Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä
Tycker verkligen vi ska satsa på Reideborn som våran förstamålvakt nästa säsong. Mycket kompetent som har fått stå alldeles för lite, synd att vi gör om samma misstag med Chet som med Wesslau förra året. Personligen tycker jag att det syntes i spelet i alla fall.
Noterbart är att Hannula är på tapeten igen.
-
- Säsongskort: Ja
Håller fullständigt med angående det första.Harold Camping skrev:Tycker verkligen vi ska satsa på Reideborn som våran förstamålvakt nästa säsong. Mycket kompetent som har fått stå alldeles för lite, synd att vi gör om samma misstag med Chet som med Wesslau förra året. Personligen tycker jag att det syntes i spelet i alla fall.
På riktigt? Fan vad kul det skulle vara med honom tillbaka!
25/4-2025
Hannula? Är du seriös?
Givetvis vore Mika en enorm jävla värvning, i rätt miljö skulle han utan problem stänka in 1 poäng per match eller mer. Men hur mycket skulle det kosta?
Givetvis vore Mika en enorm jävla värvning, i rätt miljö skulle han utan problem stänka in 1 poäng per match eller mer. Men hur mycket skulle det kosta?
Det är bra att vi låter Chet gå om han kräver för mycket, för mig är över 60 k för mycket för honom. Han är inte tillräckligt bra för att få en större lönepost enligt mig.
Är det ingen mer än jag som inte ens vill ha Hannula?
Tycker spelaren är ruskigt övervärderad och enormt beroende av sin omgivning.
- SirDIFalot
Har ett uns mer motivation än Linkan (då sätter man ändå ribban lågt) så borde han ändå bli allsvenskans bästa spelare. Producerade ju rätt starkt i år.Kall-El skrev:Är det ingen mer än jag som inte ens vill ha Hannula?
Expert.
- SirDIFalot
http://bloggar.expressen.se/ek/2013/03/ ... jurgarden/
Vilken dröm om det kunde bli så.
Expert.
- reservjesus
Det vore inte alls dumt att få hit Mark. Undrar hur stora oddsen är att få hit honom? Han gjorde ju en klart godkänd första säsong där borta, men det har inte riktigt stämt för honom i år.SirDIFalot skrev:http://bloggar.expressen.se/ek/2013/03/ ... jurgarden/
clowns to the left of me, jokers to the right
Hannula och Owuya? Har ni glömt att vi spelar fortfarande i HA?
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
- SirDIFalot
Han vann ändå målvaktsligan i Elitserien. Svårt att se varför han skulle välja allsvenskan. Lär förbli en dröm.reservjesus skrev:Det vore inte alls dumt att få hit Mark. Undrar hur stora oddsen är att få hit honom? Han gjorde ju en klart godkänd första säsong där borta, men det har inte riktigt stämt för honom i år.SirDIFalot skrev:http://bloggar.expressen.se/ek/2013/03/ ... jurgarden/
Expert.
- reservjesus
Tyvärr är det väl så.SirDIFalot skrev:Han vann ändå målvaktsligan i Elitserien. Svårt att se varför han skulle välja allsvenskan. Lär förbli en dröm.reservjesus skrev:Det vore inte alls dumt att få hit Mark. Undrar hur stora oddsen är att få hit honom? Han gjorde ju en klart godkänd första säsong där borta, men det har inte riktigt stämt för honom i år.SirDIFalot skrev:http://bloggar.expressen.se/ek/2013/03/ ... jurgarden/
clowns to the left of me, jokers to the right
- diftobbe89
Alexander Hellström kanske skulle vara något, som den där defensiva och tuffa backen vi saknat!
Ha för mig vi var ute efter honom redan förra säsongen, eller om det var förr förra ?
Första känslan är ju att han inte borde vara särskilt dyr heller.
Värt att kolla upp.
Ha för mig vi var ute efter honom redan förra säsongen, eller om det var förr förra ?
Första känslan är ju att han inte borde vara särskilt dyr heller.
Värt att kolla upp.
Spela fult
Owuya är absolut välkommen tillbaka, men som ni säger så lär det bli svårt att få hit honom.
Hannula är jag lite mer skeptiskt till, beror på vad han vill ha för kontrakt. Om han vill ha ett korttids kontrakt så kan han söka sig till ett annat lag. Men om han är villig och skriva på för oss i ett helt år så är han väldigt välkommen.
Hannula har jag aldrig sett som en spelare som har svårt med motivationen, han vill alltid spela i bättre ligor. Så om han skriver på för ett helt år, då lär han vara en ledande spelare, av det enkla skälet att hans största intresse är inte hur det går för DIF i framtiden utan snarare för att göra en bra säsong så han kan dra vidare till KHL etc.
Egentligen vill inte jag bygga DIF fyllt med legoknektar, men faktum är att vi kan ha stor nytta av spelare som gör sitt bästa för att dem vill vidare. Hannula på ett helsäsongs kontrakt är väldigt välkommen enligt mig.
Hannula är jag lite mer skeptiskt till, beror på vad han vill ha för kontrakt. Om han vill ha ett korttids kontrakt så kan han söka sig till ett annat lag. Men om han är villig och skriva på för oss i ett helt år så är han väldigt välkommen.
Hannula har jag aldrig sett som en spelare som har svårt med motivationen, han vill alltid spela i bättre ligor. Så om han skriver på för ett helt år, då lär han vara en ledande spelare, av det enkla skälet att hans största intresse är inte hur det går för DIF i framtiden utan snarare för att göra en bra säsong så han kan dra vidare till KHL etc.
Egentligen vill inte jag bygga DIF fyllt med legoknektar, men faktum är att vi kan ha stor nytta av spelare som gör sitt bästa för att dem vill vidare. Hannula på ett helsäsongs kontrakt är väldigt välkommen enligt mig.
- BaronVonDif
Det var ju så naivt av Challe att satsa allt på ett kort, "göra en Malmö" och värva dyrt utan nån tydlig spelide eller laganda, självklart skulle han redan förra säsongen byggt långsiktigt med en ny stomme som på sikt kan bära laget till ES och inte satsa på en omedelbar uppgång till ES. Örebro är ett bra exempel på långsiktigt lagbygge, visst hade vi kunnat haft en kommande generation som stomme men nu skrev ju bara juniorerna på ett-årskontrakt och är på väg bort medan dom gamla är för dåliga/omotiverade för att hålla i taktpinnen. Gör om,gör rätt.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
http://www.djurgardshjalpen.com/
- Datsyuk_13
Så här får det bli:
MÅLVAKTER:
Adam Reideborn
Joel Lassinantti (Luleå/Almtuna)
Kommentar:
Tycker ni att det är lite riskabelt att spela en hel säsong med ett målvaktspar som är 20 respektive 21 år gamla? Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men man kan också vända på resonnemanget; Här har vi alltså ett målvaktspar med en potential som är närmast OBEGRÄNSADE. Titta bara på SSK hur bra dem har lyckats med ett ungt och lovande målvaktspar (Anton Forsberg har, tillsammans med Lasse Johansson, varit HockeyAllsvenskans genomgående bästa målvakt denna säsong). Lassinantti spelade ju som bekant JVM så sent som för några månader sedan och jag tror inte att han skulle ha något emot att fortsätta utvecklas ännu en säsong i den svenska andraligan. Spontant känns detta dessutom som en billigare lösning än om vi istället skulle behållit Pickard.
BACKAR:
Joonas Rönnberg ”A” (Leksand) – Sam Lofquist (Oskarshamn)
Linus Arnesson – Fredrik Sandgren (Almtuna)
Philip Holm – Nils Andersson
Alexander Falk
Kommentar:
Ryktet säger att DIF vill göra sig av med Granath, så honom räknar jag helt enkelt inte med. Det ABSOLUT viktigaste för DIF:s del kommande säsong är att hitta en rightback som är användbar i powerplay. Den rollen skulle utan tvekan IKO:s Sam Lofquist kunna uppfylla med bravur. En annan viktig pusselbit som jag också tycker har saknats i DIF är en riktig ”pappa” i försvaret. Joonas Rönnberg är urtypen av en sådan spelare. En riktig ledargestalt ute på isen som trots sin storlek ändå är hyfsat rörlig på skridskorna. Helst av allt skulle jag även vilja få in Ziga Pavlin (en personlig favorit) någonstans i laguppställningen, men där tror jag tyvärr att vår ekonomi sätter stopp. Så det får bli Fredrik Sandgren från Almtuna istället, enligt mitt tycke en av HockeyAllsvenskans mest underskattade backar. Otroligt pålitlig spelare, gör ytterst sällan en dålig match.
