Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örebroarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Örebroarn »

Remy Lebeau skrev:Stora Stjärnor, bara konstgjord andning utan egen Arena?

Det talas väldigt ofta om att ledningen skall satsa, att man verkligen ska kunna utmana de stora lagen i kampen om Sm-Guldet. Men är det verkligen rätt väg som vi har valt? Eller är det hela en konstgjord andning för att tillfredställa publiken?

Vi tittar tillbaka ett per år, innan vi hade budgetlag, och knappt överlevde. Året var 2001 och Djurgården hade bärgat sitt 16:e Sm-Guld. Stämingen var magisk både på isen och på läktarna. Media hyllade detta nya Djurgården, och förutspådde att DIF skulle dominera hockeyn för en lång tid framöver.

Det som ingen överhuvudtaget nämde var att Djurgården hade ersatt alla flyktande NHL spelare med dyra nyförvärv. Spelare som Bouchard och Salomonsson hade hämtats från konkurrenten Modo. Spelare som Vladimir Orszagh och Kyösti Karjalainen var även de dyra spelare som ingick i en satsning att spela hem Sm-Guldet. Målet var inte att stabilisera laget, och bygga vidare, målet var att vinna det andra raka Sm-Guldet, kosta vad det kosta ville. Guld blev det till slut, förlust i ekonomin blev det till, trots detta.

Historiken bevisar att Sm-Guld inte alltid betyder vinst. Chansen att dyra legoknektar lika Orszagh värvas är oerhört stora. De andra klubbarna kan göra detta, eftersom de inte är inhyrda i Globen och knappt får något alls av kringförsäljingen. Vi kan inte det. Vi måste få ha en egen arena, annars är det bara en tidsfråga innan vi åker ut.

Publiken kommer inte komma om inte något drastiskt görs. När NHL lockouten blev ett faktum trodde jag precis som alla andra att det skulle släppa. Alla fick vad de ville ha, stora profiler stora affischnamn som skulle dra folk. De enda gångerna Globen var fullt var när Peter Forsberg och hans Modo kom på besök. Draget efter Forsberg var betydligt större än Djurgården och alla dess stjärnor tillsammans.

Det är exakt samma sak som håller på att hända nu igen. Folk kräver stora värvningar som de tror kommer dra mer folk. Lets face it. Inte ens Lockout säsongen drog någon större publik. Marty Turco, Jose Theodore, Dan Boyle, Nils Ekman, Marcus Nilson kunde inte ens dra folk.

Vad jag vill säga med detta? Jo, att det känns som om det fokuseras på lite fel saker. Det stora engagemanget borde vara att fokusera på att få till en överenskomelse om Hovet, eller om krinförsäljningen.

För om inget händer nu så kommer historien bara att upprepa sig självt. Det händer redan nu, och ledningen verkar inte ta någon notis om detta. Vi tjänar inga större pengar likt Färjestad, Linköping, Hv, eller Timrå för den delen.

Att värva stora "Stjärnor betyder bara konstandning i Stockholm om man tänker på omständigheterna.
Jo det e sant. Hockeyn e inte samma sak nu som det var för 10 år sen. Då var 60-70 % av laget från området i laget där de spelade. Titta bara nu på t.ex. Mora. De har Håkan Bogg. Annars har de knappt några mora-bor i laget. Samma trend går över hela Sverige och därför är det få spelare med riktig klubbkänsla för klubben. Titta bara på Malmö. De hade massor av stjärnor utan hjärta. Och när det gällde som mest brydde de sig som minst, för att de troligtvis redan var klara för en annan klubb.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Ang Arenan. Om ni kollar på ett flygfoto runt globen området finns det ganska mycket ledig mark i vänster mot vattnet. Kanske skulle Djurgården kunna köpa det området för en arena?

http://www.eniro.se
smurf02

Inlägg av smurf02 »

Då skulle jju lyckan kunna vara om vi fick bygga en Helt ny arena i Djurgårdsland.
Och då menar jag på självaste Djurgårds delan i stan, vi vasa skeppet och allt ihop!!!
8)
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Arenan är den stora frågan, det håller jag helt och hållet med om. Däremot vet jag inte riktigt om det där med att endast Stockholmare kan spela med hjärtat i klubben. Tror snarare att det gäller att få en bra lagkänsla och få alla att dra åt samma håll. Sen spelar det nog mindre roll varifrån folk kommer. Givetvis måste det finnas en framtid och utvecklingsmöjligheter för spelarna, och då inte minst lönemässigt.
Användarvisningsbild
Mans91

Inlägg av Mans91 »

tycker inte vi ska lägga pengar på arena, satsa hellre på bra spelare så att vi går till slutspel och där ifrån får vi pengar till arenabygge i framtiden. :)
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Mans91 skrev:tycker inte vi ska lägga pengar på arena, satsa hellre på bra spelare så att vi går till slutspel och där ifrån får vi pengar till arenabygge i framtiden. :)
Varför tänka på saker över kortare sikt när man borde tänka på allt mer långsiktigt?

Egen Arena = Trygghet, samtidigt som vi säkrar ekonomin då vi själva får pengar för kringförsäljning etc.

Dyr satsning utan egen arena ala 2000 = Glada supportrar som inte tänker på efterföljderna.

