Allsvenskan 2013/2014
Allsvenskan 2013/2014
Det är inte så att puckinnehav endast räknas 5 mot 5?
Re: Allsvenskan 2013/2014
Bik-Bok har 1 150 minuter som bas i hur mycket puckinnehav dom har. Det dividerat med 19 (matcherna dom spelat) ger 60,5. Tyder således på att puckinnehav räknas utifrån alla spelformer och även förlängning.Rolv skrev:Det är inte så att puckinnehav endast räknas 5 mot 5?
Stämmer även på oss som får 62,1...lite fler X hos oss som sagt

Det är väl ganska normalt att lag som vinner ligor även ligger rätt högt i utvisningsligor. Förr i tiden brukade HV ligga väldigt högt i både dessa ligor, t ex.crike skrev:Túrin Turambar skrev:Det kan också ha att göra med att vi har ganska mycket puckkontroll och därför generellt får med oss fler utvisningar än vi drar på oss.
Det där fallerar dock rätt snabbt om man tittar på att Bik-Bok har mest possession av alla lag (53,18%, vi ligger 7:a med 49,93%) samtidigt som dom är överlägsna ledare i utvisningsligan.
Det gör dock att jag undrar hur fan dom gör för att ligga 2:a i tabellen när dom är utvisade så mycket som dom de facto är? Lag som är längst ner i utvisningsligan brukar ligga sämre till i tabellen. Visst, dom har ganska många personliga straff men det är också väldigt många 2:or. Så jäkla bra på BP är dom inte heller. Jag är både imponerad och förbryllad.
Det skulle vara intressant att få detta fenomen dokumenterat, inte minst för att slå hål på gamla myter. Sen är det ju jäkligt komplext också, vad det är för utvisningar, när dom tas osv osv osv. En hel vetenskap, säkert.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Tur att man inte är så intresserad av att arbetasensei skrev:Det är väl ganska normalt att lag som vinner ligor även ligger rätt högt i utvisningsligor. Förr i tiden brukade HV ligga väldigt högt i både dessa ligor, t ex.
Det skulle vara intressant att få detta fenomen dokumenterat, inte minst för att slå hål på gamla myter. Sen är det ju jäkligt komplext också, vad det är för utvisningar, när dom tas osv osv osv. En hel vetenskap, säkert.

Nu är ju NHL lite speciellt då alla inte möter alla lika många ggr men om vi ser på rent antal minuter per match var det när den ordinarie säsongen summerades förra året, 2 av de 5 "fulaste" lagen som kom topp 10 i ligan. Det var Montreal (4) och Toronto (10). Säsongen 11/12 var det 3 av de "fulaste" som kvalificerade sig top 5 (Rangers-2, St Louis-4 och Boston-5).
I ES/SHL så finner vi att 19 matcher in på säsongen är HV och FBK "fulast". Vi vet också hur deras tabelläge är. SAIK är delad 5:a.
Förra året var det också HV och FBK som var längst där nere när säsongen summerades. Samma sak säsongen 11/12.
Den enda slutsats jag skulle vilja dra är att oavsett var i tabellen laget ligger så är deras plats i utvisningsligan ungefär densamma det är dock inte helt empiriskt fastställt

-
Han uttrycker sig tveksamt, men jag håller med Sjöwall om att han har rätt i sak. Jag hade nog uttryckt mig snarlikt i den situationen...Sjöwall skrev:Jag tycker att han har rätt i sakfrågan, sen hur han utrycker sig kan man ha andra åsikter om.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014
Nyberabb skrev:
skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk
Så Challe ska inte få ha någon som helst fritid då ?
-
Vi ligger faktiskt 3a i tabellen och har ett bra läge att slå ur nu. Vi ska inte vara allt för missnöjda. Vi har inte direkt en överlägsen spelarbudget jämfört med de andra lagen. Tror vi ligger nånstans runt 3-4:e största spelarbudget? Nån som har stenkoll på detta och kan bekräfta?
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Nu vet jag inte exakt men kan tänka mig att vi ligger i paritet med Malmö/VIK/SSK. Rögle förmodligen högst.Alberget4A skrev:Vi ligger faktiskt 3a i tabellen och har ett bra läge att slå ur nu. Vi ska inte vara allt för missnöjda. Vi har inte direkt en överlägsen spelarbudget jämfört med de andra lagen. Tror vi ligger nånstans runt 3-4:e största spelarbudget? Nån som har stenkoll på detta och kan bekräfta?
Men finns nog ingen som sitter inne på alla siffror i det här läget.
Lek med tanken att vi skulle avsluta matcherna precis som vi gjort nu, under hela säsongen, det blir: 18 Vinster, 30 Oavgjorda, 6 Förluster (beräknat på 54 matcher dock).
Om man bara kunde tippa över några av oavgjorda matcherna till vinster istället och bibehålla förlusterna till 2 per 18e match så skulle de vara grymt!
Kul fakta relaterat till detta är ju att vi under förra hela säsongen hade 11 oavgjorda, och Leksand slutade på 10 förluster efter full tid.
Om man bara kunde tippa över några av oavgjorda matcherna till vinster istället och bibehålla förlusterna till 2 per 18e match så skulle de vara grymt!
Kul fakta relaterat till detta är ju att vi under förra hela säsongen hade 11 oavgjorda, och Leksand slutade på 10 förluster efter full tid.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Intressant reportage idag i tidningen Barometern/OT om våra seriekonkurrenter Karlskrona HK och hur de blivit så stora. De har i år en spelarbudget på 10 miljoner och omsätter ca 35 miljoner.
" KHK gör succè på alla plan " är rubriken.
Imponerande resa de gjort, så sent som 2006 spelade de i division 2.
Tänk vad långt man kan komma på inställning och fysiskt spelBlueberry hill skrev:Intressant reportage idag i tidningen Barometern/OT om våra seriekonkurrenter Karlskrona HK och hur de blivit så stora. De har i år en spelarbudget på 10 miljoner och omsätter ca 35 miljoner.

Visst är det intressant.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel