Hade mer eller mindre skrivit klart mitt svar innan någon moderator rensade ut mindre genomtänkta kommentarer, men jag utvecklar mig för den som tappar hakan över mitt sätt att se på saken.
Man ska inte kunna misshandla en försvarslös person, få lite dagsböter och sedan återgå till livet som hockeyspelare (med allt ansvar som det medför, som förebild för många unga) som om inget har hänt. Det är ett rent av pinsamt straff, både från det svenska rättsväsendet och Luleå Hockey.
Jag önskar inte Mannberg någon lycka och hoppas att hans hockeykarriär går utför. Personer som honom hör inte hemma inom svensk hockey år 2014.
Som Luleå skriver "kan unga begå misstag", men att sitta på en försvarslös person och mata knytnävsslag mot ansiktet är som fan heller ett misstag. Det är en fullt medveten handling, och en person som utför sådana handlingar är sjuk i huvudet och har en total avsaknad av empati och respekt för andra människor.
Så här bör, och i mitt tycke SKA, ligan (SHL i det här fallet) och klubben (Luleå) agera mot personer som utför sådana handlingar:
- The Ravens terminated the contract of running back Ray Rice on Monday afternoon.
NFL Commissioner Roger Goodell also announced that based on new video evidence that became available today, he has indefinitely suspended Rice. Rice was previously serving a two-game suspension.
http://www.baltimoreravens.com/news/art ... acd8980be4
Det känns som ett fullt naturligt och enkelt beslut att fatta när brottet ändå är så pass allvarligt.