Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Officiellt nu.
Jag håller med dig. Nu tror jag förvisso absolut att Guter kan göra bra i från sig i Djurgården denna säsongen, men det tror jag att Blomstrand också kunnat göra. 10 mål och 2 assist på 18 matcher i Almtuna hittills. Ett snitt på 0.66 poäng per match i jämförelse mot Guters 0.64. Blomstrand var nog till skillnad mot Guter en oerhört liten kostnad. Jag ser inte att vi just nu behöver en Guter-typ över huvud taget, oavsett skadeläge. Just nu får man väl säga att Janos är het, och om han fortsatt vara det, och sen blivit kallad till Modo före ett eventuellt kvalspel - DÅ hade jag kunnat tänka mig att vi behövt värva en poänggörare á Guterstam. Just nu ser jag inget behov över huvud taget, och jag tror inte det var rea.sensei skrev: Hahaha, vad sjukt. Men vad tror du då? Jag har lite svårt att se den röda tråden i Challes bygge. Hari, Kalus, Guter. Finn två fel liksom. Finns det inte risk att det här är ännu en "pigg" vift & petspelare?
Och allt detta när vi behöver en skäggig back..
Jag kommer dock inte vara sen med att ställa mig i skamvrån om det visar sig att det här är helt rätt.
Enligt Almtunas hemsida köpte Mattias själv ut sig från kontraktet för att få lämna Almtuna. Djurgården betalade inget alls. Så om det stämmer att han verkligen ville lämna sin klubb så borde han inte lyfta allt för mycket lön.Roppan skrev:Jag håller med dig. Nu tror jag förvisso absolut att Guter kan göra bra i från sig i Djurgården denna säsongen, men det tror jag att Blomstrand också kunnat göra. 10 mål och 2 assist på 18 matcher i Almtuna hittills. Ett snitt på 0.66 poäng per match i jämförelse mot Guters 0.64. Blomstrand var nog till skillnad mot Guter en oerhört liten kostnad. Jag ser inte att vi just nu behöver en Guter-typ över huvud taget, oavsett skadeläge. Just nu får man väl säga att Janos är het, och om han fortsatt vara det, och sen blivit kallad till Modo före ett eventuellt kvalspel - DÅ hade jag kunnat tänka mig att vi behövt värva en poänggörare á Guterstam. Just nu ser jag inget behov över huvud taget, och jag tror inte det var rea.sensei skrev: Hahaha, vad sjukt. Men vad tror du då? Jag har lite svårt att se den röda tråden i Challes bygge. Hari, Kalus, Guter. Finn två fel liksom. Finns det inte risk att det här är ännu en "pigg" vift & petspelare?
Jag kommer dock inte vara sen med att ställa mig i skamvrån om det visar sig att det här är helt rätt.
Avgå Jocke.
Hittade precis den nyheten. Det han pröjsade ut sig för förhandlade han säkerligen till sig av oss, så det där ska vi inte dra för stora växlar på. Jag menar, det är ju inte någon goodwill av Guter, han gick nog inte "back på affären".B.I.B.A skrev: Enligt Almtunas hemsida köpte Mattias själv ut sig från kontraktet för att få lämna Almtuna. Djurgården betalade inget alls. Så om det stämmer att han verkligen ville lämna sin klubb så borde han inte lyfta allt för mycket lön.
http://www.almtuna.com/nyheter/96da5stvkq
-
Mycket märklig värvning. Guter platsar inte på 6 forwards i vårt lag och längre ner i hierarkin gör han ingen nytta.
Hade varit mycket smartare att behållit Blomstrand. Men framför allt att vi tagit in backar.
Hade varit mycket smartare att behållit Blomstrand. Men framför allt att vi tagit in backar.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Håller verkligen med om att vi behöver en back, men lite beroende på hur pass allvarliga skadorna är på Fimpen och Linkan så är det inte fel med en forward till. Som bevisligen kan göra mål och avgöra matcher på den här nivån.sensei skrev:Hahaha, vad sjukt. Men vad tror du då? Jag har lite svårt att se den röda tråden i Challes bygge. Hari, Kalus, Guter. Finn två fel liksom. Finns det inte risk att det här är ännu en "pigg" vift & petspelare?-daniel- skrev:sensei skrev:Osar Matte Carlsson över den här spelaren. Nja, det här var inte riktigt vad jag hade önskat mig. Hade hellre behållit Blomstrand och låtit tränarna jobbat med en formbar spelare som har goda förutsättningar. Snabb, oöm, orädd.
