Allsvenskan 2013/2014
Re: Allsvenskan 2013/2014
Att på andra grunder än rent sportsliga kvalificera sig för en liga är i min värld totalt förkastligt.
Ett wild card vore nästan på samma nivå som Leksands köp av plats i SHL.
Wild cards - Se ovan. Ett skott i foten, inte utan viss precision
Slopad kvalserie - Dumt och trist men så länge man inte stänger några serier kan jag köpa det (mer eller mindre beroende på utformning)
Krav på SHL-klubbarna - Kan vara bra med krav så länge de inte äventyrar 51%-regeln och medlemmarnas rättigheter eller övertrumfar det sportsliga som alltid ska vara basen.
Nytt disciplinärt system - Ja tack om det ökar konsekvensen i besluten
Ett wild card vore nästan på samma nivå som Leksands köp av plats i SHL.
Wild cards - Se ovan. Ett skott i foten, inte utan viss precision
Slopad kvalserie - Dumt och trist men så länge man inte stänger några serier kan jag köpa det (mer eller mindre beroende på utformning)
Krav på SHL-klubbarna - Kan vara bra med krav så länge de inte äventyrar 51%-regeln och medlemmarnas rättigheter eller övertrumfar det sportsliga som alltid ska vara basen.
Nytt disciplinärt system - Ja tack om det ökar konsekvensen i besluten
Senast redigerad av Arkju den 2013-12-13 11:16:54, redigerad totalt 1 gånger.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Fullständigt vidrigt förslag. Ett steg närmare stängd liga. Tappar intresset för hockey totalt om det här händer.
Direkt uppflyttning/nedflyttning för vinnare och förlorare och kvalserie om den andra platsen skulle vara rimligt.
Direkt uppflyttning/nedflyttning för vinnare och förlorare och kvalserie om den andra platsen skulle vara rimligt.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Ja, visst är det absurt med wildcards... nä magkänslan skriker NEJ till det här, helt klart. Samtidigt så kommer Djurgården Hockey dö om några år om vi inte tar klivet upp, därav min kluvna känsla. Men hur roligt kommer det vara att åka runt i ligan om man kommit dit utan att göra det på sportsliga grunder? Blurgh.android skrev:KS, lönetak och annat är i alla fall för mig en liten fråga jämfört med wildcards och att kunna ansöka till ligan. Även om det går till viss del hand i hand.-daniel- skrev:Visst att nerven fortfarande finns där att åka ur och man stänger inte serien, men i praktiken gör man det hela betydligt mer ointressant. Begriper inte att man inte gör tvärtom som i fotbollen; lättare att ta sig tillbaka. Sen är det rimligt att man inför förändringar - en utökning av ligan borde vara självskriven.
Det kommer i vilket fall kännas jävligt, jävligt märkligt om vi inte går upp på sportsliga grunder. Men jag har haft på känn sen den dagen vi åkte ur att det kommer dröja några år, och sen kommer man inse att det finns för många storklubbar utanför SHL som verkligen behövs där uppe och således vidta åtgärder.
Jag är minst sagt kluven.
Det kommer kännas precis likadant som att gå upp på sportsliga grunder. Tänk att slippa Troja, Almtuna och istället möta Färjestad och Frölunda. Jag hoppas verkligen detta genomförs.-daniel- skrev:Ja, visst är det absurt med wildcards... nä magkänslan skriker NEJ till det här, helt klart. Samtidigt så kommer Djurgården Hockey dö om några år om vi inte tar klivet upp, därav min kluvna känsla. Men hur roligt kommer det vara att åka runt i ligan om man kommit dit utan att göra det på sportsliga grunder? Blurgh.android skrev:KS, lönetak och annat är i alla fall för mig en liten fråga jämfört med wildcards och att kunna ansöka till ligan. Även om det går till viss del hand i hand.-daniel- skrev:Visst att nerven fortfarande finns där att åka ur och man stänger inte serien, men i praktiken gör man det hela betydligt mer ointressant. Begriper inte att man inte gör tvärtom som i fotbollen; lättare att ta sig tillbaka. Sen är det rimligt att man inför förändringar - en utökning av ligan borde vara självskriven.