Ledningen tänkte kortsiktigt under guldåren, och titta vart vi är nu, på grund av det.
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Ser att en del Modobackar sitter med utgående kontrakt. Nu har ju ett par av dem varit riktigt bra i slutspelet så det lär väl bli svårt att sno någon men likväl intressanta namn.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 30,00.html
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

En intressant spelare är ju Horava. Högerfattad och har visat att han kan göra mål i Elitserien. Bör kollas in noga. Som jag har hört det från Norrland så är det tveksamt om Modo kommer erbjuda Miroslav ett nytt kontrakt.
Bild
rikkard

Bästa nyförvärvet

Inlägg av rikkard »

Bästa nyförvärvet inför nästa säsong hade tveklöst varit ett köp av Hovet. Vi måste skapa en stabil ekonomisk grund för att vara med och slåss om guld igen. Som det ser ut nu försöker vi bara att hålla näsan precis ovanför vattenytan. Jag kan ställa upp på ytterligare en eller två budgetsäsonger till ifall det generar ett överskott på 3-4 miljoner, men det verkar vara en total omöjlighet utan en egen arena.

Vi måste hitta nya inkomstkällor annars håller detta aldrig på sikt. Jag begär inte en massa toppspelare inför nästa säsong, men jag kräver att det sker en organisationsutveckling. Vi måste hitta sätt att göra oss ännu mer attraktiva mot sponsorerna, vi måste öka publikintäkterna och kringförsäljningar och hitta nya sätt att dra in pengar på.

Även om de två senaste säsongerna har varit jobbiga , har de ändå haft flera positiva effekter. Att få kämpa i motvind stärker karaktären. Jag tycker att Djurgården har fått tillbaka den själ som delvis saknades under vissa på 90 och 2000-talet. Jag har aldrig kännt mig så mycket Djurgårdare som jag gör idag. Nu hoppas jag bara på att botten är nådd och att vi på allvar börjar att bygga inför framtiden.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

Ger man sig inte in i budgivningar så blir det heller inga nyförvärv.
Vem sade något om satsning ?

Lågbudget fungerar inte och man frågar sig vad föreningen kommer att ha för målsättning den kommande säsongen.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

med tanke på att vi hade som målsättning att gå till slutspel säsongen 05/06 så lär målsättningen inte sättas lägre nästa säsong. 05/06 var ju laget otroligt dåligt.

hoppas verkligen man gör allt för att signa Fernholm och Marusak. Sen behövs ytterligare en bra back samt minst en etablerad forward med näsa för mål.

DÅ kan det också målsättningen slutspel ha en chans att uppfyllas.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Frasse skrev: Vem sade något om satsning ?
Hmm, det undrar jag också. Varifrån kommer det där med "satsning" egentligen? Har sett folk citera både engström och larsson men ingen länk till nåt specifikt uttalande. Känns lite som det handlar mest om kollektivt önsketänkande..
Björne Nord
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Björne Nord »

Ritterwand skrev:
Hmm, det undrar jag också. Varifrån kommer det där med "satsning" egentligen? Har sett folk citera både engström och larsson men ingen länk till nåt specifikt uttalande. Känns lite som det handlar mest om kollektivt önsketänkande..
Här har du en länk:
http://www.city.se/1.577190

Vi tänker ta i hårt, nu får de andra lagen se upp, det kan jag säga, berättar Djurgårdens ordförande Mats Larsson för City.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Ritterwand skrev:

Här har du länken....http://www.city.se/1.577190
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Re: Bästa nyförvärvet

Inlägg av DIF_Soldier »

rikkard skrev:Bästa nyförvärvet inför nästa säsong hade tveklöst varit ett köp av Hovet. Vi måste skapa en stabil ekonomisk grund för att vara med och slåss om guld igen. Som det ser ut nu försöker vi bara att hålla näsan precis ovanför vattenytan. Jag kan ställa upp på ytterligare en eller två budgetsäsonger till ifall det generar ett överskott på 3-4 miljoner, men det verkar vara en total omöjlighet utan en egen arena.

Vi måste hitta nya inkomstkällor annars håller detta aldrig på sikt. Jag begär inte en massa toppspelare inför nästa säsong, men jag kräver att det sker en organisationsutveckling. Vi måste hitta sätt att göra oss ännu mer attraktiva mot sponsorerna, vi måste öka publikintäkterna och kringförsäljningar och hitta nya sätt att dra in pengar på.

Även om de två senaste säsongerna har varit jobbiga , har de ändå haft flera positiva effekter. Att få kämpa i motvind stärker karaktären. Jag tycker att Djurgården har fått tillbaka den själ som delvis saknades under vissa på 90 och 2000-talet. Jag har aldrig kännt mig så mycket Djurgårdare som jag gör idag. Nu hoppas jag bara på att botten är nådd och att vi på allvar börjar att bygga inför framtiden.
Jag kan bara hålla med. Man älskar DIF mest när det går illa. Förr var vi som FBK - bortskämda. Nu finns Go-et i laget också.

Jag hoppas verkligen att vi tar oss till Semi nästa år, så man kan le och säga "Hej bönder, vi é DIF! In your face! We're back!"

Horava är ett bra förslag. Spelade på topp för ett par år sen men har hamnat i skymundan för Salle, Svartvadet m.fl. Kanske en förlorad stjärna vi kan hjälpa på fötter?

Jag vet att det är tidigt, men man får ångest ändå. Överallt i landet försvinner tänkbara nyförvärv till LHC, Modo och Timrå framförallt. Kan inte DIF-ledningen annonsera att de åtminståne har kontakt med nån klasspelare så man kan vara lite lugn?
Säg den glädje som varar
Skriv svar