Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Salas skrev:Det är alltid lätt att drabbas av hybris efter två segrar mot toppkonkurrenter, men jag måste bara skriva av mig lite.

Dagens match kändes som en tydligt vägskäl. En förlust hade varit ruskigt tung, men i och med segern så tar vi oss upp på kvalserieplats, får lite andrum mot våra konkurrenter, och kan se fram emot välbehövlig vila.

Men hur som helst, jag har en känsla, en bra sådan, om att det kommer bli tabellförändringar efter uppehållet. De sex kommande matcherna efter uppehållet är för vår del väldigt trevligt.

Almtuna (hemma)
Mora (hemma)
Timrå (borta)
Karlskoga (hemma)
Björklöven (borta)
Södertälje (hemma)

Med bra självförtroende i ryggen, har jag en känsla av att poängskörden i dessa sex matcher kommer att vara riktigt hög, samtidigt som övriga lag i serien troligtvis lär fortsätta plocka poäng av varandra.
Serien är jämn, otroligt jämn, men det känns som om att vi är på väg uppåt rejält, samtidigt som det känns som att många lag på övre halvan kommer fortsätta att stampa på samma marker och ge och ta poäng av varandra.

Karlskrona är 6 poäng före oss, med en match mindre spelad, men jag blir faktiskt riktigt förvånad om inte det försprånget är uppätet inom kort. Karlskrona går in i en tuff period efter uppehållet, men många bortamatcher, och deras fantasiform kan knappast hålla i mycket längre nu.

Men som sagt, kanske har hybrisen slagit till, vad vet jag? Men det känns bara oförskämt bra detta. Vårt spel i fem mot fem börjar äntligen se bättre ut, försvarsspelet känns riktigt stabilt, precis som Reideborn och Matsson... Och med Norell tillbaka efter uppehållet (antar jag?) och en Petr Kalus i matchform, så känns det bara som om att det kan gå bättre.

Säsongen är lång, och jag kan mycket väl ha fel, men jag känner på mig att vi inom ett par veckor innehar serieledningen och kommer att hålla i den till grundseriens slut. Nu är det bara att hålla tummarna för att magkänslan stämmer, finns inte mycket annat att göra.

För övrigt tror jag att Rögle också kommer att vara top 3 när grundserien är färdigspelad. Får dom ordning på sakerna, vilket dom verkar börjar få, så kommer dom fortsätta att klättra rejält och äta upp försprånget till det ena laget efter det andra. Även där kan jag givetvis vara helt ute och cykla, men det var länge sen min magkänsla var så bestämd...
Du gör en bra reflektion kring vår nuvarande situation.

Jag är övertygad om att alla spelare och ledare kollar i tabellen oavsett vad de säger.
En hög tabellplacering som vi har nu ger ett gott självförtroende och det sprider sig ett lugn i hela laget. Man kan spela avslappnat och det är viktigt för att kunna prestera bra.
Vi har nu kämpat till oss goda förutsättningar och jag både hoppas och tror att det kommer ge oss många poäng i de matcher du nämner. Segrar ger segrar. Hur många matcher vann inte Leksand och Saik ifjol "bara på ren rutin". Det flyter liksom bara på när man är inne på vinnarspåret tillika att man fortsätter förlora jämna matcher när självförtroendet/tabellplaceringen är låg.

Sedan vet jag inte om vi kommer nå förstaplatsen.(Något jag inte ens drömde om inför denna säsong).
Ser fortfarande Mif som seriens starkaste lag. (När Löven låg toksist varnade jag även för dem och vi ser ju hur det gått. :D )

Tror faktiskt Mif kommer ta hem det här. Är grymt imponerad av deras fart och tyngd i spelet.
Möjligen att vi har mer spets, men de vänder spelet bättre och är starkare i de fysiska spelet över hela banan. Vinner de inte serien (inte så viktigt egentligen) så har de i mina ögon i vilket fall störst chans att kunna gå upp i vår av AS-lagen.

Ska vi kunna utmana längre fram behöver vi höja vårt spel ytterligare, särskilt 5-5 och bli starkare i egen zon mot bättre lag.
Jag hoppas vi kan det men förväntar mig inte att vi ska lyckas. Det har redan nu gått bättre än jag trodde inför säsongen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det jag tycker är Malmös stora akilleshäl är deras lite för trögfotade backar, visst de är stora och starka (framförallt framför mål!) men under press vid hög forechecking har de lite problem att hänga med. Kolla bara på den totala massan i vikt och jämför med vår backuppsättning, borde vara en del som skiljer där tycker jag. Nu har vi ju ett motsatt problem med lite för mesiga backar, men vi har i varje fall försvarsspelare som gillar samt klarar av att transportera puck och sätta igång spelet.

