HA 22/23: Djurgårdens IF - Västervik 4/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

BigJ skrev: 2022-11-04 21:40:05
Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:35:27
BigJ skrev: 2022-11-04 21:26:23
Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:23:55
BigJ skrev: 2022-11-04 21:22:44
Fast om du såg matchen kan du ju inte säga att de hade 15 farliga skott så uppenbarligen funkar inte den statistiken. Bättre att titta på matchen :D
Om alla var farliga eller ej spelar ingen roll. 15 kom i skottsektorn.
Och? Titta på matchen istället för på enbart statistik, Västervik hade max ett par bra chanser.
Man kan se mycket bra i vårat spel och vi gör framsteg. Jag tittar inte enbart på statistik.
Men hur mycket man släpper till i skottsektorn är en ganska viktig del, och har man så stort övertag mot ett dålig lag så ska det inte släppas till så mycket där, så är det. Och det kan jag trycka på även om vi vinner med 7-0.
Det går inte heller bara att göra som majoriteten av er här inne, dvs: Vinner vi så gör vi en bra match, förlorar vi så gör vi en dålig match.
Fast, du sade inte emot mig, Västervik hade max ett par bra chanser, även om de hade så många chanser i skottsektorn och då är din statistik inte speciellt bra, eller hur?
Jag säger inte att vi suger, jag säger inte att Västervik var dominanta. Jag säger precis så som det är: vi släpper till för mycket skott i skottsektorn, 15 matcher in i serien, och det är uselt.
Vi har också andra fina siffror och jag tittar inte bara på statistik.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Rätta mig om jag har fel men Morison brukar alltid prata om att vi tar för många skott emot oss i skottektorn men om det idag var 15 skott emot och det max var 2 bra chanser för Västervik så känns den statistiken inte speciellt intressant.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Kevin Karlsson fick två minuter idag. Snälla låt det ligga typ en skada bakom för han är en av seriens bästa backar och ska inte spelas som enbart extraback. Måtte detta vara tillfälligt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

BigJ skrev: 2022-11-04 21:48:39 Rätta mig om jag har fel men Morison brukar alltid prata om att vi tar för många skott emot oss i skottektorn men om det idag var 15 skott emot och det max var 2 bra chanser för Västervik så känns den statistiken inte speciellt intressant.
Att det ”bara” blev 2 vassa chanser kan bero på flera saker.
Det är i längden denna statistik blir intressant. Att ju fler matcher det ser ut så, till slut hamnar man i skiten.
Ex: hade det sett ut såhär 1 match av 5 så hade nog ingen sagt något. Sådant kan ske. Men det är ju snarare 4 av 5 just nu och varit sedan start.

Och som sagt, jag tittar inte bara på detta.
Och det finns mycket annat som ser bra ut för oss.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-11-04 21:58:42, redigerad totalt 2 gång.
daaviid
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av daaviid »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:43:43
BigJ skrev: 2022-11-04 21:40:05
Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:23:55 Om alla var farliga eller ej spelar ingen roll. 15 kom i skottsektorn.
Och? Titta på matchen istället för på enbart statistik, Västervik hade max ett par bra chanser.
Man kan se mycket bra i vårat spel och vi gör framsteg. Jag tittar inte enbart på statistik.
Men hur mycket man släpper till i skottsektorn är en ganska viktig del, och har man så stort övertag mot ett dålig lag så ska det inte släppas till så mycket där, så är det. Och det kan jag trycka på även om vi vinner med 7-0.
Det går inte heller bara att göra som majoriteten av er här inne, dvs: Vinner vi så gör vi en bra match, förlorar vi så gör vi en dålig match.
Fast, du sade inte emot mig, Västervik hade max ett par bra chanser, även om de hade så många chanser i skottsektorn och då är din statistik inte speciellt bra, eller hur?
Jag säger inte att vi suger, jag säger inte att Västervik var dominanta. Jag säger precis så som det är: vi släpper till för mycket skott i skottsektorn, 15 matcher in i serien, och det är uselt.
Vi har också andra fina siffror och jag tittar inte bara på statistik.
Men, är ganska säker på att det enda du skulle titta på var flashscore? :wink:
När sjutton går ditt abonnemang ut?
BigJ

Inlägg av BigJ »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:54:32
BigJ skrev: 2022-11-04 21:48:39 Rätta mig om jag har fel men Morison brukar alltid prata om att vi tar för många skott emot oss i skottektorn men om det idag var 15 skott emot och det max var 2 bra chanser för Västervik så känns den statistiken inte speciellt intressant.
Att det ”bara” blev 2 vassa chanser kan bero på flera saker.
Det är i längden denna statistik blir intressant. Att ju fler matcher det ser ut så, till slut hamnar man i skiten.

