Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Emil svelander skrev:Säcken skall definitivt bort efter säsongen. Att förlänga med honom vore ett fiasko. Maken till ojämt spel och dåliga laguttagningar har i alla fall jag aldrig varit med om.

Jag tror att Kenta Johansson hade gjort otroligt mycket mer med denna trupp än vad Säcken gjort under dessa 3 säsonger.
Jag tror faktiskt att det är Säckens förtjänst att vi fortfarande är ett elitserielag. Säsongen 2005/2006 klarade vi oss undan kvalserien med en trupp som mer skulle ha passat i allsvenskan, det tror jag inte många andra tränare kunnat åstakomma. Visst matchar inte Säcken laget stenhårt men det ska man, enligt mig, inte behöva göra när grundserien består av så pass många matcher. Det återstår att se vad som händer...
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Rocker skrev:
Emil svelander skrev:Säcken skall definitivt bort efter säsongen. Att förlänga med honom vore ett fiasko. Maken till ojämt spel och dåliga laguttagningar har i alla fall jag aldrig varit med om.

Jag tror att Kenta Johansson hade gjort otroligt mycket mer med denna trupp än vad Säcken gjort under dessa 3 säsonger.
Jag tror faktiskt att det är Säckens förtjänst att vi fortfarande är ett elitserielag. Säsongen 2005/2006 klarade vi oss undan kvalserien med en trupp som mer skulle ha passat i allsvenskan, det tror jag inte många andra tränare kunnat åstakomma. Visst matchar inte Säcken laget stenhårt men det ska man, enligt mig, inte behöva göra när grundserien består av så pass många matcher. Det återstår att se vad som händer...
Självklart ska Säcken ha fett med cred för den säsongen. Det var också då, när vi hade ett otroligt dåligt lag som han passade in som bäst också. Nu när vi har enm bättre spelartrupp med många skickliga spelare tycker i varje fall inte jag att han gör ett bra jobb, därför skall han gå efter säsongen.

Då vi, om vi går till slutspel denna säsong, kommer ha en ännu bättre spelartrupp nästa säsong, så vill jag se en tränare som kan göra bra laguttagningar och coacha laget efter matchsituationer, vilket jag anser att Hasse , i dagsläget inte klarar av.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Lyckas vi ta oss till slutspel med Elitseriens överlägset lägsta spelarbudget så är Säcken bragdens man.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

kom igen DIF. Agera på Marcus Nilson. Han spelar inte och kanske kan få till ett lån till sista final matchen (om den nu skulle hända) för NHL går inte in i slutspel förrän då och då är han i spelform och kan du spela för Calgary, som en bättre spelare än om han sitter på läktaren. Kanske kan en extern finansiär betala lön för de tre månaderna han kommer vara här. Kom igen nu!
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Highwind skrev:Lyckas vi ta oss till slutspel med Elitseriens överlägset lägsta spelarbudget så är Säcken bragdens man.
Hör ofta att DIF har lägst spelarbudget och undrar var fakta finns att tillgå i frågan?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Emil svelander skrev:
Rocker skrev:

Självklart ska Säcken ha fett med cred för den säsongen. Det var också då, när vi hade ett otroligt dåligt lag som han passade in som bäst också. Nu när vi har enm bättre spelartrupp med många skickliga spelare tycker i varje fall inte jag att han gör ett bra jobb, därför skall han gå efter säsongen.

Då vi, om vi går till slutspel denna säsong, kommer ha en ännu bättre spelartrupp nästa säsong, så vill jag se en tränare som kan göra bra laguttagningar och coacha laget efter matchsituationer, vilket jag anser att Hasse , i dagsläget inte klarar av.
Självklart har vi en bättre spelartrupp än föregående två säsonger. Om du däremot jämför spelare med spelare, mot lag som ligger i närheten av oss i tabellen (exempelvis Fröunda), så märker du att vår styrka är inte de individuella spelarna, det är i stället laget. Med en annan tränare i båset tror jag inte denna starka lagsammansättning varit möjlig. Dessutom är Säckens lugn något som jag tror gynnar spelarna och deras utveckling, det är inte alltid positivt att ha en tränare med blåslampa efter sig.
Nu menar inte jag att jag definitivt VILL ha Säcken kvar men det skulle absolut inte vara en katastrof om han fick förlängt kontrakt.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Rocker skrev:
Emil svelander skrev:
Rocker skrev:

