android skrev:
En sportchef ska INTE behöva fixa lägenhet till spelarna, ordna jobb åt deras fruar etc. Järlan ska ha fullt fokus på att få in rätt spelare i rätt tid.
Men vet du om Järlan tvingas göra sånt jävla skitjobb?
Ja, det är något jag stört mig på länge... att man alltid hör att Järlan tvingas leta dagisplatser åt ungar, lägenheter, jobb åt spelarfruar/flickvänner... DIF fotboll anställde precis en person vars enda syfte är att pyssla just med såna saker. Verkar som hockeyn skulle behöva något sånt också.
Skulle vi helt plötsligt slänga in en ny sportchef som inte alls är van att jobba med såna grejjer skulle vi förmodligen inte komma någonstans.
Låter helt absurt om det stämmer, naturligtvis kan det väl vara OK med hjälp med lägenhet om det är ett nyförvärv men där går gränsen.
Anställd någon med en vanlig lön på 25-30k som "assistent" åt Järlan som kan sköta sånt. Så kan Järlan 100% fokusera på scouting. Borde inte vara svårare än så.
Brutus skrev:Tror nog att Mackans lön låg rätt lågt förra året jämfört med i år, han signade ett 4 års kontrakt med låg lön första året. DT har tillkommit i år, samt även Kyle.
Löneläget tenderar också att gå upp i ES på samma sätt som lönerna går upp i vanliga arbetslivet (dvs för de spelare som tecknar nya kontrakt). Widing pengarna tar Mackan i år, Hannula´s går till Kyle. Kronvall är ersatt av DT.
Det är tragiskt att Mackan tjänar sådana enorma summor som han faktiskt gör. Synd att succésäsongen förblindade oss alla. Han är absolut inte värd sina 280 000 i månaden. Det kan vi få betydligt bättre spelare för.
Sedan är det väl knappast någon nyhet för någon att Carlsson, Tjärnqvist och Almtorp sitter på den här säsongens riktiga guldkontrakt.
Problemet för mig är egentligen inte att att spelare som Mackan tjänar 250-300k. Han är en spelare som kan snitta en poäng per match och är förmodligen viktig i omklädningsrummet oavsett vad folk tror om att han skulle vara en dålig kapten.
Problemet är inte heller att vissa "juniorer" tjänat 50-100k. Problemet är ju snarare att spelare som exempelvis Carlsson, Almtorp, MT som SOM BÄST är snäppet bättre än spelare som Norman och Cehlin. Att såna där "medelklass" tjänar 200k+. När vi skulle kunna ha en junior som gör samma jobb för inte ens halva lönen. Visst behövs det en del rutinerad ES-spelare, man kan inte bara ha junisar och stjärnor. Men det är ändå den typen av spelare vi ska försöka undvika i största möjliga mån. Speciellt när vi har den junisverksamheten vi har. Framtida spelare måste se att DIF fortsätter släppa fram lovande juniorer, och inte sätter in spelare som Carlsson som får spela 18 min per match oavsett usel form i 40 matcher.
android skrev:
En sportchef ska INTE behöva fixa lägenhet till spelarna, ordna jobb åt deras fruar etc. Järlan ska ha fullt fokus på att få in rätt spelare i rätt tid.
Ja, det är något jag stört mig på länge... att man alltid hör att Järlan tvingas leta dagisplatser åt ungar, lägenheter, jobb åt spelarfruar/flickvänner... DIF fotboll anställde precis en person vars enda syfte är att pyssla just med såna saker. Verkar som hockeyn skulle behöva något sånt också.
Skulle vi helt plötsligt slänga in en ny sportchef som inte alls är van att jobba med såna grejjer skulle vi förmodligen inte komma någonstans.
Låter helt absurt om det stämmer, naturligtvis kan det väl vara OK med hjälp med lägenhet om det är ett nyförvärv men där går gränsen.
Anställd någon med en vanlig lön på 25-30k som "assistent" åt Järlan som kan sköta sånt. Så kan Järlan 100% fokusera på scouting. Borde inte vara svårare än så.
