Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIF_Soldier »

Förstår inte att fler reagerat på ryktet om Oscar till Kärpät. Jag tycker att det vore en fullständig katastrof att tappa honom. Som ett par visa män härinne redan nämnt är han en ung, stabil ES-back som inte platsar i NHL. Såna växer fan inte på träd.
Säg den glädje som varar
Torpedo Novgorod
Säsongskort: Ja

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Istället för att ge 300k till Widing så kan man väl ge en bit av den kakan till Jonas Andersson, Djurgårn har rykt i honom förut.

http://eliteprospects.com/player.php?player=704
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Förstår inte att fler reagerat på ryktet om Oscar till Kärpät. Jag tycker att det vore en fullständig katastrof att tappa honom. Som ett par visa män härinne redan nämnt är han en ung, stabil ES-back som inte platsar i NHL. Såna växer fan inte på träd.
Jag har inte ens sett den nyheten förrän nu, och om det ligger någon sanning i det så vore det oerhört tråkigt. Oscar är ingen superstjärna, men helt klart en duglig elitserieback som vi kan behålla i många år framöver.
Men å andra sidan så går han att ersätta, och om han drar till muminlandet och en sämre liga så är det hans val. Jag förstår faktiskt inte vad det är som lockar i Finland. Landet är ett jävla pissland, där det som var nytt i Sverige 2005 blir nytt i Finland 2011. Han mister dessutom allt vad läktarkultur innebär. SSKs fans är nämligen 10x bättre än de bästa finska fansen.
Torpedo Novgorod skrev:Istället för att ge 300k till Widing så kan man väl ge en bit av den kakan till Jonas Andersson, Djurgårn har rykt i honom förut.

Nej, nej och åter nej. Vi ska inte värva wingers, det enda vi ska ha är en klassmålvakt, en klassback och en center av klass. Övriga positioner kan juniorerna fylla ut, men de viktiga rollerna behövs fyllas ut med klasspelare, och då har vi inte råd med ytterligare spelare som Jonas Andersson, även om han givetvis är en väldigt duktig ishockeyspelare som jag gärna hade sett i Djurgården om pengarna räckt till.

Tellqvist + Zacke/Möller + D. Tjärnqvist
Det är vad vi behöver.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Torpedo Novgorod skrev:Istället för att ge 300k till Widing så kan man väl ge en bit av den kakan till Jonas Andersson, Djurgårn har rykt i honom förut.

Tror Gnaget lägger sina oväntade intäkter på honom till nästa säsong.
Expert.
Användarvisningsbild
Lakrisal

Inlägg av Lakrisal »

1. Försök behålla Owuya - annars borde vi ta in Tellan

2. Försök få hem Oscal Möller. Väldigt produktiv i AHL och med ett flertal NHL matcher under bältet där han, i mitt tycke, han inte riktigt fått chansen att spela med spelare som kan boosta hans poäng.

3. Lyckas vi inte få Möller tycker jag vi borde försöka få hit Ilari Fillipula, bror till Valteri Fillipula i Detroit Red Wings. Har gjort 58 poäng på 64 AHL matcher den här säsongen (20+38). Året innan gjorde han 49 (12+37) poäng i SM-Liiga med för TPS och hade även 14 poäng i slutspelet. Yes, sure, han är inte svensk. Men han skulle kunna vara en riktigt bra ersättare för Kruger som drar efter säsongen.

4. Lassen försöktet lyckades inte, men jag tycker ändå vi borde kolla in Alexander Bergström från Allsvenskan (Borås) . Killen är 25 år gammal, knappast tillräckligt bra för NHL, och har stadigt gått uppåt i poängligan varje år i Allsvenskan. I år noterades han för 16 mål och 33 assist för Borås som slutade 11:a i serien. Kan enligt Eliteprospects också spela center.

5. Drömvarning men Patrick Thoresen. Inte tillräckligt ung för NHL klubbarna att chansa men. Men har dominerat i KHL med 64 poäng på 59 matcher varav hela 29 poäng är mål. Sanslöst bra. Tyvärr lär han väl stanna där då vi inte har råd att matcha KHL lönerna.

