Fast då är frågan om Alvarez är tillräckligt oöm att stå framför mål?SirDIFalot skrev:Håller med. Han är helt enkelt inte särskilt bra i den rollen. Krävs mer än att vara stor och oöm framför mål. Han är inte bra på att hitta lösa puckar. Han har alldeles för lite kyla med pucken. Vinner han tillbaka den kring kassen så kastar han ofta iväg den fort utan att tänka efter.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Tycker heller inte vi ska ha vår kära kapten i PP.
Om man nu måste ha en renodlad pjäs framför mål skulle jag vara intresserad av Alvarez. Han är stor. Har ju bevisligen ett målsinne, även om det kanske inte räcker till i 5 mot 5 på SHL-nivå.
Säsongen 15/16
Re: Säsongen 15/16
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Tror ingen i laget är "för mjuk" för det. Även om jag föredrar att inte ha någon låst framför kassen.Berra skrev:Fast då är frågan om Alvarez är tillräckligt oöm att stå framför mål?SirDIFalot skrev:Håller med. Han är helt enkelt inte särskilt bra i den rollen. Krävs mer än att vara stor och oöm framför mål. Han är inte bra på att hitta lösa puckar. Han har alldeles för lite kyla med pucken. Vinner han tillbaka den kring kassen så kastar han ofta iväg den fort utan att tänka efter.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Om man nu måste ha en renodlad pjäs framför mål skulle jag vara intresserad av Alvarez. Han är stor. Har ju bevisligen ett målsinne, även om det kanske inte räcker till i 5 mot 5 på SHL-nivå.
Expert.
Hank är ju guld värd framför kassen. Det är inte bara några enstaka baljor han indirekt möjliggjort genom uppoffrande uppträdande framför målgården. Det plockar ner motståndare som annars skulle sätta än högre press på våra spelare som skall kludda med pucken på blålinjen under pp. Om resten av laget skulle spela med den energin och fullfölja på det sättet Hank gör så skulle allt, precis allt se mycket bättre ut. Det är mer än en ett par gånger per match som han går efter till synes hopplösa puckar som han egentligen borde vara tvåa på nere i motståndarnas zon och ändå lyckas bråka sig till. Även om det inte blir något av varje situation så sabbar det motståndarnas uppspel något enormt när de måste ner och avlasta istället för att kunna gå med fart genom försvaret, precis vad den kedjan är till för.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Sen har du en poäng i att han kanske inte är någon leading-line-lirare men å andra sidan så är det tänket lite gammalmodigt ändå. Modern hockey är byggd kring olika special teams beroende på situation och här tycker jag ändå Säcken är rätt bra på att dra nytta av vad spelarna passar för och inte.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tycker inte han är guld värd att ha framför kassen, om du nu snackar PP.Praetori skrev:Hank är ju guld värd framför kassen. Det är inte bara några enstaka baljor han indirekt möjliggjort genom uppoffrande uppträdande framför målgården. Det plockar ner motståndare som annars skulle sätta än högre press på våra spelare som skall kludda med pucken på blålinjen under pp. Om resten av laget skulle spela med den energin och fullfölja på det sättet Hank gör så skulle allt, precis allt se mycket bättre ut. Det är mer än en ett par gånger per match som han går efter till synes hopplösa puckar som han egentligen borde vara tvåa på nere i motståndarnas zon och ändå lyckas bråka sig till. Även om det inte blir något av varje situation så sabbar det motståndarnas uppspel något enormt när de måste ner och avlasta istället för att kunna gå med fart genom försvaret, precis vad den kedjan är till för.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Sen har du en poäng i att han kanske inte är någon leading-line-lirare men å andra sidan så är det tänket lite gammalmodigt ändå. Modern hockey är byggd kring olika special teams beroende på situation och här tycker jag ändå Säcken är rätt bra på att dra nytta av vad spelarna passar för och inte.
Annars är Hank en av mina favorit spelare och det är klart han är viktig, men han är väldigt begränsad när det gäller spelet med puck och måste förbättra det avsevärt om han ska hålla till högre upp i hierarkin i 5 vs 5.
Tycker både Hank och Ahlén varit liiite anonyma såhär långt.
