Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Inget lag imponerar speciellt nu på senare tid eller imponerar och imponerar utan de känns mer mänskliga nu på senare tid. Så det här känns helt vidöppet inför slutspel. Det kändes jobbigare innan när Modo, Björklöven, SSK och Mora bara vann och vann men nu känns det mer öppet. Mora och SSK är de lagen som har sämst bredd och är mest beroende av sina första kedjor och kan svaja mest om de börjar svikta.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 18:28:11
klintan85 skrev: 2023-02-09 16:24:32 Jag är inte rädd för något lag i HA för DIF har bevisat att man kan spela jämt med det bästa och sen har man spelare som kommer höja sig när man kommer till slutspel.
Är säker på att ingen i Djurgården är rädd för något lag. :D

Men de senaste åren har det laget som förlorat finalen kommit från en stentuff semifinal.
Och i en final mellan två på förhand jämna lag så kan vägen fram till finalen vara mycket avgörande.

Å andra sidan kan Mora mycket väl ge Modo en rejäl match i semifinalen.
Om nu alla kvartsfinaler går som de ska så blir det ju Löven-DIF i ena semifinalen och Modo-Mora i den andra.
Med det sagt, chanserna att jag ska pricka rätt på alla de fyra lagen är ju inte så stor. Blir ju aldrig som man tänkt sig.
Men kul att få spekulera lire. :D
Nej visst men jag menar att vissa verkar blåsa upp Björklöven och Modo som helt omöjliga att slå. Som att man möter världens bästa lag.
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

dr111DIF skrev: 2023-02-09 18:52:57
klintan85 skrev: 2023-02-09 16:24:32 Jag är inte rädd för något lag i HA för DIF har bevisat att man kan spela jämt med det bästa och sen har man spelare som kommer höja sig när man kommer till slutspel.

Men de senaste åren har det laget som förlorat finalen kommit från en stentuff semifinal.
Och i en final mellan två på förhand jämna lag så kan vägen fram till finalen vara mycket avgörande.

Om nu alla kvartsfinaler går som de ska så blir det ju Löven-DIF i ena semifinalen och Modo-Mora i den andra.
Med det sagt, chanserna att jag ska pricka rätt på alla de fyra lagen är ju inte så stor. Blir ju aldrig som man tänkt sig.
Såsom resultaten har gått dels efter nyår och nu senaste tiden känns det tämligen vidöppet med 6 lag som alla har chansen. Modo inte alls oslagbara på något sätt, hade ett stim i höstas men stannat av betänkligt. Alla av dessa 6 lag kan vara nästan lika svåra för varandra i en semi beroende på främst aktuell form känns det som.

DIF är väl enda laget som inte haft någon riktig formtopp än, hoppas hoppas...
Tror också att vi ännu inte visat vårt bästa.
Men att Modo är något sämre nu har i mina ögon ingen betydelse. De har varit det klart bästa laget med de högsta topparna.
Till skillnad mot övriga lag, inte minst oss, så har de nu lyxen att kunna träna extremt hårt, vila ssmåskadade spelare, testa lite nya spelare i olika miljöer. Bättre om de fått sin svacka närmre slutspel.
Modo blir laget att slå. Riktig skräll om de inte går till final.

Men visst blir det ett kommande slutspel där många lag mycket väl kan skrälla. Något lag lär överraska i vanlig ordning. DIF denna gång? :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

klintan85 skrev: 2023-02-09 21:31:50

Nej visst men jag menar att vissa verkar blåsa upp Björklöven och Modo som helt omöjliga att slå. Som att man möter världens bästa lag.
Jag tror vi har rimliga chanser mot båda lagen, inte minst i enstaka matcher.
Men jag har ändå lite svårt att se oss, eller något annat lag, slå Modo över 7 matcher.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 21:47:15
klintan85 skrev: 2023-02-09 21:31:50

Jag tror vi har rimliga chanser mot båda lagen, inte minst i enstaka matcher.
Men jag har ändå lite svårt att se oss, eller något annat lag, slå Modo över 7 matcher.
Om de spelade som de gjorde när de hade 16 raka då blir det svårt men spelar de som de har hjort på senare tid så finns alla chanser.
-Rolle Stoltz
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 21:42:05

Såsom resultaten har gått dels efter nyår och nu senaste tiden känns det tämligen vidöppet med 6 lag som alla har chansen. Modo inte alls oslagbara på något sätt, hade ett stim i höstas men stannat av betänkligt. Alla av dessa 6 lag kan vara nästan lika svåra för varandra i en semi beroende på främst aktuell form känns det som.

