Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
jool08

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av jool08 »

Givna förlängningar:
Fimpen
Otto
Spelare som symboliserar klubben. Kulturbärare. Vill nog stanna, ska stanna! Alla lag behöver dessa typer för att lyckas.

Viktiga/svåra/dyra förlängningar:
Hannula
Kronwall
Tjärna
Här är nyckeln till nästa säsong! Tappar vi dessa så är det bara att börja bygga från början igen. Spelare som har det lilla extra. Högsta prioritet att behålla.

Bra förlängningar
Owuya
O.Eklund
Knappast oersättliga, men samma kvalitet från annat håll kostar mer. Behåll!

Förluster
Ridderwall - möjligen kvar som andramålvakt, men tror inte han vill det.
Widing - Målskytt som ej gör mål. Tyvärr en flopp. Bra inställning dock.
Krüger - NHL
Falk - Slutar. Är han motiverad kan jag tänka mig en säsong till som back. Stabil och mångsidig.
Ekman - Tyvärr. Hälsan går först, tror inte han kommer tillbaka.

Dagens frågetecken
Boumedienne - Hög kapacitet. Har dock usel plus/minus, mycket slarv i avgörande situationer. Har ej klarat rollen som "första-back". Har vi råd att ha honom som bredd-spelare får han gärna stanna, annars tycker jag andra prioriteringar går före.

Nyförvärv (i prioriteringsordning)
1) En ledartyp på backsidan. Det är den karaktär vi saknat mest den här säsongen. Tappet av Ragge var skillnaden mellan topp och medel. Här kan det få kosta en hel del!

2) En center. Tycker att Otto och Fimpen är givna som tredje-fjärdecenter. Mika Z lär bli andracenter och utvecklas förhoppningsvis ännu mer nästa år. Då saknas en center i förstakedjan. Här lägger vi den budget som blir över när förlängningarna ovan och klassback är gjorda.

3) Henrik Eriksson. Nyttig spelartyp som nog inte kostar så mycket. Kan tänka mig en jobbig kedja med Fimpen och Brodin. Givet att ta hem honom!

4) Stabil back-up till Owuya.

Ber om ursäkt ifall jag glömt någon
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Verkar som det redan är klart att Krüger åker över pölen nu.
Användarvisningsbild
Daniel942
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Daniel942 »

DIFRobbex skrev:Verkar som det redan är klart att Krüger åker över pölen nu.
Klart det är. Han var utlånad till DIF.
DIF!
Användarvisningsbild
JRJ_RBF

Inlägg av JRJ_RBF »

Många som också tycker att Henrik Eriksson ska spela i DIF nästa säsong? :)
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården

F<33
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

jool08 skrev: 2) En center. Tycker att Otto och Fimpen är givna som tredje-fjärdecenter. Mika Z lär bli andracenter och utvecklas förhoppningsvis ännu mer nästa år. Då saknas en center i förstakedjan. Här lägger vi den budget som blir över när förlängningarna ovan och klassback är gjorda.
Hur ska man göra med Norman i så fall? Sätta ut honom på kanten? Tycker att han växt enormt den här säsongen och är en klippa defensivt, samtidigt som han inte är ofarlig i offensiven. Han känns som en spelare som sprider ett lugn till medspelarna när han håller i pucken.

Kan vi värva rätt och ha lite flyt tror jag nästa säsong kan bli riktigt intressant och rolig. Det gäller att, till skillnad från den här säsongen, att bygga bakifrån och inte framifrån. Vi behöver spetsspelare på flera positioner (beror på vilka som försvinner osv.), målvakt(?), back och definitivt en center. Ut och jaga redan nu (vilket Järlan och co antagligen redan börjat med)!

Kan Owuya fortsätta utvecklas och bli den stabila målvakt vi behöver? Eller vill han utomlands? Tellan, Wesslau eller någon annan? Sticker Riddarn? Hur blir det med våra äldre, viktiga spelare som agerar kärna och grund, såsom Kronwall, Tjärna, Hannula osv. Stannar dom? Slutar Falken? Bombom, stanna eller inte? Fortsätter framtidsmän som Zibbe, Norman, Cehlin, Claesson och Brodin att utvecklas? Kommer det ännu fler hungriga junisar underifrån som kan ta en plats?

