Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

crike skrev: Wow vad man kommer få skit nu 8)

Jag håller med dig i det mesta. Tycker Tim genomgående den här säsongen har tagit stora kliv jämfört mot förra säsongen, ibland kan jag irritera mig på att han aldrig lyckas komma någonvart dock och mest snurrar omkring men tycker även det har blivit bättre.

Han är ingen "stjärna" men förtjänar helt klart sin plats i laget.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Nej, jag håller med - Tim är grymt underskattad och har varit en av våra bästa forwards under grundserien, och också nu i slutspelet. Jag skulle vilja se en kedja med Mika-Mika-Tim, som när de, i mina ögon, senast de lirade ihop gjorde succé (tyvärr fick de ju bara spela ihop en match eller två)...

Tim ska givetvis vara kvar.

Vad gäller Boumedienne har min röst varit "nej tack" till en förlängning. Nu börjar jag dock vackla lite. Utöver två korkade utvisningar i Kvart 1 och 2 har han varit ruggigt stabil och spelat mycket rutinerat (och förhindrat ett mål på egen hand när han lyfte Abbots klubba).

Alternativen är Tjärnqvist - skadedrabbad, till åren kommen - var står han?
Klubertanz - grym offensiv, svagare defensiv, känner killarna och har åldern på sin sida.
T. Pettersson - kan ha nått sin peak (09/10), oerhört pålitlig i defensiven, en bra lagspelare. Kommer han kunna producera i sanna utsträckning som ifjol?

Utöver det har jag ingen stor koll på hur marknaden ser ut.
Säg den glädje som varar
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Såg den här killen spela för några dagar sen, och fyfan vad han liknar Klubertanz i sitt spel. Lassens ersättare kanske?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9342

Några här inne som vill ha Max Friberg?
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8718799.ab

Bartley verkar vara på väg till Brynäs.

------
Ang. toppcentrar. Perttu Lindgren. Att höra sig för ifall han vill ta Elitserien som en väg till NHL nästa säsong vore ju inte helt fel. Pålitlig poängplockare, ryktades till Sverige ifjol. Bra båda vägarna, en större talang offensivt än defensivt dock. Knappt fått chansen i Dallas organisation.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Max Friberg, nej tack. Vi har juniorer som är relativt nära honom (Sörensen, Åberg etc). Hon kommer nog få en skaplig lön också. Är inte heller helt säker på att han kommer att prestera, kan nog bli lite som Cehlin i år.

Hank. Har inget mot honom, har inte ens sett honom i år mer än kanske två matcher. Frågan är bara vart han ska in. Som ersättare till Tjärna? Visst, kan han styra så.

På forwardssidan kommer det att lösa sig. Järlan bör fokusera på center och backsidan. Målvaktssidan känns också som att den kommer bli skaplig hur man än gör.

Och DIFDIF, använd inte bara eliteprospects-länkar och referera till "den här killen". Skriv att det handlar om Bartley så slipper folk klicka på länken om man vet vem det är..
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Tjärnqvist sitter nog på lite stålar. Kan Hank göra det Tjärna gör för 60% av lönen så gärna. Tror att vi skulla kunna bygga våra två förstakedjor relativt lika då..

Mackan - Förstacenter - Ölvestad
Hannula - Otto - Hank
Tim - Zibanejad - Kempe (Då får Zibanejad ett defensivt ansvar)/Norman (Zibanejad mer offensiv)
Brodin - Fimpen/Weigel - Calle G (skoja bara.) Cehlin/Kempe/Norman/Sörensen/Åberg

Skulle kunna tänka mig, då Otto inte har visar offensiva kvaliteer (generellt) så kan man sätta Mika och Mika i andra och trycka in Otto i tredje.

Boumedienne är lurig. Har vi andra backar som är stabila i grundserien så fungerar han väl.

Kronwall - Printz (Ett lite stabbigt backpar, men ändå hyggligt stabila)
Holmqvist - Tjärnqvist (Ett bra backpar)
Boumedienne - Claesson (Kan Claesson höja sin lägstanivå lite så blir han riktigt bra)
Oscar (Får spela en hel del)

Ut..
Tjärnqvist (KHL) ~150 000
Widing (Brynäs) ~ 250 000
Falken (Slutar) ~ 90 000
Lassen (Utlånad) ~ 40 000
Deilert (Utlånad) ~ 20 000
Lennhammer (Utlånad) ~ 15 000
Ekman (Slutar) ~ 150 000
Strömberg (Utlånad)~ 20 000
Kruger (NHL) ~ 70 000
Söder(Utlånad) ~ 20 000
------------------------------
Totalt: 825 000

In..
Tjärnqvist 200 000
Förstacenter 250 000
Hank 90 000
-----------------------------
Totalt: 540 000

Övrigt:
Höjd lön på Mackan 100 000?
Höjd lön på Kronwall 50 000?
Höjd lön på Hannula 100 000?

Sammanlagt + 290 000

Hahah.

Lite roligt att räkna på något där man bara tar några siffror ur luften. Målvakterna har jag inte räknat på.

Är det någon lön ni har trovärdiga källor på så skriv gärna dom. Samma sak om jag uppskattat något helt uppåt väggarna eller tänkt helt fel.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Android

De löneuppgifter som kommit ut i media är att Tjärnqvist nobbades av LHC och HV typ när han valde oss för att han ville ha 200 000 kr i månaden. Vet inte om han tjänar det på sitt nya kontrakt dock. Men annars så kom ju expressen ut med ett gäng löner på en del spelare...

Upp till 25 000
Owuya, Deilert, Brodin(har förlängt sen dess), Norman, Strömberg och Söder.

25 000 - 50 000
Patrick Cehlin

50 000 - 100 000
Marcus Krüger och Christian Eklund.

