Kristofer Ottosson-Insamling

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattebo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Mattebo »

SirDIFalot skrev:Sign on-bonus är väl det bästa alternativet. Även fast man såklart måste skatta där också. Men fan klart vi ska skatta som alla andra. Vi är inte Göteborg.

Gäller det andra skatteregler med sign on-bonusar?

Nej, precis, kommer nog inte ifrån skatten. Vi får knyta näven i plånboken extra hårt och leverera.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Just därför är det väl extra smart att inte använda det där sms-företaget som tar en del av kakan själv också. Då skulle väl till slut typ 20% av det man ger komma fram till Otto.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Nej, det gäller inte andra skatteregler för en sign-on så är exakt samma sak. Om man inte väljer att placera pengarna på ett utländskt bankkonto (typ i Schweiz eller motsvarande), då kanske man på något finurligt sätt kunde komma runt skatten. Fråga Kamprad, han vet.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

SirDIFalot skrev:Just därför är det väl extra smart att inte använda det där sms-företaget som tar en del av kakan själv också. Då skulle väl till slut typ 20% av det man ger komma fram till Otto.
Så sant så sant. Det vore smidigt men för mycket tappas på vägen. Som att försöka hämta vatten från ån med bara händerna.

Gjorde en snabb uträkning med de som skrivit bokstavligt på forumet att de ska ge och andra jag hört med. De som det bara stod att de skulle ge skrev jag in 100 för. De som hade skrivit något annat, så skrev jag det såklart.

De knappa 20 personerna jag räknade med gav alltså väldigt lågt räknat 12 tusen. Sedan kan ju givetvis nästa 100 givare sänka snittet rejält. Men det känns positivt.
Användarvisningsbild
cCat

Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av cCat »

Nu har jag pratat med Challe och Due-Boije igen.

Challe har inte få tag på Otto än, men lovar att återkomma så snart han vet om hur Otto ser på framtiden.
Christian sa att allt är förberett med bankgiro bara vi får tag på Otto.
Han sa också att en företagare sett insamlingen på Aftonbladet igår och ville vara med och bidra med en större summa pengar, ett sexsiffrigt belopp som det lät..

Hör av mig igen så snart Challe hör av sig.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Användarvisningsbild
Jonas1891

Inlägg av Jonas1891 »

minalman skrev:Bara en fundering: Ottos månadslön ligger säkert över de flesta brytpunkter. Därför blir det en marginalskatt på 56%. Dessutom måste Djurgården betala arbetsgivaravgift förstås. Så samlar vi in fiktiva 135 000 (det blir säkert mer, men det blir enklare att räkna så här) så får Otto 100 000 brutto, men bara 44 000 i handen. Alltså samlar vi in 91 000 till staten.
Vi måste alltså komma på något bättre! Ett stipendium för lång och trogen tjänst? Är stipendium skattefria? Någon skattejurist som läser detta och kan kommentera?

Så vi kommer skänka mer till Skatteverket än till Otto det känns ju åt helvete fel. Då kan vi lika gärna kalla insamlingen operation rädda Skatteverket.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av -daniel- »

cCat skrev:Nu har jag pratat med Challe och Due-Boije igen.

Challe har inte få tag på Otto än, men lovar att återkomma så snart han vet om hur Otto ser på framtiden.
Han sa också att en företagare sett insamlingen på Aftonbladet igår och ville vara med och bidra med en större summa pengar, ett sexsiffrigt belopp som det lät..

Fantastiskt!!
Användarvisningsbild
Mattebo

Re: Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av Mattebo »

cCat skrev:Nu har jag pratat med Challe och Due-Boije igen.

Underbart! Det går framåt! Hoppas den där företagaren står vid sitt ord. Det är minst som 1000 bidragande som ger 100 spänn. Overkligt bra start i så fall.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Det här låter faktiskt helt underbart. Otto-Aid, here we go.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jonas1891 skrev:
minalman skrev:Bara en fundering: Ottos månadslön ligger säkert över de flesta brytpunkter. Därför blir det en marginalskatt på 56%. Dessutom måste Djurgården betala arbetsgivaravgift förstås. Så samlar vi in fiktiva 135 000 (det blir säkert mer, men det blir enklare att räkna så här) så får Otto 100 000 brutto, men bara 44 000 i handen. Alltså samlar vi in 91 000 till staten.
Vi måste alltså komma på något bättre! Ett stipendium för lång och trogen tjänst? Är stipendium skattefria? Någon skattejurist som läser detta och kan kommentera?

Så vi kommer skänka mer till Skatteverket än till Otto det känns ju åt helvete fel. Då kan vi lika gärna kalla insamlingen operation rädda Skatteverket.
Nu skall jag upplysa dig om att det inte i regel är några som sitter på Skatteverket och leker upp våra skattepengar, utan den skatt som man betalar går till att finansiera vår högt bibehållna standard på skola, vård och omsorg. Säger en Socialdemokrat.

Jag håller inte med.

EDIT: Fan vad jag glider iväg på OT-spår idag, ledsen. Otto-aid, here we go!
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Finns ett sätt att komma runt det men här har vi själva satt käppar i hjulen genom att vi krävt DIFs inblandning.
Det hade varit att ge Otto allt som en gåva (personlig sponsring).

Nu vet jag inte exakt hur det här presumtiva bankgirokontot upprättas om det t.ex. blir Due-Boje själv som upprättar det för då är det inga problem att bara slussa dom vidare till Otto men mest troligt är det något som kommer öppnas i DIFs namn och då kan föreningen inte bara hålla det utanför sin egna redovisning. Lämnar pengarna DIF´s hand och hamnar hos Otto är det att klassificera som lön.

Gåva är i min värld det enda sätt man skulle kunna undvika merkostnaderna i form av soc.avg. m.m.
nevyn

Inlägg av nevyn »

Lugn nu, lämna politiken vid valurnorna.
Självklart kommer företag att se och vilja bli associerade med en sådan här gräsrotsrörelse, med den mediabevakning det innebär. 200kkr blir nog lågt räknat om det sköts på rätt sätt.
Självklart kommer jag hjälpa till och donera
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det är precis det som behövs. Några företagare eller välbärgade privatpersoner som går in med större summor för att få bollen i rullning. Nu jävlar tömmer vi kontona! ;)
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

crike skrev:Finns ett sätt att komma runt det men här har vi själva satt käppar i hjulen genom att vi krävt DIFs inblandning.
Det hade varit att ge Otto allt som en gåva (personlig sponsring).

Nu vet jag inte exakt hur det här presumtiva bankgirokontot upprättas om det t.ex. blir Due-Boje själv som upprättar det för då är det inga problem att bara slussa dom vidare till Otto men mest troligt är det något som kommer öppnas i DIFs namn och då kan föreningen inte bara hålla det utanför sin egna redovisning. Lämnar pengarna DIF´s hand och hamnar hos Otto är det att klassificera som lön.

Gåva är i min värld det enda sätt man skulle kunna undvika merkostnaderna i form av soc.avg. m.m.
Tror inte Due-Boje är så sugen på att försöka gå runt skatteregler när det är en lön vi skall betala till Otto...så fort DIF Hockey blev inblandat tror jag det är helt otänkbart att gå runt skatten (men det är så klart ett krav att DIF skall vara inblandat, annars blir det inga pengar så vi får bita i det något sura äpplet).
Användarvisningsbild
cCat

Sv: Kristofer Ottosson-Insamling

Inlägg av cCat »

SMS från Challe:

" Pratade med Otto nu, han vill definitivt spela med oss och uppskattar initiativet ni tar."

Gasen i botten, nu kör vi!

Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Skriv svar