Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Ser inget fel med ett sådant kontrakt, men då skall det också påverka lönen något, dvs mindre stålar per månad jämfört med ett rakt kontrakt.
Det är väl rimligt att tro att Mackan kommer hålla sig i Stockholm/Sverige i varjefall första året efter tillökning. Så fram med kontraktet nu!!
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Om alternativet är att Mackan inte vill signa på alls så får man väl acceptera ett sådant kontrakt. Förstår dock det prekära i situationen; "något" frustrerande om han sticker mitt i säsongen...
Andra sidan så kan jag tycka att om Mackan verkligen ville spela utomlands så borde han se sig om efter möjligheterna till det nu, nu så här direkt efter hans strålande VM-turnering. Signar han på med en "out"-klausul så känns det ändå kanske inte så troligt att han skulle dra mitt under pågående säsong.
Andra sidan så kan jag tycka att om Mackan verkligen ville spela utomlands så borde han se sig om efter möjligheterna till det nu, nu så här direkt efter hans strålande VM-turnering. Signar han på med en "out"-klausul så känns det ändå kanske inte så troligt att han skulle dra mitt under pågående säsong.
-
Tror mer det att Mackan vill vinna och komma till slutspel. Tror ifall Djurgårn skriver ett sådant kontrakt kommer han dra såfort det är kört med slutspel, möjligen att Mackan inte ha nerver nog för att spela kvalserie hockey med Djurgårn.-daniel- skrev:Om alternativet är att Mackan inte vill signa på alls så får man väl acceptera ett sådant kontrakt. Förstår dock det prekära i situationen; "något" frustrerande om han sticker mitt i säsongen...
Nu är det väldigt viktigt med Linkan isåfall har vi plötsligt en hyfsad offensiv, och slutspel ser allt klarare ut!
Fan kan inte vi få något beslut snart, man går ju inte runt och tänker på något annat än just det här med Mackan och Linkan...

Det vore synd om vi inte lyckades få hit Nilsson. Men vi har ju i alla fall vetskapen om att han inte spelar för en annan klubb i Sverige i alla fall, och det är ju positivt.
Men jag står fast vid att tro fullt ut på att Marcus Nilsson spelar med oss kommande säsong. Marie Hallmans artikeln med Nisse Ekman övertygade mig ordentligt. Det känns nästan som om att det är klart, fast det bara är små detaljer som ska finslipas.
Angående Fredrik Bremberg har jag nu gett upp hoppet. Jag hoppas från mitt inre hjärta att han stannar, men tyvärr så är det nog dags att inse fakta. DIF har inte råd att betala hans lön (om inte de där 25-30 miljonerna kommer inom kort, vilket jag inte tror att det gör. Känns bara som om att det är spekulationer). Synd helt klart att det förmodligen kommer att bli så här, men det är bara att acceptera detta om Bremberg sticker. Han förtjänar att spela i en bättre klubb än Djurgården (dock får han INTE spela för något äckligt köpelag, och jag tror innerst inne att han inte skulle ha spelat för FBK/LHC oavsett vilka slantar dom än erbjöd).
Men jag står fast vid att tro fullt ut på att Marcus Nilsson spelar med oss kommande säsong. Marie Hallmans artikeln med Nisse Ekman övertygade mig ordentligt. Det känns nästan som om att det är klart, fast det bara är små detaljer som ska finslipas.
Angående Fredrik Bremberg har jag nu gett upp hoppet. Jag hoppas från mitt inre hjärta att han stannar, men tyvärr så är det nog dags att inse fakta. DIF har inte råd att betala hans lön (om inte de där 25-30 miljonerna kommer inom kort, vilket jag inte tror att det gör. Känns bara som om att det är spekulationer). Synd helt klart att det förmodligen kommer att bli så här, men det är bara att acceptera detta om Bremberg sticker. Han förtjänar att spela i en bättre klubb än Djurgården (dock får han INTE spela för något äckligt köpelag, och jag tror innerst inne att han inte skulle ha spelat för FBK/LHC oavsett vilka slantar dom än erbjöd).
