Tungt....tyngre....lördagstorsk mot skogsbönder.
Jag är fortfarande förbannad. Visst att vi har många borta men i ärlighetens namn så skall man kunna prestera bättre hockey inför fullsatta läktare hemma. Var ju bara total flax att vi ledde med 2 puckar efter första perioden, sedan tog FBK helt rättmätigt över. Vi är för klena, ofokuserade, slarviga och orutinerade i vårt spel.
Måtte det ske något form av mirakel och åtminstone Josef vara tillbaka tidigare än man förutspått, annars blir det lite fritt fall fram till jul.
SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Färjestad 1/12-2018
Re: SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Färjestad 1/12-2018
Helt ärligt så tror jag också prestationen hade varit annorlunda med Reideborn i målet. Jensen är inte redo för såna stormatcher och det syns. Lite det Ohlsson var inne på också. Det kändes oschysst att slänga in honom i den matchen, men eftersom Adam var krasslig så fick det bli så.-daniel- skrev:Tungt....tyngre....lördagstorsk mot skogsbönder.
Jag är fortfarande förbannad. Visst att vi har många borta men i ärlighetens namn så skall man kunna prestera bättre hockey inför fullsatta läktare hemma. Var ju bara total flax att vi ledde med 2 puckar efter första perioden, sedan tog FBK helt rättmätigt över. Vi är för klena, ofokuserade, slarviga och orutinerade i vårt spel.
Måtte det ske något form av mirakel och åtminstone Josef vara tillbaka tidigare än man förutspått, annars blir det lite fritt fall fram till jul.
Med Adam så hade vi kanske tagit poäng iallafall, och det hade varit starkt med så många borta.
Jag var inte på plats för hela matchen och följde halva andra och tredje via cmore men jag delar inte alls åsikten att det var flax att vi ledde med 2-0 efter första. Det fanns bud på mycket mycket mer. Nog för att Kaffe kunde gjort ett mål eller två med samma premisser men det var en annan matchbild som framträdde i andra och halva tredje perioden. Färjestad gjorde en kanonmatch och tog sig in under skinnet på vårat spelsystem och vi hade inte kraften och tålamodet på individuell nivå att ta oss ur det. Panik är kanske inte rätt ord men på individuell nivå blev vi stressade och kvalitén sjönk betänkligt som en konsekvens vilket var väldigt tydligt om man jämför första och andra perioden.-daniel- skrev:Tungt....tyngre....lördagstorsk mot skogsbönder.
Lätt att vara efterklok och besvikelsen efteråt var tydlig både hos spelare, ledning och fans men det är den här typen av matcher som man som lag lär sig något av. Det finns många sekvenser att analysera med video och där Robban&Co kan gå igenom med varandra och spelarna hur man vill lösa det i framtiden.
NÄR vi väl växlar upp, när vi väl spelar med självförtroende eller ett mått av desperation (den gemensamma nämnaren där är att det i båda fallen saknas press på individnivå utan bara är att köra) så malde vi ner Färjestad precis som vi gjort med övrigt motstånd när vi legat under. Denna gång räckte det inte men potentialen finns där. Det handlar "bara" om att locka fram samma mentala inställning och spel under 60min så kommer vi vara svårslagna. Jaja, bara och bara...
Senast redigerad av Praetori den 2018-12-03 16:42:22, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Det har han inte missat. Fallet började dock innan Josefson försvann. Som en annan skribent härinne varit inne på så har vi fortfarande inte genomfört en helt bra genomförd match. Vi var väldigt ostadiga i egen zon även under inledningen, men räddades upp av en galet effektiv offensiv. Vilket vilken någorlunda resonabel person inser inte kommer hålla hela säsongen ut. Nu levererar vi normalt framåt(till och med sämre än normalt) och fortsätter spela vilda västern bakåt. Hade inte Adam haft en så stark start hade vi legat i botten redan nu. Jensen är ingen SHL-keeper!pulverapa skrev:Att vi saknar våra tre toppcentrar kostar... Men det har väl Manijock missat. Fruktansvärt tungt nu. AJF är ganska begränsad. Jonte Davidsson betydligt mer komplett.
Precis som många andra noterat härinne. Vi har inte ersatt våran enskilt viktigaste spelare ens till häften. Norell och Petersson är ett hån jämfört med Högström! De kanske kunde ersätta Falk eller dylikt, men ingen undantaget Tom är beredd att bära den istiden. Inte ens ihop! Därav, verkligheten har kommit ikapp, och passar inte Robban sig och anpassar spelsätt till vårt krassliga material, så kan det mycket väl bli hans huvud som rullar nästa gång en tränare ska lämna...
- Lee Harvey Oswald
Måste (tror jag) beundra din iver att alltid försöka hitta ljusglimtar, även när det inte finns någraPraetori skrev:
Jag var inte på plats för hela matchen och följde halva andra och tredje via cmore men jag delar inte alls åsikten att det var flax att vi ledde med 2-0 efter första. Det fanns bud på mycket mycket mer.

DIF gjorde 2 mål på 3 målchanser i första perioden, i övrigt styrde FBK spelet, det var helt omöjligt att se på energin i DIF att matchen faktiskt gick på Hovet.
Kaffe var lite starkare på varje puck, lite elakare, lite skickligare
Om vi får ordning på skadeeländet till våren.... och lyckas snirkla oss vidare till PlayIn/Slutspel kan det bli klassiska matcher mot FBK
Nu är det mest frustration över vad som kunde/borde varit
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Jag kanske blev fartblind men nog hade vi minst 10 halv-hyggliga lägen (inklusive målen) och minst ett öppet mål under första?Lee Harvey Oswald skrev:Måste (tror jag) beundra din iver att alltid försöka hitta ljusglimtar, även när det inte finns någraPraetori skrev:
Jag var inte på plats för hela matchen och följde halva andra och tredje via cmore men jag delar inte alls åsikten att det var flax att vi ledde med 2-0 efter första. Det fanns bud på mycket mycket mer.![]()
DIF gjorde 2 mål på 3 målchanser i första perioden, i övrigt styrde FBK spelet, det var helt omöjligt att se på energin i DIF att matchen faktiskt gick på Hovet.
Om vi får ordning på skadeeländet till våren.... och lyckas snirkla oss vidare till PlayIn/Slutspel kan det bli klassiska matcher mot FBK
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Visst hade vi absolut en del lägen att göra mål på, men man ska inte heller glömma att Jensen faktiskt var fläckfri genom både första och snudd på hela andra perioden.Praetori skrev:Jag kanske blev fartblind men nog hade vi minst 10 halv-hyggliga lägen (inklusive målen) och minst ett öppet mål under första?Lee Harvey Oswald skrev:Måste (tror jag) beundra din iver att alltid försöka hitta ljusglimtar, även när det inte finns någraPraetori skrev:
Jag var inte på plats för hela matchen och följde halva andra och tredje via cmore men jag delar inte alls åsikten att det var flax att vi ledde med 2-0 efter första. Det fanns bud på mycket mycket mer.![]()
Min upplevelse av matchen från rad 8 var att Färjestad är/var betydligt mycket tyngre på både linjer och mot båda målen. De kom ifatt oss bra mot slutet av första och egentligen igenom resten av matchen, och vi lyckades inte varken desperations- eller finessspela oss ur det - tyvärr. Klappuselt beslut av Hultström att skjuta från blå när vi har haft 65-80 sekunder spel i offensiv zon och det kändes som att vi närmade oss, men där dog också matchen.
25/4-2025