Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av John Terry »

I snacket om centrar och om man bortser från Sallinen och Regin som nog alla väldigt gärna ser i DIF så kan Riley Holzapfel vara ett alternativ.

En 26-årig center vars kontrakt går ut efter två år i HV71. Väl ansedd i HV71 som väldigt skicklig tvåvägscenter, poängmässigt gått trögare i år. Tekar 39,5% i egen zon och 26,8% i offensiv zon. Hade P/60 ifjol på finfina 2,010. Troligtvis inte superbillig dock.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Det finns vissa backar där man vet att det antingen blir mål framåt eller bakåt när de är inne. (Nåja, sannolikheten är betydligt större iaf). Egentligen är jag fine med det.

Det större problemet med svaga backar som har ett marginellt intresse för att "hålla rent" och spela fysiskt, är att man gör det så mycket enklare för motståndaren. Lagmaskinen (summan av allt) faller ihop som ett korthus.
Finns det verkligen någon korrelation mellan fysiskt spel och framgång?

I år top 3 och bottom 3 i ligan vad det gäller tacklingar.
(Hits/placering i ligan)
1. Islanders 2278/6:a
2. Kings 2166/17:e
3. Toronto 2140/26:a
-
28. Detroit 1258/9:a
29. Chicago 1070/10:a
30. Minnesota 1063/12:a

Nu tacklar ju Islanders som lag inte särskilt mycket. Dom har dock två gnuggare i en fjärdeline som tacklas typ mest i ligan.

Ett fysiskt lag eller ett icke-fysiskt lag spelar mig ingen roll egentligen. Man kan vara skickliga ändå. Som Kings. Men jag tycker inte det finns någon historik som säger att fysiska lag är bättre än resten.
Expert.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mb81 »

John Terry skrev:I snacket om centrar och om man bortser från Sallinen och Regin som nog alla väldigt gärna ser i DIF så kan Riley Holzapfel vara ett alternativ.

En 26-årig center vars kontrakt går ut efter två år i HV71. Väl ansedd i HV71 som väldigt skicklig tvåvägscenter, poängmässigt gått trögare i år. Tekar 39,5% i egen zon och 26,8% i offensiv zon. Hade P/60 ifjol på finfina 2,010. Troligtvis inte superbillig dock.
Hellre honom än Falk om man måste välja någon av de två bland "reservförslagen". Oj trodde det först var tekningsvinster och tänkte att det måste fan vara sämst någonsin innan jag insåg att det var han tekade. :lol:
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Det finns vissa backar där man vet att det antingen blir mål framåt eller bakåt när de är inne. (Nåja, sannolikheten är betydligt större iaf). Egentligen är jag fine med det.

Det större problemet med svaga backar som har ett marginellt intresse för att "hålla rent" och spela fysiskt, är att man gör det så mycket enklare för motståndaren. Lagmaskinen (summan av allt) faller ihop som ett korthus.
Finns det verkligen någon korrelation mellan fysiskt spel och framgång?

I år top 3 och bottom 3 i ligan vad det gäller tacklingar.
(Hits/placering i ligan)
1. Islanders 2278/6:a
2. Kings 2166/17:e
3. Toronto 2140/26:a
-
28. Detroit 1258/9:a
29. Chicago 1070/10:a
30. Minnesota 1063/12:a

Nu tacklar ju Islanders som lag inte särskilt mycket. Dom har dock två gnuggare i en fjärdeline som tacklas typ mest i ligan.

Ett fysiskt lag eller ett icke-fysiskt lag spelar mig ingen roll egentligen. Man kan vara skickliga ändå. Som Kings. Men jag tycker inte det finns någon historik som säger att fysiska lag är bättre än resten.
En del av tjusningen med hockeyn är att det är så svårt att mäta. Hur mäter du on-ice presence? Hur mäter du hur mycket en center tittar upp för att undvika bli Kronwalled istället för att slå en avgörande passning? Hur mäter du boosten av en rejäl propp för laget?

Osv osv.

Oh well, jag tror att en mix av egenskaper är det bästa. Din backbesättning var ingen mix precis.

Däremot så är jag benhård på att alla spelare i ett lag med DIF-skölden skall ha mod, intresse och kompetens för fysiskt tacklingsspel, det är ett minimumkrav för mig som betalande åskådare. Sen är det upp till coacher att ha en bra filosofi hur det skall användas också.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

SirDIFalot skrev:Skulle inte ha något emot ifall Englund eller AOM valde att köra den långa vägen via AHL. Deras spelartyper tilltalar inte mig och det skulle lösa en eventuellt log jam som är på väg att hända. Inom Ottawa bör det väl finnas lite tryck på att ta över Englund också. Gick i 2:a rundan och har nu gjort en hel säsong på SHL-nivå.

