Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
BaronVonDif skrev:
sensei skrev:Vad får dom (och alla andra lag) pengarna ifrån? Varför har inte vi pengar? Modo bara pumpar ut namn efter namn, tollefsen och alla möjligt matrial som håller NHL-klass.
Inte säkert att dom har pengar eller att dom budgetrat för nya spelare, många panik värvar utöver budget med mottot " det är lönsammare att gå back på spelar värvningar än att åka ur elitserien."
Och det kommer inte att hålla i längden.
Jag hade helt klart sett förstärkningar till laget.
Men samtidigt gillar jag att DIF som tradition inte sparkar tränare/spelare och agerar i panik.

Att värva och sparka är inte alltid det bästa.

Hittar DIF däremot rätt spelare så ska man självklart slå till.
Jag håller delvis med dig, framförallt i att det inte enbart fungerar att köpa vad fan som helst bara för att det är ett "bra namn" och tro att man kan bygga ett lag av det. Dessutom gillar jag att DIF brukar kunna undvika att agera i panik, dock så är det så väldigt naivt att undvika värvningar när man märkte efter 15-20 omgångar att det här laget knappast är bättre än vad tabellen visar. Har man några som helst sportsliga ambitioner så skulle man redan då ställt frågan till styrelsen om ett tillägg för att kunna värva någon spelare som kunde tillföra en dimension till spelet även den mest blinde kunde se saknades...

När sen chansen dök upp i december när JVM drog i gång och vi fick skador på nyckelspelare trodde i varje fall jag att man lyfte frågan till absolut högsta prio. Det verkar dock inte ha skett, utan det gör man NU.... med några få pluttiga dagar kvar innan transferfönstret stänger.... Fruktansvärt naivt.
Absolut, man visste ju om att vi skulle vara kort om folk under Jvm och under den perioden var backspelet under all kritik.

Man får verkligen hoppas att en värvning av Fernholm var helt oförsvarbar av ekonomiska anledningar. Annars är det illa.
Ferna är en som verkligen skulle ha både breddat backsidan och även spetsat till den. Dessutom borde han passa in i vår "värvningsprofil a la Stockholmia".

Men en sak som verkligen glädjer mig just nu är vårt "nyförvärv" Erik Gustafsson.
Han har spelat upp sig rejält och är i mina ögon klart före både Claesson och Holm.
Vilken utveckling bara sedan jul. Gör fortfarande en del misstag, men vem gör inte det?
Senast redigerad av BOMBOM BOUCHARD den 2012-01-26 11:25:59, redigerad totalt 1 gånger.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Gustafsson har onekligen spelat upp sig. Han gör det hyfsat nu.

Men vem fan vill se Gustafsson, Holm OCH Claesson i en backuppställning mot Conny Strömberg, Jared Aulin, Broc Little med flera i en het Kvalserie? Inte jag i alla fall.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Mäklaren skrev:Gustafsson har onekligen spelat upp sig. Han gör det hyfsat nu.

Men vem fan vill se Gustafsson, Holm OCH Claesson i en backuppställning mot Conny Strömberg, Jared Aulin, Broc Little med flera i en het Kvalserie? Inte jag i alla fall.
Inte jag heller, det är minst två osäkra kort för mycket i en tät och tuff kvalserie.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Dan Spang (amerikan/italienare. Back) ryktas vara på väg till Modo.
http://www.eliteprospects.com/player.ph ... ayer=10631
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

-daniel- skrev:Dan Spang (amerikan/italienare. Back) ryktas vara på väg till Modo.
Han var väl klar för Växjö i höstas men fick kontrakt av Dallas?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:
-daniel- skrev:Dan Spang (amerikan/italienare. Back) ryktas vara på väg till Modo.
Han var väl klar för Växjö i höstas men fick kontrakt av Dallas?
Stämmer bra.

Såg att Timrå var nära att landa Lev Poprads Tomas Netik, men att han ville ha 600.000:- netto för två månaders spel så de backade. Lagets bästa målskytt. Beskrivningen om att han är "liten och dålig i närkampsspelet" gör att jag blir lite skeptisk dock...
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det här är helt sinnessjukt.

Högsta prio nästa år är att värva Forsberg och Näslund.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

sensei skrev:
Det här är helt sinnessjukt.

Högsta prio nästa år är att värva Forsberg och Näslund.
Är det så verkligen? Lyckas dom bygga ett lag? Dom har ju inte imponerat sett över hela säsongen och inte vunnit något än.

Sen kanske man kan säga att dom bygger för framtiden, vad vet jag. Men man har ju ändå bytt ut i princip hela laget.

Framtiden får väl utvisa om man har gjort rätt. Modo har ju länge haft en ruggigt stark ekonomi. Frågan är om man har kvar det om fem år om man fortsätter så här.