Det kommer i vilket fall kännas jävligt, jävligt märkligt om vi inte går upp på sportsliga grunder. Men jag har haft på känn sen den dagen vi åkte ur att det kommer dröja några år, och sen kommer man inse att det finns för många storklubbar utanför SHL som verkligen behövs där uppe och således vidta åtgärder.
-
Jag gillar förslaget i stora drag. Det där med arenakapacitet och ekonomi tycker jag är två viktiga punkter. Positivt också att man öppnar för fler lag, det borde betyda fler matcher och således större intäkter till lagen. 55 matcher är på tok för lite. Jag skulle vilja se att man spelar 70-80 matcher per säsong. Även i HA måste man öka antalet matcher. Ibland går det ju 2 veckor mellan hemmamatcherna! Det är på tok för lite..
- -daniel-
Jag är rädd du kommer ha fel... känns liksom som man kommit med på nåder. Nä jag gillar det inte alls.Sjöwall skrev:Det kommer kännas precis likadant som att gå upp på sportsliga grunder. Tänk att slippa Troja, Almtuna och istället möta Färjestad och Frölunda. Jag hoppas verkligen detta genomförs.-daniel- skrev:Ja, visst är det absurt med wildcards... nä magkänslan skriker NEJ till det här, helt klart. Samtidigt så kommer Djurgården Hockey dö om några år om vi inte tar klivet upp, därav min kluvna känsla. Men hur roligt kommer det vara att åka runt i ligan om man kommit dit utan att göra det på sportsliga grunder? Blurgh.android skrev:KS, lönetak och annat är i alla fall för mig en liten fråga jämfört med wildcards och att kunna ansöka till ligan. Även om det går till viss del hand i hand.-daniel- skrev:Visst att nerven fortfarande finns där att åka ur och man stänger inte serien, men i praktiken gör man det hela betydligt mer ointressant. Begriper inte att man inte gör tvärtom som i fotbollen; lättare att ta sig tillbaka. Sen är det rimligt att man inför förändringar - en utökning av ligan borde vara självskriven.
vi måste ha ett wild card, vi går alldrig upp på sportsliga grunder-daniel- skrev:Jag är rädd du kommer ha fel... känns liksom som man kommit med på nåder. Nä jag gillar det inte alls.Sjöwall skrev:Det kommer kännas precis likadant som att gå upp på sportsliga grunder. Tänk att slippa Troja, Almtuna och istället möta Färjestad och Frölunda. Jag hoppas verkligen detta genomförs.-daniel- skrev:Ja, visst är det absurt med wildcards... nä magkänslan skriker NEJ till det här, helt klart. Samtidigt så kommer Djurgården Hockey dö om några år om vi inte tar klivet upp, därav min kluvna känsla. Men hur roligt kommer det vara att åka runt i ligan om man kommit dit utan att göra det på sportsliga grunder? Blurgh.android skrev:KS, lönetak och annat är i alla fall för mig en liten fråga jämfört med wildcards och att kunna ansöka till ligan. Även om det går till viss del hand i hand.-daniel- skrev:Visst att nerven fortfarande finns där att åka ur och man stänger inte serien, men i praktiken gör man det hela betydligt mer ointressant. Begriper inte att man inte gör tvärtom som i fotbollen; lättare att ta sig tillbaka. Sen är det rimligt att man inför förändringar - en utökning av ligan borde vara självskriven.
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,
One man does not simply "dömma ut Djurgården"
Brase yourself - The Djurgården fans is coming
One man does not simply "dömma ut Djurgården"
Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Fy fan va vidrigt, går det här igenom kan vi nog säga adjö till 51% regeln direkt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
-
NHL-size på rinkarna borde väl också diskuteras när dom ändå är på gång.
Jag förstår inte varför man hela tiden snackar om död av ligor och klubbar. Det är inte möjligheten att ens favoritlag kan åka ur SHL som gör att den serien inte lockar tillräckligt med intresse.
Systemet med att två eller flera lag åker ur den högsta serien vid årets slut, samt att några får kvala sig kvar, funkar alldeles utmärkt i 99% av världens fotbollsligor. Där är det ett system där det är ännu enklare att åka ur den högsta serien än dagens upplägg i hockeyn med kvalserien.
