Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jokester
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av Jokester »

Så länge spelet ser ut som det gör och ingen annan tas in eller något görs för att förbättra situationen finns det ingen anledning att inte fortsätta hoppas på att ledningen tar sitt förnuft till fånga och ger Linkan en chans.
Användarvisningsbild
Oulf
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Oulf »

Den här säsongen kan allvarligt skada föreningen negativt om det inte vänder snart. Undrar hur länge publiken orkar? Snart har vid budgetlag ala 05/06 igen med 5000 på läktarna.
"Vi älskar er, vi lever med er glädje och sorg! Vi sjunger och vi blöder på gator o på torg!"
Djurgårdens IF - Stockholms stolthet
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Max 2 gjorda mål per match, snart en månad sedan förra 3 poängaren.
Med nuvarande poängsnitt blir det att fajtas om placeringar 9-12.
Det börjar bli ett tydligt glapp i tabellen, det kommer krävas sviter med 3-4 vinster i rad (3p) för att äta upp avståndet och etablera sig som ett mittenlag.
Blir mer och mer tydligt för varje spelad match att DIF inte har den kapaciteten i årets trupp.

Alltså egentligen är det ju ingen överraskning att vi är så tama i anfallszon, när man ser på vad som lämnat och vad som plockats in är det helt logiskt.
Hade en naiv förhoppning om att DIF skulle kunna kämpa sig till ett jämt poängsnitt men när vi för 3:e hemmamatchen i rad blir helt överkörda i 3:e perioden så märks den plågsamma sanningen, alla lag placerade 1-8 är helt enkelt för bra för oss
DIF har egentligen bara på 2 punkter när det gäller nyförvärven visat att man har ambition att komma högre upp i tabellen än nuvarande placering, D.Tjärnqvist och Wesslau.
Resterande skulle tom få svårt att ta plats i lag som Örebro och Västerås.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Magnutz

Re: Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av Magnutz »

Lee Harvey Oswald skrev:Max 2 gjorda mål per match, snart en månad sedan förra 3 poängaren.
Med nuvarande poängsnitt blir det att fajtas om placeringar 9-12.
Det börjar bli ett tydligt glapp i tabellen, det kommer krävas sviter med 3-4 vinster i rad (3p) för att äta upp avståndet och etablera sig som ett mittenlag.
Blir mer och mer tydligt för varje spelad match att DIF inte har den kapaciteten i årets trupp.

Alltså egentligen är det ju ingen överraskning att vi är så tama i anfallszon, när man ser på vad som lämnat och vad som plockats in är det helt logiskt.
Hade en naiv förhoppning om att DIF skulle kunna kämpa sig till ett jämt poängsnitt men när vi för 3:e hemmamatchen i rad blir helt överkörda i 3:e perioden så märks den plågsamma sanningen, alla lag placerade 1-8 är helt enkelt för bra för oss
DIF har egentligen bara på 2 punkter när det gäller nyförvärven visat att man har ambition att komma högre upp i tabellen än nuvarande placering, D.Tjärnqvist och Wesslau.
Resterande skulle tom få svårt att ta plats i lag som Örebro och Västerås.
+1 så ser jag det också. Bra summerat. Nu hoppas jag bara att vi har fel.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tycker dock det är märkligt att vi är så tvärusla i 3:e perioden. Vad beror det på liksom? Är vi uruselt tränade? Sitter det mentalt? Är det en blandning? Jag tror mest på den mentala biten.

Annars håller jag med dig LHO i det mesta, det som känns sjukt jobbigt är att det precis som du skriver skulle krävas 3-4 trepoängare för att kliva uppåt och det finns verkligen ingenting, inte en enda sak, som pekar på att vi skall lyckas med det. Vi har fortfarande inte vunnit 2 matcher i rad; har man inte gjort det på 18 omgångar så känns det tämligen tveksamt att man helt plötsligt skall komma in i ett flow och i årets jämna serie lyckas vinna en handfull matcher på rad. Vi kan ju kanske starta smått och vinna NÅGON match till att börja med... :|
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

-daniel- skrev:Tycker dock det är märkligt att vi är så tvärusla i 3:e perioden. Vad beror det på liksom? Är vi uruselt tränade? Sitter det mentalt? Är det en blandning? Jag tror mest på den mentala biten.
Jag funderade också på det här igår. Måste säga att om det är konditionen det hänger på så är jag fruktansvärt besviken. Att komma vältränad inför säsongen är liksom en förutsättning för att kunna prestera bra. Det sägs ju att DIF (från eget håll kanske iof) har väldigt mycket gamla data om styrka och uthållighet osv. Och vet hur man ska jobba för att få alla spelare i toppkondition, så jag hoppas att det inte finns några problem med den biten.

Faktumet att det är just tredjeperioderna, i slutet av matcherna alltså, som vi har problem med gör ju dock att man funderar lite. Om det finns fysiskt dåliga värden i truppen så får man lägga ned allt vad eget ansvar heter och köra tillsammans i framtiden. Men som sagt, jag tror inte att det är här som skon klämmer.