Tog mig 3 försök med första meningen innan jag förstod vad du skrivit. Trodde helt enkelt på OsCar Matte Carlsson. Vart väldigt konfunderad där en stund...
Jag är inte jätteimponerad men värvningen har potential att bli bra. Chansning får man väl säga?
- SirDIFalot
-daniel- skrev:Håller verkligen med om att vi behöver en back, men lite beroende på hur pass allvarliga skadorna är på Fimpen och Linkan så är det inte fel med en forward till. Som bevisligen kan göra mål och avgöra matcher på den här nivån.sensei skrev:Hahaha, vad sjukt. Men vad tror du då? Jag har lite svårt att se den röda tråden i Challes bygge. Hari, Kalus, Guter. Finn två fel liksom. Finns det inte risk att det här är ännu en "pigg" vift & petspelare?-daniel- skrev:sensei skrev:Osar Matte Carlsson över den här spelaren. Nja, det här var inte riktigt vad jag hade önskat mig. Hade hellre behållit Blomstrand och låtit tränarna jobbat med en formbar spelare som har goda förutsättningar. Snabb, oöm, orädd.
Tog mig 3 försök med första meningen innan jag förstod vad du skrivit. Trodde helt enkelt på OsCar Matte Carlsson. Vart väldigt konfunderad där en stund...
Jag är inte jätteimponerad men värvningen har potential att bli bra. Chansning får man väl säga?
Tomas Ros ?@Rosenrasande
@R_Fredriksson @mrmadhawk Fimpen kan vi nog räkna bort. Lex Tärnström.
Expert.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Mm...inte jätteförvånande.SirDIFalot skrev:-daniel- skrev:Håller verkligen med om att vi behöver en back, men lite beroende på hur pass allvarliga skadorna är på Fimpen och Linkan så är det inte fel med en forward till. Som bevisligen kan göra mål och avgöra matcher på den här nivån.sensei skrev:Hahaha, vad sjukt. Men vad tror du då? Jag har lite svårt att se den röda tråden i Challes bygge. Hari, Kalus, Guter. Finn två fel liksom. Finns det inte risk att det här är ännu en "pigg" vift & petspelare?-daniel- skrev:sensei skrev:Osar Matte Carlsson över den här spelaren. Nja, det här var inte riktigt vad jag hade önskat mig. Hade hellre behållit Blomstrand och låtit tränarna jobbat med en formbar spelare som har goda förutsättningar. Snabb, oöm, orädd.
Tomas Ros ?@Rosenrasande
@R_Fredriksson @mrmadhawk Fimpen kan vi nog räkna bort. Lex Tärnström.

Tror att en målskytt till kan avlasta försvaret.. OM killen får till det med bössan direkt kommer vårt försvar genast att bli säkrare. Det känns rimligt. Jag tror inte att motsatsen gäller. En back till skapar inte fler målskyttar...
Jag väljer att se Mattias Guter som en smart värvning. Rätt ålder och han vill säkert visa att han är att lita på. En ny chans i moderklubben måste smälla högt hos honom.
Upp till bevis!
Och: Jag tror det är skitsvårt att få tag på backar till ett pris vi kan klara av att betala. Dessutom som jag skriver ovan behöver vi ju spelare som gör mål. Vi släpper inte in så jäkla många men har haft lite svårt att göra många mål. Några fina undantag finns numera, men sett över säsongen så..
Vi har +13 upp till BIKs målskillnad. +20 / +33 Hade vi gjort lite fler mål och behållit antalet insläppta hade vi varit topp 2. (Jaja, dagis-logik) men det gör att jag ser jakten på målskyttar som viktigare än jakten på en hårbeklädd back.
Jag väljer att se Mattias Guter som en smart värvning. Rätt ålder och han vill säkert visa att han är att lita på. En ny chans i moderklubben måste smälla högt hos honom.