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
Okej att man inte har signat Mackan än eller att man inte har skrivit kontrakt med Linkan. MEN att inte ha presenterat ett enda nyförvärv fram tills nu är under all kritik!
Vad sjutton är det som händer? Står det still eller vad är det som gäller? Resten av lagen i elitserien presenterar spelare efter spelare, vi har signat 1 juniorer och skrivit nytt kontrakt med några gamla spelare men sen....
Får hoppas att detta resulterar i något positivt men som det känns nu så känns det som att vissa spelare bara kommer längre och längre ifrån.
Vad sjutton är det som händer? Står det still eller vad är det som gäller? Resten av lagen i elitserien presenterar spelare efter spelare, vi har signat 1 juniorer och skrivit nytt kontrakt med några gamla spelare men sen....
Får hoppas att detta resulterar i något positivt men som det känns nu så känns det som att vissa spelare bara kommer längre och längre ifrån.
2014-04-07, vad hände?
Truppen är ju nästan klar så det som ska in är klasspelare - sådana tenderar att vänta på bud från KHL och liknande innan de signar, eller så kräver de out-klausuler.
Att SSK presenterade ett nyförvärv idag innebär ju inte direkt att de kommit längre i sitt lagbygge än DIF som du påstår inte presenterat någon spelare.
Om DIF värvat den där dansken eller för all del tvillingarna Ahlström, då hade det funnits anledning till stor oro.
Att SSK presenterade ett nyförvärv idag innebär ju inte direkt att de kommit längre i sitt lagbygge än DIF som du påstår inte presenterat någon spelare.
Om DIF värvat den där dansken eller för all del tvillingarna Ahlström, då hade det funnits anledning till stor oro.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Det är väl inte bara SSK som jag syftar på, Luleå fbk Brynäs hv mfl har redan gjort klart med ett x antal spelare av hög kaliber. Oron ligger väl i att man siktat in sig på ett fåtal spelare och kontrakteras de av KHL klubbar eller NHL så står vi med byxorna vid fotknölarna.... Bara se hur det blev med Danne förra säsongen. Om resultatet i år blir att man får göra akut värvningar ja, då kanske aik kan börja trycka sina kvalseriebiljetter igen..
Men men hoppas jag har fel och endast blir positivt överraskad av de spelare som DIF kommer att signa. Och är det spelare av högsta klass som man nu säger sig vara ute efter så ska jag be om ursäkt i denna tråd. Påminn mig gärna för jag har inget hellre än fel i denna fråga.
Men men hoppas jag har fel och endast blir positivt överraskad av de spelare som DIF kommer att signa. Och är det spelare av högsta klass som man nu säger sig vara ute efter så ska jag be om ursäkt i denna tråd. Påminn mig gärna för jag har inget hellre än fel i denna fråga.
2014-04-07, vad hände?
Som inom kort följer samma väg som Hammarby Hockey (konkurs).Jepe skrev:Det är väl inte bara SSK som jag syftar på, Luleå... har redan gjort klart med ett x antal spelare av hög kaliber
Har fruktansvärt mycket pengar, och nu när själen är död måste dom ju se till att värva.Jepe skrev:...fbk...
Dom har förlorat mer än vad dom har värvat.Jepe skrev:...Brynäs...
Värvar som alltid, ingen större nyhet.Jepe skrev:...Hv71...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag ser ingen anledning till att vara orolig. Marcus Nilsson spelar med oss kommande säsong, det är jag helt övertygad om. Nils Ekman hade ju inte annars sagt i intervjun med Marie Hallman "Joo... men... jag pratar ju en hel del med mackan...". Det betyder ju något, eller hur? För mig säger det en sak: att Marcus har bestämt sig. Han är kanske till och med muntligt överens med Djurgården, det skulle inte ha förvånat mig det minsta.
Sedan lär ju Anger dra, men han blir ju ersatt av Marcus.
