SHL 2014-15
Re: SHL 2014-15
Snart dags. Trupperna börja sätta sig. Så vad tror ni om säsongen då?
Ni, vi, Örebro om Modo som gör upp om att slippa kval?
Modo ser väl nästan sämst ut av alla än så länge, men man får inte glömma att de antagligen är rätt stadda i kassa. Med tanke på att de har budgetvärvat nästan rakt igenom på slutet, torde det finnas stort utrymme för förstärkningar där, när det börjar röra på sig med spelare från Ryssland och Nordamerika.
Tror att det finns en chans att Luleå dras in i bottenstriden också, och sedan är det alltid något lag som överraskar negativt. Kanske HV i år igen.
(Övre halvan av tabellen: Helt ointressant. Där får de hålla på bäst de vill och jag kunde inte bry mig mindre.)
Ni, vi, Örebro om Modo som gör upp om att slippa kval?
Modo ser väl nästan sämst ut av alla än så länge, men man får inte glömma att de antagligen är rätt stadda i kassa. Med tanke på att de har budgetvärvat nästan rakt igenom på slutet, torde det finnas stort utrymme för förstärkningar där, när det börjar röra på sig med spelare från Ryssland och Nordamerika.
Tror att det finns en chans att Luleå dras in i bottenstriden också, och sedan är det alltid något lag som överraskar negativt. Kanske HV i år igen.
(Övre halvan av tabellen: Helt ointressant. Där får de hålla på bäst de vill och jag kunde inte bry mig mindre.)
SHL 2014-15
Håller med om trupperna, tycker som du att Luleå ser svaga ut också. Hv är ett lag som mycket väl kan hamna där i bottenstriden, inte mycket hos dem som imponerar hos mig iallafall. Tedenby är en artist men ingen ledartyp. Samma med Brynäs.
Bottenlagen som det ser ut nu utan rangordning:
DIF
Luleå
Bif
Leksand
Örebro
Hv
Modo
EDIT: Fuck, glömde Modo!
7 lag som på det berömda pappret ska ligga på den nedre halvan, och där blir det nog rätt öppet. Sen kommer ju även nått "topplag" hamna där. Spelare och lag är två helt olika saker. Så som det ser ut i min lista så tror jag det blir rätt öppet i botten.
DIF
Luleå
Bif
Leksand
Örebro
Hv
Modo
7 lag som på det berömda pappret ska ligga på den nedre halvan, och där blir det nog rätt öppet. Sen kommer ju även nått "topplag" hamna där. Spelare och lag är två helt olika saker. Så som det ser ut i min lista så tror jag det blir rätt öppet i botten.
2014-04-07, vad hände?
- Lee Harvey Oswald
Håller med i stort sett, tror dock inte BIF inblandade, i år heller.Jepe skrev:Håller med om trupperna, tycker som du att Luleå ser svaga ut också. Hv är ett lag som mycket väl kan hamna där i bottenstriden, inte mycket hos dem som imponerar hos mig iallafall. Tedenby är en artist men ingen ledartyp. Samma med Brynäs.
DIF
Luleå
Bif
Leksand
Örebro
Hv
Modo
Det jag sett med dom utstrålar en sorts stabilitet
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Djurgården slutar på plats 6 i serien. Åker ur i åttondelen.
Jag är medveten om att jag är naivt positiv, men jag tycker grabbarna sett grymt bra ut hittills. Bara förlorat en match hittills på försäsongen.
Ingen här som tippat dom samma eller högre antar jag?
Jag är medveten om att jag är naivt positiv, men jag tycker grabbarna sett grymt bra ut hittills. Bara förlorat en match hittills på försäsongen.
Tror lhc kan floppa också. Många transatlanter som inte får floppa och det är ett sånt typ av lag som inte klara motgångar särskilt bra!
6 då e man ju klar för kvart ju1962FenderStrat skrev:Djurgården slutar på plats 6 i serien. Åker ur i åttondelen.