--------

Jag tror snarare att det är det mentala som är problemet. Förra säsongen såg spelarna nöjda ut så fort de fått en poäng med sig. Våra förlängningar var under all kritik. Man åkte runt och var nöjd istället för att jaga nästa mål.

Det känns som att grabbarna har samma inställning nu, att om man leder i den tredje perioden så handlar det om att försvara det man har, eller att liksom vara lite smånöjd med att leda matchen, trots att det kanske bara är med ett enda mål! Förutom det faktumet att vi är inkompetenta offensivt så är det just den här psykiska spärren som gör att vi aldrig vinner med 5-2 eller 6-1. Ett måls ledning och vi slutar spela.

Jag har spelat innebandy i många år och jag minns speciellt en väldigt framgångsrik tid i ett juniorlag där tränaren pumpade in ett visst mantra i våra huvuden som vi följde. Det låter löjligt när man skriver det så här, men det är helt rätt inställning för att alltid vara hungrig. Hur mycket eller lite vi än ledde med, vad ställningen i matchen än var, så tänkte vi: "0-0 på tavlan, nästa mål är vårt".

Stod det 2-1 till oss så slutade vi inte spela och bjöd in motståndarna i matchen utan vi jagade nästa mål. Stod det 7-0 så slutade vi inte spela utan var fortfarande hungriga på mer, osv osv.

Den hungern och viljan att vilja göra mål och vinna matcher ser jag inte i dagens DIF. Speciellt inte i enmålsledningar i sista perioden. :)
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Samtidigt så har ju laget som ligger under inte något att förlora i tredje perioden, så det är klart att de gamblar och tok-kör. Men just grundinställningen mentalt: att jaga nästa mål istället för att försöka försvara en ledning, är det jag vill komma åt. Det skulle nog gå bättre än att bli tillbakapressad jämt med typ 2-11 i skott.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Om man skapar en tabell för elitserien för respektive period så ligger vi sist i första och tredje perioden. Slöa på att starta och trötta mot slutet verkar det som.

Andra perioden ser det bättre ut. Där ligger vi trea.

http://estat.hockeyligan.se/c/LPeriods. ... OrderBy=80
i
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SkönaDjurgårn skrev:
-daniel- skrev:Tycker dock det är märkligt att vi är så tvärusla i 3:e perioden. Vad beror det på liksom? Är vi uruselt tränade? Sitter det mentalt? Är det en blandning? Jag tror mest på den mentala biten.
Jag funderade också på det här igår. Måste säga att om det är konditionen det hänger på så är jag fruktansvärt besviken. Att komma vältränad inför säsongen är liksom en förutsättning för att kunna prestera bra. Det sägs ju att DIF (från eget håll kanske iof) har väldigt mycket gamla data om styrka och uthållighet osv. Och vet hur man ska jobba för att få alla spelare i toppkondition, så jag hoppas att det inte finns några problem med den biten.

Faktumet att det är just tredjeperioderna, i slutet av matcherna alltså, som vi har problem med gör ju dock att man funderar lite. Om det finns fysiskt dåliga värden i truppen så får man lägga ned allt vad eget ansvar heter och köra tillsammans i framtiden. Men som sagt, jag tror inte att det är här som skon klämmer.

--------

Jag tror snarare att det är det mentala som är problemet. Förra säsongen såg spelarna nöjda ut så fort de fått en poäng med sig. Våra förlängningar var under all kritik. Man åkte runt och var nöjd istället för att jaga nästa mål.

Det känns som att grabbarna har samma inställning nu, att om man leder i den tredje perioden så handlar det om att försvara det man har, eller att liksom vara lite smånöjd med att leda matchen, trots att det kanske bara är med ett enda mål! Förutom det faktumet att vi är inkompetenta offensivt så är det just den här psykiska spärren som gör att vi aldrig vinner med 5-2 eller 6-1. Ett måls ledning och vi slutar spela.

Jag har spelat innebandy i många år och jag minns speciellt en väldigt framgångsrik tid i ett juniorlag där tränaren pumpade in ett visst mantra i våra huvuden som vi följde. Det låter löjligt när man skriver det så här, men det är helt rätt inställning för att alltid vara hungrig. Hur mycket eller lite vi än ledde med, vad ställningen i matchen än var, så tänkte vi: "0-0 på tavlan, nästa mål är vårt".

Stod det 2-1 till oss så slutade vi inte spela och bjöd in motståndarna i matchen utan vi jagade nästa mål. Stod det 7-0 så slutade vi inte spela utan var fortfarande hungriga på mer, osv osv.

Den hungern och viljan att vilja göra mål och vinna matcher ser jag inte i dagens DIF. Speciellt inte i enmålsledningar i sista perioden. :)
Ja, det mentala är verkligen viktigt i idrott. Osäkerheten smyger väl sig på när man går in med en uddamålsledning inför sista perioden...