Sist men inte minst, så signar vi Linkan om bara de där 25-30 miljonerna som DIF pratar om dag in, dag ut någon gång kommer. Om dessa slantar inte anländer inom kort kan det bli en mörk säsong, och då har vi anledningar till att vara oroliga.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
Kolla på SSK's lagbygge, det saknas ju hur många som helst. Titta vilka spelare som lämnat Skellefteå och vilka som tillkommit. Kolla Brynäs som tappat Widing osv.
Luleå har värvat massor, javisst men vilka har lämnat truppen då?
Linus Omark - rätt tungt avbräck..
Johan Harju - omöjlig att ersätta för ens dubbla pengarna
Jaroslav Obsut - kolla hans poängstats, för en back(!) lätt Luleås bästa back.
Lubos Bartecko - mannen som på egen hand tog Luleå från 12 plats och över strecket när han anlände.
Radek Philip - klassback
Tommie Miettinen - klasscenter
..och ett par namn till som Jonas Almtorp, Dieter Kalt..
Det är ju som om DIF tappat Linkan, Otto, Ragnar, Josefsson, Pritz och bröderna Holmqvist! Nog fan hade det värvats på rätt friskt för att fylla på då med.
Luleå har värvat massor, javisst men vilka har lämnat truppen då?
Linus Omark - rätt tungt avbräck..
Johan Harju - omöjlig att ersätta för ens dubbla pengarna
Jaroslav Obsut - kolla hans poängstats, för en back(!) lätt Luleås bästa back.
Lubos Bartecko - mannen som på egen hand tog Luleå från 12 plats och över strecket när han anlände.
Radek Philip - klassback
Tommie Miettinen - klasscenter
..och ett par namn till som Jonas Almtorp, Dieter Kalt..
Det är ju som om DIF tappat Linkan, Otto, Ragnar, Josefsson, Pritz och bröderna Holmqvist! Nog fan hade det värvats på rätt friskt för att fylla på då med.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Att FBK måste värva är inte märkligt då de tappat mycket folk.
Rätt glad att vi inte värvat massa löst folk och av de spelare som Luleå plockat till sig är det egentligen inte många jag velat se i DIF i alla fall, Fransson undantaget.
För övrigt ser jag hellre att vi satsar på våra juniorer än värvar suspekta spelare från allsvenskan eller danmark / norge.
Det som skall in är spets helt klart och detta lär ta lite tid att signa till sig, man får antagligen vänta till NHL och KHL har sagt sitt och sedan se vad som blir över.
Det som oroar mig är snarast att vi förlängt med en del spelare som man kanske inte borde förlängt med samtidigt som man inte kommit överrens med Bremberg ännu.
Än mer oroande är dock det faktum att vår backbesättning är kass. PÅ tok för många namn där dessutom 4-5 av dem förut bevisat att de inte håller i elitserien. De båda yngre frågetecknen måste ta kliv framåt annars ser det väldigt mörkt ut och vad händer om Ragge går sönder? Att vi sedan då dessutom satår där utan en bra målvakt samt en forwardsbesättning som består av namn mest lämpade för checking line samt 4e kedja gör inte det hela bättre.
Den enda lagdel som ser hygglig ut på pappret är centerbesättningen. Om man då skulle få för sig att bygga laget runt dessa fyra killar blir de offensiva problemen väldigt uppenbara:
Engqvist förstacenter i min bok som skall kampera ihop med två spelare av klass som just nu tyvärr inte ens finns i truppen.
1a linan ? - Engqvist - ?
Ottosson är en bra center för en andra formation, men vilka skall han spela med, i brist på annat har jag valt en ständigt åkandes gustafsson samt unge Krüger som jag hoppas får lite av ett genombrott till nästa säsong, eller han måste nog få det om det inte skall gå väldigt illa. Oavsett vilket hoppas jag att dessa båda spelare tillsammans med Otto skall göra stora framsteg
2a linan Gustafsson - Ottosson - Krüger
Holmqvist jobbig center att möta, som gjord för en checkingline tillsammans med Ölvestad och Eklund. Första vettigt komponerade kedjan med befintliga spelare.