Naturligtvis osannolikt, men inte omöjligt. Vi hade en sämre trupp förra säsongen än ni har i år och vi var en bortgiven match till aik från fjärdeplatsen. Vi hade då tappat våra två kanske bästa spelare (Raffl och F. Forsberg) och egentligen inte ersatt dem alls. I stort sett samtliga nyförvärv floppade. Ändå gick det vägen. Kunde vi bli sjua förra säsongen kan ni bli sexa den här.1962FenderStrat skrev:Djurgården slutar på plats 6 i serien. Åker ur i åttondelen.
Men rent krasst tror jag att det finns tre bottenskikt i bottenskiktet.
11-12: Modo och DIF
9-10: Leksand och Örebro
7-8: Finns några olika spekulanter, dit väl Luleå och HV får räknas, samt den obligatoriska bottenstridsjokern. Skulle glädja mig om det blev Frölunda.
Dock små marginaler mellan lagen på plats 9-12. Saker som huruvida man får en bra start och skador kan bli helt utslagsgivande.
Örebro är ett potentiellt utropstecken. Tyckte att de spelade en mycket bättre hockey än vad tabellen visade förra året, men de hade hybris och skulle gå ut och spela frejdig gladhockey, utan att ha lag till det, och då gick det som det gick.
Den potentiella floppen bottenskiktet är vi. Risk för oss att det blir likadant som för Örebro förra året. Har sett experter som snackar om att vi kan bli sexa-sjua och man blir mörkrädd när man hör Connolly och Himmelfarb snacka om att vi kan gå till final. Men den riktiga målsättningen är att hålla oss kvar, så jag hoppas på att vi fortsätter med taktiken att ha köttmur i egen zon, ha en målvakt som står på huvudet och ta vara på de få chanser man får. Det är vad vi har lag till och kan vi komma tia och vinna en av matcherna i play in så är det klart godkänt.
- ANTECKNINGSBLOCK
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Nu fortsätter Helber & co med sin vidriga Amerikanisering utav Elitserien.
SHL, nya kvalsystemet och fallskärmen var självklart endast början mot en franchise-liga där man ser på idrotten som en business snarare än idrott.
Hoppas verkligen (och skulle bli jävligt stolt) att Djurgården stenhårt går ut och toksågar dessa vanvettiga jävla idéer.
En stängd liga där man plockar kontrakterade spelare ifrån de lägre divisionerna kommer på sikt att totalt döda intresset i typ alla lag utom lhc, hv & växjö.
Blir så jävla trött på skillnaden mellan hockey och fotbollen ibland....
51%
SHL, nya kvalsystemet och fallskärmen var självklart endast början mot en franchise-liga där man ser på idrotten som en business snarare än idrott.
Hoppas verkligen (och skulle bli jävligt stolt) att Djurgården stenhårt går ut och toksågar dessa vanvettiga jävla idéer.
En stängd liga där man plockar kontrakterade spelare ifrån de lägre divisionerna kommer på sikt att totalt döda intresset i typ alla lag utom lhc, hv & växjö.
51%
Bottensiktet? Vi skall ta SM-Guld.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Problemet är att klubbarna äger ligan. Klubbarna skiter i svensk hockey. Klubbarna bryr sig bara om klubbarna, Helber bryr sig bara om Helber och Visby-Sauron bryr sig bara om Visby-Sauron (och kanske att de bryr sig lite om varandra).ANTECKNINGSBLOCK skrev:Nu fortsätter Helber & co med sin vidriga Amerikanisering utav Elitserien.
51%
Svenska hockeyförbundet ska äga högstaligan. De ska diktera villkoren, med svensk hockeys bästa för ögonen, och klubbarna som spelar där ska vara förbannat glada att de får vara med. Och passar inte galoscherna, går det bra att dra iväg till KHL.
