Årsmöte
Kan ju vara värt att pröva sektionsledare, så länge som det INTE blir som när Peter(?) sprang runt och jönsade sig inne på arenan. Sedan skall jag villigt erkänna att jag inte ställer mig i klacken på Globen heller. Inte riktigt mitt åldersintervall om man säger så.
Jag har svårt att se DIF hålla ett snitt över 8000 personer. Oavsett om det gått bra eller dåligt spelmässigt brukar vi ligga runt 7500 pers i snitt. 7500 personer i en hall som tar nästan det dubbla, tror som tusan att det inte blir någon skönare stämning då. Att det dessutom är så duktigt högt i tak gör det inte bättre. Vill man ha stämning får man nog vackert byta arena.
Nä framtiden, eller den enda vägen, är att få fram en hall anpassad mer efter våra behov samt att givetvis ha kontroll över det hela. Detta är något som vi kan försöka lösa, en serieomläggning vore givetvis en bra hjälp, men där lär ju bönder och skoterraggare sätta stopp för alla vettiga idéer.
Intressant jämförelse:
HV- Enda elitlag i idrott som drar folk i Jönköping.
FBK - Enda elitlag som drar folk i Karlstad.
LHC - Enda elitlag rakt av i Linköping.
VFHC - Enda elitlag från Göteborg i publiklockande idrott.
Kanske inte är så konstigt att dessa gäng drar rätt bra med folk.
Jag har svårt att se DIF hålla ett snitt över 8000 personer. Oavsett om det gått bra eller dåligt spelmässigt brukar vi ligga runt 7500 pers i snitt. 7500 personer i en hall som tar nästan det dubbla, tror som tusan att det inte blir någon skönare stämning då. Att det dessutom är så duktigt högt i tak gör det inte bättre. Vill man ha stämning får man nog vackert byta arena.
Nä framtiden, eller den enda vägen, är att få fram en hall anpassad mer efter våra behov samt att givetvis ha kontroll över det hela. Detta är något som vi kan försöka lösa, en serieomläggning vore givetvis en bra hjälp, men där lär ju bönder och skoterraggare sätta stopp för alla vettiga idéer.
Intressant jämförelse:
HV- Enda elitlag i idrott som drar folk i Jönköping.
Nä det ska vara minst en per sektion, och inte vara som om man är på Cirkus brazil och tittar. Som det är nu så verkar det som folk vill sjunga klappa och va med i matchen, men vågar inte vara den där första "idioten" som drar igång allt. En medell svensson håller käft tills man är så full att man håller på att spy!
Rätt bra med folk? DIF´s snitt är likvärdigt med alla lag på din lista förutom VF. Är det så svårt att förstå att skillnaderna ligger på andra ställen än publiksnittet?!Kall-El skrev:HV- Enda elitlag i idrott som drar folk i Jönköping.
Jojje,
Du har faktiskt rätt i det du skriver, att Djurgårdens snitt är likvärdigt de flesta andra elitserieklubbar.
Men som situationen för Stockholmshockeyn är idag så krävs det antingen, som du säger, bättre och mer kringförsäljning på Djurgårdens matcher, alternativt att fler går på hockey, är vi överens om den biten i alla fall?
Om du säger "ja" på det så är det ju perfekt. Då återkommer jag till tidigare frågan, HUR ska vi som supportrar bära oss åt för att hjälpa DIF Hockey? Och HUR ska DIF Hockey bära sig åt för att locka fler supportrar och tjäna mer pengar på kringförsäljning och dyligt..? DIF Hockey har redan flera gånger sagt att de vill sänka antalet matcher i grundserien...
Så, utöver antalet matcher, HUR ska vi göra? Jojje, du är smart, ge mig ett jäkligt bra alternativ nu! Någonting nytt, som du inte redan skrivit
Ciao amigo!
Du har faktiskt rätt i det du skriver, att Djurgårdens snitt är likvärdigt de flesta andra elitserieklubbar.
Men som situationen för Stockholmshockeyn är idag så krävs det antingen, som du säger, bättre och mer kringförsäljning på Djurgårdens matcher, alternativt att fler går på hockey, är vi överens om den biten i alla fall?
Om du säger "ja" på det så är det ju perfekt. Då återkommer jag till tidigare frågan, HUR ska vi som supportrar bära oss åt för att hjälpa DIF Hockey? Och HUR ska DIF Hockey bära sig åt för att locka fler supportrar och tjäna mer pengar på kringförsäljning och dyligt..? DIF Hockey har redan flera gånger sagt att de vill sänka antalet matcher i grundserien...
