Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Tack för förklaringen.
Håller på att se filmen nu, och är redan kär.
Men jag kunde inte hålla mig tills efter filmen. Var det inte EXAKT det här Gozzi gjorde när han värvade Rosén? En spelare som inte hade så högt rykte men som har tokig spetskompetens i PP.
Samma sak med Fredrik Carlsson i BP.
Om det systemet skall funka i lagsport ska det vara i någorlunda individuella scenarion. Straffläggare, Målvakt, Specialteams.
blev lite OT med det är smällar man få ta
Håller på att se filmen nu, och är redan kär.
Men jag kunde inte hålla mig tills efter filmen. Var det inte EXAKT det här Gozzi gjorde när han värvade Rosén? En spelare som inte hade så högt rykte men som har tokig spetskompetens i PP.
Samma sak med Fredrik Carlsson i BP.
Om det systemet skall funka i lagsport ska det vara i någorlunda individuella scenarion. Straffläggare, Målvakt, Specialteams.
blev lite OT med det är smällar man få ta
- Datsyuk_13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4559816.ab
Hoppas verkligen att denna person efterträder Järlefelt som ny sportchef till nästa säsong...
Hoppas verkligen att denna person efterträder Järlefelt som ny sportchef till nästa säsong...
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
- Niklas Wikegård
Waltin är en person som skulle kännas rätt för den posten. Tvivlar på att han ens är aktuell dock.
Han vill ju fortsätta som tränare..Datsyuk_13 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4559816.ab
- DIF_Soldier
Sååå Seven och Fight Club är två filmer som passerat dig obemärkt förbi?sensei skrev:Vad tyckte du om filmen?DIF_Soldier skrev:Det är ett koncept som uppfanns inom Baseball och Okland A's, ett lag med stor ekonomisk nackdel jämfört med exempelvis Yankees. För att göra en lång historia kort handlar det egentligen om statistik. Att hitta spelare som av olika anledningar inte är attraktiva på marknaden och således är till lägre pris, men samtidigt rent statistiskt sammanlagt blir ett vinnande lag.Jerka skrev:utveckla gärna för en oförstående krake som en självDIF_Soldier skrev:Undrar om man är frästade att införa "Moneyball"-konceptet...
För mer info - Google is your friend.
Hur det skulle appliceras inom hockey tål att tänkas på.
För mig var det filmen jag upptäckte Brad Pitt -- har alltid haft svårt för honom men var oerhört imponerad efter denna film.
Enligt mig några av de två bästa filmerna i världshistorien. David Fincher - vilken man!
Jag gillade filmen mycket och tyckte nästan Jonah Hill förtjänade en Golden Globe.
Hursomhelst, när jag skrev om det initialt så var jag givetvis inte seriös då baseboll är en helt annan typ av sport. Men det vore ändå intressant att se hur ett lag med den principen skulle stå sig. Om man tar de senaste 10 åren, gör ett överslag på ALL statistik, från tekningar till tacklingar till poäng, och värvar individer som sammanlagt bidrar till totalen... Det skulle vara intressant att följa om något.
Ska man värva från lägre divisioner får man göra ett överslag på vad spelare som lyckats ta klivet upp hade för average i statistiken, och hur exempelvis 66 poäng i Allsvenskan förvandlades till poäng i Elitserien - inräknat spelares längd, vikt, speltid etc.
Säg den glädje som varar
Ber om ursäkt för OT men det är ju ändå kvalDIF_Soldier skrev:Sååå Seven och Fight Club är två filmer som passerat dig obemärkt förbi?sensei skrev:Vad tyckte du om filmen?DIF_Soldier skrev:Det är ett koncept som uppfanns inom Baseball och Okland A's, ett lag med stor ekonomisk nackdel jämfört med exempelvis Yankees. För att göra en lång historia kort handlar det egentligen om statistik. Att hitta spelare som av olika anledningar inte är attraktiva på marknaden och således är till lägre pris, men samtidigt rent statistiskt sammanlagt blir ett vinnande lag.Jerka skrev:utveckla gärna för en oförstående krake som en självDIF_Soldier skrev:Undrar om man är frästade att införa "Moneyball"-konceptet...
För mer info - Google is your friend.
Hur det skulle appliceras inom hockey tål att tänkas på.
För mig var det filmen jag upptäckte Brad Pitt -- har alltid haft svårt för honom men var oerhört imponerad efter denna film.
Enligt mig några av de två bästa filmerna i världshistorien. David Fincher - vilken man!
Jag gillade filmen mycket och tyckte nästan Jonah Hill förtjänade en Golden Globe.