6. Annan chansning men Darin Olver. Spelade college hockey i USA och fick chansen i 6 AHL matcher med Hartford. Efter det har det blivit spel i tyskland och det här året vann han poängligan med 23 mål och 47 assists. Endast 25 år gammal också, har vi råd borde vi ta in honom.

7. Klubertanz. Han har inte fått chansen i NHL och jag har ingen aning om hur sugen han är på att spela AHL flera säsonger bara för att få en chans i NHL. Han lär tjäna betydligt mer i DIF än i AHL också

8. Carl Hagelin. Kapten för University of Michigan i NCAA i USA. Lär få entry-level kontrakt med New York Rangers efter säsongen. Har gjort 151 poäng på 167 poäng där borta varav 48 på 40 den här säsongen. Kanske kan gynna honom att spela i elitserien en eller två säsonger, även om jag tror att han går till AHL.

9. Calle Ridderwall, kusin till Stefan. Spelar ju nu för Notre Dame i NCAA men hans poänskörd lär inte göra honom hett eftertraktad i NHL. 23 poäng på 38 matcher har det blivit i år. Det positiva jag ser med Riddarn #2 är att hans chanser till NHL inte lär vara speciellt stora och han lära kunna tillföra samma energi som en junior, men utan möjligheten att vi tappar till honom till NHL. Chansning? Javisst, men han lär sukta efter professionel hockey, kan vara värt det.

10. Greger Hanson. FD DIF junior som också flyttat till andra sidan pölen och lirar college hockey. Spelar i samma lag som Darin Olver spelade för. 38 poäng på 40 matcher förra säsongen har blivit 22 på 37 den här säsongen. Det kan väl aldrig vara fel att ta tillbaka en gammal djurgårdare?

11. Axel Aspeborg - Obeprövad målvakt som spelar college hockey i USA för University of Tampa. Skulle utan tvivel skriva på för DIF på en millisekund.

Okej den sista spelaren är jag själv men för sjutton, man måste väl få drömma lite också ;)
Jag vet att jag inte fyller DIFs kriterar till punkt och pricka men jag tycker resten är spännande spelare som iaf borde scoutas
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Förlåt Axel, men här måste det kritiseras lite.

Oscar Möller, ja tack, men om vi inte får honom skulle jag hellre vilja ha hem Andreas Falk från HV71. Hade hellre sett en junis/Nicke D istället för Bergström. Patrick Thoresen, ja tack, fast tror inte han vill komma/vi har råd. Ingen tysk Darin i vår trupp så nej tack! Klubertanz OCH Engqvist skulle vara drömvärvning men om vi inte får hem Klubertanz skulle jag dock kolla på Bartley i Rögle, Liknar honom sjukt mkt i spelet.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Från det lilla jag har sett av Örebro är nog inte Gunderson någon dålig värvning heller. Sjukt skicklig och kylig med pucken, utan att vara dumdristig ala David Rundblad. Dessutom förvånansvärt duktig i defensiven. Det syns dock att han har problem att rensa framför eget mål.

Sedan skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga: Vad är skillnaden mellan att ha en dyr tjeck/finne eller en dyr dalmas i laget? Import som import, eller?
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Metal Machine skrev:Från det lilla jag har sett av Örebro är nog inte Gunderson någon dålig värvning heller. Sjukt skicklig och kylig med pucken, utan att vara dumdristig ala David Rundblad. Dessutom förvånansvärt duktig i defensiven. Det syns dock att han har problem att rensa framför eget mål.

Sedan skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga: Vad är skillnaden mellan att ha en dyr tjeck/finne eller en dyr dalmas i laget? Import som import, eller?
DIFHOCKEY har alltid varit ett lag som inte haft så många importer i sitt lag. Ska man ha en import så ska han famförallt kunna passa in i gänget eller kan svenska eller bra engelska. Just därför tar man oftast in en finländare eller amerikan/kanadensare. Ett exempel är från förra året. Tjärnqvist skadar sig och ersätter sig själv med sin kompis Mike Zigomanis som kan, genom Tjärnan komma in i truppen bra och som dessutom har Kyle Klubertanz med sig som kan också bra Engelska. Att ta in spelare som Hlavac/Hlinka är inte Djurgårdens IF!
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Okej, då vet jag hur du resonerar och jag kan bara instämma. Fler synpunkter?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ge oss lite hjärta till nästa säsong. En själ. Vill inte ha ett ihåligt DIF som blandar och ger hela jävla tiden.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Herregud vad taggad inför nästa säsong jag blev. Samtidigt är det helt tomt.