FORWARDS:
Mads Christensen (Eisbären Berlin) – Ken André Olimb (BIK Karlskoga) – Daniel Viksten (Mora)
Marcus Sörensen – Dustin Johner ”C” – Jimmie Ölvestad
Mattias Guter – Fredrik Vestberg ”A” (Almtuna) – Patrik Björkstrand (Mora)
Henrik Eriksson – Markus Ljungh – Tobias Lindberg (J20)
Kommentar:
Mads Christensen har varit min absoluta drömspelare till DIF under flera års tid. Gjorde en kometsäsong i tyska ligan för tre år sedan, men har därefter stannat av lite i utvecklingen på grund av skador och annat. Dock så råder det ingen tvekan om att potentialen finns där (han är ändå ”bara” 25 år). Med tanke på att han inte direkt rosat marknaden för Eisbären denna säsong så ser jag det inte som HELT omöjligt för en klubb som DIF att kuna värva honom. Även om det naturligtvis blir mycket svårt. I övrigt då? Centersidan med allroundskicklige Olimb, ”alltiallo-Johner”, ständigt underskattade Fredrik Vestberg och utvecklingsbare Ljungh så finns åtminstone grunden där för att skapa en riktigt slagkraftig offensiv. Lägg därtill rollspelare i tredjekedjan som exempelvis snabbskrinnaren Patrik Björkstrand (förmodligen den spelaren i HA som utvecklats allra mest i år), Hank The Tank och inte minst Tobias Lindberg som jag tror kan bli en positiv överraskning för många. Åberg, Wennberg? Tyvärr känns det inte troligt att vi får behålla någon av dem…
MÅLVAKTER:
Adam Reideborn
Joel Lassinantti (Luleå/Almtuna)
Kommentar:
Tycker ni att det är lite riskabelt att spela en hel säsong med ett målvaktspar som är 20 respektive 21 år gamla? Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men man kan också vända på resonnemanget; Här har vi alltså ett målvaktspar med en potential som är närmast OBEGRÄNSADE. Titta bara på SSK hur bra dem har lyckats med ett ungt och lovande målvaktspar (Anton Forsberg har, tillsammans med Lasse Johansson, varit HockeyAllsvenskans genomgående bästa målvakt denna säsong). Lassinantti spelade ju som bekant JVM så sent som för några månader sedan och jag tror inte att han skulle ha något emot att fortsätta utvecklas ännu en säsong i den svenska andraligan. Spontant känns detta dessutom som en billigare lösning än om vi istället skulle behållit Pickard.
BACKAR:
Joonas Rönnberg ”A” (Leksand) – Sam Lofquist (Oskarshamn)
Linus Arnesson – Fredrik Sandgren (Almtuna)
Philip Holm – Nils Andersson
Alexander Falk
Kommentar:
Ryktet säger att DIF vill göra sig av med Granath, så honom räknar jag helt enkelt inte med. Det ABSOLUT viktigaste för DIF:s del kommande säsong är att hitta en rightback som är användbar i powerplay. Den rollen skulle utan tvekan IKO:s Sam Lofquist kunna uppfylla med bravur. En annan viktig pusselbit som jag också tycker har saknats i DIF är en riktig ”pappa” i försvaret. Joonas Rönnberg är urtypen av en sådan spelare. En riktig ledargestalt ute på isen som trots sin storlek ändå är hyfsat rörlig på skridskorna. Helst av allt skulle jag även vilja få in Ziga Pavlin (en personlig favorit) någonstans i laguppställningen, men där tror jag tyvärr att vår ekonomi sätter stopp. Så det får bli Fredrik Sandgren från Almtuna istället, enligt mitt tycke en av HockeyAllsvenskans mest underskattade backar. Otroligt pålitlig spelare, gör ytterst sällan en dålig match.
FORWARDS:
Mads Christensen (Eisbären Berlin) – Ken André Olimb (BIK Karlskoga) – Daniel Viksten (Mora)
Marcus Sörensen – Dustin Johner ”C” – Jimmie Ölvestad
Mattias Guter – Fredrik Vestberg ”A” (Almtuna) – Patrik Björkstrand (Mora)
Henrik Eriksson – Markus Ljungh – Tobias Lindberg (J20)
Kommentar:
Mads Christensen har varit min absoluta drömspelare till DIF under flera års tid. Gjorde en kometsäsong i tyska ligan för tre år sedan, men har därefter stannat av lite i utvecklingen på grund av skador och annat. Dock så råder det ingen tvekan om att potentialen finns där (han är ändå ”bara” 25 år). Med tanke på att han inte direkt rosat marknaden för Eisbären denna säsong så ser jag det inte som HELT omöjligt för en klubb som DIF att kuna värva honom. Även om det naturligtvis blir mycket svårt. I övrigt då? Centersidan med allroundskicklige Olimb, ”alltiallo-Johner”, ständigt underskattade Fredrik Vestberg och utvecklingsbare Ljungh så finns åtminstone grunden där för att skapa en riktigt slagkraftig offensiv. Lägg därtill rollspelare i tredjekedjan som exempelvis snabbskrinnaren Patrik Björkstrand (förmodligen den spelaren i HA som utvecklats allra mest i år), Hank The Tank och inte minst Tobias Lindberg som jag tror kan bli en positiv överraskning för många. Åberg, Wennberg? Tyvärr känns det inte troligt att vi får behålla någon av dem…
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
- Niklas Wikegård