Kvalserien 2014
Re: Kvalserien 2014
Att bara kalla BIK grisiga primadonnor tycker jag är att göra det lite väl lätt för sig, tycker det mest slående är hur enormt skridskostarka de är.
Grisigheterna, filmandet, det är såklart irriterande och ibland kan de förtjäna en smäll men välbetalda ishockeyproffs tappar normalt inte kylan så ofta och så mycket som många lag gör mot Bofors, framförallt inte när man redan i förväg vet att det gynnar Bofors. Anledningen är jag övertygad om ligger i det att möta Bofors skridskotunga, oerhört fysiskt resoluta och kliniskt distinkta spel är enerverande, det är rejält utmattande både psykiskt och fysiskt. Utmattade, enerverade spelare går lättare i fällan att tappa fattningen när man märker att en BIKspelare förstärker ens minimala touch och domarn köper det eller när man för tredje gången i matchen får en hård klubba tryckt i ryggen efter avblåsning utan att domaren reagerar. Voila, man tappar fokus och matchen urartar till Bofors fördel.
Hade Bofors bara varit filmningar och vidrigheter hade topplagen bara kört över dom och skrattat åt deras uppträdande som fjantigheter. Nu när de kan backa upp sitt grisande med ligans - möjligtvis tillsammans med Malmö - absolut tyngsta, rejälaste och hårdaste spel skrattar man inte åt fjantigheterna utan dras in i det och faller. Det ska man ha credd för. Bofors bjuder om inte annat alltid på spännande, intensiva och känslofyllda matcher. Kanske är jag färgad av att vi krossat dom rejält x2 i fantastiska matcher på Hovet, men jag vågar till och med säga underhållande matcher.
Genuint lag, grym spelarförvaltning/utveckling m.a.p deras låga budget och ordentlig hockeykultur i föreningen. Tar gärna Bofors till kvalserien. De orkar inte hela vägen i mål med sin hårt slitna trupp ändå, så förhoppningsvis kan de få agera strykgossar på Hovet en sista gång. När Sandgren blivit bortgjord vid 4-2 (5-2?) och ligger ner ensam och helt uppgiven i fosterställning på blå - precis innan hans totala psykkollaps - inför ett kokande Hovet, den minnesbilden är klart säsongens solklara höjdpunkt i år än så länge.
Grisigheterna, filmandet, det är såklart irriterande och ibland kan de förtjäna en smäll men välbetalda ishockeyproffs tappar normalt inte kylan så ofta och så mycket som många lag gör mot Bofors, framförallt inte när man redan i förväg vet att det gynnar Bofors. Anledningen är jag övertygad om ligger i det att möta Bofors skridskotunga, oerhört fysiskt resoluta och kliniskt distinkta spel är enerverande, det är rejält utmattande både psykiskt och fysiskt. Utmattade, enerverade spelare går lättare i fällan att tappa fattningen när man märker att en BIKspelare förstärker ens minimala touch och domarn köper det eller när man för tredje gången i matchen får en hård klubba tryckt i ryggen efter avblåsning utan att domaren reagerar. Voila, man tappar fokus och matchen urartar till Bofors fördel.
Hade Bofors bara varit filmningar och vidrigheter hade topplagen bara kört över dom och skrattat åt deras uppträdande som fjantigheter. Nu när de kan backa upp sitt grisande med ligans - möjligtvis tillsammans med Malmö - absolut tyngsta, rejälaste och hårdaste spel skrattar man inte åt fjantigheterna utan dras in i det och faller. Det ska man ha credd för. Bofors bjuder om inte annat alltid på spännande, intensiva och känslofyllda matcher. Kanske är jag färgad av att vi krossat dom rejält x2 i fantastiska matcher på Hovet, men jag vågar till och med säga underhållande matcher.
Genuint lag, grym spelarförvaltning/utveckling m.a.p deras låga budget och ordentlig hockeykultur i föreningen. Tar gärna Bofors till kvalserien. De orkar inte hela vägen i mål med sin hårt slitna trupp ändå, så förhoppningsvis kan de få agera strykgossar på Hovet en sista gång. När Sandgren blivit bortgjord vid 4-2 (5-2?) och ligger ner ensam och helt uppgiven i fosterställning på blå - precis innan hans totala psykkollaps - inför ett kokande Hovet, den minnesbilden är klart säsongens solklara höjdpunkt i år än så länge.