Frågorna och dess svar är oändliga. Detta blir intressant att följa.
Användarvisningsbild
Ja-ke den andre

Inlägg av Ja-ke den andre »

Pettersson-Wentzel är rågnagare och kommer nog aldrig gå till DIF.

Hem med Tellan så vi får se lite fotbollsräddningar nästa säsong.
DIFSTLMHANINGE

Inlägg av DIFSTLMHANINGE »

Mitt dreamteam 2011/2012:

Målvakter: Mikael Tellqvist, Tim Sandberg, Mark Owuya

Backar: Daniel Tjärnqvist, Andreas Holmqvist, Staffan Kronwall, David Printz, Oscar Eklund, Kyle Klubertanz, Fredrik Claesson, J20 back

Forwards: Daniel Brodin, Christian Eklund, Henrik Eriksson, Marcus Nilsson, Kristoffer Ottosson, Jimmie Ölvestad, Tim Eriksson, Mika Hannula, Patric Cehlin, Nicklas Danielsson, John Norman, Mathias Tjärnqvist, J20, J20,

UT: Josef Boumedienne (för dålig, för mycket misstag iår som har straffat oss), Stafan Lassen (Tror platsar inte i truppen bättre att satsa på en hungrig Junior, Nils Ekman (Tyvärr så tror jag inte han kommer återställa sig men om han gör det ska han självklart vara kvar), Daniel Widing ( kämpar och kämpar och kämpar målen börja komma nu i slutet men om det är som tidningarna skriver att han tjänar 300 000 i månaden ger jag det hällre till Daniel Tjärnqvist som har ett litet DIF hjärta, Mario Kempe (Tycker inte han har nått till förväntningarna trodde mer om honom tyvärr, Nicklas Falk (Tack för din tid i DIF, du kommer alltid finnas i våra hjärtan men tyvärr är du lite för gammal, varför inte jobba inom DIF? Det tror jag skulle vara bättre), Marcus Krüger drar ju tyvärr till NHL, Stefan Ridderwall (Tycker inte jag har nått till förväntningarna bättre att satsa på en hungrig junior.

UT: Josef Boumedienne
Stefan Lassen
Nils Ekman
Daniel Widing
Stefan Ridderwall
Marcus Krüger,
Mario Kempe
Nichlas Falk

In: Mikael Tellqvist
Daniel Tjärnqvist
Nicklas Danielsson
J20
J20
J20
Henrik Eriksson
Kyle Klubertanz

Femmor: Mikeal Tellqvist
1: Staffan Kronwall - David Printz
Daniel Brodin - Christian Eklund - Henrik Eriksson (Femman som kör sönder deras första 5:a)

2: Kyle Klubertanz - Daniel Tjärnqvist
Marcus Nilson - Krisoffer Ottosson - Jimmie Ölvestad ( Femman som ska göra poängen mot säkert en sämre 5:a)

3: Oscar Eklund - Andreas Holmqvist
Patrick Cehlin - Mika Hannula - Mathias Tjärnqvist (ska också göra en del poäng, Tjärnqvist framför mål med Honken på backen)

4: Fredrik Claesson - J20 back
Tim Eriksson - John Norman - Nicklas Danielsson (En femma som ser bra ut och ställs säkert mot deras sämsta femma då)

Hoppas på det här laget !
Användarvisningsbild
tdk

Inlägg av tdk »

Hur stora är chanserna på att man kan få se Kyle Klubertanz i laget till hösten ?
Han skulle lätt kunna ersätta BOM-BOM.
Alltid Oavsett - För evigt Djurgården
cheerup

Inlägg av cheerup »

Med tanke på att vi har ett riktigt bra juniorlag och många sistaårsjuniorer och unga spelare under utveckling tycker jag att det är onödigt att fylla på med breddspelare. En riktig klassback behövs värvas och eventuellt en förstacenter eller förstamålvakt. Annars tror jag Zibanejad, Cehlin, Brodin, Norman och Claesson kommer att fortsätta att utvecklas + att det måste finnas en chans för alla våra grymma juniorer från j20-laget att ta en plats. Har vi landets bästa j20-forwardsuppsättning så ska vi inte värva en massa halvsjyssta utfyllnadsspelare som Jesper Ollas. Pengarna borde satsas på grymma backar, som Djurgården brukar ha svårare att få fram ur de egna leden.