Det enda jag tycker är vettigt från förslaget är lönetaket. Egentligen ska det inte behövas men som marknaden ser ut så har lagen alldeles för olika förutsättningar för att tävla på lika villkor (iaf iom 51% regeln).
Nu är det klubbarnas egna fel om dom konkar bara för att dom åker ur en serie eller inte går upp. Klarar dom inte att justera kostnaderna utifrån sina intäkter får dom fan skylla sig själva, det gäller även DIF. Jag ser hellre att DIF harvar runt i HA med ett junislag än att dom förköper sig i jakten på en SHL-plats och konkar.
Systemet med att två eller flera lag åker ur den högsta serien vid årets slut, samt att några får kvala sig kvar, funkar alldeles utmärkt i 99% av världens fotbollsligor. Där är det ett system där det är ännu enklare att åka ur den högsta serien än dagens upplägg i hockeyn med kvalserien.
Det enda jag tycker är vettigt från förslaget är lönetaket. Egentligen ska det inte behövas men som marknaden ser ut så har lagen alldeles för olika förutsättningar för att tävla på lika villkor (iaf iom 51% regeln).
Nu är det klubbarnas egna fel om dom konkar bara för att dom åker ur en serie eller inte går upp. Klarar dom inte att justera kostnaderna utifrån sina intäkter får dom fan skylla sig själva, det gäller även DIF. Jag ser hellre att DIF harvar runt i HA med ett junislag än att dom förköper sig i jakten på en SHL-plats och konkar.
Det känns som att SHL är pappan som säger "nu får ni leka med dom andra barnen också", där vi är dom utstötta.
Losing all hope was freedom.
Trollar ni, är ni Tomas Ros eller är ni positiva på riktigt?
Genomförs det här blir det hockeyns död. Den som hjälper idioterna i SHL att få igenom kraven är med och dödar sporten jag älskar. Tack som fan.
Genomförs det här blir det hockeyns död. Den som hjälper idioterna i SHL att få igenom kraven är med och dödar sporten jag älskar. Tack som fan.
Jag är också kluven till allt det här.
På ett sätt älskar jag de, känns som om de behövs för att inte hamna i nån ekonomisk kris och gå under om något år liksom. Hade varit asbra om vi var ett av de Wild Carden, men samtidigt som vissa säger - hur kul kommer de vara att veta att vi blev uppflyttade av ren storhet, p.g.a att vi är vi och att SHL behöver DIF i ligan.
Dessutom känns de som om HockeyAllsvenskan kommer dö ut om bara 1 lag kommer ha chans att avancera. Fan jag har ingen aning alltså!
Jag skulle jättegärna se Djurgården, Malmö, Västerås och till och med Björklöven i SHL - men jag tror att mina 51% lutar åt att jag vill se DIF kämpa sig upp, inte dras upp!
På ett sätt älskar jag de, känns som om de behövs för att inte hamna i nån ekonomisk kris och gå under om något år liksom. Hade varit asbra om vi var ett av de Wild Carden, men samtidigt som vissa säger - hur kul kommer de vara att veta att vi blev uppflyttade av ren storhet, p.g.a att vi är vi och att SHL behöver DIF i ligan.
Dessutom känns de som om HockeyAllsvenskan kommer dö ut om bara 1 lag kommer ha chans att avancera. Fan jag har ingen aning alltså!
Jag skulle jättegärna se Djurgården, Malmö, Västerås och till och med Björklöven i SHL - men jag tror att mina 51% lutar åt att jag vill se DIF kämpa sig upp, inte dras upp!
Bara att välja SHL eller KHL. Om inte förslaget går igenom lär vi inom snar framtid vara ett KHL-lag då föredrar iaf jag ett wildcard in till SHL! Men oavsett vad så kommer jag alltid oavsett stötta Djurgården i vått och torrt! Djurgården för mig är enormt mycket viktigare än själva sporten!
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Visst är inte hela systemet komplett som dom har framfört. Men däremot har jag inget emot wildcardsystemet och samtidigt kan dom ju ändå ha kvar den gamla kvalserien, speciellt om det ska bli 14 lag.
Avskaffa tre mot tre.