Så, utöver antalet matcher, HUR ska vi göra? Jojje, du är smart, ge mig ett jäkligt bra alternativ nu! Någonting nytt, som du inte redan skrivit

Ciao amigo!
Ja vi är överrens till en viss del, men du skriver följande.Micke Nylander skrev:Jojje,
Ciao amigo!
Vilket inte riktigt är vad jag menar. Jag är inte ute efter att vi skulle vara dåliga på att äta chokladbollar och äta varmkorv. Utan att vi inte får en krona för det. Allt du handlar går rätt ner i arenabolagets ficka (eller om det var baldakinen minns inte). Det jag vill ha (och som jag har påkekat 19 gånger) är att jag vill att Djurgården ska jobba för att få ta hand om kringförsäljningen precis som DIF Fotboll har gjort på Stadion.Men som situationen för Stockholmshockeyn är idag så krävs det antingen, som du säger, bättre och mer kringförsäljning på Djurgårdens matcher
Vad vi supportrar ska göra? Som det ser ut idag så kan vi inte göra något annat än att försöka ta med oss en kompis till hockeyn. Men det är inte lätt.
Är det några mer frågor du vill ha svar på?

ok, jag skrev klantigt Jojje. Det var just det att DIF ska få ta hand om försäljningen som jag menade.
OK, bra att du gav ett förslag, men följdfråga då; Hur ska vi göra för att övertala denna kompis flera än en gång då att följa med?
(Det kommer bli följdfrågor tills det inte går att ställa sådana mer
)
OK, bra att du gav ett förslag, men följdfråga då; Hur ska vi göra för att övertala denna kompis flera än en gång då att följa med?

(Det kommer bli följdfrågor tills det inte går att ställa sådana mer

Helt allvarligt, ge varandra msn eller nåt, orka med en diskussion om detta mellan två personer? O va fan har det med topic att göra?Micke Nylander skrev:Ahh, du menar att det i Januari ska spelas "Nacka cup" menar du?
Helt allvarligt nu, komigen...Lite vettiga förslag måste du väl ha? ;)
Andra bra förslag någon?
Ser fram emot måndag, vilket jag tror och hoppas är en nystart på flera sätt!
Så du tror det kommer mer publik på Hovet än i Globen? Att matcher på Hovet nästan alltid drar mindre publik bekymrar inte dig? Du har aldrig tänkt på varför det är så?Kall-El skrev: Vill man få till bättre publiksnitt finns det två vägar att gå:
* Börja lira på Hovet
* Minska ner antalet omgångar.
Det går inte bara att kraxa ur sig att man skall gå på hockey. Det måste göras radikala förändringar för att det skall bli mer attraktiv / intressant. Man kan inte bara räkna med att folk hastigt skall börja gå på matcher utan "anledning". Först får man göra förändringar sedan får man förhoppningsvis skörda vinsterna av de förändringar som genomförts.
Håller för övrigt helt med Jojje. Det är inte på publiken man kan göra de stora vinsterna utan på försäljningen inne på arena. Var tror ni HVs och FBKs stora vinster kommer från? Deras snitt är inte mycket bättre än vårt, det som skiljer oss åt är att de har kontroll över sin försäljning...
Du kan säkert säga att många inte går pga av Globen men jag vet att många tvekar att gå när det spelas matcher på Hovet. Några kanske börjar gå på Hockey om alla matcher spelas på Hovet, men många kanske också skulle sluta gå.
Jag tror inte det är arenan som är den stora boven. Den är som du säger snarare antalet omgångar, hockeyintresset i Stockholm och allt annat du brukar räkna upp. Och som jag faktiskt håller med om.
Men just när det gäller att locka publik tror jag inte Hovet hjälper något alls. Kanske marginellt bättre men det kan även bli marginellt sämre.
Menar du att det bara är försäljningen som skiljer våra intäkter mot andra klubbar? Jämför inte snittet på publiken utan hur mycket varje biljett som säljs ger i vinst. Jämför DIFs priser mot de lag du nämner. Hur mycket får de olika klubbarna in på just biljettförsäljning?
