Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Mattebo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Mattebo »

BOMBOM BOUCHARD skrev:För er som fortfarande tror på Kvalserien (direkt) har mr Madhawk en intressant läsning.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... n-utratta/

Följer lagen "normal" poängskörd krävs alltså att vi tar 3 vinster av 4 i fortsättningen för att nå det poängsnittet som krävs (ca 2,20-2,30).

Med andra ord. Vi kan kriga på och spela bra framöver och ändå bara hamna i förkvalserien.
Räknade själv på det där för en stund sedan. Det krävs samma lyft som under förra säsongen då vi plockade in lockout-spelarna. Dessutom måste det lyftet hållas i längre. Det är nog sunt att se en direktplats som en fantastisk bonus.

Skulle vilja säga att vi måste kriga på och spela bra för att hamna i förkvalserien.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Mattebo skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:För er som fortfarande tror på Kvalserien (direkt) har mr Madhawk en intressant läsning.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... n-utratta/

Följer lagen "normal" poängskörd krävs alltså att vi tar 3 vinster av 4 i fortsättningen för att nå det poängsnittet som krävs (ca 2,20-2,30).

Med andra ord. Vi kan kriga på och spela bra framöver och ändå bara hamna i förkvalserien.
Räknade själv på det där för en stund sedan. Det krävs samma lyft som under förra säsongen då vi plockade in lockout-spelarna. Dessutom måste det lyftet hållas i längre. Det är nog sunt att se en direktplats som en fantastisk bonus.

Skulle vilja säga att vi måste kriga på och spela bra för att hamna i förkvalserien.
Ja, så är det nog. Men man har ju fått upp hoppet lite med de inlånade spelarna.
Hoppas verkligen att vi kan behålla två av dem.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Nu känns det såklart mer optimistiskt än förut med några segrar i ryggen.
Försökte ju räkna på sannolikheten förut hur stor chans det är att vi går till kvalserien. Då blev det 5%. Kanske har höjts några procent nu. Men max 10% till kvalserien hur vi än går dit.

Såklart superglad om det händer men fortfarande en vääääldigt liten chans!
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jag tror att resultaten i våra resterande matcher kommer se ut ungefär såhär.
28 Malmö Redhawks Djurgårdens IF X 1P
29 Djurgårdens IF IK Oskarshamn 1 3P
30 VIK Västerås HK Djurgårdens IF 2 3P
31 Djurgårdens IF Almtuna IS 1 3P
32 Mora IK Djurgårdens IF 1 0P
33 Djurgårdens IF Timrå IK 1 3P
34 BIK Karlskoga Djurgårdens IF X 2P
35 Djurgårdens IF IF Björklöven 1 3P
37 Djurgårdens IF Karlskrona HK 2 0P
36 Södertälje SK Djurgårdens IF 2 3P
38 Djurgårdens IF Rögle BK 1 3P
39 Asplöven HC Djurgårdens IF X 1P
40 Troja-Ljungby Djurgårdens IF X 2P
41 Djurgårdens IF Malmö Redhawks 1 3P
42 IK Oskarshamn Djurgårdens IF 2 3P
43 Djurgårdens IF VIK Västerås HK X 1P
44 Almtuna IS Djurgårdens IF 2 3P
45 Djurgårdens IF Mora IK 1 3P
46 Timrå IK Djurgårdens IF X 1P
47 Djurgårdens IF BIK Karlskoga X 1P
48 IF Björklöven Djurgårdens IF 1 0P
49 Djurgårdens IF Södertälje SK 1 3P
50 Karlskrona HK Djurgårdens IF X 2P
51 Djurgårdens IF Asplöven HC 1 3P
52 Rögle BK Djurgårdens IF X 1P
TOTAL: 51P/25matcher=2.04P/match
42+51=93P
93P/52matcher=1.79P/match

http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... rview/3005
Ifjol var Västerås trea med 98 poäng och med 93 poäng hade vi ifjol slutat på samma placering som vi gjorde (vi slutade femma med 92 poäng).

Karlskoga kommer vinna serien i år rätt så stort förhoppningsvis, hoppas att de vinner mot alla lag i toppen förutom oss. Västerås får göra likaså och komma tvåa. Ju mer poäng top 2 tar desto lägre behövs det för tredjeplatsen (så länge top 2 tar poäng av kandidaterna till 3-5 plats.