Självklart har vi en bättre spelartrupp än föregående två säsonger. Om du däremot jämför spelare med spelare, mot lag som ligger i närheten av oss i tabellen (exempelvis Fröunda), så märker du att vår styrka är inte de individuella spelarna, det är i stället laget. Med en annan tränare i båset tror jag inte denna starka lagsammansättning varit möjlig. Dessutom är Säckens lugn något som jag tror gynnar spelarna och deras utveckling, det är inte alltid positivt att ha en tränare med blåslampa efter sig.
Nu menar inte jag att jag definitivt VILL ha Säcken kvar men det skulle absolut inte vara en katastrof om han fick förlängt kontrakt.
Jag anser att om man missar målet 2 och kanske 3 säsonger i rad, och har ett grundspel som nästan är obefintligt så skall man inte få förlängt en fjärde säsong.

Har dock hört att Säckens ledighet från Polisen går ut, så chansen att han får förlängt är nog minimal.
Erik I

Inlägg av Erik I »

Att jämföra Säcken med tidigare tränare är lönlöst eftersom han med säkerhet inte haft någon av de starkare trupperna att arbeta med. vad hade Säcken kunnat göra med DIF av årgång 2000, och vad hade Hardy kunnat göra med DIF idag? Utgår man från förutsättningarna har Säcken & Co i mitt tycke gjort ett mycket bra jobb, och snacket om "frånvaro av egen spelidé" tycker jag inte stämmer helt, allra minst på bortais.

Det har ju tajtat till sig på undre halvan på sistone, fast mycket återstår ju. Klyschan att inga lätta matcher finns känns bra sann, nu gäller bara att ge järnet. Jag har personligen känslan att vi av lagen på undre halvan - om vi nu räknar 7 och neråt - har en av de på pappret bredaste trupperna (en jämförelse vi kanske inte klarar med exempelvis HV men definitivt med SAIK och LHF osv.). Sen ska det ju avgöras på isen också, tycker vår lilla svacka är oturlig men nu är det som det är och helt under isen har det ju heller inte varit - men mer effektivitet i avsluten och bättre PP, tack...mot 3p ikväll!
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Har utvecklat min reflektion om laget nästa säsong.

Målvakter
Daniel Larsson
Mark Owuya
Stefan Ridderwall

Kommentar: Viktigast för nästa år att Larsson stannar!

Backar
Ossi Väänänen - Oscar Eklund
Timmy Pettersson - Jiri Marusak
Ronnie Pettersson - David Printz
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även J20)

Vid skador:
Linus Kjell som annars är utlånad till en Allsvensk klubb

Alternativ:
Jyri Marttinen
Johan Åkerman
Nicholas Angell

Ej nytt kontrakt:
Dennis Persson
Fredrik Ericson
Thomas Johansson

Kommentar: Viktigt nästa säsong är att påbörja ett nödvändigt generationsbyte för backbesättningen med att Oscar Eklund ersätter Thomas Johansson bredvid Ossi. Vidare bör Jiri Marusak erbjudas ett kontrakt för hela säsongen 09/10, något som innebär att han får acceptera en lönesänkning efter skatt.

Om Ossi och Jiri inte stannar nästa säsong är Nicholas Angell (Brynäs), Jyri Marttinen (Skellefteå) och Johan Åkerman intressanta alternativ.

Johan Åkerman erbjuds bli assisterande lagkapten. Johan är från Stockholm och han har tidigare haft Håkan Södergren som tränare. Om DIF går till slutspel är laget inte ett jättestort kliv ner från HV71. Att det går att knyta Johan till DIF borde därför inte vara omöjligt.

Jyri är snabbare, yngre och bättre defensivt än Åkerman. Min favorit är dock Nicholas Angell som är bra defensivt och offensivt samt högerskytt.

