Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
macin
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av macin »

Fack 1 (150 000+)
Topp 4-5 forwards, 2 backar, 1 målvakt.

Fack 2 (runt 100-120 000)
Sörensen, Johner, Guter, Andersson, Högström, Jakobs, Ljungh?

Fack 3 (75-100 000)
Saviano, Nisse, Arnesson, Holm?

Fack 4 (40-75 000)
Honken, Ahlen, Hank, Nyberg, Heinerö och juniorer som fått A-lagskontrakt?

Är detta realistiskt?
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

Nej
Född till sportchef.
macin

Inlägg av macin »

android skrev:Nej
Utveckla.
Användarvisningsbild
Husmusen
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Husmusen »

macin skrev:
Utveckla.
Där har du en spelarkostnad på ca 35-45 mil.

Mvh
Husmusen
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Nisse ska få dubbel lön också! Härligt för honom.
Debacle

Inlägg av Debacle »

Ingen av spelarna från förra året ska ha en lön runt 100 tusen. Jag vet att Nisse sa på efterfesten att han var värd 100k i månaden där flera av medspelarna rynkade på näsan och tyckte det var girigt. Vår budget håller max för 3-4 spelare över hundringen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

macin skrev:
Utveckla.
Det är för dyrt helt enkelt.

Ska vi ge spelare som Guter, Ljungh, Andersson, Sörensen, Högström och Jakobs som är helt otestade alternativt inte presterat på den här nivån över 100k i månaden?

Juniorer som är otestade kan jag sträcka mig kan få 30k.

Sedan så beror lönen såklart på hur långa kontrakt som skriva, vilka out-klausuler som finns samt bonusar.
Generellt tycker jag att det är en konstig lönesättning i elitserien och klubbarna verkar chansa hejvilt bara för att andra föreningar är intresserade.

Vill Modo ge Nisse 100 000 i månaden så varsågod. Kanske blir succé men jag hoppas att DIF är lite smartare än så.
Född till sportchef.
macin

Inlägg av macin »

android skrev:
macin skrev:
Utveckla.

Ska vi ge spelare som Guter, Ljungh, Andersson, Sörensen, Högström och Jakobs som är helt otestade alternativt inte presterat på den här nivån över 100k i månaden?

Sedan så beror lönen såklart på hur långa kontrakt som skriva, vilka out-klausuler som finns samt bonusar.
Generellt tycker jag att det är en konstig lönesättning i elitserien och klubbarna verkar chansa hejvilt bara för att andra föreningar är intresserade.

Vill Modo ge Nisse 100 000 i månaden så varsågod. Kanske blir succé men jag hoppas att DIF är lite smartare än så.
Tack för tankarna :). Som jag skrev så satte jag ett frågetecken om det var realistiskt, vilket jag i och för sig förstod att det inte var helt och hållet.

Någon nämnde Johner på 80k/mån tidigare i denna tråd. I min värld är Sörensen, Guter, Högström, Jakobs, Ljungh (nåja.. nästan där) i samma kategori lönemässigt som Johner. Att de per automatik får högre lön är väl inte skrivet i sten, men man kan tänka sig att många spelare höjer sina kontrakt med 20-40%?

Att ge en ung kille som Norell och Englund liknande löner som Honken och Ahlen är väl inte jättekonstigt, är det? Hellre att vi slantar upp och behåller än att bli av med våra lirare som tidigare (Wennberg, Åberg) osv. Nu var dom för bra för HA och för dåliga för NHL, det var väl därför de drog - men faktum kvarstår att de kommundopade klubbarna kan knycka våra bästa juniorer om vi inte ger dem en lön kontra deras prestation. Om Timmy tjänar (bara exempel) 50000:- i HA - varför skall inte Norell som varit fan så mycket bättre tjäna mindre?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

mb81 skrev:
Kall-El skrev:
mb81 skrev:
Sushi skrev:Jesse Joensuu kanske? fast KHL lär ju dra i honom!
Fan vad vi skulle behöva en spelare som honom! Men lär aldrig hända. Skulle gärna se en riktigt duktig powerforward som skjuter, tacklas och gör mycket mål. En riktigt jobbig jävel att möta.
Har ändå saknats senaste säsongerna. Här snackar vi alltså en topp6 forward.

Det sista vi skall lägga pengar på är powerforwards.

Det vi behöver är bra backar, centrar och en målvakt. Detta är nyckelpositionerna enligt mig.

Har man t ex inte rätt centrar spelar det ingen större roll vilka forwards du har om dessa inte får rätt passningar/understöd.

Har du inte rätt backbesättning kommer du som lag att läcka som ett såll och vad skall du då med några flashiga forwards till?

Har du inte rätt målvakt kan du lika gärna packa ner hela säsongen så avgörande torde den positionen vara.

Forwards däremot vill jag ju mena att man kan klara sig ganska bra på en grå massa hårt arbetande spelare villiga att åka massor av skridskor. De behöver inte vara idiot tuffa eller idiotmålfarliga så länge som de utför det livsnödvändiga arbetet på isen genom att ständigt röra på benen och sätta press på motståndarna. Om man inte sätter upp andra krav en att de skall jobba stenhårt och vara goda skridskoåkare behöver de inte heller bli speciellt dyra och därmed kan man lägga våra mer begränsade resurser på de spelartyper som verkligen behövs dvs målvakt, backar och centrar.

Det året vi åkta ur hade vi t ex enligt mig åt helvete får dåliga centrar och defensiva backar sett till forwards.

Kommande säsong kommer vi tillhöra botten av serien då känns det än viktigare att fokus läggs på just defensiven som dessutom torde vara billigare rent ekonomiskt att få till bra jämfört med forwards.

