ET: Djurgårdens IF - Brynäs IF 7/9 2013 | EP Trophy

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Doyle
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: ET: Djurgårdens IF - Brynäs IF 7/9 2013 | EP Trophy

Inlägg av Doyle »

Jag är sjukt glad o imponerad av årets upplaga av DIF. Samtidigt försöker jag intala mig att det ff är försäsong och det är livsfarligt att dra några större växlar över att vi slår ett proppmätt o nertränat Brynäs. Vår största fiende är just nu hybris. Spelarna tittar sig i spegeln o ser sig själva i elitseriekostymen med flugan slarvigt påsatt. Näää DIF ...På torsdag startar allvaret och då är E.T ett minne blott. Ett toktaggat Troja kommer att kriga som djur för att betvinga det mytomspunna DIF som höjs till skyarna som världsmästare i Europa. Jag är orolig kära Djurgårdsvänner. Hoppas ledare o spelare i DIF är medvetna om att det blir en jävligt svår o tuff ökenvandring innan vi når vårt etappmål framåt våren, Bewere...
Isabo

Inlägg av Isabo »

SirDIFalot skrev:Att helt bedöma spelmässigt övertag på vem som hade flest skott är ungefär som att avgöra vilka backar som är bäst genom att titta på +/-. Det ger liksom ingen korrekt bild.
Nej och jag gjorde inte nån bedömning enbart efter skotten. Jag vet att vi var tokjävligt tillbakatryckta i andra.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Salas skrev:Så här kommer jag att fira vid vinst!

Hata Brunäs!
Som resten av alla Djurgårdare på Hovet då ;)
Manijock

Inlägg av Manijock »

Helt klart imponerande. Mattsson uppträder mer och mer som en förstakeeper. Lugn, trygg, påminner mycket om Wesslau stilmässigt. På den positiva sidan i övrigt är våran brunkarkedja som ser snuskigt hungriga ut. Hank ser ut att ha tappat vikt, betydligt rappare i år. Ahlén gnuggar på med sin skitiga skridskoåkning, men vem fan bryr sig när han likförbannat kommer ur situationerna med pucken i behåll?

Saviano verkar kunna bli en personlig favorit. Liten, rapp påminner om en Tim med lite sämre teknik. Dock är han betydligt målfarligare! Bra värvning, häftig att titta på. Sörensen fortsätter att skörda framgångar. Kul!

Nu till minuskontot. Känns som dessa matcher jag sett hittils bara bekräftar det jag hela tiden varit orolig för. Våra backar blir bara klenare och klenare. Plåttriga, odisciplinerade med pucken, och stillastående. Missförstå mig rätt, inte hela matcherna. Men på tok för stora delar av den! Nästan hela andra perioden står vi på hälarna och utan Mattsson vettefan hur mycket vi legat under med. Även mitten på tredje är snudd på horribel. Katastrofpassningar bakom varandra. Vänder upp stjärtarna och lägger över problemen på sin kollega gång efter annan. Får panik själv när man sitter och ser tre stycken Djurgårdare i egen zon som tokstillastående står på linje och flippar skitpassningar till varandra och bara väntar på att bli uppkäkade.

Hmm vår backsida är inte lovande defensivt undantaget Arnesson och den rejäla uppkomlingen Norell. En mer säker nu på att vår säsong står och faller lite med Printz vara eller icke vara i denna trupp.

Men som sagt, grymt imponerande försäsong. Rättvist! Underbart långfinger till hela jävla Hockeyvärlden. Lyfter på hatten och somnar med ett gott Djurgårdsleende. Tack så mycket!
Senast redigerad av Manijock den 2013-09-07 20:23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Matchen ligger uppe: https://difhockey.solidtango.com/video/ ... -sep-18-20

Fan va fint. Underbara DIF!
pinga19

Inlägg av pinga19 »

Stolt och glad! :)
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ja, allt är inte perfekt under en försäsong. Man ska inte dra för stora växlar av det positiva men samtidigt inte totalsåga ett lag för tillfälliga defensiva brister. Brister som jag dock inte sett röken av så mycket. Visst, lite otajmat och vekt i vissa tillfällen men ingenting av större betydelse. Väl? Jag tycker att denna turnering har varit en bra uppladdning. Känns som att laget har fått lära känna varandra mer. Bortamatcher där umgänget intensifieras.