Spela fult
Hank har blivit betydligt bättre med pucken än tidigare även om han inte är nån Sörensen. Dessutom är ju hans oannonserade skott ur konstiga vinklar en av hans styrkor, det du kallar "kasta iväg pucken". Han har ju gjort mer än ett mål på det sättet.diftobbe89 skrev:Tycker inte han är guld värd att ha framför kassen, om du nu snackar PP.Praetori skrev:Hank är ju guld värd framför kassen. Det är inte bara några enstaka baljor han indirekt möjliggjort genom uppoffrande uppträdande framför målgården. Det plockar ner motståndare som annars skulle sätta än högre press på våra spelare som skall kludda med pucken på blålinjen under pp. Om resten av laget skulle spela med den energin och fullfölja på det sättet Hank gör så skulle allt, precis allt se mycket bättre ut. Det är mer än en ett par gånger per match som han går efter till synes hopplösa puckar som han egentligen borde vara tvåa på nere i motståndarnas zon och ändå lyckas bråka sig till. Även om det inte blir något av varje situation så sabbar det motståndarnas uppspel något enormt när de måste ner och avlasta istället för att kunna gå med fart genom försvaret, precis vad den kedjan är till för.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Annars är Hank en av mina favorit spelare och det är klart han är viktig, men han är väldigt begränsad när det gäller spelet med puck och måste förbättra det avsevärt om han ska hålla till högre upp i hierarkin i 5 vs 5.
Men visst, hans största styrka är checkandet.
Det är inte samma formation så här långt utan Micke, tyvärr.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- diftobbe89
Har aldrig sagt att han ''kastar iväg pucken'' eller vad du menade med det.Don66-2 skrev:Hank har blivit betydligt bättre med pucken än tidigare även om han inte är nån Sörensen. Dessutom är ju hans oannonserade skott ur konstiga vinklar en av hans styrkor, det du kallar "kasta iväg pucken". Han har ju gjort mer än ett mål på det sättet.diftobbe89 skrev:Tycker inte han är guld värd att ha framför kassen, om du nu snackar PP.Praetori skrev:Hank är ju guld värd framför kassen. Det är inte bara några enstaka baljor han indirekt möjliggjort genom uppoffrande uppträdande framför målgården. Det plockar ner motståndare som annars skulle sätta än högre press på våra spelare som skall kludda med pucken på blålinjen under pp. Om resten av laget skulle spela med den energin och fullfölja på det sättet Hank gör så skulle allt, precis allt se mycket bättre ut. Det är mer än en ett par gånger per match som han går efter till synes hopplösa puckar som han egentligen borde vara tvåa på nere i motståndarnas zon och ändå lyckas bråka sig till. Även om det inte blir något av varje situation så sabbar det motståndarnas uppspel något enormt när de måste ner och avlasta istället för att kunna gå med fart genom försvaret, precis vad den kedjan är till för.diftobbe89 skrev:Tycker Hank är en fjärdekedje spelare i SHL varken mer eller mindre, väldigt begränsad rent spelmässigt faktiskt, i min värld jämnlik med Ahlén.
Men visst, hans största styrka är checkandet.
Tycker inte Hank utvecklat spel med puck, inget jag märkt av såhär långt iallafall.
Spela fult
- diftobbe89
Där håller jag helt med, har funderat på om Hage är rätt man att centra den kedjan, tycker inte han gjort bort sig men kedjan känns inte densamma riktigt.sensei skrev:Det är inte samma formation så här långt utan Micke, tyvärr.
Spela fult
- ALLTID DIF
tyvärr så e det 9 av 10 g micke A som är segast i den formationen !diftobbe89 skrev:Där håller jag helt med, har funderat på om Hage är rätt man att centra den kedjan, tycker inte han gjort bort sig men kedjan känns inte densamma riktigt.sensei skrev:Det är inte samma formation så här långt utan Micke, tyvärr.
Jag hade velat ha Brodin på Micke A plats & Runken breve Anderson !
- diftobbe89
Micke A och Hank har visat att dom kan göra det bra i SHL, det är som sagt med en ny center i den formationen det inte riktigt klickat på samma sett kan jag tycka.ALLTID DIF skrev:tyvärr så e det 9 av 10 g micke A som är segast i den formationen !diftobbe89 skrev:Där håller jag helt med, har funderat på om Hage är rätt man att centra den kedjan, tycker inte han gjort bort sig men kedjan känns inte densamma riktigt.sensei skrev:Det är inte samma formation så här långt utan Micke, tyvärr.
Jag hade velat ha Brodin på Micke A plats & Runken breve Anderson !
