Djurgårdens IF - Timrå IK, 9/10 2007

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Stiff
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stiff »

Frasse skrev: Laget behöver också träna på tekningar, vann vi överhuvudtaget en enda igår ?
Tänkte faktiskt på samma sak igår, den enda som tog ett par tek var Otto
LiteOn

Tekningar är viktiga

Inlägg av LiteOn »

En tekning är en fast situation mellan dig och en motståndare.
Att förlora en tekning innebär att ditt lag måste återerövra pucken från motståndarna först innan alla planer och intränade varianter på att göra mål är möjliga.
Djurgården har Ottosson på 18:e plats i statistiken för vinna tekningar i Sverige på ett snitt på 53,44%
Varje framgångsrikt lag har minst en teckare som kan vinna pucken i viktiga skeden i matchen.
Har ingen aning om teckningar tränas på överhuvudtaget.
Verkar märkligt om det INTE tränas på det då det säkert är minst 40 tekningar per match i snitt.
Det är väl det som är mest givet och fast i en Hockeymatch, att det kommer att tekas och att detta är en grundförutsättning för att överhuvudtaget kanske få röra pucken.
Så denna träning borde vara steg 1. steg 2.hur gör vi med pucken då vi har den just i denna givna situation...

Reflekterade på en sak under gårdagens match.
Timrå spelare var gryma på att tacka skott, framför allt i powerplay.
När inte passningarna och kombinationerna sitter där (eller inte finns)
så är ju alltid ett alternativ i powerplay att pass sidled och skott...
Men detta alternativ tog Timrås spelare bort, varje gång.

En annan iaktagelse var hur det arbetades olika i Båsen från ledarhåll.
Challe (han stod ändå ombytt fast han var skadad i OS-finalen 94, då han var lagkapten...) han var ofta framför spelarna, gav dem instruktioner, pekade på ställen på banan han hade saker att säga om, tittade dem i ögonen och gav dem ris/ros.

Särkijärvi stod på sin plats på bänken. skrek nått nångång, viftade med armarna vid nått domslut, men han stod bakom laget, efter laget i från händelserna.
Kall-El

Re: DIF-Timrå

Inlägg av Kall-El »

LiteOn skrev:Först och främst enkommentar på publiksiffran 6 232 åskådare.
Första matchen på Globen och den 10: sista matchen innan den permanenta flytten till Hovet.
På 3 matcher på Hovet har man ett snitt på 5 104 åskådare (då har vi en seriepremiär, + en match mot Frölunda (Glenn))
Tillbaka på Globen så ökar antalet åskådare från snittet från Hovet med 1 128 åskådare ...

nog om detta.
Tycker att Djurgården spelar alldeles för naivt och lättläst.
Passningar som går fram i uppspelet är ofta på stillastående Forward som står och väntar på offensiv blå, stillastående.
det enda denna forward kan göra är att styra ned pucken i anfallszonen.
Tyvärr är det ingen som har fart eller ligger så pass nära att denna skall kunna sätta press på motståndarbacker på den styrning 1:a forward gjorde.

I anfallszonen tillåts Djurgården att vara runt sargerna, inne i slottet kommer de i stort sett aldrig och än mer sällan med kontroll på pucken.
Vad GÖR Printz på Timrås 0-2 mål? ett pojkspelsmisstag att gå med upprullande forward från hörnet och därigenom släppa ytan han ansvara framför mål.
Lite tankar om vissa spelare.
Edvin Frylén, vad är hans tänkta roll i laget egentligen?!?
inte snabb, inte teknisk, inget bra spelhuvud, skottet han har kommer aldrig på mål och långsam.

Printz, killen har stora problem när pucken och spelet är nära hans fötter, placering - och -taktiskt svag.

T. johansson, Rosar inte marknaden direkt, Ställer backkollegan i klistret då han ej görs sig spelabar då motståndaren forecheckar.

D. Axelsson bäste Djurgårdare en kväll som denna.

Niklas Falk, ja även ölvestad hängde med huvudet i slutt av 3:e perioden då det blivit en felpass från deras sida...
har du gjort en dålig prestation, åk och byt då!!! eller sätt fart igen.
Den där diffen i publik mellan Globen ovh Hovet får du nog ta och omvärdera lite. Med tanke på alla gratisplåtar som vräkts ut tycker jag snarast att siffran på dryga 6k var usel. Jag tror alltså knappast att det var så många fler betalande åskådare på denna match jämfört med Hovet-matcherna. Och det enda intressanta är betalande åskådare då vi inte drar in ett öre på kringförsäljningen.