100 000 - 150 000
Jimmie Ölvestad, Nichlas Falk, Kristofer Ottosson och Stefan Ridderwall.

150 000 - 200 000
Marcus Ragnarsson och Mathias Tjärnqvist

200 000 - 300 000
Nils Ekman

Över 300 000
Daniel Widing.

Bara för att lite mer "exakta" löneuppgifter.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Antar och hoppas att Otto kan tänka sig gå ner i lön. Samt skönt att slippa Ridderwalls lön. Owuya lär dock lätt komma upp i de summorna om han stannar. Annars glider nog Tellqvist in över 200 000.
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Ragnarsson kan man ju räkna ner också, det har du rätt i. Lär väl inte dra in 150 000 på att coacha Claesson?

Tror att Tellan hamnar på 150 kanske.

Men om mina siffror stämmer någorlunda så betyder det att vi har råd med en klasspelare till. Alternativt ge typ Zacke ett riktigt bra erbjudande.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Ragnarsson kan man ju räkna ner också, det har du rätt i. Lär väl inte dra in 150 000 på att coacha Claesson?

Men om mina siffror stämmer någorlunda så betyder det att vi har råd med en klasspelare till. Alternativt ge typ Zacke ett riktigt bra erbjudande.
Det beror ju i och för sig på. Årets budget lär ju inte vara exakt densamma som året innan. Framför allt om vi inte går långt i slutspelet. Sedan har väl Mackan en rejäl löneökning nästa år? Han skulle väl få Widings lön kommande år och lägre i år, för övrigt tackade han väl nej till ett kontrakt värt 230 000 kr i månaden med motiveringen "Är det allt ni har att komma med kan jag väl lika gärna spela i Bålsta". Han bör nog ligga upp mot 250 000 i alla fall.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Tycker det känns jävligt surt att Mackan dels har väldigt mycket speltid (förstafemman och PP) och dels kommer få en riktigt saftig lön. Han har varit totalt värdelös och om han ska glida runt likadant nästa år känns det verkligen inte bra någonstans. Men vad kan/vill man göra åt det?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:Tycker det känns jävligt surt att Mackan dels har väldigt mycket speltid (förstafemman och PP) och dels kommer få en riktigt saftig lön. Han har varit totalt värdelös och om han ska glida runt likadant nästa år känns det verkligen inte bra någonstans. Men vad kan/vill man göra åt det?
Det som är bra med Mackan är ju att man VET att han har en nivå i sig. Han är inte en felscoutad finne eller dylikt. Gäller bara att få Mackan i form, med en sommarträning som passar just honom på ett bra sätt. Sen även motivera honom på ett bra sätt då han sett helt jävla deprimerad ut. Hitta två passade kedjekamrater. Som sagt. Det blir ju knappast lätt men man vet vad han har i sig och gäller att jobba på att få tillbaka det helt enkelt.
Expert.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Personligen tror jag att Mackan kommer var bättre nästa säsong.

Om jag har fattat det rätt så har han varit mycket sjuk den här säsongen. Jag tror med en friskare säsong nästa säsong och att få vara med från början så kommer det gå mycket bättre. Jag tror han är för dåligt tränad helt enkelt.
i
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

SirDIFalot skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Tycker det känns jävligt surt att Mackan dels har väldigt mycket speltid (förstafemman och PP) och dels kommer få en riktigt saftig lön. Han har varit totalt värdelös och om han ska glida runt likadant nästa år känns det verkligen inte bra någonstans. Men vad kan/vill man göra åt det?
Det som är bra med Mackan är ju att man VET att han har en nivå i sig. Han är inte en felscoutad finne eller dylikt. Gäller bara att få Mackan i form, med en sommarträning som passar just honom på ett bra sätt. Sen även motivera honom på ett bra sätt då han sett helt jävla deprimerad ut. Hitta två passade kedjekamrater. Som sagt. Det blir ju knappast lätt men man vet vad han har i sig och gäller att jobba på att få tillbaka det helt enkelt.
Ja, alltså jag håller med dig, men det känns larvigt att man ska behöva gulla med och specialbehandla en spelare på det sättet för att han ska kunna prestera.
En rejäl sommarträning vore nog en bra start iaf, men jag har inte fått intrycket av att han gillar sommarträningar.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:
android skrev:Ragnarsson kan man ju räkna ner också, det har du rätt i. Lär väl inte dra in 150 000 på att coacha Claesson?

Det beror ju i och för sig på. Årets budget lär ju inte vara exakt densamma som året innan. Framför allt om vi inte går långt i slutspelet. Sedan har väl Mackan en rejäl löneökning nästa år? Han skulle väl få Widings lön kommande år och lägre i år, för övrigt tackade han väl nej till ett kontrakt värt 230 000 kr i månaden med motiveringen "Är det allt ni har att komma med kan jag väl lika gärna spela i Bålsta". Han bör nog ligga upp mot 250 000 i alla fall.
Mjo, samtidigt räknade jag ju upp Mackans lön med 100 000 i mina beräkningar. Vet inte om det är över eller underräknat. Ändå ganska saftig löneökning.

Angående slutspelet så var det ju snack om att vi inte gjorde alltför stor vinst i själva slutspelet?

Jag tror att budgeten kommer att vara ungefär som i år. Något under kanske.

Mackan börjar ju redan komma igång. Skulle vi på något omöjligt sätt krångla oss till semifinal så kan han bli en liten joker där. Bara han får fortsätta hålla sig frisk. Han kommer inte komma upp till sin toppnivå förra året, dock kan hans spellust, när han märker att grejerna funkar väga upp detta.

Ska försöka se Hank under kvalserien nu. Särskilt mot lag som MoDo och SSK. Borde ge en hyfsad hint om vart han står.
Född till sportchef.
Låst