Men det är väl inte enbart det mentala som spökar, det är nog dags att börja inse att laget inte är så värst mycket bättre än vad tabellen visar. Jag tror fortfarande vi kan få en högre jämnhet men att vi i årets sjukt jämna serie vinna en handfull matcher i rad känns som ren utopi.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Annars håller jag med dig LHO i det mesta, det som känns sjukt jobbigt är att det precis som du skriver skulle krävas 3-4 trepoängare för att kliva uppåt och det finns verkligen ingenting, inte en enda sak, som pekar på att vi skall lyckas med det. Vi har fortfarande inte vunnit 2 matcher i rad; har man inte gjort det på 18 omgångar så känns det tämligen tveksamt att man helt plötsligt skall komma in i ett flow och i årets jämna serie lyckas vinna en handfull matcher på rad. Vi kan ju kanske starta smått och vinna NÅGON match till att börja med... :|

Det är givetvis en kombination, dock mest bestående av den egna vetskapen om hur få mål man gör (2-1 kan ju räcka till 3p) och att motståndet oftast har en övre växel att lägga i vid behov.
DIF har en ok nivå då man som igår kan ta en och annan poäng av egentligen alla lag.
Sedan har man den för säsongen ganska populära lägstanivån då spelidé, individuell skicklighet och den mentala förberedelsen för match är på en så pinsamt låg nivå att lag som Tik, modo & aik i jämförelse framstår som CCCP
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Att vi är sämst i 3:e perioden förvånar mig inte alls då laget inte coachas för fem öre under match.

Okey, jag kan se en poäng i att säsongen är lång och alla måste få en chans att komma igång. Men det går lite till överdrift om det nu är det som är tanken. Man leker lite med elden också, fans blir jävligt less på ideliga hemmaförluster.

Att trojkan inte ens ser vilka formationer som är misslyckade för dagen är en tanke som jag inte ens vill tänka.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
rikkard

Inlägg av rikkard »

3 av 4 kedjor fungerade ok igår tycker jag. Det var bara kedjan med Almtorp och Tjärnqvist (bänka nästa match!) som var riktigt slö. Det stora problemet är våra backar som inte är tillräckligt snabba och resoluta. Vi har förtvivlat svårt med våra uppspel och fastnar konstant i egen zon. Vill byta bort Boumidienne som är mest oinspirerad av de alla och få in en snabbare back. Sedan måste vi hitta ett nytt taktiskt vapen i uppspelen. Tror inte en enda lång passning gick hem igår, utan det blev ofta giftigt åt andra hållet istället. Vi måste spela oss ur zon enklare.
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Härligt med dem blåa tröjorna igen. Och till ni som går på matchen och röstar på den snyggaste tröjan genom tiderna, gör ett bra val. Rösta gärna på tröjorna från 2000/2001.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

rikkard skrev:3 av 4 kedjor fungerade ok igår tycker jag. Det var bara kedjan med Almtorp och Tjärnqvist (bänka nästa match!) som var riktigt slö. Det stora problemet är våra backar som inte är tillräckligt snabba och resoluta. Vi har förtvivlat svårt med våra uppspel och fastnar konstant i egen zon. Vill byta bort Boumidienne som är mest oinspirerad av de alla och få in en snabbare back. Sedan måste vi hitta ett nytt taktiskt vapen i uppspelen. Tror inte en enda lång passning gick hem igår, utan det blev ofta giftigt åt andra hållet istället. Vi måste spela oss ur zon enklare.
Exakt, hade vi bänkat almtorp-carlsson-tjärna och gått ner på 3 igår under 3:e så hade vi sannolikt lyckats ta hem 3 pinnar. Varför gjordes inte det?

Däremot håller jag inte med dig om bombom, tycker han är på väg uppåt i formkurvan. Han spelade dock 2/3-delar av matchen med en rookie som har det riktigt jobbigt ute på isen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Att vi gör lite mål förvånar mig inte alls med tanke på vilka forwards vi har, vilka forwards som försvann i somras samt vilka som plockades in.

Trodde vi skulle få kriga för varje mål och inte få något gratis och tyvärr verkar vi inte vara villiga att kriga.

Det gör att det ser mer ill aut än vad jag trott är dock att backsidan, som jag trodde skulle ´tillhöra seriens starkaste i själva verket är det motsatta.

En back har varit riktigt jälva bra i DT. Printz har varit bra, men de övriga "rutinerade" spelarna har mit uttryckt varit under isen. Att vi dessutom saknar en defensiv back är smartsamt uppenbart och det hjälper inte heller att backarna har fått för sig, eller blivit tillsagda, att spela onödigt svårt i egen zon...

Zucharello kanske är på väg bort från NHL, det är den typen av spelare som vi skriker efter.

Vi har fortfarande ett härligt publiksnitt, hur länge tror ni det komme hålla i sig om spelet fortsätter att vara uselt?

Antingen öppna lädret lite eller göra tvärtom för att minska ner på utgifterna och då tänker jag närmast på löner för spelare som Carlsson, MT och Bombom. ( Och då också räkna med minskade publiksiffror samt räkna med att slåss om plats 8-12 typ. )
Skriv svar