Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm
Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm
Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
- Jim Morrison
Styrelsemöte. Då kommer dom ta upp lockouten.WidWarrior skrev:På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Visst, det är ju grymt kul att se NHL-stjärnor i sig, men jag tror att ett par spelare skulle vara ett stort lyft för spelarna i DIF. Vi skulle behöva rycka upp oss rejält. Senaste matchen mot SSK så var ju närkampsspelet och tacklingar näst in till obefintligt. Och PP var under all kritik!
Nä, hit med några stjärnor som kan visa vägen och agera ledare!
PS: Wennberg har varit överlägset bäst så här långt och han är 17år!!! Dags för de äldre att börja komma igång nu. KÄMPA!
Nä, hit med några stjärnor som kan visa vägen och agera ledare!
PS: Wennberg har varit överlägset bäst så här långt och han är 17år!!! Dags för de äldre att börja komma igång nu. KÄMPA!

"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
-
Ahaa.Jim Morrison skrev:Styrelsemöte. Då kommer dom ta upp lockouten.WidWarrior skrev:På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
Känns spontant som att det kan dröja innan nån spelare blir aktuell.
Mest aktuell är väl Dogge, men han sitter nog med i förhandlingarna så länge som möjligt. Landeskog verkar stanna i Denver så länge som möjligt.
Kronwall har vi väl knappast råd med...
Nu rör det sig väl mer om huruvida de ska ta in någon alls, hur de löser ekonomiska biten och dylikt. Jag tycker vi ska ta in Bengan först om det blir någon. Av den enkla anledning att vi skulle behöva en målskytt av rang och Bengan tror jag skulle kunna ta sig hit rätt fort om allt löser sig ekonomiskt.WidWarrior skrev:Ahaa.Jim Morrison skrev:Styrelsemöte. Då kommer dom ta upp lockouten.WidWarrior skrev:På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
Mest aktuell är väl Dogge, men han sitter nog med i förhandlingarna så länge som möjligt. Landeskog verkar stanna i Denver så länge som möjligt.
Har för mig att han har en lägenhet i Stockholms området?
-
Ja, såklart.Rix skrev:Nu rör det sig väl mer om huruvida de ska ta in någon alls, hur de löser ekonomiska biten och dylikt. Jag tycker vi ska ta in Bengan först om det blir någon. Av den enkla anledning att vi skulle behöva en målskytt av rang och Bengan tror jag skulle kunna ta sig hit rätt fort om allt löser sig ekonomiskt.WidWarrior skrev:Ahaa.Jim Morrison skrev:Styrelsemöte. Då kommer dom ta upp lockouten.WidWarrior skrev:På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
Jag känner snarare att Dogge är högsta prio. Tung, rejäl, säker back. Mycket defensivt ansvar och ingen man jiddrar med framför mål direkt.
Dessutom hade Dogge aldrig accepterat överfallet på Timmy igår. Han hade jagat sskare änåd till Beirut...
Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm
Vi är dock en back kort och det känns bättre framåt än bakåt. Lägenhet fixar man ju på 5 min om man har några millar liggandes. Därmed inte sagt att jag inte vill ha in Bengan men hellre en back i första läget.Rix skrev:Nu rör det sig väl mer om huruvida de ska ta in någon alls, hur de löser ekonomiska biten och dylikt. Jag tycker vi ska ta in Bengan först om det blir någon. Av den enkla anledning att vi skulle behöva en målskytt av rang och Bengan tror jag skulle kunna ta sig hit rätt fort om allt löser sig ekonomiskt.WidWarrior skrev:Ahaa.Jim Morrison skrev:Styrelsemöte. Då kommer dom ta upp lockouten.WidWarrior skrev:På träningen då eller?Rix skrev:Ska bli spännande att se vad DIF väljer att göra imorgon.
Helt orelevant, men sist jag snokade på Hörnqvist så hade han en lägenhet vid Gullmarsplan. Är väl ingen högoddsare att han har kvar den.