Sen måste jag säga att jag blev förvånad över desperationen hos tränarkonstellationen i MIF; det skapar inge lugn alls för spelarna att skicka de signalerna direkt när det börjar gå utför.

Ser dock - trots detta - laget som en glödhet kandidat till en direktplats till KS men tror nästan jag håller Rögle högre upp, trots alla tappade poäng.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Det är kul att folk verkar vara så sjukt imponerade av Malmö och så sjukt besvikna med oss. Trots att Malmö nu har fem raka förluster och vi har två vinster av två möjliga mot dom. Vi har definitivt Sveriges mest krävande fans. På gott och ont.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev:Det är kul att folk verkar vara så sjukt imponerade av Malmö och så sjukt besvikna med oss. Trots att Malmö nu har fem raka förluster och vi har två vinster av två möjliga mot dom. Vi har definitivt Sveriges mest krävande fans. På gott och ont.
Vilka är det som är "sjukt imponerade av Malmö" och samtidigt är "sjukt besvikna på DIF"? För det var så jag tolkade ditt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
sthlm19

Inlägg av sthlm19 »

Malmö "förtjänar" att ligga högt i tabellen. Spelar man med så hög press, fart och överbelastning blir det bra matcher. Dessutom är dom griniga.

Skulle fler lag spela som dem skulle jag inte vara så negativt inställd till AS.

(Jag tycker om DIF också :D)
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:Det är kul att folk verkar vara så sjukt imponerade av Malmö och så sjukt besvikna med oss. Trots att Malmö nu har fem raka förluster och vi har två vinster av två möjliga mot dom. Vi har definitivt Sveriges mest krävande fans. På gott och ont.
Vilka är det som är "sjukt imponerade av Malmö" och samtidigt är "sjukt besvikna på DIF"? För det var så jag tolkade ditt inlägg ovan.
Det är så tongångarna verkar gå med matchtråden och runtomkring både nu och förra matchen. Sedan överdriver jag för poängens skull. Ett ganska vanligt begrepp.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Det är så tongångarna verkar gå med matchtråden och runtomkring både nu och förra matchen. Sedan överdriver jag för poängens skull. Ett ganska vanligt begrepp.
Eftersom BOMBOM och jag precis hade en dialog om Malmö i posten ovanför din så drog jag den inte alltför långsökta slutsatsen att det var vi som du menade...

Man kan liksom vara imponerad av ett annat lag utan att såga "sitt egna", mmkay? ;)
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Eftersom BOMBOM och jag precis hade en dialog om Malmö i posten ovanför din så drog jag den inte alltför långsökta slutsatsen att det var vi som du menade...

Man kan liksom vara imponerad av ett annat lag utan att såga "sitt egna", mmkay? ;)
Självklart kan man det! Och jag syftade faktiskt inte på er per se, utan ni påminde mig snarare bara om det. Även om jag inte riktigt håller med bombom om att "Malmö kommer ta hem det här" då jag tycker dom får märkligt mycket hyll för egentligen ingenting. Med det sagt tror jag dom definitivt kommer ligga i toppen. Bara inte att det är så självklart som vissa försöker få fram det till.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:
Jim Morrison skrev:
-daniel- skrev:

Självklart kan man det! Och jag syftade faktiskt inte på er per se, utan ni påminde mig snarare bara om det. Även om jag inte riktigt håller med bombom om att "Malmö kommer ta hem det här" då jag tycker dom får märkligt mycket hyll för egentligen ingenting. Med det sagt tror jag dom definitivt kommer ligga i toppen. Bara inte att det är så självklart som vissa försöker få fram det till.
Jag TROR Malmö tar hem serien. I varje fall det laget som jag tycker har imponerat mest på mig. Sedan huruvida de förlorat senaste fem eller ej har ingen betydelse för mig. Slutsatser utifrån dagsformen får Aftonbladet och Expressen syssla med. Spelmässigt var de exempelvis överlägsna Löven men kammade noll. Och hade de inte ställt till det för sig själva mot oss tror jag vi fått dela med oss av poängen.
Jag försöker se till helheten och långsiktiga möjligheter.

Menmen, är inte förvånad över felciteringen då det förekommer ofta här på forumet.
Många som vill se allt i svartvitt.

Passar på att lägga till ytterligare en sak till mitt inlägg kring starka lag i serien. Ser med oro på Rögles "förvandling", de blir nog verkligen att räkna med framöver. Det kommer bli knallhårt att nå top 3. Hoppas verkligen att Karlskrona viker ned sig.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Även fast Leksand och Örebro lämnat oss så har lagen i HockeyAllsvenskan återigen värvat otroligt smart. Det börjar bli klass på den här ligan, oavsett vad andra säger eller tycker. Man värvar smart för små medel, räknar med att förlora merparten av sina spelare men har redan nästa värvning planerad.