Jag tvivlar inte på att BIK spelar bra. Idag till exempel. Första 10-15 så kör dem över RBK totalt och första målet är oerhört vackert. Men Bofors är bara inte grisiga och stundtals italienska fotbollsspelare, utan grejen är att de ganska ofta får hjärnsläpp.
Hade BIK sänkt sin nivå litegrann så man hamnar på en acceptabel "spela hårt och tufft" nivå samt kunnat ta emot den stryk man ger - då hade matcherna blivit mer underhållande istället för bara jobbiga!
Hade BIK sänkt sin nivå litegrann så man hamnar på en acceptabel "spela hårt och tufft" nivå samt kunnat ta emot den stryk man ger - då hade matcherna blivit mer underhållande istället för bara jobbiga!
Varför ska de sänka sin nivå, när de hittat en vinnande strategi? Bofors får ju ut extremt bra resultat för sin spelarbudget! Elitidrott kan och ska aldrig handla om att lagen själva skall lägga band på sig, lagen måste få försöka kämpa 100% och hitta alla möjliga vägar de kan till vinst. Oönskade inslag bör snarare stävjas av förbund och domare genom ständigt förfinande av regelverk och domarbedömningar, utöver att det till viss del såklart också är upp till motståndarlagen att ta fram counter-strategier. Därmed också medhåll till att Roest bör få ett mycket hårdare straff än vad han fick idag.ciirree skrev:Jag tvivlar inte på att BIK spelar bra. Idag till exempel. Första 10-15 så kör dem över RBK totalt och första målet är oerhört vackert. Men Bofors är bara inte grisiga och stundtals italienska fotbollsspelare, utan grejen är att de ganska ofta får hjärnsläpp.
Hade BIK sänkt sin nivå litegrann så man hamnar på en acceptabel "spela hårt och tufft" nivå samt kunnat ta emot den stryk man ger - då hade jag kanske gillat matcherna mer.
Re: Sv: Kvalserien 2014
Jag menar inte bokstavligt talat att dem ska gå ner i sin kapacitet. Det jag säger är att jag kommer ALDRIG försvara BIK:s spelstil såsom du precis gjorde, inte när dem beter sig som de gör! Dem är vidriga och smutsiga spelare - finns inget tufft med en sån spelstil.sm910 skrev:Varför ska de sänka sin nivå, när de hittat en vinnande strategi? Bofors får ju ut extremt bra resultat för sin spelarbudget! Elitidrott kan och ska aldrig handla om att lagen själva skall lägga band på sig, lagen måste få försöka kämpa 100% och hitta alla möjliga vägar de kan till vinst. Oönskade inslag bör snarare stävjas av förbund och domare genom ständigt förfinande av regelverk och domarbedömningar, utöver att det till viss del såklart också är upp till motståndarlagen att ta fram counter-strategier. Därmed också medhåll till att Roest bör få ett mycket hårdare straff än vad han fick idag.ciirree skrev:Jag tvivlar inte på att BIK spelar bra. Idag till exempel. Första 10-15 så kör dem över RBK totalt och första målet är oerhört vackert. Men Bofors är bara inte grisiga och stundtals italienska fotbollsspelare, utan grejen är att de ganska ofta får hjärnsläpp.
Hade BIK sänkt sin nivå litegrann så man hamnar på en acceptabel "spela hårt och tufft" nivå samt kunnat ta emot den stryk man ger - då hade jag kanske gillat matcherna mer.
Renberg tror också på DIF. Dem måste sluta jinxa nu, vi ska vara underdogs!
http://www.difhockey.se/artikel/4122/
Ska ni ha biljett kommer ni behöva slå till snabbt när lösbiljetterna börjar säljas.
Ge mig 17 mars!
Ska ni ha biljett kommer ni behöva slå till snabbt när lösbiljetterna börjar säljas.
Ge mig 17 mars!
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
eller 29 maj!20002001 skrev:http://www.difhockey.se/artikel/4122/
Ge mig 17 mars!
Du är med oss överallt, Stefan.
Ja, Walk on the Wild Side! Den kan dom! Mamma, pappa!dutti skrev:eller 29 maj!20002001 skrev:http://www.difhockey.se/artikel/4122/
Ge mig 17 mars!
