Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Rolv

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Rolv »

Det är inte så att puckinnehav endast räknas 5 mot 5?
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av crike »

Rolv skrev:Det är inte så att puckinnehav endast räknas 5 mot 5?
Bik-Bok har 1 150 minuter som bas i hur mycket puckinnehav dom har. Det dividerat med 19 (matcherna dom spelat) ger 60,5. Tyder således på att puckinnehav räknas utifrån alla spelformer och även förlängning.

Stämmer även på oss som får 62,1...lite fler X hos oss som sagt ;)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

crike skrev:
Túrin Turambar skrev:Det kan också ha att göra med att vi har ganska mycket puckkontroll och därför generellt får med oss fler utvisningar än vi drar på oss.

Det där fallerar dock rätt snabbt om man tittar på att Bik-Bok har mest possession av alla lag (53,18%, vi ligger 7:a med 49,93%) samtidigt som dom är överlägsna ledare i utvisningsligan.

Det gör dock att jag undrar hur fan dom gör för att ligga 2:a i tabellen när dom är utvisade så mycket som dom de facto är? Lag som är längst ner i utvisningsligan brukar ligga sämre till i tabellen. Visst, dom har ganska många personliga straff men det är också väldigt många 2:or. Så jäkla bra på BP är dom inte heller. Jag är både imponerad och förbryllad.
Det är väl ganska normalt att lag som vinner ligor även ligger rätt högt i utvisningsligor. Förr i tiden brukade HV ligga väldigt högt i både dessa ligor, t ex.

Det skulle vara intressant att få detta fenomen dokumenterat, inte minst för att slå hål på gamla myter. Sen är det ju jäkligt komplext också, vad det är för utvisningar, när dom tas osv osv osv. En hel vetenskap, säkert.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

sensei skrev:Det är väl ganska normalt att lag som vinner ligor även ligger rätt högt i utvisningsligor. Förr i tiden brukade HV ligga väldigt högt i både dessa ligor, t ex.

Det skulle vara intressant att få detta fenomen dokumenterat, inte minst för att slå hål på gamla myter. Sen är det ju jäkligt komplext också, vad det är för utvisningar, när dom tas osv osv osv. En hel vetenskap, säkert.
Tur att man inte är så intresserad av att arbeta :wink:
Nu är ju NHL lite speciellt då alla inte möter alla lika många ggr men om vi ser på rent antal minuter per match var det när den ordinarie säsongen summerades förra året, 2 av de 5 "fulaste" lagen som kom topp 10 i ligan. Det var Montreal (4) och Toronto (10). Säsongen 11/12 var det 3 av de "fulaste" som kvalificerade sig top 5 (Rangers-2, St Louis-4 och Boston-5).

I ES/SHL så finner vi att 19 matcher in på säsongen är HV och FBK "fulast". Vi vet också hur deras tabelläge är. SAIK är delad 5:a.
Förra året var det också HV och FBK som var längst där nere när säsongen summerades. Samma sak säsongen 11/12.

Den enda slutsats jag skulle vilja dra är att oavsett var i tabellen laget ligger så är deras plats i utvisningsligan ungefär densamma det är dock inte helt empiriskt fastställt :wink:
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Sjöwall skrev:Jag tycker att han har rätt i sakfrågan, sen hur han utrycker sig kan man ha andra åsikter om.
Han uttrycker sig tveksamt, men jag håller med Sjöwall om att han har rätt i sak. Jag hade nog uttryckt mig snarlikt i den situationen...
Användarvisningsbild
Nyberabb
Säsongskort: Ja

Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Nyberabb »

Bild

skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vad var syftet med senaste inlägget?
Expert.
Användarvisningsbild
warrant

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av warrant »

Nyberabb skrev:Bild

Så Challe ska inte få ha någon som helst fritid då ?
Användarvisningsbild
Nyberabb

Inlägg av Nyberabb »

Syftet, självironi. Betta inte på dif för vi vinner aldrig

Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Alberget4A

Inlägg av Alberget4A »

Vi ligger faktiskt 3a i tabellen och har ett bra läge att slå ur nu. Vi ska inte vara allt för missnöjda. Vi har inte direkt en överlägsen spelarbudget jämfört med de andra lagen. Tror vi ligger nånstans runt 3-4:e största spelarbudget? Nån som har stenkoll på detta och kan bekräfta?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Alberget4A skrev:Vi ligger faktiskt 3a i tabellen och har ett bra läge att slå ur nu. Vi ska inte vara allt för missnöjda. Vi har inte direkt en överlägsen spelarbudget jämfört med de andra lagen. Tror vi ligger nånstans runt 3-4:e största spelarbudget? Nån som har stenkoll på detta och kan bekräfta?
Nu vet jag inte exakt men kan tänka mig att vi ligger i paritet med Malmö/VIK/SSK. Rögle förmodligen högst.

Men finns nog ingen som sitter inne på alla siffror i det här läget.
mb81

Re:

Inlägg av mb81 »

Nyberabb skrev:Syftet, självironi. Betta inte på dif för vi vinner aldrig

Tre raka segrar! Då kan man väl inte gnälla på att vi aldrig vinner?
ciirree

Inlägg av ciirree »

Lek med tanken att vi skulle avsluta matcherna precis som vi gjort nu, under hela säsongen, det blir: 18 Vinster, 30 Oavgjorda, 6 Förluster (beräknat på 54 matcher dock).

Om man bara kunde tippa över några av oavgjorda matcherna till vinster istället och bibehålla förlusterna till 2 per 18e match så skulle de vara grymt!

Kul fakta relaterat till detta är ju att vi under förra hela säsongen hade 11 oavgjorda, och Leksand slutade på 10 förluster efter full tid.
Blueberry hill

Inlägg av Blueberry hill »

Intressant reportage idag i tidningen Barometern/OT om våra seriekonkurrenter Karlskrona HK och hur de blivit så stora. De har i år en spelarbudget på 10 miljoner och omsätter ca 35 miljoner.
" KHK gör succè på alla plan " är rubriken.
Imponerande resa de gjort, så sent som 2006 spelade de i division 2.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Blueberry hill skrev:Intressant reportage idag i tidningen Barometern/OT om våra seriekonkurrenter Karlskrona HK och hur de blivit så stora. De har i år en spelarbudget på 10 miljoner och omsätter ca 35 miljoner.
" KHK gör succè på alla plan " är rubriken.
Imponerande resa de gjort, så sent som 2006 spelade de i division 2.
Tänk vad långt man kan komma på inställning och fysiskt spel 8)

Visst är det intressant.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Låst