Men att Modo är något sämre nu har i mina ögon ingen betydelse. De har varit det klart bästa laget med de högsta topparna.
Till skillnad mot övriga lag, inte minst oss, så har de nu lyxen att kunna träna extremt hårt, vila ssmåskadade spelare, testa lite nya spelare i olika miljöer. Bättre om de fått sin svacka närmre slutspel.

Men visst blir det ett kommande slutspel där många lag mycket väl kan skrälla. Något lag lär överraska i vanlig ordning. DIF denna gång? :wink:
Just DIF har mest att bevisa för mig innan jag tror man kan slå Modo över en serie hehe. Modos enda vinst mot top-6-lag sedan 6:e december är faktiskt 6-3 mot Bjudgårn, en sån där rätt jämn match som vi skänkte bort. Sammantaget 1 vinst och 5 förluster för Modo i den kolumnen, jag tror inte de känner sig så värst sköna med den raden faktiskt. Totalt 7 vinster 7 förluster mot top6 över säsongen, men de har ganska många sådana kvar och har väl chansen på ny formtopp. Det de varit klart bättre på än andra lag är väl att städa av matcherna mot de lag som nu är 7-14.

Jag hade Löven som laget att slå tills att de klappade igenom nu senaste omgångarna och därav att jag tycker det känns så öppet. 5 lag då, och DIF bubblare förutsatt att de senaste 6 omgångarnas grundspel fortsätter fram till slutspelet.
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Skulle vara skönt att inleda mot SSK. Korta resor, bra tryck på läktarna. Skiter det sig är det ett par kronor in på kontot men går det vägen lär grabbarna vara toktaggade. Det plus DIF vs kolsäckarna vore ju en emotionell bergochdalbana och bra för Stockholmshockeyn.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Detta oroar mig lite, framförallt med tanke på att vi hade det här problemet hela hösten.

Senaste 15 matcherna har vi släppt till 5:e minst (altså femte bäst) skott emot.
Av dessa är 301 i skottsektorn, 2a mest (altså andra sämst).

Vi är altså duktiga på att inte släppa till skott men när vi väl gör det så släpps det alldeles för ofta i skottsektorn.
Hade nästan hellre haft tvärtom va? Fler skott men från utsidan det vill säga.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-02-10 10:18:16 Detta oroar mig lite, framförallt med tanke på att vi hade det här problemet hela hösten.

Senaste 15 matcherna har vi släppt till 5:e minst (altså femte bäst) skott emot.

Vi är altså duktiga på att inte släppa till skott men när vi väl gör det så släpps det alldeles för ofta i skottsektorn.
Nästan som att det gett motsatt effekt av vilka backar man väljer att spela.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-02-10 10:19:54
Nattuggla_ skrev: 2023-02-10 10:18:16 Detta oroar mig lite, framförallt med tanke på att vi hade det här problemet hela hösten.

Precis.
Och när de "mäter" detta så tror jag vinsterna som kommer ger högre status än detta, dvs tycker Djurgården att man går ut med plus?
Men sanningen är ju att vi ännu en gång förlitar oss på Lindbom, något som släppte under December och blev bättre ett tag.
Hade Lindbom haft en dålig dag i förrgår mot Tingsryd så hade de både kvitterat och kanske avgjort.

Det här MÅSTE åtgärdas innan slutspelet då vi endast kommer möta bra lag. Då möter vi kedjor med bra spelare medan Tingsryd har typ ett hot, Gradin.
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Ni pratar om senaste 15 som inkluderar årets värsta dipp.

Senaste 5, med nuvarande backpar, när vi fått lite stopp på 2023-blödningen är vi mittenlag i båda disciplinerna vilket väl ändå får ses som en förbättring?

Jag tycker också Odelius i stora drag har spelat bra, men han värderar rejält fel i vissa lägen. Det får man såklart göra när man är 18, problemet nu blev väl att resten av laget inte kunde hantera minsta motgång utan att sjunka ihop och tappa matcher. Då kan en 18-åring och Kevin med high risk high reward kanske inte löna sig att spela för tillfället. Jag hoppas Odelius får spela mer om laget skaffar sig någon slags mental styrfart, blir lättare förutsättningar för honom då också.