Spela fult
Nope. Sorry, det var SirDIFalot som skrev det.diftobbe89 skrev: Har aldrig sagt att han ''kastar iväg pucken'' eller vad du menade med det.
Tycker inte Hank utvecklat spel med puck, inget jag märkt av såhär långt iallafall.
Lite tankar efter 9 omgångar
LHC - DIF 3-2 OT
DIF - SAIK 2-1
DIF - Brynäs 1-2
KHK - DIF 4-2
Rögle - DIF 1-2
DIF - MIF 3-0
Växjö - DIF 2-4
DIF - Växjö 4-3 OT
FBK - DIF 4-3 OT
Rent resultatmässigt så sticker ju KHK matchen ut. Vi hade väl kunnat fått med oss någon poäng i matchen mot Brynäs också. Den skulle vi självklart tagit en trea i. Annars har vi tagit poäng i 78% av matcherna än så länge.
Vi har under stora delar av den här perioden haft en Thoresen helt ur form, det är ju först senaste matcherna som det har börjat se bättre ut. Vi har saknat Ljungh ett antal matcher och Fällström alla matcher. Positivt kan man väl även säga att vårat PP under stora delar av den här perioden varit bedrövligt, i alla fall utdelningsmässigt och att våran effektivitet varit väldigt låg. Vårat målvaktsspel har varit över förväntan och lär sjunka lite grann framöver.
Våra toppspelare presterar poängmässigt och våra unga spelare verkar utvecklas.
Lite negativt då. Jag tycker inte att Brodin bidrar som han kan. Visst han skymmer ganska bra framför mål men jag tycker inte han har den där speeden man vant sig vid att se honom med. Det gör att han knappt vinner några puckar eller kommer till egna avslut. Samtidigt ser han ut att kämpa så förhoppningsvis så släpper det snart. Jag förväntar mig inte en massa poäng av Brodin men i alla fall att han hotar framåt, skjuter bryter in på mål (tänk Fasth).
Jag tycker inte heller att Norell har varit speciellt bra. Ser väldigt stressad ut och skickar bara iväg pucken när han får den, ofta ohotad. Jag tycker även att han tar konstiga beslut i egen zon så som att gå och pressa när andra backen redan är borta vilket lämnar våran målvakt helt själv. När Holm är tillbaka bör Norell få svårt att ta en plats.
Jag tycker inte att Lundberg varit så dålig som folk vill få det till, men helt klart behövs en bättre spelare i de två första kedjorna.
Skönt att KHK och rögle är så kassa. Vi lär slippa gå och oroa oss för kvalspel i alla fall.
LHC - DIF 3-2 OT
DIF - SAIK 2-1
DIF - Brynäs 1-2
KHK - DIF 4-2
Rögle - DIF 1-2
DIF - MIF 3-0
Växjö - DIF 2-4
DIF - Växjö 4-3 OT
FBK - DIF 4-3 OT
Rent resultatmässigt så sticker ju KHK matchen ut. Vi hade väl kunnat fått med oss någon poäng i matchen mot Brynäs också. Den skulle vi självklart tagit en trea i. Annars har vi tagit poäng i 78% av matcherna än så länge.
Vi har under stora delar av den här perioden haft en Thoresen helt ur form, det är ju först senaste matcherna som det har börjat se bättre ut. Vi har saknat Ljungh ett antal matcher och Fällström alla matcher. Positivt kan man väl även säga att vårat PP under stora delar av den här perioden varit bedrövligt, i alla fall utdelningsmässigt och att våran effektivitet varit väldigt låg. Vårat målvaktsspel har varit över förväntan och lär sjunka lite grann framöver.
Våra toppspelare presterar poängmässigt och våra unga spelare verkar utvecklas.
Lite negativt då. Jag tycker inte att Brodin bidrar som han kan. Visst han skymmer ganska bra framför mål men jag tycker inte han har den där speeden man vant sig vid att se honom med. Det gör att han knappt vinner några puckar eller kommer till egna avslut. Samtidigt ser han ut att kämpa så förhoppningsvis så släpper det snart. Jag förväntar mig inte en massa poäng av Brodin men i alla fall att han hotar framåt, skjuter bryter in på mål (tänk Fasth).