Jämnheten är galen uppe i toppen och en bit ned, precis som förra säsongen då Leksand och Örebro var med. Annan rolig statistik är ju att Rögle varit i kvalserien 8 raka säsonger, vore väl kul att bryta den streaken i år? :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av pulverapa »

Jag tycker vi är det bästa kontringslaget i serien. Guter, Saviano, Ljungh, Sörensen etc. Det är en jävla fördel med sådana spelare i matcher för motståndarna är bättre än oss.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:Jag tycker vi är det bästa kontringslaget i serien. Guter, Saviano, Ljungh, Sörensen etc. Det är en jävla fördel med sådana spelare i matcher för motståndarna är bättre än oss.
Ja, där har du onekligen en poäng - om nu defensiven håller i tuffa, täta kvalliknande matcher.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Jag TROR Malmö tar hem serien. I varje fall det laget som jag tycker har imponerat mest på mig. Sedan huruvida de förlorat senaste fem eller ej har ingen betydelse för mig. Slutsatser utifrån dagsformen får Aftonbladet och Expressen syssla med. Spelmässigt var de exempelvis överlägsna Löven men kammade noll.Och hade de inte ställt till det för sig själva mot oss tror jag vi fått dela med oss av poängen.

Menmen, är inte förvånad över felciteringen då det förekommer ofta här på forumet.

Passar på att lägga till ytterligare en sak till mitt inlägg kring starka lag i serien. Ser med oro på Rögles "förvandling", de blir nog verkligen att räkna med framöver. Det kommer bli knallhårt att nå top 3. Hoppas verkligen att Karlskrona viker ned sig.
Fan, man önskar att folk resonerade samma när det gäller DIF. Folk tenderar till att slänga bort säsongen när vi gör en dålig period eller rentav en dålig match. Ber för övrigt om ursäkt för felciteringen. Tror dock fortfarande inte att Malmö tar hem serien. Oavsett vad som sägs i Hellkvists coola headset ;)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Jim Morrison skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Jag TROR Malmö tar hem serien. I varje fall det laget som jag tycker har imponerat mest på mig. Sedan huruvida de förlorat senaste fem eller ej har ingen betydelse för mig. Slutsatser utifrån dagsformen får Aftonbladet och Expressen syssla med. Spelmässigt var de exempelvis överlägsna Löven men kammade noll.Och hade de inte ställt till det för sig själva mot oss tror jag vi fått dela med oss av poängen.

Fan, man önskar att folk resonerade samma när det gäller DIF. Folk tenderar till att slänga bort säsongen när vi gör en dålig period eller rentav en dålig match. Ber för övrigt om ursäkt för felciteringen. Tror dock fortfarande inte att Malmö tar hem serien. Oavsett vad som sägs i Hellkvists coola headset ;)
No hard feelings :D

Jag har försökt skriva nyanserat om DIF. Tycker vi gjort det över förväntan så här långt. Många nya spelare, många trotjänare som lägger av samtidigt, ung trupp. Trots detta har vi ett av seriens bästa pp (jag skulle inte byta det mot något annat lags). Vi är stabila defensivt (lite klena under tung press, läs mot Mif). Vi jobbar hem på ett föredömligt sätt och har duktiga målvakter.
Mer än jag trodde på inför seriestart.

Däremot om jag ska önska något så är det att vi får till en bättre offensiv i 5-5. Skulle vilja se fler längre anfall som resulterar i fler målchanser. Lite förvånad att vi inte lyckas bättre mot de "sämre" lagen i serien.

Samtidigt ska ju spelet fungera mot bättre motstånd, som vi förhoppningsvis får chansen att möta i en Kvalserie. Lite svår balansgång de där. :?
Inget jag sett hittills kring det talar mot oss (läs ET).

Avslutningsvis, jag håller med att alldeles för många stirrar blint på resulaten. Tänk om Mif hade vänt på steken (Henke hade åkt ut, de kvitterat, förlust på straffar). Helt plötsligt hade det varit upprorsstämning och krav på avgångar trots bara marginella skillnader i matchen.

(Ska villigt erkänna att jag var ytterst nära årets första verbala urspårning när Holm tog sin utvisning där i tredje. Hade det kostat matchen så.... :evil: )
isolerad

Inlägg av isolerad »

Har inte Malmö för dåliga målvakter för att ta hem serien?
i
Låst