Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Pengar till Mackan finns det nog, men Linkan och Anger får inte offras för den eventuella värvningen på något sätt.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Lägg inte för mycket pengar på Anger bara.. känns inte direkt som ett säkert kort.. han har ju en fruktansvärt låg lägstanivå, och till skillnad från Bremberg så levererar han inte poäng under de perioder då han är kass... jag kan faktiskt tänka mig att "offra" honom, om det är det ordet vi kör med...
Nu är inte jag någon expert vad det gäller våran ekonomiska situation och kan bara hänvisa till något rykte jag hörde här på forumet; men ligger inte DIF back med 8 miljoner? Hur i hela friden har vi då råd med Mackan som du skriver? Är det en annan budget eller?Frasse skrev:Pengar till Mackan finns det nog, men Linkan och Anger får inte offras för den eventuella värvningen på något sätt.
Observera att detta är ren nyfikenhet, inte kritik

- grandstoff
Att Djurgården skulle ligga 8 milj. back är väl sagt av Jojje på ett annat forum. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om, men jag har inte hört dessa uppgifter från andra håll.Lucas skrev:Nu är inte jag någon expert vad det gäller våran ekonomiska situation och kan bara hänvisa till något rykte jag hörde här på forumet; men ligger inte DIF back med 8 miljoner? Hur i hela friden har vi då råd med Mackan som du skriver? Är det en annan budget eller?Frasse skrev:Pengar till Mackan finns det nog, men Linkan och Anger får inte offras för den eventuella värvningen på något sätt.
Observera att detta är ren nyfikenhet, inte kritik
Hur som helst så tillhör ju detta eventuella underskott årets budget och om ledningen har ett motdrag som balanserar upp siffrorna innan böckerna stängs så borde ju inte detta påverka närsta års budget. Det här förutsätter ju naturligtvis att ledningen förutsåg underskottet och visste vad som väntade och att man agerat för att täppa igen luckorna.
Har man inte gjort det och skulden kvarstår säsongen ut spelar det nog ingen roll vad grabbarna gör på isen...
hv värvade idag Lance Ward inför nästa säsong. Det gör att antingen Beech eller Angell kommer tvingas lämna.
Kanske vi borde ta ett kik på Angell inför nästa säsong. Istället för Schneider ?!
Kanske vi borde ta ett kik på Angell inför nästa säsong. Istället för Schneider ?!
- Remy Lebeau
Nja, tycker snarare att vi ska sikta högre än Angell. Han är rätt likvärdig med Schneider, fina offensiva egenskaper, men rätt usla i egen zon. Satt och kollade på Linköping - Hv, och Angell skulle bara lägga ut pucken ur egen zon, men råkar istället passa lhc's Zackrisson som inte gör några misstag och gör mål.Algot2003 skrev:hv värvade idag Lance Ward inför nästa säsong. Det gör att antingen Beech eller Angell kommer tvingas lämna.
Ser hellre att vi tar in en mer defensiv back som Ossi, annars vore Daniel Tjärnqvist ett bättre alternativ. Det enda frågetecknet är hans skadebekymmer. Skulle även kunna tänka mig Staffan Kronwall som ersättare till Schneider.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Tycker att man borde ge Anger den lön han förtjänar förläng med honom i ca två år, Ottosson som har utgående kontrakt ska man även förlänga med, sen tycker jag man kan ta Bremberg på ett år och även försöka signa någon av Marcus Nilsson, Patrik Hörnqvist eller Patrick Thoresen, att få alla skulle vara OTROLIGT bra men inte så realistiskt om man tänker efter, finns säkert många mer som ska ha förlängt kontrakt men nu fokuserar jag mej på dom vikltiga forwarderna..