Jag har inga siffror och säger inte att jag vet. Och självklart är det som du säger, mycket är tack vara kringförsäljning och allt övrigt som tillkommer när man har driften av en arena. Men biljettintäkter är en större post en vad man kan tro och en väldigt viktig sådan! Och jag tror det HV71s och FBK får in väldigt mycket mer pengar på bara biljetterna.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Just det här med kringförsäljningen är intressant.Kall-El skrev:
Där man istället kan tjäna pengar, tillika stora pengar är på kringarrangemang och försäljning. Tyvärr drar vi här in noll kronor. Ett tidigare inlägg i denna tråd talade om vilka fina intäkter extra vi skulle få om vi höjde vårat snitt med 3000 åskådare. Jag skulle vilja använda samma argument fast lite ommodifierat. Säg att varje åskådare köper öl och käk för i snitt 50 spänn per match. Detta skulle innebära en ökad intäkt på 350 000 varje match, utan krav på att öka publiksnittet. Det är här man kan dra in pengar och det är just tackvare detta som klubbar som LHC och HV och FBK gjort sina stora stålar givetvis kombinerat med vidrigt schyssta hyresavtal innan de byggde eget.
Jag har sagt det förut och säger det igen, om DIF på sikt vill återetablera sig i toppen av elitserien krävs en arena i egen regi. Om detta skall bli verklighet kommer det antagligen krävas en flytt till någon av grannkommunerna. Frågan är om styrelsen har mod att våga göra det enda rätta eller om de precis som vissa andra här inne tror att publiken hastigt och lustigt bara skall dyka upp om man tjatar om det tillräckligt länge och mycket.
Avslutningsvis tycker jag man skall hålla sig borta från beteckningen "gårdare". Detta är för mig ett skällsord och absolut inget vi bör kalla oss för.
Självklart kan man tjäna bra med pengar och självklart är det något som måste till i framtiden. Marginalerna på korv och öl är väldigt bra, men att tro att det är en enorm guldgruva är nog helt fel för så bra är inte vinsterna.
Om vi räknar med att vi äger en egen arena:
När du räknar med 7000 åskådare som var för sig köper för 50 kr och tror att intäkten blir 350 000 per match är det väl rätt men vinsten blir långt ifrån 350 000 per match.
För det första kostar det att köpa in det du säljer och visst är marginalerna på korv och öl ganska goda, men du måste ändå dra av en summa.
Sedan måste du betala personal som säljer allting. Även om det är yngre personal och det handlar om kort tid så blir det med sociala avgifter m.m. en ganska betydande summa.
Lägg sen till att anställa folk som administrerar och sköter det hela. Allt från det praktiska till det adminastativa. Det blir mycket folk och mycket pengar som flyter ut där. Och det behövs dessutom kompetent personal att sköta det hela. Att ha folk anställda är riktigt, riktigt dyrt!
Sen ska du ha utrustning för det hela. Kaffeautomater, popcornmaskiner, allt övrigt kök m.m. som tillkommer. Även om du äger alla maskiner (som köps för en dyr summa) måste det underhållas och till slut även lagas och köpas in nytt.
Om du istället hyr allt det kommer företaget som hyr ut det ta betalt för att inte gå förlust och självklart tjäna sina pengar.
Lägg till all städning och allt annat runt.
Lägg även till alla skatter som tillkommer när du driver detta, speciellt skatten på vinsten, för det kommer drivas som ett vanligt företag med allt vad det innebär. Och alla andra små kostnader man oftast glömmer men som tillsammans ger ganska stora utgifter.
Om vi räknar samma scenario, men att vi tar över försäljningen i Globen/Hovet:
Det är inte så att det företag som tar över försäljningen i Globen bara ”får” det. Självklart får företaget som har försäljningen betala dyrt till Globen för att få det. Så även om DIF skulle ha försäljningen. Om någon tror att Globen helt plötsligt skulle få för sig att gynna DIF och förlora massa pengar kan man lika gärna tro att vi vinner alla matcher nästa år. Det kommer aldrig hända.
Sen är det självklart att rätt skött kommer det bli en vinst, och kanske även en ganska bra vinst och självklart måste DIF ha den inkomsten! Jag håller helt med dig, det är framtiden! Men att tro det är en guldgruva som löser allt, då är man nog fel ute. Det är en del, kanske även en ganska stor sådan, av lösningen, men ingen mirakelkur som vissa tycks tro när dom spekulerar i hur mycket man tjänar.
En ny arena i en grannkommun tror jag inte på. Varken du eller jag kan veta, men jag tror snarare vi förlorar publik och pengar på det. Även om vi skulle äga arenan själva. Självklart beroende på hur långt ut arenan hamnar. Men jag tror det krävs tunnelbana. Kanske skulle det gå med pendeltåg, men jag tror inte det. Även om det finns tunnelbana får det inte komma för långt ut, åt något håll.
Och som jag sagt tidigare, jag har enormt svårt att tro en arena skulle gå plus utan fasta inkomster i form av kontor, affärer osv. Jag ser det som helt orealistiskt! Och var, ganska nära city skulle vi kunna bygga något sådant?
Mats Sundin - Jävla Svin!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!