Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:
Ja-ke den andre skrev:Ja Tim tycker jag ha gjort sitt i DIF. Han försöker snurra men det händer verkligen ingenting. Värdelöst skott också.

Hem med Dubbelfyran för fan. Hur kunde DIF göra sig av med honom och värva spelare som Kempe och Widing istället. Spyr lite i munnen av tanken.
Det blev rejält uppror på forumet när jag skrev förra sommaren att jag mycket hellre behåller Nicklas Danielsson än Tim Eriksson. Nu verkar det krypa fram en del som inte direkt skyltade med de åsikterna för ett år sedan...
Kempe har gjort snudd på identisk poängskörd som dubbelfyran med antagligen både mindre istid och mindre lön. Många avgörande mål också. Plus en bättre spelare fysiskt. Nicky är dock bättre vid sargerna.

Hugget som stucket enligt mig.

Menar självklart nickys poängskörd förra året.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Henkos »

AMMC skrev:
Henkos skrev: Ni som gapar efter Calle G och Henrik Eriksson, vilken planet kommer ni ifrån? Dessa kommer aldrig bli mer än helt OK allsvenska spelare.
Vilken planet är du från själv om man får fråga?

Henrik Eriksson var redan denna säsong en riktigt BRA allsvensk spelare.
Hårklyveri men visst, jag har dålig koll på allsvenskan så det kan säkert stämma (22 pinnar på 52 matcher och 91 PIM är iofs inget som imponerar även om det bara är just stats).
Den stora frågan är dock om han kan tillföra något i DIF som inte någon av våra duktiga juniorer kan. Nej, törs jag svara på den frågan. Visst finns det en liten chans att han blir en bra elitseriespelare men då är det billigare och lika stor chans med junisarna. Risk/Reward.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Hank the tank är väl som en ung Ölvestad. Inte så många poäng men viktig för laget
Onebom

Inlägg av Onebom »

Billx skrev:Är väl kanske ensam om denna åsikt men jag tycker ändå att Tim Eriksson inte riktigt får något gjort ute på isen... tycker man ska överväga att kanske säga tack och adjö till Tim.
Hahahahaha Humor...
Den kan ni ju ligga och suga på inatt....
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Hm. Verkar fungera bra det här...
Kempe är så jävla dålig. Inte ett enda hattrick hitills. Bort med han.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Enbom skrev:Hm. Verkar fungera bra det här...
Kempe är så jävla dålig. Inte ett enda hattrick hitills. Bort med han.
Men Nilson då! Har ju knappt producerat ett poäng framåt hittills! Bryt kontraktet och satsa allt på Hannula..

8)
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Henkos skrev:
AMMC skrev:
Henkos skrev: Ni som gapar efter Calle G och Henrik Eriksson, vilken planet kommer ni ifrån? Dessa kommer aldrig bli mer än helt OK allsvenska spelare.
Vilken planet är du från själv om man får fråga?

Henrik Eriksson var redan denna säsong en riktigt BRA allsvensk spelare.
Hårklyveri men visst, jag har dålig koll på allsvenskan så det kan säkert stämma (22 pinnar på 52 matcher och 91 PIM är iofs inget som imponerar även om det bara är just stats).
Den stora frågan är dock om han kan tillföra något i DIF som inte någon av våra duktiga juniorer kan. Nej, törs jag svara på den frågan. Visst finns det en liten chans att han blir en bra elitseriespelare men då är det billigare och lika stor chans med junisarna. Risk/Reward.
Kollar du mycket på junisarna? Jag har sett de flesta hemmamatcherna och vill vi ha en fysiskt färdig spelare som inte viker en tum, står upp för laget, jobbar stenhårt i hörnen och i BP och kanske står framför kassen i PP så är enda alternativet i J20 Simon Mitman. Men han behöver vandra samma väg som Hank gjort. Få mycket speltid och ansvar för att utvecklas.

Alla junisar kommer inte vara klara vid 19 års ålder utan många behöver ett år eller fler. Hade du argumenterat för att skita i att värva Ottosson, Falk eller Fimpen back in the day också? Hank är förövrigt en av våra duktiga juniorer, att han inte är borta på ett "lån" är bara hårklyverier däremot eftersom det ligger i vår makt att plocka tillbaka honom till nästa säsong.

Litar du inte på mig kan du alltid lyssna på Wikegård som öser beröm över Hank.
DIFnacka

Inlägg av DIFnacka »

45 minuter in i klippet så pratar Wikegård om Hank.

"Sveriges bästa powerforward!"
http://svtplay.se/v/2354696/hockeykvall/10_3

Låter onekligen som om vi borde plocka hem honom.
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
andregus

Inlägg av andregus »

Det borde väl inte vara så mycket att orda om egentligen. Det finns ju en anledning till att DIF sett till så de kan plocka hem honom tills nästa säsong. Nu har jag inte sett honom spela sen han lämnade DIF men han var inte direkt dålig när han var här. Han tog inte för sig på samma sätt som Mika men vissa spelare behöver lite längre tid på sig för att utvkecklas ordentligt och som jag förstår har han gjort det nu.