Vi kanske får se Odelius med Glad ikväll med tanke på fowardsläget.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2023-02-10 11:14:51

Ni pratar om senaste 15 som inkluderar årets värsta dipp.

Senaste 5, med nuvarande backpar, när vi fått lite stopp på 2023-blödningen är vi mittenlag i båda disciplinerna vilket väl ändå får ses som en förbättring?

Jag tycker också Odelius i stora drag har spelat bra, men han värderar rejält fel i vissa lägen. Det får man såklart göra när man är 18, problemet nu blev väl att resten av laget inte kunde hantera minsta motgång utan att sjunka ihop och tappa matcher. Då kan en 18-åring och Kevin med high risk high reward kanske inte löna sig att spela för tillfället. Jag hoppas Odelius får spela mer om laget skaffar sig någon slags mental styrfart, blir lättare förutsättningar för honom då också.

Vi kanske får se Odelius med Glad ikväll med tanke på fowardsläget.
Grejen med Odelius och Karlsson är ju att även om de råkar värdera fel då och då, så skapar de väldigt mycket framåt också. Så de går nästan alltid ut på plus endå.
Detta bör värderas ganska högt tycker jag.

Utan att gå allt för mycket på djupet.
Kolla exempelvis Linus Hultström. Ligger 2:a i Corsi Against, altså skottförsök emot när han är på isen. Men framåt då? Där är han överlägset bäst. Han har 165 skottförsök fler än tvåan i listan. Detta gör att han hamnar på plussidan och är bäst i laget.
Han hade väl liknande siffror hos oss men oavsett hur mycket han skapade framåt så ser folk inte det, han var sämst endå.

En spelare som skapar så mycket framåt kommer aldrig ha 0 i den andra kolumnen. Nu har vi istället spelare som alltid ska spela "safe", resultatet blir att det inte skapas så mycket framåt och att man ibland håller pucken för länge så vi tvingas till icing/blockering i egen zon.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2023-02-10 11:52:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

dr111DIF skrev: 2023-02-10 08:29:21
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 21:42:05

Till skillnad mot övriga lag, inte minst oss, så har de nu lyxen att kunna träna extremt hårt, vila småskadade spelare, testa lite nya spelare i olika miljöer. Bättre om de fått sin svacka närmre slutspel.

Just DIF har mest att bevisa för mig innan jag tror man kan slå Modo över en serie hehe. Modos enda vinst mot top-6-lag sedan 6:e december är faktiskt 6-3 mot Bjudgårn, en sån där rätt jämn match som vi skänkte bort. Sammantaget 1 vinst och 5 förluster för Modo i den kolumnen, jag tror inte de känner sig så värst sköna med den raden faktiskt. Totalt 7 vinster 7 förluster mot top6 över säsongen, men de har ganska många sådana kvar och har väl chansen på ny formtopp. Det de varit klart bättre på än andra lag är väl att städa av matcherna mot de lag som nu är 7-14.

Jag hade Löven som laget att slå tills att de klappade igenom nu senaste omgångarna och därav att jag tycker det känns så öppet. 5 lag då, och DIF bubblare förutsatt att de senaste 6 omgångarnas grundspel fortsätter fram till slutspelet.
Intressant statistik du tagit fram. Man ska faktiskt inte underskatta betydelsen av "bogey-team".
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Jag ser ändå DIF som de tredje största favoriten inför slutspel. DIF kommer bara bli bättre och bättre när det drar ihop sig. Och de andra topplaget har svajat rätt mycket på senare tid förutom Karlskoga som inte har materialet för att hålla i ett slutspel. Och Södertälje och Mora har i stort en kedja som producerar.

Skönt att Garpenlöv och grabbarna får visa vad de går för. Och att Garpenlövs spelmodel börjar sitta.
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
emilin

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

Jag förstår att många av er vill kritisera KG för hans arbete, men personligen vill jag hylla honom.

Han har på riktigt försökt ta tillbaka Djurgårds DNAt till klubben, något som många av oss har skrikit efter, en saknad som är svår att beskriva i ord.