3e linan Ölvestad - Holmqvist - Eklund
Lite synd att sätta Josefsson i en 4e lina, men tanken är att han skall få lira rätt mycket ändå. Borde rimligtvis fungera rätt bra tillsammans med Tim och Nicke. Ingten av dessa båda spelare är tyvärr tillräckligt bra för att ta plats i någon av de båda första kedjorna båda har t ex fått chansen med Otto och inte tagit den alls. Mot lite lättare motstånd kanske t o m denna kedja kan producera lite?
4e linan Tim Eriksson - Jacob Josefsson - Nicklas Danielsson
Henrik Eriksson har jag lite svårt att plocka in, men han skulle mycket väl kunna lira bredvid Ottosson istället för Gustafsson...
Det jag vill ha fram med detta är alltså det faktum att vi SKRIKER efter forwards spelare av klass. Alltså spelare som skall kunna skapa något framåt. Figren och Axelsson har försvunnit båda två av olika anledningar. Nyinköpte Tim Eriksson visade varför han inte fått så mycket chanser i LHC, läs han är inte tillräckligt bra och tyvärr känns det som att Danielsson tog ett kliv bakåt denna säsong. Ojämne Anger samt Bremberg har inte förlängt sina kontrakt...Kort sagt i dagsläget har vi egentligen ingen skapande forward av klass i laget. Helt krasst skulle vi behöva få in minst tre helst fyra forwards av hög klass. ( anfallare som kan skapa kanske skall tilläggas. )
Absolut minimum är att det kommer in en klasspelare till Ottossons kedja samt att Engqvist behöver ha två nya kompisar.
Får vi inte detta kommer vi antagligen stå inför det faktum att Eklund och Ölvestad i brist på annat kommer få var sin plats i någon av de två första kedjorna och det säger sig självt hur illa det kommer sluta.
Frågan jag ställer mig är denna, om vi fimpat Ölvestad, Oskar eklund och Niklas Andersson hade vi då haft råd med Thoresen? Ölvestad hade t ex med enkelhet ersatts av LAndeskog eller Eriksson i en checkingkedja och då hade vi haft Thorsen att spela tillsammans med Ottosson och Krüger...
Rätt glad att vi inte värvat massa löst folk och av de spelare som Luleå plockat till sig är det egentligen inte många jag velat se i DIF i alla fall, Fransson undantaget.
För övrigt ser jag hellre att vi satsar på våra juniorer än värvar suspekta spelare från allsvenskan eller danmark / norge.
Det som skall in är spets helt klart och detta lär ta lite tid att signa till sig, man får antagligen vänta till NHL och KHL har sagt sitt och sedan se vad som blir över.
Det som oroar mig är snarast att vi förlängt med en del spelare som man kanske inte borde förlängt med samtidigt som man inte kommit överrens med Bremberg ännu.
Än mer oroande är dock det faktum att vår backbesättning är kass. PÅ tok för många namn där dessutom 4-5 av dem förut bevisat att de inte håller i elitserien. De båda yngre frågetecknen måste ta kliv framåt annars ser det väldigt mörkt ut och vad händer om Ragge går sönder? Att vi sedan då dessutom satår där utan en bra målvakt samt en forwardsbesättning som består av namn mest lämpade för checking line samt 4e kedja gör inte det hela bättre.
Den enda lagdel som ser hygglig ut på pappret är centerbesättningen. Om man då skulle få för sig att bygga laget runt dessa fyra killar blir de offensiva problemen väldigt uppenbara:
Engqvist förstacenter i min bok som skall kampera ihop med två spelare av klass som just nu tyvärr inte ens finns i truppen.
1a linan ? - Engqvist - ?
Ottosson är en bra center för en andra formation, men vilka skall han spela med, i brist på annat har jag valt en ständigt åkandes gustafsson samt unge Krüger som jag hoppas får lite av ett genombrott till nästa säsong, eller han måste nog få det om det inte skall gå väldigt illa. Oavsett vilket hoppas jag att dessa båda spelare tillsammans med Otto skall göra stora framsteg
2a linan Gustafsson - Ottosson - Krüger
Holmqvist jobbig center att möta, som gjord för en checkingline tillsammans med Ölvestad och Eklund. Första vettigt komponerade kedjan med befintliga spelare.