Att säga att man lika gärna kan plocka upp en junior känns ju lite fånigt, han är en av våra juniorer och var dessutom en av de första som slog sig in i a-laget. Vi ska ju inte strunta i honom för att han inte platsar när han är 18-19 år, skulle vi göra så med alla spelare skulle vi missa väldigt många av våra egna juniorer.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Djurgården är ganska duktiga på att ta hand om juniorerna. Det finns en anledning varför Owuya matchats i Almtuna, Örebro och Mora. Det är för att kunna ta steget som han gjort idag. Vissa spelare utvecklas av att vara i Allsvenskan 1-2 säsonger. Jag tror att Hank the tank har gynnats av det. Det är snabbare och mer strukturerat på elitserienivå och då är det bra om man får vänja in sig i det lite långsammare som det är i Allsvenskan. Jag tror att han spelar i DIF nästa säsong och kommer successivt ersätta Ölvestad.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Örebroarn skrev:Djurgården är ganska duktiga på att ta hand om juniorerna. Det finns en anledning varför Owuya matchats i Almtuna, Örebro och Mora. Det är för att kunna ta steget som han gjort idag. Vissa spelare utvecklas av att vara i Allsvenskan 1-2 säsonger. Jag tror att Hank the tank har gynnats av det. Det är snabbare och mer strukturerat på elitserienivå och då är det bra om man får vänja in sig i det lite långsammare som det är i Allsvenskan. Jag tror att han spelar i DIF nästa säsong och kommer successivt ersätta Ölvestad.
Nu har jag ingen koll på Henrik sen han lämnade DIF men inte fasen har han den hastigheten som en snabb powerforward a'la Jimmie har? Det är väl mer en spelare i form av Tjärnqvist vi pratar om här, fast starkare i kroppen?

Gillade honom redan under DIF-tiden så hoppas verkligen vi plockar tillbaka honom nästa.
Användarvisningsbild
JRJ_RBF

Inlägg av JRJ_RBF »

Längre tillbaks i denna tråd så snackades det ju om Jesper Ollas till DIF, och enligt denna länk så står det mellan DIF och Luleå...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2744927.ab
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården

F<33
Användarvisningsbild
Rirre

Inlägg av Rirre »

Ollas känns som ett bra nyförvärv. De matcher jag sett med Leksand de senaste åren så har han alltid varit den spelaren som imponerat på mig. Han har grym inställning också.
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

inte sett något direkt av Ollas, Vad är han för spelartyp?
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Till er som vill ha bort Tim (får ju då bli till säsongen 12/13 när hans kontrakt går ut).

I ett lag som hade varit likadant uppbyggt som dom i NHL så kan jag hålla med om att Tim inte hade haft någon plats i DIF. Då skulle laget byggas upp med två klart offensiva kedjor och två mer defensiva. I dagens DIF är det dock inte så utan Hardy spelar med två offensiva kedjor (som allt som oftast är detsamma som PP-uppställningarna), sedan har han två till rätt offensiva kedjor. Det finns inga direkt defensiva formationer i dagens DIF och jag tror inte att det kommer att finnas någon sådan spelidé inom de närmsta åren heller.

I den roll Tim har och med den speltid han har så gör han det förbaskat bra! Många hävdar att det inte händer något och jag förutsätter att merparten hävdar poängmässigt. För om han hade spelat som han gör och gjort 30-40p kan jag inte tänka mig att någon skulle gnälla.
Han har den här säsongen varit en av våra klart bättre spelare på att transportera in pucken i anfallszon och skapa ytor för sina medspelare vilket jag tycker blivit solklart i slutspelet. Nu spelar han allt som oftast med likasinnade spelare eller renodlade brunkare. Jag hade gärna sett honom med Fimpen och Widing. En brunkare/tekare och en sniper (ska vara iaf), det i kombination med mer speltid hade absolut inneburit en ökad poängproduktion.

Jag har gjort en jämförelse mot några andra spelare på samma position som Tim.
Säsongen 10/11 (grundserien). Spelade Tim i snitt 10:00 min per match. Hans poängproduktion blev då 0.029p/min och hans +/- blev +5 på hela säsongen.
Tjärnqvist (som var den spelare som hade flest poäng på samma position) spelade i snitt 18:30 min, gjorde 0.029p/min och hade -2.
Cehlin hade 0.027p/min och +6.
Mario hade i snitt 0.026p/min och -7.
Tendensen är densamma säsongen 09/10. Man ska även tillägga att samtliga spelare ovan förutom Tim har gjort en del av sina p i PP.

Jag har nu inte jämfört med spelare som Mackan och Bremberg då dessa ska vara i en klass för sig och uppenbarligen är när det gäller poängproduktionen en normal säsong.

Jag tycker att ovanstående visar att det sker lika mycket när Tim är inne som när andra spelare på samma position är det. Ge han mer speltid och jag är säker på att hans poängproduktion kommer att öka i samma takt och klagomålen på att det inte händer något kommer minska i samma takt. Jag tror inte att vi i en handvändning hittar en spelare som skulle göra Tims roll med samma utfall. Spela 8-10 min per match, gör en del poäng när du väl spelar, ha en positiv +/- och ta även att du blir bänkad till och från.

Nu kan jag ju dock tillägga att jag tror, om inget extremt händer (bl.a. att vi byter tränare), kommer inte Tim få förlängt men det är en helt annan sak.

Wow vad man kommer få skit nu 8)
Låst