Och som sagt, jag tittar inte bara på detta.
Och det finns mycket annat som ser bra ut för oss.
Jaja, jag ser det jag ser och det var idag en överkörning mer eller mindre. Emil Berglund klockren, Lindbom felfri och viktigt att Liss fick göra mål igen.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2022-11-04 21:49:16 Kevin Karlsson fick två minuter idag. Snälla låt det ligga typ en skada bakom för han är en av seriens bästa backar och ska inte spelas som enbart extraback. Måtte detta vara tillfälligt.
Konstigt då Odelius och Ytterell båda bör gå bakom. Schilling inför definitivt! Men svårt att gnälla när det går såhär och alla 6 backar ser strålande ut. Kevin lär få speltid.
Användarvisningsbild
emilin

Inlägg av emilin »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-04 21:19:03 Intressant att vi återigen verkar ha öppen gata framför Lindbom. 15 av de 19 skott som Västervik hade på mål kom i skottsektorn.
Uselt.
Fast om du såg matchen kan du ju inte säga att de hade 15 farliga skott så uppenbarligen funkar inte den statistiken. Bättre att titta på matchen :D
Jag tror man får gå halva vägen var.
Nej vi gjorde inte världens bästa match, men vi vann och det i sig skapar trygghet att jobba vidare, detta var ett steg framåt sett till att vi möter ett äkta ha lag som inte besitter våra kunskaper när det kommer till att spela hockey på hög nivå och just detta är vårt största problem för tillfället, våra spelare är ej vana att spela på denna nivå, motståndarna agerar inte som vi är vana vid i och med det så skapar det problem i spelet.
Om man skulle ta ett snack med dem som var med första säsongen vi åkte ut senast så kommer nog många av dessa beskriva ha som något man inte var redo på. Säsong 2 viste vi vad det handlade om då gick vi upp, vist med en del tur men spelarna viste vad som väntade.
Så ja detta är ett bra steg i rätt riktning men det finns en hel del att jobba på, och förhoppningsvis kan tabell läget göra att våra egna får arbetsro och anpassa spelet till dem de möter.
Kunskaps mässigt anser jag att vi soppar banan med de flesta i ha, men för att vi ska kunna dra nytta av detta så krävs det att våra egna inser att vi ej spelar mot de bästa i värden och anpassar vårt spel efter det.

Så slut citat: Jag är nöjd över segern vi spelade ha hockey och vann, men det finns en hel del att jobba på och där har vi skapat arbetsro på grund av tabell läget.
BigJ

Inlägg av BigJ »

emilin skrev: 2022-11-04 22:07:53
Jag tror man får gå halva vägen var.
Nej vi gjorde inte världens bästa match, men vi vann och det i sig skapar trygghet att jobba vidare, detta var ett steg framåt sett till att vi möter ett äkta ha lag som inte besitter våra kunskaper när det kommer till att spela hockey på hög nivå och just detta är vårt största problem för tillfället, våra spelare är ej vana att spela på denna nivå, motståndarna agerar inte som vi är vana vid i och med det så skapar det problem i spelet.
Om man skulle ta ett snack med dem som var med första säsongen vi åkte ut senast så kommer nog många av dessa beskriva ha som något man inte var redo på. Säsong 2 viste vi vad det handlade om då gick vi upp, vist med en del tur men spelarna viste vad som väntade.
Så ja detta är ett bra steg i rätt riktning men det finns en hel del att jobba på, och förhoppningsvis kan tabell läget göra att våra egna får arbetsro och anpassa spelet till dem de möter.
Kunskaps mässigt anser jag att vi soppar banan med de flesta i ha, men för att vi ska kunna dra nytta av detta så krävs det att våra egna inser att vi ej spelar mot de bästa i värden och anpassar vårt spel efter det.