Man kan även påstå att Näsan och Foppa fått igång juniorverksamheten. Samtidigt värvar man spelare från hela landet med rätt feta pengar för att vara juniorhockey i Sverige. Frågan är hur bra det kommer fungera i längden.

Deras J20 lag har till exempel åtta spelare från Stockholm, Södertälje och Uppsala området.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag delar dina tankar kring Modo, har sagt det tidigare också. Det känns som man värvar mer för sakens skull ibland.

Men de agerar ju åtminstone.

EDIT: Någon som förresten har koll på den här Tomas Netik jag nämnde ovan? Sett honom i landslaget men kommer inte ihåg något speciellt faktiskt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

android skrev:...
Ok, bra synpunkter. Kan villigt erkänna att mitt påstående var en ren reaktion utan närmare eftertanke, till skillnad mot ditt.

Men om den gamla klyshan att när det väl är slutspel så kan allt hända någon gång ska stämma, så tror jag att modo är laget som kan peaka och ställa till det för topplagen. Man kan verkligen säga att Näslund har skapat förutsättningarna i alla fall.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

sensei skrev:
Ok, bra synpunkter. Kan villigt erkänna att mitt påstående var en ren reaktion utan närmare eftertanke, till skillnad mot ditt.

Men om den gamla klyshan att när det väl är slutspel så kan allt hända någon gång ska stämma, så tror jag att modo är laget som kan peaka och ställa till det för topplagen. Man kan verkligen säga att Näslund har skapat förutsättningarna i alla fall.
Ja, den klyshan är utdöende. Slutspelen är numera rätt förutsägbara. Någon enstaka kvartsfinalskräll men guldmedaljerna delas ut till topplagen från serien.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
sensei skrev:

Ja, den klyshan är utdöende. Slutspelen är numera rätt förutsägbara. Någon enstaka kvartsfinalskräll men guldmedaljerna delas ut till topplagen från serien.
Fast just i år har ju maktbalansen i Elitserien förskjutits en smula. Det är inte de stora klubbarna Färjestad eller HV71 som ser hetast ut för en guldstrid. Jag har dock personligen verkligen inte räknat bort Färjestad (och HV71 har väl än större potential, speciellt med Petrasek tillbaka som en viktig kugge)... Brynäs kommer floppa och åka ut i kvarten som vanligt. SAIK har väl chansen men jag vet faktiskt inte riktigt om jag tror på dem när det verkligen börjar hetta till.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

-daniel- skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
sensei skrev:

Fast just i år har ju maktbalansen i Elitserien förskjutits en smula. Det är inte de stora klubbarna Färjestad eller HV71 som ser hetast ut för en guldstrid. Jag har dock personligen verkligen inte räknat bort Färjestad (och HV71 har väl än större potential, speciellt med Petrasek tillbaka som en viktig kugge)... Brynäs kommer floppa och åka ut i kvarten som vanligt. SAIK har väl chansen men jag vet faktiskt inte riktigt om jag tror på dem när det verkligen börjar hetta till.
Nu är ju serien inte färdigspelad så än finns tid för förändringar i tabellen.
Menar bara att vi kommer med största sannolikhet få se guldet delas ut till något av lagen som slutar topp 4 och med stor sannolikhet är det något av topp 2 lagen som tar hem det.
Tabellen efter 55 matcher ljuger inte. Sedan får man komma ihåg att ett lag som slutar några placeringar upp kan ha svårt (minusstatistik) mot lag lägre ned. Det öppnar ibland upp för en möjlig skräll. Men oftast säger inte inbördes möten något heller utan det bättre laget går vidare.

De stora skrällarnas tid är i praktiken nästan död. Den försvann i och med införandet av "bäst av sju matcher".
Det var betydligt lättare för underdogen på den gamla goda(?) tiden, när det var bäst av tre.

Min självklara favorit är Saik. Blir bara mer och mer imponerad av det laget. Ser inget lag som ska kunna rå på dem. Möjligen HV, men då krävs en rejäl uppryckning de avslutande omgångarna.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Jag tror någon från topp 7 vinner. Skämt åsido (ja, inte skämt i den bemärkelsen, men ni hajar säkert).

Upp till bevis nu, Järlan. Om Sprang är tillgänglig, varför inte lägga ett bud? Inte kan du väl låta denna möjlighet glida oss ur händerna?
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Metal Machine skrev:Jag tror någon från topp 7 vinner. Skämt åsido (ja, inte skämt i den bemärkelsen, men ni hajar säkert).

Upp till bevis nu, Järlan. Om Sprang är tillgänglig, varför inte lägga ett bud? Inte kan du väl låta denna möjlighet glida oss ur händerna?
Klar för Modo hockey
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Låst