Tony Zabel

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Rix

Re: Tony Zabel

Inlägg av Rix »

minalman skrev:
Túrin Turambar skrev:Om jag har räknat rätt tog Challe 28 poäng och Zabel har hittills tagit 46 poäng på 21 matcher var.
Alltså har Challe som Sportchef dragit in 74 poäng. Det är fortfarande Challes gäng, det glömmer vi ofta.
Jo det är det ju, men samtidigt så är Zabel/Bäcklin tränarduo så de förtjänar också att hyllas.
Mäklaren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Mäklaren »

Zabel är fantastiskt bra. Jag gillar även Bäcklin, som jag tycker ger ett mycket sympatiskt intryck i intervjuer och liknande. Har även hört från mer insatt håll att han är väldigt uppskattad av spelarna.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Magnutz

Sv: Tony Zabel

Inlägg av Magnutz »

Gillar inte att så många verkar sakna respekt för Challe. Han slet hela sommaren med att bygga ett lag. Han slet, tillsammans med Tony och Mats, hela hösten för att få ett nytt lag att spelas samman. Han slet med skade- problemen och med väldigt tight budget. Att han inte lyckades få laget att vinna kan inte belasta enbart hans konto. Många faktorer spelade in. Så. God natt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
brsk

Re: Sv: Tony Zabel

Inlägg av brsk »

Magnutz skrev:Gillar inte att så många verkar sakna respekt för Challe. Han slet hela sommaren med att bygga ett lag. Han slet, tillsammans med Tony och Mats, hela hösten för att få ett nytt lag att spelas samman. Han slet med skade- problemen och med väldigt tight budget. Att han inte lyckades få laget att vinna kan inte belasta enbart hans konto. Många faktorer spelade in. Så. God natt.
+1
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Magnutz skrev:Gillar inte att så många verkar sakna respekt för Challe. Han slet hela sommaren med att bygga ett lag. Han slet, tillsammans med Tony och Mats, hela hösten för att få ett nytt lag att spelas samman. Han slet med skade- problemen och med väldigt tight budget. Att han inte lyckades få laget att vinna kan inte belasta enbart hans konto. Många faktorer spelade in. Så. God natt.
Absolut. Men det var ändå oklokt att, som Kall-El uttryckte det, sitta på två stolar från första början.

Men fortfarande all heder till Charles som såg förbi sitt eget ego redan efter 21 försök (efter hembesök av DFG - avd. vad hände?)

Hur som haver hade han ju stor makt över sitt eget vara eller icke vara på tränartronen och tog ett beslut sett till föreningens bästa.

Ärligt talat, hur många i hans position hade gjort samma sak? Ytterst få skulle jag våga påstå.
För det förgylls hans legendstatus bortom is och omklädningsrum till något ännu noblare.
Säg den glädje som varar
Praetori

Inlägg av Praetori »

All heder åt Challe för vad han gjort för laget men främst som Spelare, det glömmer vi aldrig. Som tränare har han dock varit medioker i de lag han lett tidigare. Insatsen i Timrå är en axelryckning och även om Modos fall från hockeyhimlen inte bara var Challes fel så började man ana en trend.
Jag tror folk underskattar Hardys insats och raset började först på riktigt när han gick.

Det laget behövde var energi och en coach som inte kunde tillföra det (vilket krävt en mycket speciell ledare) var dömd att misslyckas.
Zabel tycks ha börjat från grunden, det är ett i princip helt nytt spel som utnyttjar det som spelarna är bra på men han verkar lägga tonvikten vid att bli noggrannare och jobba bort misstagen ala juniorhockey och jag tror det är precis vad laget behöver i längden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Túrin Turambar
Säsongskort: Ja

Inlägg av Túrin Turambar »

Jag tycker också att det är tråkigt med dem som inte respekterar Challe och jag tycker generellt att han har tänkt sunt i värvandet, så jag hoppas att du inte syftar på min uträkning, vilken endast var till för att belysa hur mycket vi har ryckt upp oss under andra halvan av säsongen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Hm tycker i praktiken samtliga visar respekt mot Challe? Syftar du på något specifikt?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
Hm tycker i praktiken samtliga visar respekt mot Challe? Syftar du på något specifikt?
Tycker också respekten finns där. Det kommer det alltid göra.

Men sedan innebär ju inte respekt att alla ska blunda för hans dåliga resultat. Jag gillar fortfarande sportchefen Challe. Men även där kommer han ju till slut bedömas efter resultaten. Och vissa värvningar har fallit fel ut. Att släppa Blomstrand till Almtuna ser ut att ha varit fel. Och har han gått "All in" rent ekonomiskt den här säsongen så tappar jag lite förtroende för hans omdöme. Men då är det ju givetvis både Challe och styrelsen som är ansvariga.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

I fallet med Blomstrand så var det väl inte bara "DIF som släppte honom" utan han lär väl ha velat ha mer speltid? I det läget vi var i då kunde man inte lova honom det.

Jag har oerhört svårt att gnälla på Challes värvningar i övrigt, finns inte mycket som man på förhand kunde valt annorlunda. Möjligtvis satsat hårt på att få in en spelare som Fleury istället för vissa andra men i övrigt var jag helnöjd. Backsidan saknades det kanske lite tyngd redan på förhand men man hade ju hoppats mer på de redan etablerade spelarna.

Ekonomibiten är ju svår, det är ju styrelsens ansvar och egentligen inte sportchefens så vet inte om man skall klanka ner något på honom där alls faktiskt.

