Manijock skrev:Inte menat som antijinx eller liknande. Men tycker nog frågan är minst lika relevant som en framtida SHL-trupp. Vilka spelare vill/kan vi få kvar om/när vi åker ut? En HA trupp alltså. Spelare vi troligen kan räkna bort är:
Sörensen
Ljungh
Samuelsson
Jocke E
Honken
Arnesson
Fernholm
Armalis
Vad får vi då kvar? En rad frågetecken i Lauritzen, Nilson, Fleury, Gysbers. Är Holm och Falk redo för ännu en vända i HA? Stannar Norell och Englund? Får Högström ett kontrakt från en SHL-trupp? Spelare jag personligen tror man kan räkna med är:
Fällström
Saviano
Hank
Heinerö
Rundqvist
Ahlén
Hage
Lundberg
Alvarez?
Nilson (om han spelar ett år till)
Vejdemo, Bernhardt, Davidsson och Blomqvist får förmodligen stora roller på forwardsidan. Även Löfquist lär vara där och nosa.
Vad har dessa spelare för positioner? Centrar? Yttrar? Spelartyper? Hur ser backsidan ut? Snuskigt dåligt påläst gällande junissidan den här säsongen faktiskt.
Vejdemo är en klassisk center. Bernhardt, Davidsson och Blomqvist är till större del yttrar. Samtliga är ruskigt vassa offensivt. Bernhardt stor men rörlig, bra på små ytor, näsa för målet. Kemi med Vejdemo. Davidsson är väl den största talangen av dom. Snabb, teknisk, lika bra på att spela fram som att göra mål. Riktigt smart spelare. Blomqvist tycker jag påminner lite om Åberg till sättet han spelar.
På backsidan har Bernhardts yngre brorsa David tagit rätt stora kliv den här säsongen. Även Erik Palm.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock skrev:Inte menat som antijinx eller liknande. Men tycker nog frågan är minst lika relevant som en framtida SHL-trupp. Vilka spelare vill/kan vi få kvar om/när vi åker ut? En HA trupp alltså. Spelare vi troligen kan räkna bort är:
Sörensen
Ljungh
Samuelsson
Jocke E
Honken
Arnesson
Fernholm
Armalis
Vad får vi då kvar? En rad frågetecken i Lauritzen, Nilson, Fleury, Gysbers. Är Holm och Falk redo för ännu en vända i HA? Stannar Norell och Englund? Får Högström ett kontrakt från en SHL-trupp? Spelare jag personligen tror man kan räkna med är:
Fällström
Saviano
Hank
Heinerö
Rundqvist
Ahlén
Hage
Lundberg
Alvarez?
Nilson (om han spelar ett år till)
Vejdemo, Bernhardt, Davidsson och Blomqvist får förmodligen stora roller på forwardsidan. Även Löfquist lär vara där och nosa.
Vad har dessa spelare för positioner? Centrar? Yttrar? Spelartyper? Hur ser backsidan ut? Snuskigt dåligt påläst gällande junissidan den här säsongen faktiskt.
Vejdemo är en klassisk center. Bernhardt, Davidsson och Blomqvist är till större del yttrar. Samtliga är ruskigt vassa offensivt. Bernhardt stor men rörlig, bra på små ytor, näsa för målet. Kemi med Vejdemo. Davidsson är väl den största talangen av dom. Snabb, teknisk, lika bra på att spela fram som att göra mål. Riktigt smart spelare. Blomqvist tycker jag påminner lite om Åberg till sättet han spelar.
På backsidan har Bernhardts yngre brorsa David tagit rätt stora kliv den här säsongen. Även Erik Palm.
Helt klart intressant. Låter vågat att satsa på alla samtidigt dock. Vilka bedömmer du stå "först" i kön av dessa? Då syftar jag på vem som kan gå in och ta ordinarie redan nu. Är det Vejdemo, som är det man hört klart mest om, eller är det Davidsson som du nämner som den mest talangfulla?
Manijock skrev:
Helt klart intressant. Låter vågat att satsa på alla samtidigt dock. Vilka bedömmer du stå "först" i kön av dessa? Då syftar jag på vem som kan gå in och ta ordinarie redan nu. Är det Vejdemo, som är det man hört klart mest om, eller är det Davidsson som du nämner som den mest talangfulla?
Klart man måste hitta en bra balans mellan juniorer och seniorer. Men skönt att ha i bakhuvudet att vi har fullt kapabla spelare i juniorleden ifall vi åker ur. Billig lösning men väldigt hög uppsida. Först i kön måste väl vara Vejdemo, Bernhardt och Davidsson. Har väl inte undgått någon att jag tycker att samtliga tre kan spela i SHL redan nu, så ett år äldre i en lägre division borde bara hjälpa deras sak.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock skrev:
Klart man måste hitta en bra balans mellan juniorer och seniorer. Men skönt att ha i bakhuvudet att vi har fullt kapabla spelare i juniorleden ifall vi åker ur. Billig lösning men väldigt hög uppsida. Först i kön måste väl vara Vejdemo, Bernhardt och Davidsson. Har väl inte undgått någon att jag tycker att samtliga tre kan spela i SHL redan nu, så ett år äldre i en lägre division borde bara hjälpa deras sak.
Jag hoppas att man vågar satsa på alla tre till nästa säsong, även om vi håller oss kvar i SHL. Vill det sig väl kan de snurra runt ordentligt och bli sista komponenten för att faktiskt utmana om guldet, och annars innebär det åtminstone att vi håller lönekostnaderna nere och har råd med en riktig förstalina. Skulle de väga alldeles för lätt får man öka speltiden på vår checking line och eventuellt stärka upp framåt januari.