Fortfarande för tidigt för att säga något generellt om laget i Allsvenskan. Vill ge det tio matcher först.
Men vi har full pott på hemmaplan och har tagit 1/6 poäng borta.
Min syn på matcherna än så länge:
Almtuna
Ett förväntat bottenlag. Premiärnerver på många spelare. Tycker ändå att vi har bra koll på dom till vi släpper ett mål i BP. Sedan får dom ett flytmål och det blir onödigt spännande.
Troja
Sägs ju vara en av seriens svåraste bortamatcher. Vi gör en ruggigt dålig förstaperiod, men spelar upp i andra utan att göra mål. Troja får retroaktiv utdelning. I tredje är jag besviken att vi inte orkar trycka på hårdare. Känns som att det var många år sedan DIF verkligen kunde forcera för att gå ikapp.
SSK
Första dålig igen. Efter det hade vi skaplig kontroll, men gjorde det spännande igen. SSK är ett tippat topplag av många (jag håller dock inte med). Överlag våran sämsta match enligt mig.
Mora
Fullt hus, NHL-stjärna på besök och ett lag som har sett bra ut. Dålig förstaperiod. Såg inte sista 1½ perioden, men tredje verkar också ha varit dålig.
Positivt:
* Chet är tillräckligt bra för att vara en stabil målvakt i HA.
* Vi har full pott hemma.
* Vi har inte förlorat någon match med mer än ett mål.
* Wennberg har varit fantastisk.
* Linkan kan fortfarande slå grymma passningar.
Negativt
* Vi har för korta anfall.
* Vi checkar inte tillräckligt aggressivt
* Vi klarar inte av hög forechecking.
* Våra uppspel är riktigt dåliga.
Lite kommentarer på det som har diskuterats här på forumet på senaste:
1. Hur ska våra 70kg forwards lyckas göra mål?
Det är väl egentligen bara Sörensen (71), Ljungh (79), Eriksson (75) och Weigel (75) som ligger under 80kg. Sedan kommer Wennberg (83) och Otto (83).
Sörensen som är så späd har enligt mig varit en av våra absolut bästa spelare. En kille som vågar hålla i pucken och spelar med fart. Ljungh har väl också varit okej. Eriksson kan man väl diskutera. Han har ju dock inte varit dålig än så länge. Weigel har inte spelat. Wennberg har även han varit en av våra bästa spelare och Otto har också spelat upp sig.
Sedan har vi te.x Åberg (88) och Ölvestad (87) som inte direkt har varit lysande än så länge.
Jag tycker inte att vikten på våra spelare har varit problemet. Dock håller jag med om att Blomstrand ska få chansen.
2. Backspelet
Tror att dom flesta här inne håller med om att Gustafsson, Pettersson och Lidström har varit godkända. Även Granath lär vara godkänd, även om han kanske skulle kunna spela ännu tuffare. Då återstår Lennhammer och Holm.
Lennhammer tror jag kan vara en slowstarter. Han var riktigt dålig hos oss i inledningen av förra säsongen (ET), lånades ut till Almtuna och började kasst där också för att sedan växa ut till deras bästa back och göra en del bra ES-matcher (typ derbyt). Nu ser han långsam, svag och klumpig ut. Det brukar väl tyda på nervositet. Förhoppningsvis kan han få lite självförtroende i spelet, då tror jag att han kommer växa.
Holm tycker jag inte utnyttjar sina styrkor. Han är en duktig skridskoåkare, men åker inte max in i situationerna och hamnar därmed i tidspress och tappar pucken.
Båda dessa måste upp. Arnesson gjorde en bra insats igår tycker jag och även Falk och Bohman knackar på dörren.
3. Spelet generellt
Jag tycker att det har sett riktigt risigt ut. Vi kuggar inte i varandra, vi ser långsamma ut, vi tar felaktiga beslut etc.