Nästa år ska vi ha ett lag som inte torskar tre raka i början.

Vi bör ha ett lag som kan spela kortpassningsspel, kontringsspel, fysisktspel och special-teams.

Efter slutspelet ser jag såhär på tveksamma spelare:

Mackan Nilson - sjukdomarna + Nisse satte djupa spår. Kan fortfarande vara briljant.
Boumedienne - 90% här inne hatar honom. Ser honom gärna i slutspel nästa säsong också.
Ottosson - Platsar nästa säsong, men inte som förstacenter.
Claesson - Hög högstanivå, men för ojämn.

Mackan - A.Falk - Ölvestad
Mika - Mika - Norman (en av våra bästa spelare i slutspelet. Otroligt bra defensivt)
Kempe - Ottosson - Tjärnqvist
Brodin - Fimpen - Tim

Kronwall - Printz
Holmqvist - Eklund
BomBom - Tjärnqvist
Claesson

Tellan/Owuya/Wesslau

PP1

Mika - Falk - Mika
BomBom - Tjärnqvist

PP2
Mackan - Otto - Tjärnqvist
Holmqvist - Eklund

BP
Falk - Jimmie
Otto - Norman
Zibanejad - Kempe

Spelidé
Se över PP ordentligt. Vi har styrkor med Holmqvist på backen, Tjärnqvist framför mål. Direktskott från Zibbe och Hannula.

Fan, orkar inte ens skriva klart..
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Boumedienne är given att få fortsatt förtroende tycker jag. Spelet han visar upp i slutspelet är fantastiskt.

Widing, hejdå. Totalt osynlig, det håller inte. Det är synd, för jag gillar dig. En rejäl lönesänknig, då kan jag gå med på en förlängning.

Hannula, hur trivs du hos oss? Riktigt jävla bra hoppas jag, för du är guld värd.
Tjärnqvist likadan, stanna för helvete! Vi behöver dig.

Oscar, du var fantastiskt bra i de avslutande matcherna i slutspelet, inte minst i match sju och stabil i grundserien. Snälla var kvar.

Greja nytt med dessa så kan de greja guld tillsammans.

Målvaktsposten känns safe oavsett vad Mark gör, eller iallafall safARE än tidigare år.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ska försöka mig på en ordentlig genomgång om ett par dagar. Klarar aldrig av att göra det under en säsong eller direkt efter matcher. Man är alltid så påverkad av vilka som är hetast för stunden och ser inte helhetsbilden över hela säsongen.
Expert.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Det som just nu känns mest nödvändigt inför nästa säsong är en riktigt bra center. Om Kronwall och Boumedienne kan hålla hög klass genom hela säsongen så ser backsidan rätt bra ut.
Wainscotting

Inlägg av Wainscotting »

DIF_Soldier skrev:Förstår inte att fler reagerat på ryktet om Oscar till Kärpät. Jag tycker att det vore en fullständig katastrof att tappa honom. Som ett par visa män härinne redan nämnt är han en ung, stabil ES-back som inte platsar i NHL. Såna växer fan inte på träd.
Jag håller med. Skulle vara fruktansvärt tråkigt om han försvinner.
Stockholmskille. Ung. Håller numera en bra och stabil nivå. Fått igång målskyttet och poängskörden. Utvecklades något otroligt förra året och har gissningsvis en eller två nivåer till i sig, men som sagt inte bra nog för NHL eller KHL. Klarat sig bra från skador de senaste två åren.

Tycker att det skulle vara väldigt konstigt om Djurgården inte skulle vilja förlänga med honom efter att i mång år ha satsat på honom och fått honom att utvecklas efter först juniorspel, sedan utlåningar och nu de senaste säsongerna stort förtroende med speltid och mycket ansvar. Skulle vara mycket märkligt om man väljer att släppa en kille som passar så perfekt in på den typen av spelare man vill ha. Som du säger, det går inte direkt tretton på dussinet av hans sort.

Snälla Oscar, stanna!
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Låst