South_Exil skrev:
Hypotetiskt case:
Washington leder borta mot Arizona med 3 mål och har total kontroll.
De har Kusnetzov (stavning) (Engqvist) och Ovie (Axelsson) skadade.
Är det du säger att de skulle spela Bäckström och TJ Oshie dubbla skift de tre sista minuterna??
Det beror ju helt på hur det sett ut i övrigt. Men OM det är (Stephenson[sic]?) Bäckis och Oshie i turordningen så behöver man inte gå in och peta i det läget. Jag har inte nämnt något om dubbla skift utan man rullar på.
Det är en högst personlig åsikt vad man föredrar men faktum kvarstår att de aktiva coacherna fått se sig slagna av de mer spelarinriktade pedagogerna de senare åren. Och det är en utveckling som gått stadigt framåt inom hockeyn sedan flera decennier.
Visst är det vackert när en huvudtränare med en räv bakom örat vinner matchen med gammal hederlig taktisk "coachning" eller omkast i formationerna men det tyder ju på att man kanske gjort något fel redan innan om den typen av insatser behövs. Dagens yngre spelare fungerar inte som dåtidens stålmän. Det är mycket mer fokus på individen och det går så pass snabbt därute att gubbarna i båset inte direkt kan påverka positivt med gamla metoder utan det stjälper snarare än det hjälper (vi såg ju tendenserna bara i vårat eget kära gamla DIF under 11/12 säsongen där mixen av viljor och yngre spelare totalt havererade med gamla ledarroller).
Det kan säkert ändras i framtiden. Det går ju kultur även inom hockeyn men jag tror personligen att spelare som idag är 25-30 eller yngre inte gynnas positivt om ledarstaben börjar göra konstiga förändringar när man spelat ok och leder matchen. Och huvudtränaren har inte tid att stå där och motivera varför heller. Det riskerar dessutom att underminera övriga ledare om huvudtränaren går in och styr i en sådan situation.
Det är ändå professionella spelare vi pratar om. Det är ingen som behöver eller vill vila extra om det inte varit special-teams. Istid är något man skall förtjäna, inte kastas in i för att ledarna vill vila storstjärnorna i 40sek extra och jag tror snarare att det är här som fingertoppskänslan gör att Robban avstår snarare än att fatta ett i övrigt "logiskt" beslut (för det håller jag med om att det skulle varit rent taktiskt och långsiktigt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.