Om Karlskoga fortsätter med samma poängsnitt så landar de på 106 poäng.
Om Karlskrona fortsätter med samma poängsnitt så landar de på 102 poäng.
Om Västerås fortsätter med samma poängsnitt så lander de på 100 poäng.
Om Malmö fortsätter med samma poängsnitt så landar de på 88 poäng.

Jag tror inte att Karlskrona kommer att hålla hela serien ut och alla lag kommer ha svackor, vi har haft vår och jag tror inte att det kommer en till.

Däremot kommer vi inte top 3 med 93 poäng, men en fjärdeplats är inte omöjligt.

Varje poäng man tar ökar snittet med 0.019, alltså så ökar snittet 0.58 för varje trepoängare man tar.

Plats 4-7
4. DIF
5. Karlskrona
6. Rögle
7. Björklöven

Björklöven: Vi vann hemma mot Björklöven och hade det inte varit för Mattsson så hade vi vunnit borta också. Målmässigt jämna matcher, vi hade förlorat hemma om det inte varit för vårt powerplay. Matcherna mot Björklöven kommer vara väldigt tighta.

Rögle: Hemma så höll vår defensiv tätt och vår offensiv höll ganska tätt framåt med bara ett mål framåt. Men vi tog tre poäng och hade övertaget i större delar av matchen.
Borta mot Rögle i fredags tycker jag att vi i första perioden spelar väldigt bra, förutom i början av perioden då Rögle pressade ner oss hårt i egen zon. Andra perioden var Rögles period. I tredje perioden så var vi tillbaka till det spel vi hade i första perioden. Ganska jämn match som vi ändå var värda att vinna. Jag tror att i en playoff så kommer Rögle inte vara det lag jag är mest rädd för.

Karlskrona: Vi tappade matchen hemma när det var 41 sekunder kvar då de kvitterar. Vi började spela av matchen och det straffade sig. Vi hade stora problem att hålla en ledning hela vägen ut i början av säsongen men nu i december har det sett bättre och säkrare ut.
Borta så tog Karlskrona ledningen med 2-0 i första perioden, vi reducerar i andra och spelar mycket bättre än i första. En jämn tredjeperiod där vi inte kvitterar. Karlskrona är väldigt svårslagna på hemmaplan. Karlskrona är laget att slå i en playoff, det står mellan oss och Karlskrona.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Mattebo skrev: Räknade själv på det där för en stund sedan. Det krävs samma lyft som under förra säsongen då vi plockade in lockout-spelarna. Dessutom måste det lyftet hållas i längre. Det är nog sunt att se en direktplats som en fantastisk bonus.

Du kan inte allvarligt tycka att vi blev bättre med NHL spelarna? Vi låg 10:a när vi bytte tränare och lyfte, då hade lockoutspelarna varit här ett bra tag. När vi lyfte så hann Hörnqvist spela med oss 8 matcher innan han drog.

Matchen mot Leksand var vändningen, den 18 November.

- Murrays sista var runt 23 Nov
- Landeskogs sista var 3 Dec
- Hörnqvist 8 Dec

Jag vill påstå att vi blev bäst när de drog
Göran

Inlägg av Göran »

ciirree skrev:
Mattebo skrev: Räknade själv på det där för en stund sedan. Det krävs samma lyft som under förra säsongen då vi plockade in lockout-spelarna. Dessutom måste det lyftet hållas i längre. Det är nog sunt att se en direktplats som en fantastisk bonus.

Du kan inte allvarligt tycka att vi blev bättre med NHL spelarna? Vi låg 10:a när vi bytte tränare och lyfte, då hade lockoutspelarna varit här ett bra tag. När vi lyfte så hann Hörnqvist spela med oss 8 matcher innan han drog.