Det här året poppade John Norman och Zibanejad upp, nästa säsong tor jag mycket på Pontus Åberg och Weigel/lillebror Krüger om de får chansen.
Senast redigerad av cheerup den 2011-03-21 19:06:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Om Daniel Tjärnqvist kommer hålla på och fitta sig i år igen så tycker jag vi kan lika gärna nobba honom för gott.
DIF!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

jool08 skrev:Givna förlängningar:
Fimpen
Otto
Spelare som symboliserar klubben. Kulturbärare. Vill nog stanna, ska stanna! Alla lag behöver dessa typer för att lyckas.

Viktiga/svåra/dyra förlängningar:
Hannula
Kronwall
Tjärna
Här är nyckeln till nästa säsong! Tappar vi dessa så är det bara att börja bygga från början igen. Spelare som har det lilla extra. Högsta prioritet att behålla.

Bra förlängningar
Owuya
O.Eklund
Knappast oersättliga, men samma kvalitet från annat håll kostar mer. Behåll!

Förluster
Ridderwall - möjligen kvar som andramålvakt, men tror inte han vill det.
Widing - Målskytt som ej gör mål. Tyvärr en flopp. Bra inställning dock.
Krüger - NHL
Falk - Slutar. Är han motiverad kan jag tänka mig en säsong till som back. Stabil och mångsidig.
Ekman - Tyvärr. Hälsan går först, tror inte han kommer tillbaka.

Dagens frågetecken
Boumedienne - Hög kapacitet. Har dock usel plus/minus, mycket slarv i avgörande situationer. Har ej klarat rollen som "första-back". Har vi råd att ha honom som bredd-spelare får han gärna stanna, annars tycker jag andra prioriteringar går före.

Nyförvärv (i prioriteringsordning)
1) En ledartyp på backsidan. Det är den karaktär vi saknat mest den här säsongen. Tappet av Ragge var skillnaden mellan topp och medel. Här kan det få kosta en hel del!

2) En center. Tycker att Otto och Fimpen är givna som tredje-fjärdecenter. Mika Z lär bli andracenter och utvecklas förhoppningsvis ännu mer nästa år. Då saknas en center i förstakedjan. Här lägger vi den budget som blir över när förlängningarna ovan och klassback är gjorda.

3) Henrik Eriksson. Nyttig spelartyp som nog inte kostar så mycket. Kan tänka mig en jobbig kedja med Fimpen och Brodin. Givet att ta hem honom!

4) Stabil back-up till Owuya.

Ber om ursäkt ifall jag glömt någon
Skriver under på det mesta. Henrik Eriksson måste ha utvecklats enormt om han ska tillbaka. Blev inte imponerad senast och har inte kunnat följa Allsvenskan så jag kan inte säga om han blivit bättre eller ej. Vad Wikegård däremot anser tar jag alltid med en nypa salt..

Sedan är det några som suktar efter Kyle. Visst, han var en skön kille. Men inget att luta sig mot i ett slutspel. In med en klassback istället.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

DIFSTLMHANINGE, jag tycks ha en helt annan uppfattning än dig.

Du menar alltså att inte Mika Zibanejad passar in i ditt drömlag? Killen som jag tror kommer bli större än alla de spelare som finns i Djurgården just nu?
Nicklas Danielsson? Han gjorde väl en ok säsong förra året, men det är väl direkt inte en drömvärvning, eller?
Kyle Klubertanz var väl också ok, men jag tror inte det är värt mödan.
Varför inte Kempe? Tycker han öppnade upp starkt och inte var hans maxkapacitet, jag tror mycket mer om honom, kommer slå på stort nästa säsong. :)

Känns lite att du vill ha tillbaka det laget vi hade förra säsongen, men kom ihåg att det är utan Ragge.
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Kempe tycker jag definitivt man ska satsa på. Har varit väldigt kritisk till honom tidigare men han har ändå visat att han har spelet i sig. Samma gäller Tim Eriksson.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Ekman , Widing och Krüger lär försvinna

Oscar Sundh och Andreas Falk utan kontrakt i HV tycker jag + Möller är nåt att satsa på.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... pettersson

Timmy.

Vet ej, gillade honom. Men både Kyle och Tjärnqvist går före hos mig.
Expert.
Låst