Frågan är vad vi gör med Westlund också.
Så du vill inte behålla backar som har en viss potential att kunna hålla rent framför buren, men ser gärna att vi satsar på backar som har problem med detta?

Hur mycket mål vill du att vi skall läcka in pga av uruselt agerande framför egna målet?

Snacket om att spela mer offensivt köper inte jag alls för även om du spelar mer offensivt kommer du fortfarande att behöva ha backar som kan försvara framför mål.

Med tanke på vår budget behöver vi ha en back som kan spela PP riktigt bra samt en som kan agera som reserv ( Högström ) övrig besättning måste vara pålitlig i egen zon.

Jag har för övrigt ett mer balanserat förslag kring hur man kan lösa att vi har för många backar:

Deilert, Nordlund och Holm ordnas det nya adresser till. Där blir du av med tre backar direkt.

Fernholm tvingas troligtvis lägga av och där blir du av med den fjärde.

Arnesson kommer tyvärr att försvinna till NHL

Satsa vidare på Falk, Högström, AOM, Norell, Englund, Westerlund och addera till denna blandning 3 tilltänkta toppbackar där en skall vara riktigt bra i PP.
Senast redigerad av Kall-El den 2015-03-12 18:39:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Vårt spel i egen zon var inte bra den här säsongen. Våra backar blev enormt stressade med puck och det ledde till väldigt många onödiga turnovers. Vi måste få in några nya backar som är kyliga med pucken och inte ger bort den. Gysbers gjorde ett bra jobb tycker jag. Kronwall är en våt dröm. Ett typexempel på att man inte behöver vara kass defensivt bara för att man besitter kvaliteter offensivt och vice versa.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag tror inte att Kronwall (S) ingår i sirDifs våta backdröm. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
En del av tjusningen med hockeyn är att det är så svårt att mäta. Hur mäter du on-ice presence? Hur mäter du hur mycket en center tittar upp för att undvika bli Kronwalled istället för att slå en avgörande passning? Hur mäter du boosten av en rejäl propp för laget?

Osv osv.

Oh well, jag tror att en mix av egenskaper är det bästa. Din backbesättning var ingen mix precis.

Däremot så är jag benhård på att alla spelare i ett lag med DIF-skölden skall ha mod, intresse och kompetens för fysiskt tacklingsspel, det är ett minimumkrav för mig som betalande åskådare. Sen är det upp till coacher att ha en bra filosofi hur det skall användas också.
Spelare för min del får gärna ha det fysiska elementet också. Problemet för mig är väl att det elementet ofta överskattas av hockeyvärlden och det då skapar en orimlig prislapp på en spelare.

Nu har vi ju tyvärr inte samma statistik i SHL som vi har i NHL. Men om Kronwall skapar en miljö där motståndarna måste undvika att bli kronwalled borde det väl påverka motståndarnas spel? Dvs mindre chanser, färre mål, färre skott. Men det gör det ju inte. Nu var kanske Kronwall ett dåligt exempel då han är en väldigt spelande back som tacklas ytterst sällan.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Jag tror inte att Kronwall (S) ingår i sirDifs våta backdröm. Rätta mig om jag har fel.
Jo, det är väl en av Europas bästa tvåvägsbackar. Men man måste väl vara lite realist också.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Osv osv.

Spelare för min del får gärna ha det fysiska elementet också. Problemet för mig är väl att det elementet ofta överskattas av hockeyvärlden och det då skapar en orimlig prislapp på en spelare.

Nu har vi ju tyvärr inte samma statistik i SHL som vi har i NHL. Men om Kronwall skapar en miljö där motståndarna måste undvika att bli kronwalled borde det väl påverka motståndarnas spel? Dvs mindre chanser, färre mål, färre skott. Men det gör det ju inte. Nu var kanske Kronwall ett dåligt exempel då han är en väldigt spelande back som tacklas ytterst sällan.
Jag tycker det här är kul men jag har inte tid att bemöta allt. En liten teknikalitet dock - du kan inte göra några som helst utsagor ang. Kronwalled-effekter på det sättet, eftersom man måste jämföra med ett identiskt lag, mot identiska motståndare vilket självklart är omöjligt.