- Hörnqvist 8 Dec

Det stämmer bra! Jag tror ändå att vi hade varit längre upp nu om vi hade bytt tränare för ett par veckor sedan.
Jimpen

Inlägg av Jimpen »

Förstår inte riktigt hundra hur ni räknar och jämför förra säsongens poängsnitt för top 3 osv. Säkert snarlikt iår men värt att tänka på är hur jämn serien är. Har folk jämfört hela serien och alla placeringar? Notera exempelvis aatt bottenlagen iår redan ligger mycket högre än förra året efter lika många matcher. Även mer än Karlskrona efter hela säsongen om jag inte minns fel. Detta borde ju utan tvekan påverka sluttabellen.
Honken

Inlägg av Honken »

Jimpen skrev:Förstår inte riktigt hundra hur ni räknar och jämför förra säsongens poängsnitt för top 3 osv. Säkert snarlikt iår men värt att tänka på är hur jämn serien är. Har folk jämfört hela serien och alla placeringar? Notera exempelvis aatt bottenlagen iår redan ligger mycket högre än förra året efter lika många matcher. Även mer än Karlskrona efter hela säsongen om jag inte minns fel. Detta borde ju utan tvekan påverka sluttabellen.
Poängen är nästan identiskt för topp tre lagen jämnfört med föregående säsongen.
De tre bottenlagen har däremot 27 poäng mer än föregående säsong efter 27 matcher.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

ciirree skrev:

- Hörnqvist 8 Dec

Jag tror att de höjde kvaliteten på mycket, exempelvis träningar. De visade vad som krävs för att prestera. Självklart blev inte laget bättre en vecka efter att de anslöt till truppen, det vore konstigt. Då vore de inte anledningen laget lyftes. Det tog ett tag innan effekten tog vid, som givetvis hade fler anledningar än lockoutspelarna, men jag tror att de var del av förändringen.

Hörnqvist spelade 10 matcher med Djurgården. Så att han "hann" spela 80 % av matcherna med oss efter vändningen, då har han inte bidragit eftersom hela två av matcherna var innan lyftet kom. Happ ...
Jimpen

Inlägg av Jimpen »

Honken skrev:
Jimpen skrev:Förstår inte riktigt hundra hur ni räknar och jämför förra säsongens poängsnitt för top 3 osv. Säkert snarlikt iår men värt att tänka på är hur jämn serien är. Har folk jämfört hela serien och alla placeringar? Notera exempelvis aatt bottenlagen iår redan ligger mycket högre än förra året efter lika många matcher. Även mer än Karlskrona efter hela säsongen om jag inte minns fel. Detta borde ju utan tvekan påverka sluttabellen.
Poängen är nästan identiskt för topp tre lagen jämnfört med föregående säsongen.
De tre bottenlagen har däremot 27 poäng mer än föregående säsong efter 27 matcher.
Om toppen är identiskt och botten har stramat till sig rätt ordentligt så måste ju övriga placeringar dragit till sig något så oerhört. Därför tabellen är så jämn. Men hur jämn är den jämfört med förra året från placering 12-4? Vilka sticker ut? Vart har bottenlagen snott poäng iår? Är det 14-8 lagen som enbart påverkats?
Honken

Inlägg av Honken »

Jimpen skrev:
Honken skrev:
Om toppen är identiskt och botten har stramat till sig rätt ordentligt så måste ju övriga placeringar dragit till sig något så oerhört. Därför tabellen är så jämn. Men hur jämn är den jämfört med förra året från placering 12-4? Vilka sticker ut? Vart har bottenlagen snott poäng iår? Är det 14-8 lagen som enbart påverkats?
Efter 26 omgångar såg det ut så här, (minst antal spelat matcher så här långt 13/14)
Lag 2-10 har tappat poäng till lag 11-14 framför allt lag 4-9
DIF hade placering 9 förra säsongen med 40 p, placering 7 denna säsong med 39 p
Placering 12/13 13/14 Diff
1: 53 54 1
2: 52 51 -1
3: 50 49 -1
4: 50 44 -6
5: 45 40 -5
6: 45 40 -5
7: 43 39 -4
8: 40 35 -5
9: 40 35 -5
10: 36 34 -2
11: 27 33 6
12: 26 32 6
13: 24 31 7
14: 15 29 14
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Staten

Inlägg av Staten »

Jomenvisst.

Vi får nog behålla Bobbo i alla fall.
sPTNC

Inlägg av sPTNC »

Staten skrev:Jomenvisst.

Vi får nog behålla Bobbo i alla fall.

Hoppas det. Han behövs!
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jag hoppas verkligen inte att Zabel petar Reideborn efter igår, det var inte hans fel att det blev som det blev. Hoppas Arnesson och Hagelin är tillbaka på fredag.
ciirree

Inlägg av ciirree »

IKO-Björklöven 9-5, skaplig urladdning.. och här sitter vi och grinar över att ett av Allsvenskans bästa lag vände och vann mot oss med 4-2. Life is good again!
Låst