Jag vill känna för de som åker runt och gör jobbet, stötta dessa i motgång som medgång.

Fyller vi då truppen med spelare som har noll förankring till klubben, är det väldigt lätt att plocka fram yxan fälla dessa innan de fått riktiga möjligheter att bevisa man gör allt för klubben som betalar deras lön.

I dagens trupp finns namn som i mina ögon är äkta, namn som jag vill ska lyckas, namn som jag har önskat tillbaka till Djurgården, namn som jag önskar lyckas i sin karriär och till sist återvänder med erfarenhet och stoltheten att representera laget i sitt hjärta, namn som kan bli Djurgården för alltid.

Tittar vi på dagens trupp bortsett från resultat, vem kan då ärligt titta sig i spegeln utan att slicka sig runt munnen av glädje, herre jävlar vad truppen andas DIF. Ja det finns/fanns svagheter i dagens trupp, men de som fanns på pappret var många Djurgården för mig.

Tänk att vi ställer upp med dessa spelare i HA helt otroligt, det bevisar för mig att hjärta väger mer än plånbok.

Har fullt förståelse för er som ser resultatet som prio ett, Djurgården är en enhet som skall ligga i topp oavsett medel.

Det har jag svårt att förlika mig med, vill nog gärna känna för truppen och de inblandade.

Kan mycket väl bero på min ålder och uppväxten med Djurgården, där spelare och ledare som tillhörde Djurgården var klubben trogen tills man inte längre höll måtten, men även efter avslutat arbete i Djurgården så visade dessa herrar sympati för sin gamla förening.

Idag lever vi i en ny tid, och mycket av den mentaliteten har förvunnit, spelare och ledare kommer och går mellan olika föreningar utan någon som helst tanke på föreningen man lämnar.

Därför vill jag hylla KG som på riktigt försöker återskapa något som Djurgården har tappat bort under sitt försök till framgång.

Sen om det är rätt eller fel kommer naturligtvis visa sig, men jag som gammal man gillar tankarna och försöket.

Jag hoppas verkligen att detta försök kommer lyckas, om inte så kommer jag få svårt att glädjas över vår klubbs framgång, om slutresultatet innebär att vi kommer behöva fylla truppen med random spelare från olika ligor, namn man aldrig hört talas om.

Ledare: Svårt att inte känna att dessa andas Djurgården( dock saknar jag Robban)dröm Robban tillbaka Garpen tar över KG:s jobb, då jag tror KG in direkt blir påtvingad jobbet och personligen inte gillar vägen som Djurgården har valt.

Spelare: Krüger Djurgården( ungtupp som kommer tillbaka)

Brodin Djurgården ( räcker så)

Norman Djurgården ( återvändare)

Klasen Djurgården( för mig)

Vejdemo Djurgården( hoppas på bra lir och tillfrisknad)

Danielsson Djurgården

Arnesson Djurgården återvändare med hjärta

Rensfeldt ( på väg att bli Djurgården) skalle finns för det.( ser inte Djurgården bara som ett jobb)

Liss garanterat material för att etablera sig som Djurgårdare( ser inte Djurgården bara som ett jobb)

Falk, Forsberg, Berglund spelare som till hundra procent andas Djurgården bör funka helt ok på den nivå vi spelar idag, där vet man att dessa herrar kommer alltid göra sitt yttersta för laget, trots bristande kunskaper( personligen blir jag extra glad när dessa lyckas bra)

Sen har vi alla grymma juniorer som ligger på tillväxt, är Djurgårdare som troligtvis kommer försvinna utanför vårt land och prova sina vingar, men förhoppningar finns att dessa får ett stort hjärta för klubben, så när dagen kommer när man återvänder så finns det bara en klubb som gäller oavsett vilken liga vi lirar i.

Sen kan det säkert bli några fler spelare som vi kan ta till oss, som vi på sikt tycker är/blir Djurgården.

Det jag personligen tycker är tragiskt detta år är att vi släppte Tim, för mig var han Djurgården och kunde mycket väl tillhört oss i många år.

Så tack KG( trots avskedet med Tim) du har givit mig ett lag på pappret som andas Djurgården, ett lag som jag kan glädjas med i framgång och lida med i motgång.

Sen kommer naturligtvis aldrig önskemålen på mer och bättre sluta dunka i huvudet.
Skriv svar