Bremberg, Fimpen, Jimmie, Granath, Gustafsson, Holm, Ottosson, Holmqvist, T.Eriksson, Åberg spelade alla Elitseriehockey förra året. Vi har inte heller mött några AS-lag på försäsongen. Min teori är att det kan ta några matcher för dessa att acklimatisera sig till spelet i HA. Kanske kan även Timmy Pettersson läggas till där. Ovanstående spelare är ändå, många av dom, spelare som ska bära oss under den här serien och spelet och motståndarna agerar ju hela annorlunda än vad dom brukar göra. Jag hoppas på det i alla fall.
4. Matchcoachningen
Har ju gnällts en del på Challe. Valet av straffskyttar håller jag med om, helt klart. Annars är jag skapligt nöjd med matchcoachningen. Han hade inga problem med att bänka Linkan när han var iskall och när han har vaskat om i formationerna har det ofta fått resultat. Kan dock tycka att han borde utnyttja timeouten bättre och tidigare i pressade lägen. Är han ansvarig för PP-spelet så ska han väl ha sig en känga där också.
Men vi har full pott på hemmaplan och har tagit 1/6 poäng borta.
Min syn på matcherna än så länge:
Almtuna
Ett förväntat bottenlag. Premiärnerver på många spelare. Tycker ändå att vi har bra koll på dom till vi släpper ett mål i BP. Sedan får dom ett flytmål och det blir onödigt spännande.
Troja
Sägs ju vara en av seriens svåraste bortamatcher. Vi gör en ruggigt dålig förstaperiod, men spelar upp i andra utan att göra mål. Troja får retroaktiv utdelning. I tredje är jag besviken att vi inte orkar trycka på hårdare. Känns som att det var många år sedan DIF verkligen kunde forcera för att gå ikapp.
SSK
Första dålig igen. Efter det hade vi skaplig kontroll, men gjorde det spännande igen. SSK är ett tippat topplag av många (jag håller dock inte med). Överlag våran sämsta match enligt mig.
Mora
Fullt hus, NHL-stjärna på besök och ett lag som har sett bra ut. Dålig förstaperiod. Såg inte sista 1½ perioden, men tredje verkar också ha varit dålig.
Positivt:
* Chet är tillräckligt bra för att vara en stabil målvakt i HA.
* Vi har full pott hemma.
* Vi har inte förlorat någon match med mer än ett mål.
* Wennberg har varit fantastisk.
* Linkan kan fortfarande slå grymma passningar.
Negativt
* Vi har för korta anfall.
* Vi checkar inte tillräckligt aggressivt
* Vi klarar inte av hög forechecking.
* Våra uppspel är riktigt dåliga.
Lite kommentarer på det som har diskuterats här på forumet på senaste:
1. Hur ska våra 70kg forwards lyckas göra mål?
Det är väl egentligen bara Sörensen (71), Ljungh (79), Eriksson (75) och Weigel (75) som ligger under 80kg. Sedan kommer Wennberg (83) och Otto (83).
Sörensen som är så späd har enligt mig varit en av våra absolut bästa spelare. En kille som vågar hålla i pucken och spelar med fart. Ljungh har väl också varit okej. Eriksson kan man väl diskutera. Han har ju dock inte varit dålig än så länge. Weigel har inte spelat. Wennberg har även han varit en av våra bästa spelare och Otto har också spelat upp sig.
Sedan har vi te.x Åberg (88) och Ölvestad (87) som inte direkt har varit lysande än så länge.
Jag tycker inte att vikten på våra spelare har varit problemet. Dock håller jag med om att Blomstrand ska få chansen.
2. Backspelet
Tror att dom flesta här inne håller med om att Gustafsson, Pettersson och Lidström har varit godkända. Även Granath lär vara godkänd, även om han kanske skulle kunna spela ännu tuffare. Då återstår Lennhammer och Holm.