Jag hoppas också vi satsar på våra junisar nästa år! Gick inte så jäkla dåligt för Krüger när man gav honom förtroende och inte Josefsson heller, Sillen och Brodin blev också nyttiga spelare väldigt snabbt!
Mattias_87 skrev:BigJ: Året vi åkte ur så hade vi en spelarbudget i mitten av ligan ungefär, detta saxat ifrån gammal AB artikel, så det ska vi ju kunna komma upp i igen.
1. HV 71 49 MILJ
2. FRÖLUNDA 49 MILJ
3. LINKÖPING 49 MILJ
4. FÄRJESTAD 47 MILJ
5. MODO 37,5 MILJ
6. DJURGÅRDEN 37 MILJ
7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ
8. TIMRÅ 33 MILJ
9. BRYNÄS 31 MILJ
10. LULEÅ 31 MILJ
11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ
12. RÖGLE 26 MILJ
Men jag förstår hur du tänker. Att gå och titta på hockey år efter år bara för att se laget hålla sig kvar håller ju inte i längden, då kommer även jag som är hockeytokig utan övriga intressen att tröttna på att titta på skiten, däremot tror jag KHL kommer dö ut om några år som internationell liga, ligan kommer aldrig lyckas gå runt själv med dessa löner dom har förutom dom ryska som kan kompensera med 13% plattskatt.
Kan väl vara värt att nämna att laget med fjärde lägst budget vann SM-guld det året (om listan nu stämmer).
EDIT: I princip näst lägst budget då det är tre lag på 31 milj.
SirDIFalot skrev:Dom där lagen spelade ju inte i Elitserien säsongen vi åkte ur. Så måste vara från något år tidigare? 09/10? Eftersom Rögle och SSK är med.
Ja det är lagen från "finalåret" varken Växjö eller gnägget är med på listan. Däremot spelare Rögle och ssk i högsta serien den säsongen vi gick till final.
Mattias_87 skrev:BigJ: Året vi åkte ur så hade vi en spelarbudget i mitten av ligan ungefär, detta saxat ifrån gammal AB artikel, så det ska vi ju kunna komma upp i igen.
1. HV 71 49 MILJ
2. FRÖLUNDA 49 MILJ
3. LINKÖPING 49 MILJ
4. FÄRJESTAD 47 MILJ
5. MODO 37,5 MILJ
6. DJURGÅRDEN 37 MILJ
7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ
8. TIMRÅ 33 MILJ
9. BRYNÄS 31 MILJ
10. LULEÅ 31 MILJ
11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ
12. RÖGLE 26 MILJ
Men jag förstår hur du tänker. Att gå och titta på hockey år efter år bara för att se laget hålla sig kvar håller ju inte i längden, då kommer även jag som är hockeytokig utan övriga intressen att tröttna på att titta på skiten, däremot tror jag KHL kommer dö ut om några år som internationell liga, ligan kommer aldrig lyckas gå runt själv med dessa löner dom har förutom dom ryska som kan kompensera med 13% plattskatt.
Kan väl vara värt att nämna att laget med fjärde lägst budget vann SM-guld det året (om listan nu stämmer).
Då stämde alltså inte listan för säsongen 11/12.
Edit: Är väl medveten om att ni redan har konstaterat det. Ville bara frånsäga mig allt ansvar för den missen
1. HV 71 49 MILJ
2. FRÖLUNDA 49 MILJ
3. LINKÖPING 49 MILJ
4. FÄRJESTAD 47 MILJ
5. MODO 37,5 MILJ
6. DJURGÅRDEN 37 MILJ
7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ
8. TIMRÅ 33 MILJ
9. BRYNÄS 31 MILJ
10. LULEÅ 31 MILJ
11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ
12. RÖGLE 26 MILJ
Då stämde alltså inte listan för säsongen 11/12.
Edit: Är väl medveten om att ni redan har konstaterat det. Ville bara frånsäga mig allt ansvar för den missen
Nu kanske jag låter liiite bitter men man måste väl vara det ibland med.
Att vi borde komma upp i den budgeten igen är ingen tvekan om, men hur kan budgeten se ut för övriga lag nu jämfört med då? HV, LHC, FBK, FHC, SAIK, LHF av de mer etablerade lagen kommer garanterat ligga högt, Växjö och Örebro kommer garanterat ligga över oss i budget. Om Leksand är kvar nästa säs kommer de ha högre budget. Om Malmö, Västerås tar sig upp hamnar de också (tror jag) på en högre nivå. Sen återstår Foppas Modo, Brynäs och vi som slåss med mindre pengar om inte något oväntat händer.
Så vi kommer säkert kunna få en lika hög budget igen men vi kommer inte vara i mitten av en budgettabell utan mer mot botten ändå.
Helt sjukt att så små lag kan ha så höga löneposter egentligen. Det måste ju vara världsunikt i Sverige att lag med mycket publik har så mycket lägre lönebudget? Överallt annars så är det ju mest publik = mest pengar. Men så är det ju verkligen inte i SHL. Ibland hoppas jag verkligen att SHL kraschar så att vi kan bygga om systemet ifrån grunden.
Mattias_87 skrev:Helt sjukt att så små lag kan ha så höga löneposter egentligen. Det måste ju vara världsunikt i Sverige att lag med mycket publik har så mycket lägre lönebudget? Överallt annars så är det ju mest publik = mest pengar. Men så är det ju verkligen inte i SHL. Ibland hoppas jag verkligen att SHL kraschar så att vi kan bygga om systemet ifrån grunden.
Ganska kul att de lag som ligger sist i publikligan, lakers och saik, har top 5 dyraste trupperna i shl.