DIF för alltid<3
Jag har tagit till mig av kritiken ovan. Kostnaden för spelartruppen måste dock bantas. Nedanstående huvudalternativt borde, om Linkan och Falk accepterar lönesänkningar samtidigt som Marcus Nilson ersätter Jimmie Ölvestad, gå på 30 300 000 kr. Världsekonomin är svag och att löneracet uppåt fortsätter i Elitserien ser jag som en omöjlighet. Vi ska inte glömma att självaste KHL har stora ekonomiska problem. Vidare är det lite märkligt att Niko Dimitrakos kan kräva ett lön på 420 000 kr per månad (5 miljoner kr per år) samtidigt som SAIK:s storsponsor Boliden säger upp folk på grund av bristande efterfrågan på företagets produkter.sthlm_dif skrev:...Men jag är ytterst tveksam till att Fredrik Bremberg skulle lämna oss... Han är ju trots allt 35 år (36 år nästa säsong). Bremberg är fullt medveten om att han har 2 st allternativ inför nästa säsong. Antingen stannar han i Djurgården tills han inte orkar mer och lägger av, eller så åker han över till KHL för att tjäna stora slantar. Det jag tror, är att Bremberg vet vad som väntar i Ryssland (dvs riktigt hårt spel, hårda träningspass, och ett mycket tuffare schema än här i Djurgården). Så förmodligen så kommer han inte orka med det, och stanna för fortsatt spel i Djurgården...
Formationer - huvudalternativ:
Fredrik Bremberg V - Kristofer Ottosson V - Niklas Anger V
Carl Gustafsson V - Michael Holmqvist V - Marcus Nilson H
Christian Eklund V - Andreas Engqvist H - Nicklas Danielsson H
Tim Eriksson V - Jacob Josefson V - Henrik Eriksson V
Marcus Ragnarsson V - Nichlas Falk V
Timmy Pettersson V - Andreas Holmqvist H
David Printz V - Niklas Andersson H
Extraspelare:
Oscar Eklund V, b - som lånas ut till Huddinge hösten 09 och som kan återkallas vid behov
Alexander Urbom V, b
Marcus Krüger V, f
Gabriel Landeskog V, f
Patrik Cehlin H, f
Låna in vid behov 09/10:
Carl Ackered, b - J20
John Norman, f - J20
Ett alternativt till ovanstående huvudalternativ är att behålla Jimmie Ölvestad och istället för Marcus Nilson lägga krut på att Staffan Kronwall återvänder till DIF. För att ha råd med Staffan släpper DIF David Printz, som är betydligt osäkrare med puck både i offensiven och defensiven än Kronwall Jr.
Formationer - alternativ:
Jimmie Ölvestad V - Michael Holmqvist V - Carl Gustafsson V
Staffan Kronwall V - Andreas Holmqvist H
Timmy Pettersson V - Niklas Andersson H
Helt klart ett intressant lag. Dock har vi ingen spelare som ska kliva fram iett slutspel och leda laget. Calle Gustafsson är dock den där typen som med sin inställning kan leda laget men jag tänker mer på en spelare som står upp och verkligen slåss för laget.Östgöten skrev:Jag har tagit till mig av kritiken ovan. Kostnaden för spelartruppen måste dock bantas. Nedanstående huvudalternativt borde, om Linkan och Falk accepterar lönesänkningar samtidigt som Marcus Nilson ersätter Jimmie Ölvestad, gå på 30 300 000 kr. Världsekonomin är svag och att löneracet uppåt fortsätter i Elitserien ser jag som en omöjlighet. Vi ska inte glömma att självaste KHL har stora ekonomiska problem. Vidare är det lite märkligt att Niko Dimitrakos kan kräva ett lön på 420 000 kr per månad (5 miljoner kr per år) samtidigt som SAIK:s storsponsor Boliden säger upp folk på grund av bristande efterfrågan på företagets produkter.sthlm_dif skrev:...Men jag är ytterst tveksam till att Fredrik Bremberg skulle lämna oss... Han är ju trots allt 35 år (36 år nästa säsong). Bremberg är fullt medveten om att han har 2 st allternativ inför nästa säsong. Antingen stannar han i Djurgården tills han inte orkar mer och lägger av, eller så åker han över till KHL för att tjäna stora slantar. Det jag tror, är att Bremberg vet vad som väntar i Ryssland (dvs riktigt hårt spel, hårda träningspass, och ett mycket tuffare schema än här i Djurgården). Så förmodligen så kommer han inte orka med det, och stanna för fortsatt spel i Djurgården...