Jag tycker inte heller att Norell har varit speciellt bra. Ser väldigt stressad ut och skickar bara iväg pucken när han får den, ofta ohotad. Jag tycker även att han tar konstiga beslut i egen zon så som att gå och pressa när andra backen redan är borta vilket lämnar våran målvakt helt själv. När Holm är tillbaka bör Norell få svårt att ta en plats.
Jag tycker inte att Lundberg varit så dålig som folk vill få det till, men helt klart behövs en bättre spelare i de två första kedjorna.
Skönt att KHK och rögle är så kassa. Vi lär slippa gå och oroa oss för kvalspel i alla fall.
Född till sportchef.
Efter att ha sett FBK-matchen på plats så skulle jag vilja se Vejdemo på den platsen istället för Lundberg. Vejdemo spelade igår respektlös (positivt) och med bra fart. Lundberg lägger man knappt märke till. Men Fällström är självfallet förstahandsvalet när han väl blir frisk.android skrev:Jag tycker inte att Lundberg varit så dålig som folk vill få det till, men helt klart behövs en bättre spelare i de två första kedjorna.
-
Efter två spelade omgångar:android skrev: LHC - DIF 3-2 OT
DIF - SAIK 2-1
DIF - Brynäs 1-2
KHK - DIF 4-2
Rögle - DIF 1-2
DIF - MIF 3-0
Växjö - DIF 2-4
DIF - Växjö 4-3 OT
FBK - DIF 4-3 OT
SM-GULD!
Efter fyra spelade omgångar:
AVGÅ!
Efter nio spelade omgångar:
SM-GULD!
Det går fort i hockey

-
- Säsongskort: Ja
Mina subjektiva betyg efter 10 omgångar:
Mikael Tellqvist +++
Ett par riktigt bra matcher, men en viss seghet i rörelserna börjar märkas av. Skadad just nu.
Mantas Armalis +++++
Helt fantastiska insatser som har stulit många poäng till DIF. Något enstaka misstag skakar inte betyget.
Marcus Högström ++++
Kladdade lite på försäsongen, men har sedan varit en klippa, såväl offensivt som defensivt!
Linus Hultström +++
Har gjort viktiga mål och bidragit mycket offensivt, men har också slarvat mycket i egen zon.
Robin Press ++
Har det svårt i försvarsspelet, men måste bedömas rimligt och har inte på något sätt fallit igenom.
Robin Norell ++
Har haft en dålig säsongsinledning, vilket han så smått börjar vända. Ramlat och varit vek rätt ofta.
Alexander Falk +++
Har gjort sitt jobb bra i det tysta. Är den elakaste av Djurgårdens backar.
Andreas Englund ++++
Har vuxit till denna säsong och tar nu ett betydligt större defensivt ansvar. Både mer fysisk och smartare i år.
Adam Ollas-Mattsson +++
Mognare i sitt spel i år, men har fortfarande inte riktigt lyckats börja utnyttja sin storlek.
Philip Holm +++
Holm inledde säsongen som han annars brukar avsluta dem, med att göra ett stort, omärkligt skitjobb. Skadad.
Patrik Thoresen +++
Började väldigt svagt efter sin operation, men nu har poängproduktionen börjat komma igång.
Marcus Sörensen +++
Ett aningen snålt betyg, men förväntningarna på Marcus är gigantiska. Har börjat hitta farten och målet nu.
Tomi Sallinen ++++
En klasscenter i båda riktningarna är vad Sallinen är. Säker med pucken, lugn, smart och gör poäng.
Matt Anderson +++
Inledde svagt, men har börjat ta alltmer av det ansvar han förväntades ta inför säsongen. Bra skott!
Daniel Brodin ++
Skymt målvakter har han gjort fantastiskt, men annars har Brodin tyvärr gått lite på tomgång.
Alexander Fällström ++
Skadorna avgör betyget. Fällström är bra och viktig, men oerhört skör.
Markus Ljungh +++
Har varit viktig i det tysta och också drivit den jämnaste kedjan. Inte mycket egna poäng. Nära ++++.
Lukas Vejdemo ++++
Utifrån förutsättningar har Vejdemo gjort det fantastiskt och slagit sig in i A-laget med speed och energi.
Robin Alvarez +++
Började svagt, vände helt på steken efter Malmö-matchen, men har sedan fallit tillbaka lite igen. Sliter hårt.
Mikael Ahlén ++
Svag tvåa. Micke kämpar och löser problem, men hans teknik brister så mycket att han skapar nya problem.
