Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
benganfs

Inlägg av benganfs »

Jag saknar jänkare ge mig nån vass målskytt då är jag nöjd.
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIFLuWi »

benganfs skrev: 2023-05-12 21:49:51
DIFLuWi skrev: 2023-05-12 21:37:44 Har inte orkat med forumets på ett tag efter förlusten.

Men läser på Instagram att Hank är klar för Mora.

Fyfan vilket nedköp. Oavsett så tycker jag att när Hank spelar i Sverige ska det vara för DIF. Vi ska alltid ha en plats öppen för den typen av spelare.
Där tycker jag att vi gick otroligt fel om vi inte jagade och föll på alldeles för hög lön.

Hank är DIF inni benmärgen. Fyfan vad jag kommer lida v att se han jaga Krüger i vinter.

Riktigt uselt hanterat återigen. Vi borde stått med öppna armar. Så viktig är han för vårt DNA.
Vem skulle han ersätta i top 6? Säkert där han vill lira. Vi kan inte erbjuda detta. Vi har redan nog med identitet spelare som du efterfrågar.
Vill han verkligen topp 6? Kräver det?
Tycker bara att om Hank the tank, som varit kapten i DIF och vara hjärta klappar för vår förening ska erbjudas plats. Oavsett.
Det är så pass viktigt. Sen att andra är klara. Det var knappast något beslut som togs senaste veckan från respektive parter.
Den identitet som han står för tycker jag det är få som står för. Om det nu finns en kvot att uppfylla.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
benganfs

Inlägg av benganfs »

DIFLuWi skrev: 2023-05-12 21:55:58
DIFLuWi skrev: 2023-05-12 21:37:44 Har inte orkat med forumets på ett tag efter förlusten.

Fyfan vilket nedköp. Oavsett så tycker jag att när Hank spelar i Sverige ska det vara för DIF. Vi ska alltid ha en plats öppen för den typen av spelare.
Där tycker jag att vi gick otroligt fel om vi inte jagade och föll på alldeles för hög lön.

Hank är DIF inni benmärgen. Fyfan vad jag kommer lida v att se han jaga Krüger i vinter.

Riktigt uselt hanterat återigen. Vi borde stått med öppna armar. Så viktig är han för vårt DNA.
Vem skulle han ersätta i top 6? Säkert där han vill lira. Vi kan inte erbjuda detta. Vi har redan nog med identitet spelare som du efterfrågar.
Tycker bara att om Hank the tank, som varit kapten i DIF och vara hjärta klappar för vår förening ska erbjudas plats. Oavsett.
Det är så pass viktigt. Sen att andra är klara. Det var knappast något beslut som togs senaste veckan från respektive parter.
Den identitet som han står för tycker jag det är få som står för. Om det nu finns en kvot att uppfylla.
KG & Hank har diskuterat vilken plats han skulle haft i kedjorna samt vilken roll därmed föll valet på mora. Sen har vi stukad ekonomi detta året. Så om hank kräver högre lön än KG har erbjudit så var det vettigt att tacka nej. Sen ska jag villigt erkänna att denna Hypen kring Hank har ja aldrig förstått. Men de är min åsikt.
Döden

Inlägg av Döden »

Olon skrev: 2023-05-12 17:01:26
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:51:22
Olon skrev: 2023-05-12 16:45:54
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:17:06 Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....

Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.

Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Om de får den utvecklingen som deras NHL-klubbar och de själva räknar med så blir det ett år i SHL innan de flyttar till Nordamerika. Är väl en ganska rimlig metod för att ta nästa steg i så fall.

Har ju gått sådär för Jonathan Dahlén att gå direkt från HA till Nordamerika, två gånger om. Den ena gången som en stor talang och den andra gången som en hockeyallsvensk superstjärna. I hans fall hade det kanske varit smartare att spela en eller två säsonger i SHL innan han testade lyckan, istället för att ha lekstuga i HA.
Du har såklart en poäng i det, sedan tror jag att det är andra saker som gör att det inte funkade för just Dahlén, men det är ju en annan femma.

Å andra sidan blir det som du lägger upp det är det tre klubbar på tre år. Sedan är det ju inte otänkbart att de får börja i AHL heller. Mycket hattande tror jag inte gynnar heller.
Så är det. Det är väl snarare troligt att samtliga får spela minst en säsong i AHL. Lindbom lär behöva spela flera AHL-säsonger innan han blir ordinarie i NHL. Men samtliga siktar nog på att göra en Wennberg istället för en Dahlén (även om jag håller med om att det finns en del andra saker som gjorde att det inte fungerade för honom; i tre olika NHL-organisationer).
Så fruktansvärt less på att spelare går över för unga… visst dom tjänar pengar… men vadå ? När hade vi en Foppa, Sundin, Zetterberg etc senast ? Alla går för tidigt, och utvecklas ”fel”
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Döden skrev: 2023-05-12 23:28:44
Olon skrev: 2023-05-12 17:01:26
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:51:22
Olon skrev: 2023-05-12 16:45:54
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:17:06 Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....

Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.

Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Om de får den utvecklingen som deras NHL-klubbar och de själva räknar med så blir det ett år i SHL innan de flyttar till Nordamerika. Är väl en ganska rimlig metod för att ta nästa steg i så fall.

Har ju gått sådär för Jonathan Dahlén att gå direkt från HA till Nordamerika, två gånger om. Den ena gången som en stor talang och den andra gången som en hockeyallsvensk superstjärna. I hans fall hade det kanske varit smartare att spela en eller två säsonger i SHL innan han testade lyckan, istället för att ha lekstuga i HA.
Du har såklart en poäng i det, sedan tror jag att det är andra saker som gör att det inte funkade för just Dahlén, men det är ju en annan femma.

Å andra sidan blir det som du lägger upp det är det tre klubbar på tre år. Sedan är det ju inte otänkbart att de får börja i AHL heller. Mycket hattande tror jag inte gynnar heller.
Så är det. Det är väl snarare troligt att samtliga får spela minst en säsong i AHL. Lindbom lär behöva spela flera AHL-säsonger innan han blir ordinarie i NHL. Men samtliga siktar nog på att göra en Wennberg istället för en Dahlén (även om jag håller med om att det finns en del andra saker som gjorde att det inte fungerade för honom; i tre olika NHL-organisationer).
Så fruktansvärt less på att spelare går över för unga… visst dom tjänar pengar… men vadå ? När hade vi en Foppa, Sundin, Zetterberg etc senast ? Alla går för tidigt, och utvecklas ”fel”
Elias Pettersson?
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

benganfs skrev: 2023-05-12 22:02:02
DIFLuWi skrev: 2023-05-12 21:55:58

KG & Hank har diskuterat vilken plats han skulle haft i kedjorna samt vilken roll därmed föll valet på mora. Sen har vi stukad ekonomi detta året. Så om hank kräver högre lön än KG har erbjudit så var det vettigt att tacka nej. Sen ska jag villigt erkänna att denna Hypen kring Hank har ja aldrig förstått. Men de är min åsikt.
Man kan också argumentera för att vi redan har den typen av kulturbärande spelare i Kruger och Brodin som dessutom gör en del poäng till skillnad från Hank.
Oraklet

Inlägg av Oraklet »

Jag tycker vi ska försöka få in vingneault. Är en spelare som GÖR skillnad. Många av våra spelare kan hänga dit den men dem behöver nån som slår passningarna. Pengar går säkert att lösa på något sätt.
Användarvisningsbild
Hildi

Inlägg av Hildi »

På ett känslomässigt plan känns det piss att Hank inte får ett kontrakt och drar till Mora. Man älskar spelare som brinner för Djurgårn och gör allt för skölden.

På ett sportsligt plan så känns det tyvärr helt rätt, vart i laget skall han ta en plats förutom 4e kedjan, och då troligtvis kosta mer än potentiella alternativ pga rutin.

Tyvärr helt rätt av KG, men kommer ju hugga i hjärtat när man ser nr.17 åka i fel tröja på Hovet, garanterat för Hank oxå. Spöstraff på den som buar åt honom.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-12 14:41:14
klintan85 skrev: 2023-05-12 13:14:36 Forsberg förstår jag inte varför man inte fortsätter med. Han är en av få i DIF som tacklar och han gnuggar och har bra skridskoåkning. Sen är han inte dyr heller.
Ja, lite konstigt faktiskt. Kanske kommer de inte överens ekonomiskt?
Annars så hoppas jag att man fyller resten med puckskickliga spelare. Behöver såklart inte vara spets, men vi saknade fart och puckskicklighet ( typ Tim).
Vi kom knappt in i anfallszon mot Modo ibland. Fruktansvärt många trubbiga spelare, obekväma med puck i rörelse.
Jag mindes Norman som en skicklig pucktransportör, vågar man hoppas att ögonoperationerna gör att vi får tillbaka honom i gammal god form.
Annars har vi bara kvar typ Kruger och Klasen som verkligen kunde stå upp mot Modo. Min favorit Östlund lär ju dra, tyvärr.

Att inte Tim Söderlund passade in i vårt tröga spel blir ju allt lättare att förstå när man såg vart Garpen styrde skutan.
Vi grävde skyttegravar och hoppades på motståndarens misstag.

Eller kan spelare som Wiktor Nilson, Ludde, Berglund, Liss, Blomgren mfl blomma ut och spela modern hockey under en annan tränare?
Eller fick Garpen för lite tid?