Det bästa Challe gjort var dock att han var så stor att kunde svälja kliva ner från tränarrollen utan en massa tjafs. Får en känsla av att det i hela DIFs organisation börjat hitta en lite större trygghet jämfört med tidigare, verkar vara en klart tydligare rollfördelning och framförallt finns någon slags glädje kring laget som tidigare bara känts som ett elände. Hoppas verkligen vi kan bygga vidare på det kommande säsonger...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Túrin Turambar skrev:
Jag tycker också att det är tråkigt med dem som inte respekterar Challe och jag tycker generellt att han har tänkt sunt i värvandet, så jag hoppas att du inte syftar på min uträkning, vilken endast var till för att belysa hur mycket vi har ryckt upp oss under andra halvan av säsongen.
Syftar rent allmänt på "många" inte på dig personligen.

Det pussel Challe stod inför när säsongen 11/12 var över skulle trasat sönder de flesta om de fått pröva på att leva i den situationen. Challes inställning och hjärta för klubben drev honom att ta sig an arbetet tillsammans med Mats och Tony och de har lyckats såpass väl att jag egentligen är överraskad. Att ta in över 50% nytt folk i en organisation som har rejäl slagsida och få ordning där är ett gigantiskt arbete som har fler fällor och olyckliga slut än det motsatta.

Att scouta spelare men alltid vara långt ner på kölistan när kontrakt ska diskuteras måste vara vidrigt. Att starta försäsongsträningen utan ett komplett lag och utan en färdig spelidé lika hemskt.

Att laget inte presterade beror på så många olika faktorer att det är svårt att sortera dem. Att ge Challe skulden, att hänga ut honom som orsaken till att vi inte levererade stabilt under de första 20 matcherna.. Det är inte klokt. (för att uttrycka det milt)

@-daniel- jag tycker nog att ganska många anser att Challe gjort ett dåligt jobb. Tänker nog inte leta reda på dessa men har läst och hört en hel del kvalificerat skitsnack om Challe. Sedan finns de som förstår vilket helvete det är att leda en grupp som inte fungerar, som vet hur det är att arbeta i ett företag där förutsättningarna ändrats så radikalt att det inte går att få till någon ordning under överskådlig tid. De respekterar Challe och det jobb han lagt ner.

Edit: Många "att"-meningar. Sorry.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Ja, Challe har verkligen gjort ett helt fantastiskt bra jobb som sportchef. Jämfört med den tidigare tomten som satt posten, så är det klasskillnad. Jag tycker faktiskt att vi har ett offensivt skickligare lag den här säsongen än vi hade under förra, och det med en oerhört mycket mindre budget.

Härliga Challe!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:Ja, Challe har verkligen gjort ett helt fantastiskt bra jobb som sportchef. Jämfört med den tidigare tomten som satt posten, så är det klasskillnad. Jag tycker faktiskt att vi har ett offensivt skickligare lag den här säsongen än vi hade under förra, och det med en oerhört mycket mindre budget.

Härliga Challe!
Jag skulle också ta årets forwardsuppsättning alla dagar i veckan och två gånger på söndagar före den vi hade ifjol.
Expert.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

SirDIFalot skrev:
Mäklaren skrev:Ja, Challe har verkligen gjort ett helt fantastiskt bra jobb som sportchef. Jämfört med den tidigare tomten som satt posten, så är det klasskillnad. Jag tycker faktiskt att vi har ett offensivt skickligare lag den här säsongen än vi hade under förra, och det med en oerhört mycket mindre budget.

Härliga Challe!
Jag skulle också ta årets forwardsuppsättning alla dagar i veckan och två gånger på söndagar före den vi hade ifjol.
Agree. Med facit i hand är Mackan den enda vi saknar. Jag var ganska kritisk till honom under fjolåret, men han var ändå förbannat bra i kvalserien när man fått lite distans till det hela. Tänk om vi hade haft en förstakedja med Mackan och Linkan den här säsongen. Skulle förflytta lite tyngd från Linkans axlar i och med att Mackan ofta bär in pucken i anfallszon och tar ett ansvar som Linkan inte orkar med att ta varje kväll.

För övrigt var degradering till Allsvenskan förmodligen det absolut bästa som kunnat hända spelare som Åberg, Gustafsson och Wennberg. Här får de det där lilla extra utrymmet som krävs för att utvecklas och får några enkla poäng med sig som gör att självförtroendet hålls uppe.

Om vi varit kvar i ES hade förmodligen Wennberg spelat i J20, Åberg haft 6+5 hittills och Gustafsson varit sjätteback.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:
SirDIFalot skrev:

Härliga Challe!
Agree. Med facit i hand är Mackan den enda vi saknar. Jag var ganska kritisk till honom under fjolåret, men han var ändå förbannat bra i kvalserien när man fått lite distans till det hela. Tänk om vi hade haft en förstakedja med Mackan och Linkan den här säsongen. Skulle förflytta lite tyngd från Linkans axlar i och med att Mackan ofta bär in pucken i anfallszon och tar ett ansvar som Linkan inte orkar med att ta varje kväll.
Ja man var ju förbannad på Mackan för att vi inte fick ut max av honom. Vi visst att han kunde bättre. Men han var ju ändå vår poängbästa spelare av en anledning. Men att Mackan bara fick ut 60-70% av sin förmåga var ett betydligt mindre problem än att vår tilltänkte andralina med Tjärnqvist-Almtorp-Carlsson (*kaskadspyr*) producerade som en jävla fjärdekedja.
Expert.
Skriv svar