Henrik Eriksson ++
Mycket speltid i PP, men Hank har inte lyckats bidra mycket där. Mindre effektivt checkande än förra säsongen.
Tobias Hage ++
Stabila insatser med få pucktapp, men inget mer än så.
Emil Lundberg +
Tyvärr helt osynlig och ofarlig. Har fått alldeles för mycket speltid.
David Rundqvist ++
Man ser en potential som inte riktigt kommer fram. Bra grundteknik, men oftast alldeles för tam.
Fredrik Forsberg +++
Gjorde det stundtals jättebra utifrån sina förutsättningar och fick för få chanser. Sköt mycket.
Nicklas Heinerö +
Nästintill omöjlig att betygsätta på grund av skada och lite speltid. Osynlig de korta stunder han varit inne.
Mikael Tellqvist +++
Ett par riktigt bra matcher, men en viss seghet i rörelserna börjar märkas av. Skadad just nu.
Mantas Armalis +++++
Helt fantastiska insatser som har stulit många poäng till DIF. Något enstaka misstag skakar inte betyget.
Marcus Högström ++++
Kladdade lite på försäsongen, men har sedan varit en klippa, såväl offensivt som defensivt!
Linus Hultström +++
Har gjort viktiga mål och bidragit mycket offensivt, men har också slarvat mycket i egen zon.
Robin Press ++
Har det svårt i försvarsspelet, men måste bedömas rimligt och har inte på något sätt fallit igenom.
Robin Norell ++
Har haft en dålig säsongsinledning, vilket han så smått börjar vända. Ramlat och varit vek rätt ofta.
Alexander Falk +++
Har gjort sitt jobb bra i det tysta. Är den elakaste av Djurgårdens backar.
Andreas Englund ++++
Har vuxit till denna säsong och tar nu ett betydligt större defensivt ansvar. Både mer fysisk och smartare i år.
Adam Ollas-Mattsson +++
Mognare i sitt spel i år, men har fortfarande inte riktigt lyckats börja utnyttja sin storlek.
Philip Holm +++
Holm inledde säsongen som han annars brukar avsluta dem, med att göra ett stort, omärkligt skitjobb. Skadad.
Patrik Thoresen +++
Började väldigt svagt efter sin operation, men nu har poängproduktionen börjat komma igång.
Marcus Sörensen +++
Ett aningen snålt betyg, men förväntningarna på Marcus är gigantiska. Har börjat hitta farten och målet nu.
Tomi Sallinen ++++
En klasscenter i båda riktningarna är vad Sallinen är. Säker med pucken, lugn, smart och gör poäng.
Matt Anderson +++
Inledde svagt, men har börjat ta alltmer av det ansvar han förväntades ta inför säsongen. Bra skott!
Daniel Brodin ++
Skymt målvakter har han gjort fantastiskt, men annars har Brodin tyvärr gått lite på tomgång.
Alexander Fällström ++
Skadorna avgör betyget. Fällström är bra och viktig, men oerhört skör.
Markus Ljungh +++
Har varit viktig i det tysta och också drivit den jämnaste kedjan. Inte mycket egna poäng. Nära ++++.
Lukas Vejdemo ++++
Utifrån förutsättningar har Vejdemo gjort det fantastiskt och slagit sig in i A-laget med speed och energi.
Robin Alvarez +++
Började svagt, vände helt på steken efter Malmö-matchen, men har sedan fallit tillbaka lite igen. Sliter hårt.
Mikael Ahlén ++
Svag tvåa. Micke kämpar och löser problem, men hans teknik brister så mycket att han skapar nya problem.
Henrik Eriksson ++
Mycket speltid i PP, men Hank har inte lyckats bidra mycket där. Mindre effektivt checkande än förra säsongen.
Tobias Hage ++
Stabila insatser med få pucktapp, men inget mer än så.
Emil Lundberg +
Tyvärr helt osynlig och ofarlig. Har fått alldeles för mycket speltid.
David Rundqvist ++
Man ser en potential som inte riktigt kommer fram. Bra grundteknik, men oftast alldeles för tam.
Fredrik Forsberg +++
Gjorde det stundtals jättebra utifrån sina förutsättningar och fick för få chanser. Sköt mycket.
Nicklas Heinerö +
Nästintill omöjlig att betygsätta på grund av skada och lite speltid. Osynlig de korta stunder han varit inne.