Jag är dessutom riktigt imponerad av power-play. Två riktigt bra uppställningar verkar det som. Kan vi ha ett starkt sådant den här säsongen? Det känns som det. Och när hände det senast?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev:Ja, allt är inte perfekt under en försäsong. Man ska inte dra för stora växlar av det positiva men samtidigt inte totalsåga ett lag för tillfälliga defensiva brister. Brister som jag dock inte sett röken av så mycket. Visst, lite otajmat och vekt i vissa tillfällen men ingenting av större betydelse. Väl? Jag tycker att denna turnering har varit en bra uppladdning. Känns som att laget har fått lära känna varandra mer. Bortamatcher där umgänget intensifieras.

Jag är dessutom riktigt imponerad av power-play. Två riktigt bra uppställningar verkar det som. Kan vi ha ett starkt sådant den här säsongen? Det känns som det. Och när hände det senast?
Kika på matchen igen och se hur det såg ut under slutet av andra perioden och i mitten av tredje när det fortfarande står 2-2. Titta noga hur vi agerar i egen zon. Mattsson räddar oss där!

Men i övrigt håller jag med dig om att man inte ska dra allt för stora växlar. Det är fortfarande väldigt roligt just nu. Men när vi ska besöka Ljungby, Asplöven osv i mörkaste vintern så är det kanske inte riktigt lika roligt att arbeta.
Isabo

Inlägg av Isabo »

Manijock skrev:
Jim Morrison skrev:Ja, allt är inte perfekt under en försäsong. Man ska inte dra för stora växlar av det positiva men samtidigt inte totalsåga ett lag för tillfälliga defensiva brister. Brister som jag dock inte sett röken av så mycket. Visst, lite otajmat och vekt i vissa tillfällen men ingenting av större betydelse. Väl? Jag tycker att denna turnering har varit en bra uppladdning. Känns som att laget har fått lära känna varandra mer. Bortamatcher där umgänget intensifieras.

Kika på matchen igen och se hur det såg ut under slutet av andra perioden och i mitten av tredje när det fortfarande står 2-2. Titta noga hur vi agerar i egen zon. Mattsson räddar oss där!

Men i övrigt håller jag med dig om att man inte ska dra allt för stora växlar. Det är fortfarande väldigt roligt just nu. Men när vi ska besöka Ljungby, Asplöven osv i mörkaste vintern så är det kanske inte riktigt lika roligt att arbeta.
Det som idag lämnar lite mer att önska är försvarsspelet, stundtals väldigt darrigt, bara att kolla på biffarnas två mål. I övrigt tycker jag det ser bra ut. Och målvaktsspelet är stabilt, bättre än jag anade innan säsongen. Vet inte hur jag ska bedöma Mattssons aktion vid målen dock.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Lättnaden när Ahlén satte 4-2 i öppen kasse är den största lättnaden jag känt på år och dar. Så mycket på spel, och att få skrika ut segervrålet och bara kunna vänta in slutsignalen och gruppsegern, är fan i mig tre minuter som var bland de absolut skönaste i hela mitt liv.

Nu blir det en galen utlandsresa med Djurgårdsfamiljen i december att se fram emot, och jag kan inte beskriva med ord hur taggad jag är.

Fan va jag älskar Djurgården, och fan va jag älskar hockey! Så fruktansvärt skönt att hockeysäsongen är igång på allvar!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev:

Jag håller absolut med dig. Det var en riktig dålig period. Därför vi får hoppas att det bara var just en period. Med det sagt också så är ju försvarsspelet alltid det som tar längst tid att sätta sig. Att vår säsong lever eller dör med Printz varande tycker jag inte alls stämmer i nuvarande läge. Jag menar, vi har ju inte ens haft vår premiärmatch ännu.

Nej, för dig och mig är det nog inte så kul, men det är bara att hoppas att denna säsongs herrar orkar tugga sig igenom det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Isabo

Inlägg av Isabo »

Salas skrev:Lättnaden när Ahlén satte 4-2 i öppen kasse är den största lättnaden jag känt på år och dar. Så mycket på spel, och att få skrika ut segervrålet och bara kunna vänta in slutsignalen och gruppsegern, är fan i mig tre minuter som var bland de absolut skönaste i hela mitt liv.