Och ja jag skulle köpa tanken på att vi behöll forwards som Jakobs, Sörensen, Guter och Saviano om detta borgade för att vi kunde plocka in 3 klassbackar samt två klasscentrar.
Håller med i stort. Men jag skulle väldigt gärna ha en "gris" som också kan spela hockey. Typ Joensuu eller Christian Berglund. Förstår att det inte finns pengar till en sån spelare. Kör gärna på Jakobs, Guter, Sörensen osv. Men då ska centrarna vara av riktigt hög klass som bär laget både offensivt och defensivt.
Lite grand det som är tanken när jag pratar om spetscentrar. Alltså spelare så skickliga att de kan höja sin omgivning och genom sin egna skicklighet få en gråare massa av forwards att göra en del poäng.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

macin skrev:
android skrev:
macin skrev:
Utveckla.

Tack för tankarna :). Som jag skrev så satte jag ett frågetecken om det var realistiskt, vilket jag i och för sig förstod att det inte var helt och hållet.

Någon nämnde Johner på 80k/mån tidigare i denna tråd. I min värld är Sörensen, Guter, Högström, Jakobs, Ljungh (nåja.. nästan där) i samma kategori lönemässigt som Johner. Att de per automatik får högre lön är väl inte skrivet i sten, men man kan tänka sig att många spelare höjer sina kontrakt med 20-40%?

Att ge en ung kille som Norell och Englund liknande löner som Honken och Ahlen är väl inte jättekonstigt, är det? Hellre att vi slantar upp och behåller än att bli av med våra lirare som tidigare (Wennberg, Åberg) osv. Nu var dom för bra för HA och för dåliga för NHL, det var väl därför de drog - men faktum kvarstår att de kommundopade klubbarna kan knycka våra bästa juniorer om vi inte ger dem en lön kontra deras prestation. Om Timmy tjänar (bara exempel) 50000:- i HA - varför skall inte Norell som varit fan så mycket bättre tjäna mindre?
Kan börja med juniorerna.
Timmy var ju en besvikelse i HA. Han hade presterar på en relativt hög jämn nivå i Elitserien och var på pappret värd de pengar han fick. Norell och Englund har inte presterat något än. Både två bor med största sannolikhet hemma och har fått en stor del av sin hockeyutbildning hos oss, det tillsammans med att dom antagligen kommer tjäna en hel del pengar i sin karriär borde borga för lite mindre stålar. Har inte Elitserien infört rookie-kontrakt också?

Jag tycker INTE att en spelare ska få höjd lön med 40% bara för att vi går upp, han ska i så fall få 40% högre lön för att våra ansvariga anser att han kommer kunna prestera på den nivån.

Särskilt när vi har risigt med cash så tycker jag att vi ska satsa allt på att få ut så mycket som möjligt ur varje krona ute på isen. Sen, som jag nämnde, så kan ju ett längre kontrakt där man ser potential vara värt högre lön. Vad det nu är värt då spelaren bara kan dra till KHL, NHL.

Samtidigt har jag ingen koll på löner. En otestad spelare, som inte är särskilt ung och gjort en ok säsong som Guter kanske drar in 120 papp.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Juniorerna ska absolut ha så pass bra betalt att de inte lämnar oss pga pengarna. Ett år till hos oss är värt massor för klubbens självbild som talanggenerator.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

minalman skrev:Juniorerna ska absolut ha så pass bra betalt att de inte lämnar oss pga pengarna. Ett år till hos oss är värt massor för klubbens självbild som talanggenerator.
Dom ska ha betalt utifrån vad föreningen tror att dom ska bidra med på isen.

Ett exempel. Frölunda tror att Norell kommer bli världens bästa back. Man är beredd att ge honom 100k/månaden. Ska DIF matcha detta för att kunna se sig själva som talanggenerator?
DIF betalar inte juniorer och därför snor te.x Modo en del juniorer från oss, deta kommer inte ändras och jag tycker att det är rätt. DIF satsar på utbildningen och vara ett bra skyltfönster. I annat fall kan vi ju lika gärna lägga ner juniorsatsningen om inte det innebär "billiga" spelare.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Kall-El skrev:Om Jacobsson är på väg att lämna Brynäs förutsätter jag att det beror på att den klubben inte menar att han platsar hos dem.

Att plocka in en spelare utifrån som inte ens platsar i ett medelmåttigt SHL-lag låter totalt hjärndött.

Skall vi plocka in spelare utifrån och då inte minst backar skall det väl verkligen vara spetsbackar annars kan vi lika gärna behålla våra nuvarande.

Våra unga backar behöver lite spets att luta sig emot helt enkelt. Dessutom att värva en "SHL-spelare" av Jacobssons typ inbillar jag mig kan bli en ganska dyr affär om man ser till kostnaden kontra spelarkvalité.

Hoppas vårt namn dykt upp i sammanhanget utifrån principen "DIF är nykomling måste värva".
Men ... men ... han är ju från Stockholm. Då är det inget att tveka på!
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Nils har erbjudanden från andra klubbar, t.ex. Modo. Han kommer gå dit han får bäst betalt och har sagt att om DIF matchar hans andra bud kommer han att stanna i DIF.

Frågan är, är han värd 100k som han säkert fått erbjudande om från andra ställen?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Sjöwall skrev:Nils har erbjudanden från andra klubbar, t.ex. Modo. Han kommer gå dit han får bäst betalt och har sagt att om DIF matchar hans andra bud kommer han att stanna i DIF.

Frågan är, är han värd 100k som han säkert fått erbjudande om från andra ställen?
Nej.
Född till sportchef.
Låst