Upp till bevis!
Och: Jag tror det är skitsvårt att få tag på backar till ett pris vi kan klara av att betala. Dessutom som jag skriver ovan behöver vi ju spelare som gör mål. Vi släpper inte in så jäkla många men har haft lite svårt att göra många mål. Några fina undantag finns numera, men sett över säsongen så..
Vi har +13 upp till BIKs målskillnad. +20 / +33 Hade vi gjort lite fler mål och behållit antalet insläppta hade vi varit topp 2. (Jaja, dagis-logik) men det gör att jag ser jakten på målskyttar som viktigare än jakten på en hårbeklädd back.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Om Guter värvades för att höja vårt PP och han lyckas med det så är han värd alla kronor. Vi ligger just nu på en 12:e plats med 16,47% vilket är uruselt. Han har gjort 6 mål av sina 15 i PP, ett mer än Johner har gjort.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Jag ser mycket positivt på denna värvning. En kille som kan hänga pucken, vi har tyvärr inte så många av dem. Han går i min bok in i en andrakedja och borde testas i powerplay. Som tidigare skrivet, mer mål avlastar också försvaret.
Tidigare har också folk konstaterat att vårt försvarsspel har släppt in få mål. Men jag håller också med om att en skäggig back hade varit bra inför spelet efter säsongen. Särskilt om vi når en kvaplats. Samtidigt verkar många här inne tro att Challe satt och valde mellan en back och Guter. Så är självfallet inte fallet. Hittar han en lämplig back så kniper han den. Självklart.
Så släpp det där med att "det vore bättre med"-snacket. Finns det någon, så kommer någon. Den här värvningen är bra för bredd och konkurrens. Kommer nog tysta en och annan här inne när han skjuter oss till kvalserien (och längre).
Jag har dock en känsla av att under uppehållet så kommer en tung nyhet att Fimpen eller Linkan har spelat färdigt för denna säsong.
Tidigare har också folk konstaterat att vårt försvarsspel har släppt in få mål. Men jag håller också med om att en skäggig back hade varit bra inför spelet efter säsongen. Särskilt om vi når en kvaplats. Samtidigt verkar många här inne tro att Challe satt och valde mellan en back och Guter. Så är självfallet inte fallet. Hittar han en lämplig back så kniper han den. Självklart.
Så släpp det där med att "det vore bättre med"-snacket. Finns det någon, så kommer någon. Den här värvningen är bra för bredd och konkurrens. Kommer nog tysta en och annan här inne när han skjuter oss till kvalserien (och längre).
Jag har dock en känsla av att under uppehållet så kommer en tung nyhet att Fimpen eller Linkan har spelat färdigt för denna säsong.
Skönt med en sportchef som agerar, eller hur?
Cred till Challe.
Cred till Challe.
Spontat menar nog jag också att det hade varit smartare att behålla Blomstrand jämfört med Guter.
Bara att hoppas att spelaren har ett kort och lågt kontrakt för det känns som en chansvärvning utan like, en chansvärvning som dessutom måste producera för att bidra...
Bara att hoppas att spelaren har ett kort och lågt kontrakt för det känns som en chansvärvning utan like, en chansvärvning som dessutom måste producera för att bidra...
- SirDIFalot
Förstår inte vad du menar med "chansvärning" då han gjort fler mål i allsvenskan i år är någon av våra andra spelare. Om någonting så är det väl en värvning där vi vet vad vi får.Kall-El skrev:Spontat menar nog jag också att det hade varit smartare att behålla Blomstrand jämfört med Guter.
Expert.
Håller med. Känns som en betydligt mer pålitlig spelare än vad vi normalt sett värvar, även om han kanske inte varit i toppform senaste matcherna med Almtuna.SirDIFalot skrev:Förstår inte vad du menar med "chansvärning" då han gjort fler mål i allsvenskan i år är någon av våra andra spelare. Om någonting så är det väl en värvning där vi vet vad vi får.Kall-El skrev:Spontat menar nog jag också att det hade varit smartare att behålla Blomstrand jämfört med Guter.
Avgå Jocke.