Till er som vill ha bort Tim (får ju då bli till säsongen 12/13 när hans kontrakt går ut).
I ett lag som hade varit likadant uppbyggt som dom i NHL så kan jag hålla med om att Tim inte hade haft någon plats i DIF. Då skulle laget byggas upp med två klart offensiva kedjor och två mer defensiva. I dagens DIF är det dock inte så utan Hardy spelar med två offensiva kedjor (som allt som oftast är detsamma som PP-uppställningarna), sedan har han två till rätt offensiva kedjor. Det finns inga direkt defensiva formationer i dagens DIF och jag tror inte att det kommer att finnas någon sådan spelidé inom de närmsta åren heller.
I den roll Tim har och med den speltid han har så gör han det förbaskat bra! Många hävdar att det inte händer något och jag förutsätter att merparten hävdar poängmässigt. För om han hade spelat som han gör och gjort 30-40p kan jag inte tänka mig att någon skulle gnälla.
Han har den här säsongen varit en av våra klart bättre spelare på att transportera in pucken i anfallszon och skapa ytor för sina medspelare vilket jag tycker blivit solklart i slutspelet. Nu spelar han allt som oftast med likasinnade spelare eller renodlade brunkare. Jag hade gärna sett honom med Fimpen och Widing. En brunkare/tekare och en sniper (ska vara iaf), det i kombination med mer speltid hade absolut inneburit en ökad poängproduktion.
Jag har gjort en jämförelse mot några andra spelare på samma position som Tim.
Säsongen 10/11 (grundserien). Spelade Tim i snitt 10:00 min per match. Hans poängproduktion blev då 0.029p/min och hans +/- blev +5 på hela säsongen.
Tjärnqvist (som var den spelare som hade flest poäng på samma position) spelade i snitt 18:30 min, gjorde 0.029p/min och hade -2.
Cehlin hade 0.027p/min och +6.
Mario hade i snitt 0.026p/min och -7.
Tendensen är densamma säsongen 09/10. Man ska även tillägga att samtliga spelare ovan förutom Tim har gjort en del av sina p i PP.
Jag har nu inte jämfört med spelare som Mackan och Bremberg då dessa ska vara i en klass för sig och uppenbarligen är när det gäller poängproduktionen en normal säsong.
Jag tycker att ovanstående visar att det sker lika mycket när Tim är inne som när andra spelare på samma position är det. Ge han mer speltid och jag är säker på att hans poängproduktion kommer att öka i samma takt och klagomålen på att det inte händer något kommer minska i samma takt. Jag tror inte att vi i en handvändning hittar en spelare som skulle göra Tims roll med samma utfall. Spela 8-10 min per match, gör en del poäng när du väl spelar, ha en positiv +/- och ta även att du blir bänkad till och från.
Nu kan jag ju dock tillägga att jag tror, om inget extremt händer (bl.a. att vi byter tränare), kommer inte Tim få förlängt men det är en helt annan sak.
Wow vad man kommer få skit nu