Många frågor just nu, som sig bör.Men jag tycker vi har något på gång ändå med lagbygget, det är inte nattsvart. Men nyförvärven och tränarfilosofin blir nyckelfaktorer där vi måste få nära nog maxutdelning om vi ska få en trevlig vinter.
Forsberg var ju en egen produkt också och i en bra ålder så det var lite synd.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Jag tycker att det mesta föll på grund av vår backsida. Pucktempot samt kvalitén på passningarna/mottagningarna var för låg vilket resulterade i att spelet i stort blev lidande.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Manijock

Inlägg av Manijock »

Carnebo får kontrakt. Briljant och helt rätt!
Foppas78

Inlägg av Foppas78 »

Andspe skrev: 2023-05-13 15:11:48 Jag tycker att det mesta föll på grund av vår backsida. Pucktempot samt kvalitén på passningarna/mottagningarna var för låg vilket resulterade i att spelet i stort blev lidande.
Håller helt klart med dig, det har varit vår klart största svaghet i rätt många år. Samtidigt tycker jag det är ett ledaransvar, är spelsystemet inte tydligt nog eller icke-fungerande måste det finnas en plan B. Tycker vi har varit väldigt endimensionella och lättlästa över hela säsongen. Väldigt imponerad av Modo och hur de lyckades med det mesta i spelet från omgång 1 till sista matchen.
Sjukt rolig och framgångsrik hockey som jag tycker vi ska försöka eftersträva så mycket det bara går. Därför vill jag se smartare och mer spelskickliga backar samt ett rakare och snabbare spel från försvarszon till spelare med fart. Det måste bli slut på innebandy-spelet om vi ska ha en chans nästa säsong.
Donkels-3.0

Inlägg av Donkels-3.0 »

Foppas78 skrev: 2023-05-14 10:30:58
Andspe skrev: 2023-05-13 15:11:48 Jag tycker att det mesta föll på grund av vår backsida. Pucktempot samt kvalitén på passningarna/mottagningarna var för låg vilket resulterade i att spelet i stort blev lidande.
Håller helt klart med dig, det har varit vår klart största svaghet i rätt många år. Samtidigt tycker jag det är ett ledaransvar, är spelsystemet inte tydligt nog eller icke-fungerande måste det finnas en plan B. Tycker vi har varit väldigt endimensionella och lättlästa över hela säsongen. Väldigt imponerad av Modo och hur de lyckades med det mesta i spelet från omgång 1 till sista matchen.
Sjukt rolig och framgångsrik hockey som jag tycker vi ska försöka eftersträva så mycket det bara går. Därför vill jag se smartare och mer spelskickliga backar samt ett rakare och snabbare spel från försvarszon till spelare med fart. Det måste bli slut på innebandy-spelet om vi ska ha en chans nästa säsong.
...och då måste kontrakten för Falk och Hedström avslutas omgående då dom är extremt kassa
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Ni som pratar om ''puckskickliga'' backar hela tiden, vi har väl inte haft annat än så kallade puckskickliga backar senaste åren, den backtypen. Inte har det sett särskilt bra ut för det. Det är ju bara att gå tillbaka och kolla truppen säsong för säsong. Då tror jag mer det kan bero på spelidé/ledarfråga.

Säsongen 18/19 hade vi kanske minst ''puckskickliga'' backar i form av Garrison, Urbom, Jesper Pettersson, Tom Nilsson, Robin Norell etc. Gick jävligt bra för laget ändå. Fast det är ju förlegat såklart. Det var ju hundra år sen, hockeyn har ju total förändrats. Det var ju nästan stenåldern då...

Jag vill ha backar som jag är trygg med i egen zon först och främst, sen får dom gärna ha offensiva uppsidor. Men en stabil defensiv är viktigast.
Spela fult
Manijock

Inlägg av Manijock »

diftobbe89 skrev: 2023-05-14 15:27:00 Ni som pratar om ''puckskickliga'' backar hela tiden, vi har väl inte haft annat än så kallade puckskickliga backar senaste åren, den backtypen. Inte har det sett särskilt bra ut för det. Det är ju bara att gå tillbaka och kolla truppen säsong för säsong. Då tror jag mer det kan bero på spelidé/ledarfråga.

Säsongen 18/19 hade vi kanske minst ''puckskickliga'' backar i form av Garrison, Urbom, Jesper Pettersson, Tom Nilsson, Robin Norell etc. Gick jävligt bra för laget ändå. Fast det är ju förlegat såklart. Det var ju hundra år sen, hockeyn har ju total förändrats. Det var ju nästan stenåldern då...

Jag vill ha backar som jag är trygg med i egen zon först och främst, sen får dom gärna ha offensiva uppsidor. Men en stabil defensiv är viktigast.
Stör mig enormt på "dagens" backar eller vad man ska kalla det... Helt outbildade på markeringsspel. Alibimarkerar ibland. Det vill säga, står vid sin gubbe, med klubban "nästan" framme. Man håller inte sin gubbe, utan man håller honom "lite sällskap"... Wiktor Nilsson var även expert på det de få matcher han var center. Bland det värsta jag sett. Såg ut som att han aldrig ens träffat på en egen zon....Man är bara intresserad av att börja anfalla. Inte ett dugg intressant att försvara färdigt.

Men klart, vi ska ju ha pucken hela tiden. Det är ju det bästa försvarsspelet. Det är statistiskt bevisat att ett lag som har pucken 100% av matchen ALDRIG släpper in ett mål.... True story! Schhhh, säg det inte till någon...
Låst