Man måste helt enkelt tro på vissa saker som filisofi, jag tror på fysiskt spel som både framgångsrikt, samtidigt som det är jävligt roligt att titta på.

Det ger mig en varm känsla när man går hem efter en match när vi kör över bönderna, helt enkelt. Nu var det väldigt länge sedan man hade den känslan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Osv osv.

Jag tycker det här är kul men jag har inte tid att bemöta allt. En liten teknikalitet dock - du kan inte göra några som helst utsagor ang. Kronwalled-effekter på det sättet, eftersom man måste jämföra med ett identiskt lag, mot identiska motståndare vilket självklart är omöjligt.

Man måste helt enkelt tro på vissa saker som filisofi, jag tror på fysiskt spel som både framgångsrikt, samtidigt som det är jävligt roligt att titta på.

Det ger mig en varm känsla när man går hem efter en match när vi kör över bönderna, helt enkelt. Nu var det väldigt länge sedan man hade den känslan.
Ja tack till stora starka backar utan att de för den skull får bli stabbiga.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

Perosnligen är jag less på vår klenhet framför eget mål. Kändes som det alltid var samma visa på våra insläppta. Så satans rädda att tappa positionerna vilket gör att man inte har modet att kliva ut fullt på sin gubbe. När man väl sen gör det, så har man inte styrkan att klara av honom fullt ut. Det blir varken hackat eller malet. Var väldigt tydligt mot Luleå då jag fullkomligt spottade fradga på alla våra smågossar som varken vågade kliva på eller falla tillbaka. I PP stod minst en gubbe orörd framför Tellan HELA tiden. Helt fritt fick han stå och försöka styra och skymma. Var en parodi när Norell - Englund spelade ihop, men även Högström, Nordlund och Ollas klarade inte av att hålla gubbarna på utsidan. Skottet kom, Tellan gör en jätteräddning, tre Luleåkillar stormar på mål, våra backar klivet åt sidan och släpper in dem. Skickar sådär signaler när Tellan blockar pucken och tre motspelare står mellan honom och våra backar....

Med den där backsidan så kommer detta att förvärras ytterligare. Naturligtvis behövs det en balans i ett lag. Ungefär som man tror att vi skulle vinna SM-guld bara för att vi har tolv stycken Sörensen framåt.
Användarvisningsbild
Davidsson

Inlägg av Davidsson »

pulverapa skrev:Vårt spel i egen zon var inte bra den här säsongen. Våra backar blev enormt stressade med puck och det ledde till väldigt många onödiga turnovers. Vi måste få in några nya backar som är kyliga med pucken och inte ger bort den. Gysbers gjorde ett bra jobb tycker jag. Kronwall är en våt dröm. Ett typexempel på att man inte behöver vara kass defensivt bara för att man besitter kvaliteter offensivt och vice versa.
Jag ser säsongens spelidé i förvarszon som en minst lika stor bov i dramat som bristande "kompetens" hos våra backar. Våran spelidé ställer extremt höga krav på individen och ofta känns våra backar helt utlämnade. Saknaden av understöd från medspelare var stundtals enorm. Forwards stod ofta å glodde 3-4 meter från en lös puck men vägrade lämna "sin zon" för att erövra den. Denna säsong har nog inte utvecklat våra unga backar så mycket som många hoppas/tror. Stor ommöblering kommer krävas. Alternativt anpassa spelidéen efter materialet. Det sistnämnda tror jag kommer krävas i vilket fall.
Användarvisningsbild
Farstakostym

Inlägg av Farstakostym »

Angående backdiskussionen, Englund och AOM är två stora och starka backar. Men de är ändå sämst i egen zon på grund av deras oförmåga att slå en passning och åka skridskor. En back som vinner 7/10 dueller men slår bort 4/10 passningar är inte bättre än en som vinner 5/10 och slår bort 1/10.
dannyfknd

Inlägg av dannyfknd »

Angående fysiskt spel så är jag av den åsikten att våra spelare ska klara av att svara upp på fysiska utmaningar. Dvs klara av att hålla stången mot lag som störtar mot mål, gruffar lite framför mål osv. Tacklingar finns ju nästan inte i svensk hockey, så den aspekten är inte speciellt viktig. Senaste matchen mot Luleå är för mig ett klart exempel när vi inte klarar av det fysiska spel jag pratar om. Per Ledin står framför mål och muppar, 47 år gammal, och ingen plockar bort honom, jag tror det gick 12 säkringar i skallen på mig då.
Låst