3e linan Ölvestad - Holmqvist - Eklund
Lite synd att sätta Josefsson i en 4e lina, men tanken är att han skall få lira rätt mycket ändå. Borde rimligtvis fungera rätt bra tillsammans med Tim och Nicke. Ingten av dessa båda spelare är tyvärr tillräckligt bra för att ta plats i någon av de båda första kedjorna båda har t ex fått chansen med Otto och inte tagit den alls. Mot lite lättare motstånd kanske t o m denna kedja kan producera lite?
4e linan Tim Eriksson - Jacob Josefsson - Nicklas Danielsson
Henrik Eriksson har jag lite svårt att plocka in, men han skulle mycket väl kunna lira bredvid Ottosson istället för Gustafsson...
Det jag vill ha fram med detta är alltså det faktum att vi SKRIKER efter forwards spelare av klass. Alltså spelare som skall kunna skapa något framåt. Figren och Axelsson har försvunnit båda två av olika anledningar. Nyinköpte Tim Eriksson visade varför han inte fått så mycket chanser i LHC, läs han är inte tillräckligt bra och tyvärr känns det som att Danielsson tog ett kliv bakåt denna säsong. Ojämne Anger samt Bremberg har inte förlängt sina kontrakt...Kort sagt i dagsläget har vi egentligen ingen skapande forward av klass i laget. Helt krasst skulle vi behöva få in minst tre helst fyra forwards av hög klass. ( anfallare som kan skapa kanske skall tilläggas. )
Absolut minimum är att det kommer in en klasspelare till Ottossons kedja samt att Engqvist behöver ha två nya kompisar.
Får vi inte detta kommer vi antagligen stå inför det faktum att Eklund och Ölvestad i brist på annat kommer få var sin plats i någon av de två första kedjorna och det säger sig självt hur illa det kommer sluta.
Frågan jag ställer mig är denna, om vi fimpat Ölvestad, Oskar eklund och Niklas Andersson hade vi då haft råd med Thoresen? Ölvestad hade t ex med enkelhet ersatts av LAndeskog eller Eriksson i en checkingkedja och då hade vi haft Thorsen att spela tillsammans med Ottosson och Krüger...
Om DIF inte förlängt med Ölvestad hade DIF haft råd att behålla Linkan och Anger. Oscar och Niklas tjänar småpengar i sammanhanget. Tycker även att Niklas Andersson spelade upp sig under säsongen som gick. Tror även Oscar Eklund inom ett till två år kan bli en stabil Elitserieback. Årets plump i protokollet som DIF gjort var att förlänga med Ölvestad. Han kostar för mycket relativt vad han presetarar.Kall-El skrev:Frågan jag ställer mig är denna, om vi fimpat Ölvestad, Oskar eklund och Niklas Andersson hade vi då haft råd med Thoresen? Ölvestad hade t ex med enkelhet ersatts av LAndeskog eller Eriksson i en checkingkedja och då hade vi haft Thorsen att spela tillsammans med Ottosson och Krüger...
Är det nån som har koll på hur mycket Ölvestad egentligen tjänar?
I min bok borde han fått en rejäl lönesänkning när han förlängde sitt kontrakt.
Tror och hoppas att han inte är en av dom dyrare nu...
I min bok borde han fått en rejäl lönesänkning när han förlängde sitt kontrakt.
Tror och hoppas att han inte är en av dom dyrare nu...
- reservjesus
clowns to the left of me, jokers to the right
Kul att äntligen få höra ett rykte där vi till och med får en plats i titeln, yay.reservjesus skrev:http://www.hockeyexpressen.se/elitserie ... anadensare
Har ingen större koll på honom, men en trans atlant är ju trots allt en trans atlant, kanske det vi behöver?
Skulle dock hellre vilja se Darren Haydar, men han lär vi säkert aldrig få..