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Är det så jävla svårt att slå fast att dom tävlingsbestämmelser som har gällt hela säsongen fortfarande ska gälla?
http://www.svt.se/sport/ishockey/kvalse ... om-gar-upp
Expert.
Det var ju detta jag berättade för några dagar sedan.SirDIFalot skrev:Är det så jävla svårt att slå fast att dom tävlingsbestämmelser som har gällt hela säsongen fortfarande ska gälla?
Att det var en på Twitter som sa till mig att det kommer bli fyra lag som går upp i år. Han ville inte berätta vart han fått de ifrån så jag har tagit det med en nypa salt och de gjorde alla här på forumet med. MEN, precis som rubriken lyder så vet ju ingen än sålänge. Beslutet skulle komma för nån månad sedan men dom har inte sagt nåt ännu.
"– Jag vill inte spekulera i det, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren till TT, som svar på en rak fråga om det är hugget i sten att de två första lagen går upp till SHL."
Samtidigt håller jag med Sylvegård:
"– Vi har inte fått några indikationer alls och har inte hört något. Men skulle det bli så att de fyra första lagen istället flyttas upp så säger vi ju inte nej till det, säger han.
– Och det vore ju inte första gången de förändrar mitt under pågående säsong. Det är ju bara att kolla på transferfönstret som ändrades i år."
Att 4 lag går upp istället för 2 är ju egentligen inget orättvist i sig. KS innehåller ju fortfarande samma antal lag och alla som kommer dit nu har ju spelat sig dit på ett schysst sätt. Skillnad är om de skulle ändra typ i söndags och sagt att PO kommer innehålla 5 lag istället för 4 exempelvis.
Är det bestämt om man kommer räkna kvalserietabellen uppifrån och ner eller tvärtom? Så jäkla amatörmässigt detta är! Att man inte får veta tävlingsbestämmelserna INNAN en säsong sätter igång är för dåligt!
2014-04-07, vad hände?
Hoppas vi får Wild Card
Nej men det är ju precis samma sak som när fönstret stängde?
Dock så ser jag detta som ett mindre problem. Som jag skrev innan. Antalet lag i KS är fortfarande densamma.
Dock så ser jag detta som ett mindre problem. Som jag skrev innan. Antalet lag i KS är fortfarande densamma.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Våra chanser att gå upp i SHL skulle ju öka enormt.
Däremot är hela idén om att ev ändra detta nu pajasfasoner.
Luktar panik över hela SHL. Vart är den ligan på väg egentligen?
Publiken sviker, det tas till förändringar som är ekonomiskt grundade, dessvärre långt ifrån sportsligt riktiga.
Bara löjligt att höra Renberg sitta i hockeykväll och säga att: "Men Hv klarade sig ändå till slutspel".
Ehhhh, alla lag går till slutspel, utom de två som får kvala. Resonemanget faller platt, liksom hela ligan är på väg att göra.
Men, blir det fyra lag som går upp så är det väl bara att tacka för en riktigt stor möjlighet att komma till högsta serien. Sedan får vi hoppas de bantar ned slutspelet till 8 lag.
Två hemma och två bortamatcher mot varje lag i grundserien. (5 möten som det är nu är ju ännu en indikator på att SHL är en svajig produkt).
Däremot är hela idén om att ev ändra detta nu pajasfasoner.
Luktar panik över hela SHL. Vart är den ligan på väg egentligen?
Publiken sviker, det tas till förändringar som är ekonomiskt grundade, dessvärre långt ifrån sportsligt riktiga.
Bara löjligt att höra Renberg sitta i hockeykväll och säga att: "Men Hv klarade sig ändå till slutspel".
Ehhhh, alla lag går till slutspel, utom de två som får kvala. Resonemanget faller platt, liksom hela ligan är på väg att göra.
Men, blir det fyra lag som går upp så är det väl bara att tacka för en riktigt stor möjlighet att komma till högsta serien. Sedan får vi hoppas de bantar ned slutspelet till 8 lag.
Två hemma och två bortamatcher mot varje lag i grundserien. (5 möten som det är nu är ju ännu en indikator på att SHL är en svajig produkt).
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Jag har aldrig fattat detta med 5 möten? Känns så jävla dumt. 2 borta och 2 hemma mot varje lag sen räcker det!