Hursomhelst, när jag skrev om det initialt så var jag givetvis inte seriös då baseboll är en helt annan typ av sport. Men det vore ändå intressant att se hur ett lag med den principen skulle stå sig. Om man tar de senaste 10 åren, gör ett överslag på ALL statistik, från tekningar till tacklingar till poäng, och värvar individer som sammanlagt bidrar till totalen... Det skulle vara intressant om något.

Givetvis finns både seven och fc på min radar, men det är inte riktigt min bag. Se7en är alldeles för mörk för min smak. Skulle någon fråga mig, så är det bästa med seven när Bach's Air spelas på biblioteket. Detta är filmens enda ljuspunkt, när tittaren får inse att livet ändå är rätt skönt och vackert trots all jävulskap och elände. Till och med protagonisterna är elaka mot varandra.
Edit: Och rörande Pitt, så tycker att han mest går runt och ser snygg och "grabbig" ut i dessa filmer.
Så, ingen av dem är bland mina favoriter. Däremot är hans "The Game" en höjdare.
Det slog mig direkt när jag såg Moneyball att det här vore sjukt intressant att applicera på hockey, och jag väntade att det skulle tas upp här. Riktigt intressant!
Om eliteprospects had ett "api" så skulle vi kunna sätta igång med analyserna..
Senast redigerad av sensei den 2012-03-21 21:30:14, redigerad totalt 2 gång.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Som någon var inne på tidigare med Rosén. Jag tycker nog hela gnaget ligger rätt nära moneyballkonceptet. Visst man har ett par spelare med lång ES-rutin men i övrigt så var det ju relativt billiga och okända spelare som man värvade, vilket de fortsatt med.
Jag tror att flera föreningar hade fnyst om man la fram den budgeten/spelartruppen och sagt "minst semi två år i rad".
Edit: Hur kan man snacka bra film med Pitt utan att ta upp Snatch?
Jag tror att flera föreningar hade fnyst om man la fram den budgeten/spelartruppen och sagt "minst semi två år i rad".
Edit: Hur kan man snacka bra film med Pitt utan att ta upp Snatch?
Kan bara instämma underbart om han kommer tillbaka där har vi hjärta dock ingen poängmaskin men en duktig 2 vägs spelare <3YNWA skrev:Där kom det jaJepe skrev:Hänger vi kvar i elitserien är det stor chans att Ante Engqvist kommer hem nästa säsong, enligt Nyheter24.
http://nyheter24.se/sport/hockey24/elit ... r-sig-kvarDet underbara är att han aldrig skulle välja ett annat lag i ES förutom DIF.
Häng kvar nu!
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Den här tråden är så sjukt ointressant.
-
Jag instämmer i att Gnaget är ett tydligt bevis på att moneyballkonceptet kan fungera. Det gäller att undvika att gå in i budstrider om de allra hetaste (Danielsson inför nästa säsong t.ex.) och titta på de spelare, som av olika anledningar inte är lika heta på marknaden (Harju?).
-
Just i fallet Nicke D så bör man absolut gå in i en eventuell budstrid. Dock så tror jag inte han kommer spela i Sverige nästa säsong. Han vet vad DIF är.Metal Machine skrev:Jag instämmer i att Gnaget är ett tydligt bevis på att moneyballkonceptet kan fungera. Det gäller att undvika att gå in i budstrider om de allra hetaste (Danielsson inför nästa säsong t.ex.) och titta på de spelare, som av olika anledningar inte är lika heta på marknaden (Harju?).
- Jim Morrison
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4560959.ab
Rönnberg nobbar aih. Någon sa tidigare att dom hade lockat Broc Little genom att använda Rönnberg som bete. Ändras saker och ting nu? Ifall vi håller oss kvar?
Rönnberg nobbar aih. Någon sa tidigare att dom hade lockat Broc Little genom att använda Rönnberg som bete. Ändras saker och ting nu? Ifall vi håller oss kvar?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Tippar att Broc signade någonting innan han drog över pölen igen. Men man vet ju aldrig.
Född till sportchef.
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Skulle tro detsamma, antar att han skall vara McDonells ersättare.android skrev:Tippar att Broc signade någonting innan han drog över pölen igen. Men man vet ju aldrig.
Det är någonting som känns riktigt bra om man nu ska vara skadeglad, vilket man alltid ska vara när det gäller gnhiet.Jim Morrison skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4560959.ab
De gick från allsvenskan och minst semi två år i rad. De har spikat igen truten på alla experter i media och har nu hööga förväntningar på sig att prestera minst lika bra nästa år.
Det är nog mentalt svårt att fylla ut den kappan som Melin har idag.