Nu hann ni inte hänga nere i Allsvenskan lika länge som vi gjorde, men även ni kommer nog uppleva att man lämnar lite av sin själ kvar i Allsvenskan när man går upp.
SHL är ju redan en stängd liga. Det finns ingen möjlighet att gå upp när man vinner SHL. Jag är för att man stänger ångest-kvalet som inte leder till något positivt alls. Bra!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Djurgården topp 5 skull jag tro iaf om Samuelsson håller och Tellan är 75% av vad han en gång var =)
Jag tycker du ironiskt sätter fingret på problemet genom att avsluta med 51%, problemet ligger inte i NHL-fantasierna hos folket på SHL. Det har man runkat till sedan 90-talet. Problemet ligger i att vi som medlemmar inte sätter stopp på vansinnet. Hur mycket värd är egentligen 51%-regeln om vi inte använder den? Om de flesta av oss inte har något emot det så till den grad att vi orkar engagera oss alternativt inte har något emot en utveckling mot en mer renodlat professionell underhållningsliga alls, förtjänar vi intet annat.ANTECKNINGSBLOCK skrev: [Beskrivning av SHLs förfall]
51%
Svenska Hockeyförbundet äger ytterst beslutanderätten högstaligan, även om man delegerar allt mer och mer till SHL att administrera och besluta om. (Plus att SHL såklart äger mycket av kringverksamhet och intäkter.)Leksand skrev: Problemet är att klubbarna äger ligan. Klubbarna skiter i svensk hockey. Klubbarna bryr sig bara om klubbarna, Helber bryr sig bara om Helber och Visby-Sauron bryr sig bara om Visby-Sauron (och kanske att de bryr sig lite om varandra).
Svenska hockeyförbundet ska äga högstaligan. De ska diktera villkoren, med svensk hockeys bästa för ögonen, och klubbarna som spelar där ska vara förbannat glada att de får vara med. Och passar inte galoscherna, går det bra att dra iväg till KHL.
Nu hann ni inte hänga nere i Allsvenskan lika länge som vi gjorde, men även ni kommer nog uppleva att man lämnar lite av sin själ kvar i Allsvenskan när man går upp.
Utformningen av Svensk hockey, och hur mycket som skall administreras av förbundet alternativt delegeras till SHL, är ytterst en fråga för förbundsstyrelse och förbundsmöte. SDF sitter på 191 av 239 röster vid förbundsstämman, övriga 48 tillfaller SHL-klubbarna. Bäst av allt vore om vi som medlemmar i elitföreningarna såg till att ta kommandot över våra egna föreningar och på så sätt ändrade SHLs attityd inifrån, men utöver det tror jag inte vi får bortse från vilken enorm makt våra SDF sitter på. Ligg på dessa direkt, eller ännu hellre driv igenom våra åsikter i SDF genom de engagemang många av oss sitter på i mindre föreningar runtom i distriktet. Många SDF ute i landet är inte direkt svåra att få inflytande i om man är några stycken målmedvetna engagerade hockeyälskare.
Då är det alltså bekräftat i SB från Säcken att Samme dras med axelskada.
Till exempel säger han: "Jag räknar inte med att han ska vara i toppform i September/Oktober"
Säger också i intervjun om Lauritzen och Honken att laget inte har bekymmer med skador. De vilar av säkerhetsskäl.
Tycker dock det fortfarande känns tveksamt.
Till exempel säger han: "Jag räknar inte med att han ska vara i toppform i September/Oktober"
Säger också i intervjun om Lauritzen och Honken att laget inte har bekymmer med skador. De vilar av säkerhetsskäl.
Tycker dock det fortfarande känns tveksamt.
Klart det inte är bra. Det är nu kedjorna ska sättas och för att göra det så bra som möjligt så krävs det minuter ihop. Honkens roll är dock kanske hyfsat given där mellan Hank och Ahlén, men Lauritzen och Samme känns inte lika självklart.