Spelanalysen du genomför håller jag dock med om till fullo. Inte många backar som kommer upp i acceptabel nivå om man säger så. Frågan man kanske dock bör ställa sig är om det är backarna som är usla på att behandla puck / läsa spelet eller om det kan vara så att forwards helt enkelt är för slöa för att åka sig fria / kunna få passningar när de har farten uppe. Någnstans känns det som att det kanske inte bara är backarna oförmåga som spelar in höär utan att man kanske också måste lägga till en faktor till, nämligen att samspelet backar - forwards inte fungerar. Detta samspel är det Säckens skyldighet att styra upp och hittills har jag inte sett mycket som tyder på att han klarar av detta.
LiteOn

Re: DIF-Timrå

Inlägg av LiteOn »

Den där diffen i publik mellan Globen ovh Hovet får du nog ta och omvärdera lite. Med tanke på alla gratisplåtar som vräkts ut tycker jag snarast att siffran på dryga 6k var usel. Jag tror alltså knappast att det var så många fler betalande åskådare på denna match jämfört med Hovet-matcherna. Och det enda intressanta är betalande åskådare då vi inte drar in ett öre på kringförsäljningen.

Spelanalysen du genomför håller jag dock med om till fullo. Inte många backar som kommer upp i acceptabel nivå om man säger så. Frågan man kanske dock bör ställa sig är om det är backarna som är usla på att behandla puck / läsa spelet eller om det kan vara så att forwards helt enkelt är för slöa för att åka sig fria / kunna få passningar när de har farten uppe. Någnstans känns det som att det kanske inte bara är backarna oförmåga som spelar in höär utan att man kanske också måste lägga till en faktor till, nämligen att samspelet backar - forwards inte fungerar. Detta samspel är det Säckens skyldighet att styra upp och hittills har jag inte sett mycket som tyder på att han klarar av detta.
En av nycklarna är ju att forwards gör sig spelbara och att de har så pass bra timing att det kan få passarna i rätt läge" och i högsta fart.
Man ser Djurgårdsforwards ställa sig med rumpan mot sargen vid rödlinje i uppspel, helt stillastående.
Detta ör inte modern hockey och det är inte en ishockey som är framgångsrik.
frågan är varför detta sker, om det är för att forwards inte litar på att backarna levererar till dem när de åker så att de gett upp och bara åker och ställer sig vid en sarg, eller är forwards för dåligt tränade, så de orkar inte åka.
Hög fart genom mittzonen, med så många samlade spelare som möjligt i högsta fart, då är chansen störst till att det blir mål av ett uppspel.

I egen zon är det förvirrat, backar som åker upp och tar motståndarbacker, ingen som täcker upp denne backen plats framför mål...
+ att backarna tar alldeles för lång tid på sig att leverera förstapassen.
En bra, hård snabbt slagen första pass är det absolut viktigaste i ett uppspel, då den sätter "tonen" samt att den öppnar ytor...

Man vinner första perioderna totalt alla spelade matcher (9-6, +3) andra perioden (6-5, +1) och förlorar tredjeperioden (4-7, -3)...
En av anledningen kan ju vara att spelarna inte orkar med en hel match i samma tempo eller högre som det brukar att bli i sista perioden.

[/quote]
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Jag tyckte faktist Ossi var bäste Djurgårdare. Tacklingarna går ju inte att sluta le åt :)
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
Palmgren

Inlägg av Palmgren »

Först spelar Djurgården helt utan hjärta i bortamatchen mot Mora. Man vågade inte ens gå in i närkamperna. Och 3-0 till Mora var fullt rättvist. Sedan går man ut och gör en ny plattmatch mot Timrå hemma i Globen. Riktigt pinsamt, nu kräver jag en vinst omgående.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Jaa, vi kan ju inte klaga på Bengan och Ölvestad och Dicken. Så tråkigt att ingen var lika förbannad som Bengan, som föll reste sig hela tiden försökte men de gick bara inte för honom. Ser ingen inställning alls i DIF, så här vill jag inte se dom spela. + Verkar det som att vårt PP lever på Linkan? :S
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Tycker inte att Djurgården spelar utan hjärta eller utan "spelidé". Killarna såg ut att jobba på rätt hårt och får man bara låna pucken i fel tillfällen och blir totalt stängda ute i hörnen så ser det illa ut. Vi får faktiskt erkänna att Timrå har en fantastiskt fin defensiv, inte bara i egen zon utan över hela banan. DIF är inte ensamma om att ha svårt att göra mål på dem. Jag hoppas att få se lite enklare spel från alla. Mer sarg-ut. Mer rakt, aggressivt på mål. Mer backskott-trafik-retur.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