Fast det här är ju inte vilken bransch som helst heller. Om vi erbjuder en Kanadick 200k i månaden och sedan inte hjälper honom med lägenhet och allt runt omkring så kommer han gå till Luleå för 170k.
android skrev:
Kan det hjälpa till att attrahera spelare så varför inte? Helhetspaketet för en spelare är ju viktigt. Inte bara lönen och istiden utan också hur man hjälper hans familj och underlätter en flytt till Stockholm. Övriga ES-klubbar hjälper ju säkerligen till med sånt så vore nog inte så smart av DIF att sätta ner foten och statuera exempel. Men visst... inte konstigt att spelare blir bortskämda och knappt vet hur man betalar räkningar när karriären är över.
android skrev:Fast det här är ju inte vilken bransch som helst heller. Om vi erbjuder en Kanadick 200k i månaden och sedan inte hjälper honom med lägenhet och allt runt omkring så kommer han gå till Luleå för 170k.
Jag är helt för att ha prestationsbaserade kontrakt, problemet är väl bara att det är sjukt svårt att bedöma och att det väldigt lätt blir missnöje och misstämningar i lagen med dylika... men borde man inte kunna ha en del av kontrakten prestationsbaserade för s.k "stjärnvärvningar", dvs du får X i grundlön och Y extra för varje mål du gör? Problemet bara är hur en defensiv "stjärnback" skall bedömas, och vart gränsen går mellan "vanliga stomspelare" och "stjärnor". Komplicerat...
-daniel- skrev:Jag är helt för att ha prestationsbaserade kontrakt, problemet är väl bara att det är sjukt svårt att bedöma och att det väldigt lätt blir missnöje och misstämningar i lagen med dylika... men borde man inte kunna ha en del av kontrakten prestationsbaserade för s.k "stjärnvärvningar", dvs du får X i grundlön och Y extra för varje mål du gör? Problemet bara är hur en defensiv "stjärnback" skall bedömas, och vart gränsen går mellan "vanliga stomspelare" och "stjärnor". Komplicerat...
Och erbjudet vi en spelare som.. typ Brendl.. 250k i grundlön som kan stiga till 350 och Brynäs erbjuder honom 300k i fast lön. Så vet vi ju hur den mänskliga hjärnan fungerar...
-daniel- skrev:Jag är helt för att ha prestationsbaserade kontrakt, problemet är väl bara att det är sjukt svårt att bedöma och att det väldigt lätt blir missnöje och misstämningar i lagen med dylika... men borde man inte kunna ha en del av kontrakten prestationsbaserade för s.k "stjärnvärvningar", dvs du får X i grundlön och Y extra för varje mål du gör? Problemet bara är hur en defensiv "stjärnback" skall bedömas, och vart gränsen går mellan "vanliga stomspelare" och "stjärnor". Komplicerat...
Och erbjudet vi en spelare som.. typ Brendl.. 250k i grundlön som kan stiga till 350 och Brynäs erbjuder honom 300k i fast lön. Så vet vi ju hur den mänskliga hjärnan fungerar...
Absolut, men jag menade kanske mer att man skulle ha generella regler som gäller för samtliga klubbar, men har man det väljer väl spelarna utländska ligor i än högre grad...
android skrev:Och det värsta är att NHL bara plockar över spelare om dom vill.
Men där är det ett rent jävla skämt att man inte har en tuffare attityd mot NHL; helt absurt att man får så jävla lite betalt när man har fostrat en spelare genom hela uppväxten i vissa fall. Det skall fan kosta när de plockar över spelare från våra ligor, vad är man rädd för? Att NHL skall ha en tuffare & hårdare policy mot att släppa iväg spelare på landslagsuppdrag? Skit samma, är det inte viktigare att ha en starkare inhemsk liga som på sikt har åtminstone en promilles chans att konkurrera med andra ligor?
android skrev:Och det värsta är att NHL bara plockar över spelare om dom vill.
Men där är det ett rent jävla skämt att man inte har en tuffare attityd mot NHL; helt absurt att man får så jävla lite betalt när man har fostrat en spelare genom hela uppväxten i vissa fall. Det skall fan kosta när de plockar över spelare från våra ligor, vad är man rädd för? Att NHL skall ha en tuffare & hårdare policy mot att släppa iväg spelare på landslagsuppdrag? Skit samma, är det inte viktigare att ha en starkare inhemsk liga som på sikt har åtminstone en promilles chans att konkurrera med andra ligor?
Håller med dig. NHL har ju dock ett bra förhandlingsläge då i princip alla spelare vill dit. Dom ser nog sig själva som jävligt givmilda som lägger in lite stålar för spelarna.
Vi i Stavanger-Norge er utrolig glade for at dere kan la Stockholms-gutten Martin Strandfeldt få lov til å dominere den norske Get ligaen år etter år for knapper og glansbilder. Han produserer poeng på bestilling (45-65 pr.sesong) og burde nok være god nok for ES.