Du gör en bra reflektion kring vår nuvarande situation.Salas skrev:Det är alltid lätt att drabbas av hybris efter två segrar mot toppkonkurrenter, men jag måste bara skriva av mig lite.
Dagens match kändes som en tydligt vägskäl. En förlust hade varit ruskigt tung, men i och med segern så tar vi oss upp på kvalserieplats, får lite andrum mot våra konkurrenter, och kan se fram emot välbehövlig vila.
Men hur som helst, jag har en känsla, en bra sådan, om att det kommer bli tabellförändringar efter uppehållet. De sex kommande matcherna efter uppehållet är för vår del väldigt trevligt.
Almtuna (hemma)
Mora (hemma)
Timrå (borta)
Karlskoga (hemma)
Björklöven (borta)
Södertälje (hemma)
Med bra självförtroende i ryggen, har jag en känsla av att poängskörden i dessa sex matcher kommer att vara riktigt hög, samtidigt som övriga lag i serien troligtvis lär fortsätta plocka poäng av varandra.
Serien är jämn, otroligt jämn, men det känns som om att vi är på väg uppåt rejält, samtidigt som det känns som att många lag på övre halvan kommer fortsätta att stampa på samma marker och ge och ta poäng av varandra.
Karlskrona är 6 poäng före oss, med en match mindre spelad, men jag blir faktiskt riktigt förvånad om inte det försprånget är uppätet inom kort. Karlskrona går in i en tuff period efter uppehållet, men många bortamatcher, och deras fantasiform kan knappast hålla i mycket längre nu.
Men som sagt, kanske har hybrisen slagit till, vad vet jag? Men det känns bara oförskämt bra detta. Vårt spel i fem mot fem börjar äntligen se bättre ut, försvarsspelet känns riktigt stabilt, precis som Reideborn och Matsson... Och med Norell tillbaka efter uppehållet (antar jag?) och en Petr Kalus i matchform, så känns det bara som om att det kan gå bättre.
Säsongen är lång, och jag kan mycket väl ha fel, men jag känner på mig att vi inom ett par veckor innehar serieledningen och kommer att hålla i den till grundseriens slut. Nu är det bara att hålla tummarna för att magkänslan stämmer, finns inte mycket annat att göra.
För övrigt tror jag att Rögle också kommer att vara top 3 när grundserien är färdigspelad. Får dom ordning på sakerna, vilket dom verkar börjar få, så kommer dom fortsätta att klättra rejält och äta upp försprånget till det ena laget efter det andra. Även där kan jag givetvis vara helt ute och cykla, men det var länge sen min magkänsla var så bestämd...
Jag är övertygad om att alla spelare och ledare kollar i tabellen oavsett vad de säger.
En hög tabellplacering som vi har nu ger ett gott självförtroende och det sprider sig ett lugn i hela laget. Man kan spela avslappnat och det är viktigt för att kunna prestera bra.
Vi har nu kämpat till oss goda förutsättningar och jag både hoppas och tror att det kommer ge oss många poäng i de matcher du nämner. Segrar ger segrar. Hur många matcher vann inte Leksand och Saik ifjol "bara på ren rutin". Det flyter liksom bara på när man är inne på vinnarspåret tillika att man fortsätter förlora jämna matcher när självförtroendet/tabellplaceringen är låg.
Sedan vet jag inte om vi kommer nå förstaplatsen.(Något jag inte ens drömde om inför denna säsong).
Ser fortfarande Mif som seriens starkaste lag. (När Löven låg toksist varnade jag även för dem och vi ser ju hur det gått.

Tror faktiskt Mif kommer ta hem det här. Är grymt imponerad av deras fart och tyngd i spelet.
Möjligen att vi har mer spets, men de vänder spelet bättre och är starkare i de fysiska spelet över hela banan. Vinner de inte serien (inte så viktigt egentligen) så har de i mina ögon i vilket fall störst chans att kunna gå upp i vår av AS-lagen.
Ska vi kunna utmana längre fram behöver vi höja vårt spel ytterligare, särskilt 5-5 och bli starkare i egen zon mot bättre lag.
Jag hoppas vi kan det men förväntar mig inte att vi ska lyckas. Det har redan nu gått bättre än jag trodde inför säsongen.