nån mer än jag som tycker att Sannys tackling på fimpen var en klar checking to the head och borde renderat i minst 2+10 men lika gärna kunde ha varit en 5+GM!?
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Palmgren skrev:Först spelar Djurgården helt utan hjärta i bortamatchen mot Mora. Man vågade inte ens gå in i närkamperna. Och 3-0 till Mora var fullt rättvist. Sedan går man ut och gör en ny plattmatch mot Timrå hemma i Globen. Riktigt pinsamt, nu kräver jag en vinst omgående.
Om det är som du säger så kräver jag att dom spelar med hjärta och en stor portion jävlaranamma under resterande matcher

Att bara kräva vinster är lite medgångaraktigt!
Bild

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl :D
Användarvisningsbild
Palmgren

Inlägg av Palmgren »

Bautabröl skrev:
Palmgren skrev:Först spelar Djurgården helt utan hjärta i bortamatchen mot Mora. Man vågade inte ens gå in i närkamperna. Och 3-0 till Mora var fullt rättvist. Sedan går man ut och gör en ny plattmatch mot Timrå hemma i Globen. Riktigt pinsamt, nu kräver jag en vinst omgående.
Om det är som du säger så kräver jag att dom spelar med hjärta och en stor portion jävlaranamma under resterande matcher

Att bara kräva vinster är lite medgångaraktigt!
Okej. Helt ärligt så såg jag inte Timrå-matchen. Och därmed bör jag egentligen inte uttala mig om den matchen. Men Mora-matchen var jag på, och i den matchen var det pinsamt att se Djurgården som verkligen inte spelade en inspererande hockey.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jockmaniac skrev:Jag tyckte faktist Ossi var bäste Djurgårdare. Tacklingarna går ju inte att sluta le åt :)
Ja, det kommer verkligen bli spännande när han kommer in i matchtempo, han hade väl inte spelat på ganska många månader. Skönast var den tacklingen han missade men som Timrå-spelaren ändå hamnade havlvägs över sargen. Blir kul när vi möter FBK och Ossi får trycka dit fröker Prestberg. Han kommer vakna upp, fastklistrad i sargen på andra sidan rinken, och inte förstå vad som hänt.
Nej, Ossi är min nya favorit! Även skönt att se Ölvestad igen...
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

m0ng00se skrev:nån mer än jag som tycker att Sannys tackling på fimpen var en klar checking to the head och borde renderat i minst 2+10 men lika gärna kunde ha varit en 5+GM!?
Håller med. Och trodde att det skulle vara mer "Buu". För Sanny är inte speciellt omtyckt vad man har hört. :D
JJ
Kontakt:

Inlägg av JJ »

m0ng00se skrev:nån mer än jag som tycker att Sannys tackling på fimpen var en klar checking to the head och borde renderat i minst 2+10 men lika gärna kunde ha varit en 5+GM!?
Definitivt!
GULTRÖTTBLÅTT
då, nu, för evigt!
Mitt-i-klacken 1983

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

Om man säger så här..positivt var att vi hade två stolpskott och en puck som i princip gled längs mållinjen utan att åka in.
Men resten... allvarligt talat såg det ut som om grabbarna glömde bort att det var pp stundtals.
Ingen fart, ingen attack och allmänt vekt spel. Nån gång glimrade det till och man fick resa sig lite i stolen och säga "nu..nu då..nuuuu...neeeeej". Några skapliga tacklingar och kanonfina brytningar och räddningar.
Absolut en usel match och det kan bara bli bättre. Jag tror trots allt på killarna. Det finns potential den ska bara få komma till sin rätt.
Lärking var ju ett kapitel för sig. Han samlade inga pluspoäng igår om man säger så.
Om det var drag i Globen? Nej det var det inte. Svårt att få drag i bollen utan att det är fullt. Vi som satt på medlemsbiljetter gjorde verkligen vad vi kunde för att haka på klacken och klappade så gott vi kunde. Tror att vi hade behövt en "Klockan slår" för att tända till ordentligt.
Det kändes riktigt jobbigt när Timrå klacken, en liten hög människor i övre hörnet, skanderade "Ska ni gå hem nu" när folk började gå innan matchen var slut...
Saknade lite bus mot Challe. Trodde nog att det skulle finnas nån liten banderoll eller ramsa.
Nu blickar jag framåt. Ny match och nya tag. Full fart framåt är det enda som gäller. Hänga läpp får nån annan göra :)
Skriv svar