sätt borta mot BIK Karlskoga. Alla poängtapp som top 3 kan göra gynnar ju oss självklart
- minalman
Allsvenskan 2012/13
Vilka "utlänningar" med svenskt pass ska vi förbjuda?Kall-El skrev:
Vill vi få en starkare serie i Sverige borde man snarast inför en regel om max 5 utlänningar per lag oavsett pass
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Faan bik och bajen fortsätter vinna. Vi måste hänga med på det där tåget.
Vet inte om det var otydligt formulerat, men det som avses är att det inte borde vara tillåtet med mer än 5 icke svenskar i lagen. Om sedan dessa spelare är finnar, tjecker, ryssar eller jänkare borde inte spela någon roll.minalman skrev:Vilka "utlänningar" med svenskt pass ska vi förbjuda?Kall-El skrev:
Vill vi få en starkare serie i Sverige borde man snarast inför en regel om max 5 utlänningar per lag oavsett pass
- minalman
Allsvenskan 2012/13
Det du vill införa är helt omöjligt så länge vi är med i EU. Vi kan ha ett lag med enbart turkar med tyskt pass som bor i Stockholm. Det tycker jag är bra.Kall-El skrev:Vet inte om det var otydligt formulerat, men det som avses är att det inte borde vara tillåtet med mer än 5 icke svenskar i lagen. Om sedan dessa spelare är finnar, tjecker, ryssar eller jänkare borde inte spela någon roll.minalman skrev:Vilka "utlänningar" med svenskt pass ska vi förbjuda?Kall-El skrev:
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)