Nu blir det en galen utlandsresa med Djurgårdsfamiljen i december att se fram emot, och jag kan inte beskriva med ord hur taggad jag är.

Fan va jag älskar Djurgården, och fan va jag älskar hockey! Så fruktansvärt skönt att hockeysäsongen är igång på allvar!
Ja det var så oerhört skönt. Inför sista perioden var jag lite nere och tänkte ungefär som inför tredje mot TPS när vi låg under med 1-4 (gick ju ikapp till 4-4 och vann på straffar), då tänkte jag först bara att "spela av skiten så man kan åka hem och sura", men av nån anledning tänkte jag sen att "nej nu tar vi det här". Och sen när vi kvitterade så snabbt in i perioden blev jag mer och mer övertygad.
Jag hade pratat med en kille bredvid mig, från Strängnäs tror jag, och han frågade vad jag trodde om tredje, "tar vi det här". Det är inte omöjligt, eller nåt i den stilen hade jag svarat, och hade tredje uppe i Gävle i färskt minne. Men jag var inte riktigt övertygad själv faktiskt...

Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt med sjungandet eftersom jag varit sjuk så nyligen och fortfarande hade lite ont i halsen, (typ 'passiv ståplats') men i den tredje perioden vrålade jag och sjöng nästan mer än vanligt.

Och när Ahlén seglade fram mot öppen bur så var det en sån lättnad och nån slags sjuk SM-guldskänsla, fast vi bara vunnit en träningsturnering. Eller vi hade ju inte vunnit ännu, men att "klöverpropellern" skulle göra tre mål på två och en halv minut kändes ändå ganska otroligt sett till hur Brynäs regaerat på den plötsliga vändningen.

Så oerhört skönt att kunna slappna av de sista minuterna av en så pass viktig match för en gångs skull, och inte bitas naglar in i de allra sita skälvande sekunderna. :)
Donkels

Inlägg av Donkels »

Skulle Djurgården stå och falla med en spelare som var med och tog oss till Allsvenskan - aldrig i livet! För mig är Printz samma kategori av spelartyp som Granath - ytterst begränsad! Ska vi stärka upp backsidan så vill jag se något betydligt vassare. Ahlén och Hank får ta på sig rollerna som lagets poliser.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Donkels skrev:Skulle Djurgården stå och falla med en spelare som var med och tog oss till Allsvenskan - aldrig i livet! För mig är Printz samma kategori av spelartyp som Granath - ytterst begränsad! Ska vi stärka upp backsidan så vill jag se något betydligt vassare. Ahlén och Hank får ta på sig rollerna som lagets poliser.
Kan inte hålla med dig alls. Printz var vår bästa back under 11/12 säsongen. Bara för att han var en del av laget som åkte ut betyder inte att han inte skulle vara ett bra tillskott. Kan inte se några likheter mellan Printz och Granath. Printz spelar tufft och fysiskt. Granath petar med klubban och utnyttjar inte sin storlek alls. Jag tror inte heller att folk vill ha in Printz som någon "polis" snarare för att han är en defensiv back som är något vi saknar i vår trupp. Vilket Challe sa själv i DIFTV.
Expert.
Donkels

Inlägg av Donkels »

SirDIFalot skrev:
Donkels skrev:Skulle Djurgården stå och falla med en spelare som var med och tog oss till Allsvenskan - aldrig i livet! För mig är Printz samma kategori av spelartyp som Granath - ytterst begränsad! Ska vi stärka upp backsidan så vill jag se något betydligt vassare. Ahlén och Hank får ta på sig rollerna som lagets poliser.
Kan inte hålla med dig alls. Printz var vår bästa back under 11/12 säsongen. Bara för att han var en del av laget som åkte ut betyder inte att han inte skulle vara ett bra tillskott. Kan inte se några likheter mellan Printz och Granath. Printz spelar tufft och fysiskt. Granath petar med klubban och utnyttjar inte sin storlek alls. Jag tror inte heller att folk vill ha in Printz som någon "polis" snarare för att han är en defensiv back som är något vi saknar i vår trupp. Vilket Challe sa själv i DIFTV.
Jaja vi har alla våra preferenser till vilka spelartyper vi gillar och Printz tillhör inte mina.
Skriv svar