Forwards
Johan Ryno - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Fredrik Bremberg - Andreas Engqvist - Tobias Lindström
Dick Axelsson - Nichlas Falk - Nicklas Danielsson
Christian Eklund - Carl Gustafsson - Jimmie Ölvestad

Vid skador:
Jacob Josefson, Henrik Eriksson alt. William Wallén från J20

Låna ut till Allsvenska klubbar:
Linus Persson och Mattias Guter

Ej nytt kontrakt:
Pär Bäcker
Patric Hörnqvist (tyvärr)

Kommentar: DIF måste prioritera att behålla de lovande spelare som slagit igenom under 07/08 nämligen Axelsson, Danielsson, Engqvist (som lärt sig teka 08/09) och Larsson. Vidare bör de slussa in lovande spelare från J20 för att underlätta utfasningen av gamla trotjänare 09/10. Från J20 hämtas Tobias Lindström och Carl Gustafsson. Tobias Lindström är en tuff, högerfattad, målfarlig och en duktig tekare, något som gör att han borde passa i samma kedja som Fredrik Bremberg och Andreas Engqvist.

Ovanstående lag håller sig inom snåla ekonomiska ramar, något som öppnar för att inför säsongsstarten värva en (1) klasspelare såsom Nils Ekman, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson och att behålla Ossi Väänänen. Nämnda spelare kommer in i det längsta avvakta utveckllingen i NHL innan de skriver på för någon klubb. Favoritvärvningen skulle vara Marcus Nilson, som skulle ge DIF en mycket bra centerlinje relativt lagets konkurrenter.

Forwards
Johan Ryno - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Fredrik Bremberg - Marcus Nilson - Andreas Engqvist
Dick Axelsson - Nichlas Falk - Nicklas Danielsson
Christian Eklund - Carl Gustafsson - Jimmie Ölvestad

Ossi Väänänen - Oscar Eklund
Timmy Pettersson - Jiri Marusak
Ronnie Pettersson - David Printz
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även J20)
Senast redigerad av Östgöten den 2008-02-12 06:55:38, redigerad totalt 12 gång.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Någon jag gärna ser i laget nästa säsong är Mattias Karlsson i Bofors, har inte sett honom överdrivet mycket men vet flera som har sett honom, men det har jag har sett gillar jag. Trots sina 22år så har han ändå ganska mycket rutin både från allsvenskan och elitserien.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=618
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Framtiden ser ljus ut, där följande spelare blev uttagna till ladslagsspel i februari:

U19 i Tjeckien
Owuya Mark
Deilert Alexander
Carl Gustafsson (tyvärr skadad)

U18 i Finland
Urbom Alexander
Eriksson Henrik
Josefson Jacob

U17 i Tjeckien
Ackered Carl
Cehlin Patrik
Wallen William
Norman John

U16 i Sandviken
Blidstrand Ricard
Landeskog Gabriel
Weigel Fredric
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

pekka21 skrev:Någon jag gärna ser i laget nästa säsong är Mattias Karlsson i Bofors, har inte sett honom överdrivet mycket men vet flera som har sett honom, men det har jag har sett gillar jag. Trots sina 22år så har han ändå ganska mycket rutin både från allsvenskan och elitserien.

Och han lirar i Färjestad nu
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

warrant skrev:
pekka21 skrev:Någon jag gärna ser i laget nästa säsong är Mattias Karlsson i Bofors, har inte sett honom överdrivet mycket men vet flera som har sett honom, men det har jag har sett gillar jag. Trots sina 22år så har han ändå ganska mycket rutin både från allsvenskan och elitserien.

Och han lirar i Färjestad nu
Föredrar att DIF ger Oscar Eklund och Alexander Deilert chansen framför nämnda intressanta spelare från Bofors.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Östgöten, "Ett nödvändigt generationsbyte för backbesättningen" och "Johan Åkerman" går inte ihop i mina ögon.
Säg den glädje som varar
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

DIF_Soldier skrev:Östgöten, "Ett nödvändigt generationsbyte för backbesättningen" och "Johan Åkerman" går inte ihop i mina ögon.
Nej, därför föredrar jag Nicholas Angell alternativt Jyri Martinen om nu inte Ossi stannar. Min poäng är att Thomas bör gå i en hedersam pension efter denna säsong och ersättas av Oscar Eklund, som kan spela bredvid Ossi. Jag håller därför med dig att mina funderingar om Johan Åkerman är lite "fel".
Låst