Lennhammer tror jag kan vara en slowstarter. Han var riktigt dålig hos oss i inledningen av förra säsongen (ET), lånades ut till Almtuna och började kasst där också för att sedan växa ut till deras bästa back och göra en del bra ES-matcher (typ derbyt). Nu ser han långsam, svag och klumpig ut. Det brukar väl tyda på nervositet. Förhoppningsvis kan han få lite självförtroende i spelet, då tror jag att han kommer växa.
Holm tycker jag inte utnyttjar sina styrkor. Han är en duktig skridskoåkare, men åker inte max in i situationerna och hamnar därmed i tidspress och tappar pucken.
Båda dessa måste upp. Arnesson gjorde en bra insats igår tycker jag och även Falk och Bohman knackar på dörren.
3. Spelet generellt
Jag tycker att det har sett riktigt risigt ut. Vi kuggar inte i varandra, vi ser långsamma ut, vi tar felaktiga beslut etc.
Bremberg, Fimpen, Jimmie, Granath, Gustafsson, Holm, Ottosson, Holmqvist, T.Eriksson, Åberg spelade alla Elitseriehockey förra året. Vi har inte heller mött några AS-lag på försäsongen. Min teori är att det kan ta några matcher för dessa att acklimatisera sig till spelet i HA. Kanske kan även Timmy Pettersson läggas till där. Ovanstående spelare är ändå, många av dom, spelare som ska bära oss under den här serien och spelet och motståndarna agerar ju hela annorlunda än vad dom brukar göra. Jag hoppas på det i alla fall.
4. Matchcoachningen
Har ju gnällts en del på Challe. Valet av straffskyttar håller jag med om, helt klart. Annars är jag skapligt nöjd med matchcoachningen. Han hade inga problem med att bänka Linkan när han var iskall och när han har vaskat om i formationerna har det ofta fått resultat. Kan dock tycka att han borde utnyttja timeouten bättre och tidigare i pressade lägen. Är han ansvarig för PP-spelet så ska han väl ha sig en känga där också.
Född till sportchef.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Vårt PP må inte vara det bästa. Växjö Lakers som spelar i Elitserien är dock 0% på sex matcher. 22 försök. Noll mål.
Man får lite perspektiv på vårt PP va...?
Man får lite perspektiv på vårt PP va...?
Expert.
Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm
Har vi mindre än 13p den 6 oktober måste Challe bort, tyvärr.
- SirDIFalot
Re: Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm
Varför just 13 poäng och varför just 6 oktober?pulverapa skrev:Har vi mindre än 13p den 6 oktober måste Challe bort, tyvärr.
Med fjolårets säsong i färsk minne så trodde jag inte att så många skulle förespråka tränarbyte under säsongen. De har ju väldigt sällan positiv effekt.
Expert.
- BaronVonDif
Sv: Re: Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvake
Tjänar nog mer på att byta ut Zabel eller Bäcklin mot nån mer rutinerad under träningarna, måste ha nån där som får fart på "gubbarna" i laget, Säcken kanske? Är inte själv direkt för tränarbyte under säsongen men om det ska ske så hellre tidigt i säsongen än sent.pulverapa skrev:Har vi mindre än 13p den 6 oktober måste Challe bort, tyvärr.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
http://www.djurgardshjalpen.com/
- SirDIFalot
Re: Sv: Re: Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,mål
Hur kan man ha åsikter om hur Zabel och Bäcklin sköter sitt jobb när vi har spelat fem matcher och träningarna dessutom är stängda så vi inte ser vad som händer där?BaronVonDif skrev:Tjänar nog mer på att byta ut Zabel eller Bäcklin mot nån mer rutinerad under träningarna, måste ha nån där som får fart på "gubbarna" i laget, Säcken kanske? Är inte själv direkt för tränarbyte under säsongen men om det ska ske så hellre tidigt i säsongen än sent.pulverapa skrev:Har vi mindre än 13p den 6 oktober måste Challe bort, tyvärr.
Expert.