Så slut citat: Jag är nöjd över segern vi spelade ha hockey och vann, men det finns en hel del att jobba på och där har vi skapat arbetsro på grund av tabell läget.
Jag skriver absolut under på det du säger, det finns att jobba på. Det jag säger ovan är att vi var överlägsna Västervik och att uppenbarligen är statistiken för skott emot i egen skottsektor ganska missvisande.

För att ha en chans mot de bästalagen när det gäller att gå upp kommer både vi, Modo och Björklöven att bli betydligt bättre. Vår resa uppåt tror hag börjar nu då vårt lag först nu har blivit komplett.Har dock fortsatt en viss tveksamhet till Fagervall men hoppas han överbevisar mig. KG och övriga tränare, no doubt.
Användarvisningsbild
Harmageddon

Inlägg av Harmageddon »

Som helhet var detta en godkänd insats av laget och gillade skarpt hur man spelade av sista perioden. Sista perioden är det bästa jag sett denna säsong för det kändes tryggt. Den känslan har jag inte haft dem tidigare matcherna. Man tvingade Västervik till en tidig TO och det blev inte ett dugg bättre för dem.

En annan rolig sak är att det är fjärde gången vi håller nollan och Lindbom stått i målet alla dem gånger.

Som alltid ska man alltid sträva av att bli bättre men jag känner mig mer tillfreds av de första 15 matcherna än hur det var ifjol. Även om man ibland under matcherna kan bli frustrerad då det dippar så verkar DIF hitta ett sätt att ta poäng. Nu kan man i lugn och ro finslipa på det som kan bli bättre till skillnad från ifjol som hela tiden var att släcka bränder.

Grymt jobbat DIF och fortsätt såhär!
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nu har man stånkat sig hem från Hovet, kompenserarat för svag öl med en segerwhiskey upphälld och hunnit börja veva video. Brodins pausintervju är ren Brodinklass. Det kommer ord men hans hjärna är mer inställd på den jäkla sladden.

Karlssons icke speltid måste ha med rehab/skada att göra.
Övriga backar var överlag godkänt med beröm. Schilling gör en grym match och Odelius bör få så mycket speltid vi kan ge honom. Styr och ställer, pekar och skriker som en framtida backgeneral.

Ska kolla mer på video innan jag uttalar mig vidare. På plats såg jag enormt mycket fina grejer och särskilt I tredje men det finns sekvenser i samtliga perioder där vi hamnar i onödigt trubbel och det finns en icke-kemi som gör att forwards hamnar i varandras ytor på ett destruktivt sätt ibland.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

Anledningen till att vi vinner mer nu är att mediokra backar som Falk och Hedström är bänkade - låt det förbli så!
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Blir spännande att se när vi möter Modo vart vi står? Men det här laget är väll bättre än det vi hade i shl föra året. Dom behöver lite tid bara. Grabbarna har en "jävla press på sig"!

Är väll bara Sören o Cederqvist som skulle gå in i detta lag nu?
Praetori

Inlägg av Praetori »

Osten östlund skrev: 2022-11-04 23:17:56 Blir spännande att se när vi möter Modo vart vi står? Men det här laget är väll bättre än det vi hade i shl föra året. Dom behöver lite tid bara. Grabbarna har en "jävla press på sig"!

Är väll bara Sören o Cederqvist som skulle gå in i detta lag nu?
Tycker nog att Grags, Gelinas, Tom, Ågren och Basse skulle kunna peta ett par av våra "allsvenska" spelare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
GoseeDIF

Inlägg av GoseeDIF »

Såg också matchen i efterhand och på Cmore pga arbete utomlands(Karlstad).
Jag instämmer i alla kommentarer ovan men måste fråga varför man inte tar timeout när det blir så rörigt i 2:a perioden? Är det skämmigt att ta to eller vad är grejen? Spelarna själva gör ju själva världens temposänkning vid ett tillfälle, ungefär som om dom kände att här behövs ett break. Bara undrar🙏
Appropå all eran statistik, visst var det nån som tidigt sa att Björklöven kommer gå bra, vänta och se, trots alla inledande förluster. Träffsäker analys får man väl ändå säga👍
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Skriv svar