Formationer - huvudalternativ:
Carl Gustafsson V - Michael Holmqvist V - Marcus Nilson H
Timmy Pettersson V - Andreas Holmqvist H
David Printz V - Niklas Andersson H
Extraspelare:
Oscar Eklund V, b - som lånas ut till Huddinge hösten 09 och som kan återkallas vid behov
Alexander Urbom V, b
Marcus Krüger V, f
Gabriel Landeskog V, f
Patrik Cehlin H, f
Låna in vid behov 09/10:
Carl Ackered, b - J20
John Norman, f - J20
Ett alternativt till ovanstående huvudalternativ är att behålla Jimmie Ölvestad och istället för Marcus Nilson lägga krut på att Staffan Kronwall återvänder till DIF. För att ha råd med Staffan släpper DIF David Printz, som är betydligt osäkrare med puck både i offensiven och defensiven än Kronwall Jr.
Formationer - alternativ:
Jimmie Ölvestad V - Michael Holmqvist V - Carl Gustafsson V
Staffan Kronwall V - Andreas Holmqvist H
Timmy Pettersson V - Niklas Andersson H
Murray eller Oduya vore något.
Iof är väl Marcus Nilson tänkt att vara en lagkapten som kan leda laget.erik_dif skrev:Helt klart ett intressant lag. Dock har vi ingen spelare som ska kliva fram iett slutspel och leda laget. Calle Gustafsson är dock den där typen som med sin inställning kan leda laget men jag tänker mer på en spelare som står upp och verkligen slåss för laget.
- Diffe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Det finns bara en lagkapten, och han ska vara kvar även efter den här säsongen...Östgöten skrev:Iof är väl Marcus Nilson tänkt att vara en lagkapten som kan leda laget.erik_dif skrev:Helt klart ett intressant lag. Dock har vi ingen spelare som ska kliva fram iett slutspel och leda laget. Calle Gustafsson är dock den där typen som med sin inställning kan leda laget men jag tänker mer på en spelare som står upp och verkligen slåss för laget.
Varför skulle DIF betala dyra pengar på en Toppspelare som på två år och 93 matcher gjort
23 poäng, och då talar jag om Marcus Nilson ???????
Och Staffan Kronwall är knappast någon förstärkning i stället för Printz, förmodligen bara dyrare om det hade varit Niklas då hade det varit en annan femma.
23 poäng, och då talar jag om Marcus Nilson ???????
Och Staffan Kronwall är knappast någon förstärkning i stället för Printz, förmodligen bara dyrare om det hade varit Niklas då hade det varit en annan femma.
Men snälla? Seriöst har du ingen koll på Mackan?
I NHL hade han knappast någon roll där han skulle in å göra poäng,han skulle vara, som Ahlén skulle sagt,en finne i röven på motståndarna. I KHL har jag ej så bra koll vad han har för roll.
MEN kolla bara på Mackans sneaste säsong i DIF,jäckligt mycket poäng gjorde han då, Mackan skulle dominera i DIF punkt slut..
I NHL hade han knappast någon roll där han skulle in å göra poäng,han skulle vara, som Ahlén skulle sagt,en finne i röven på motståndarna. I KHL har jag ej så bra koll vad han har för roll.
MEN kolla bara på Mackans sneaste säsong i DIF,jäckligt mycket poäng gjorde han då, Mackan skulle dominera i DIF punkt slut..
Prio ett måste ju vara att skaffa en ny målvakt.
Åker SSK ur så ska vi köpa ut Bjurling och få hit honom illa kvickt. Med det lag vi har idag och Björn i målet hade vi lätt varit där vi var när han var här sist, d.v.s. topp-4 och semifinal.
Prio två bör vara en stabil defensiv back, skicklig i uppspelen, gärna i backpar med Printz, då har vi Falk, Ragge, Timmy och någon som kan lira ihop med Printz som kan sköta uppspel på ett redigt sätt. Niklas Andersson har förvisso spelat upp sig, men så himla bra är han inte.
Åker SSK ur så ska vi köpa ut Bjurling och få hit honom illa kvickt. Med det lag vi har idag och Björn i målet hade vi lätt varit där vi var när han var här sist, d.v.s. topp-4 och semifinal.
Prio två bör vara en stabil defensiv back, skicklig i uppspelen, gärna i backpar med Printz, då har vi Falk, Ragge, Timmy och någon som kan lira ihop med Printz som kan sköta uppspel på ett redigt sätt. Niklas Andersson har förvisso spelat upp sig, men så himla bra är han inte.
Tycker Jimmie tillför väldigt lite till laget. Han får gärna vara med i klacken istället. =)Diffe89 skrev:Det finns bara en lagkapten, och han ska vara kvar även efter den här säsongen...
Ser väldigt gärna Ragge som kapten.