Kall-El skrev:Vi har absolut inget lag för topp 6. Vi saknar minst 1 toppcenter, 1 målgörare och 2 toppbackar för att realistiskt kunna ligga topp 6. Det är verkligheten som håller på att springa ikapp oss just nu. Vi har klarat av att ta en hel del pinnar takcvare hög effektivitet och en hel del flyt. Nu saknar vi detta delvis och då blir resultaten därefter...
DIF saknar definitivt en toppcenter och åtminstone en toppback för att stabilt placera sig under topp fyra. Under året förlitar sig klubben på Larsson (21 år), Danielsson (23 år), Hörnqvist (21 år) och Axelsson (20 år) som målvakt och forwards i de tre första kedjorna. Det finns knappast någon annan elitserieklubb som matchar motsvarande upplägg. Betänk att centern i fjärdekedjan i form av Engqvist är 20 år. Att i ett sådant läge utse DIF till ett topplag är inte realistiskt. I dagens DIF gör de yngre spelarna ett mycket bra arbete. Tyvärr är det de äldre backarna som framförallt inte håller. Även Anger och Ölvestad, men framförallt Bäcker bör visa mycket mer för att DIF ska gå till slutspel. Bland backarna är framförallt Tompa under all kritik.
Jag hoppas få se Falken nästa match, så att laget får lite mer stabilitet. Turligt nog är Danielsson, Hörnqvist och Linkan en riktigt bra kedja, som räcker en bit på vägen mot slutspel. För att säkra en plats bland de åtta lagen i toppen måste Anger, Otto och Axelsson komma igång för annars är det kört. Säcken kan inte göra till eller ifrån i nuvarande läge. Problemet i DIF är inte Säcken utan att backarna över hela linjen inte håller tillräckligt hög klass.
Kall-El skrev:Vi har absolut inget lag för topp 6. Vi saknar minst 1 toppcenter, 1 målgörare och 2 toppbackar för att realistiskt kunna ligga topp 6. Det är verkligheten som håller på att springa ikapp oss just nu. Vi har klarat av att ta en hel del pinnar takcvare hög effektivitet och en hel del flyt. Nu saknar vi detta delvis och då blir resultaten därefter...
DIF saknar definitivt en toppcenter och åtminstone en toppback för att stabilt placera sig under topp fyra. Under året förlitar sig klubben på Larsson (21 år), Danielsson (23 år), Hörnqvist (21 år) och Axelsson (20 år) som målvakt och forwards i de tre första kedjorna. Det finns knappast någon annan elitserieklubb som matchar motsvarande upplägg. Betänk att centern i fjärdekedjan i form av Engqvist är 20 år. Att i ett sådant läge utse DIF till ett topplag är inte realistiskt. I dagens DIF gör de yngre spelarna ett mycket bra arbete. Tyvärr är det de äldre backarna som framförallt inte håller. Även Anger och Ölvestad, men framförallt Bäcker bör visa mycket mer för att DIF ska gå till slutspel. Bland backarna är framförallt Tompa under all kritik.
Jag hoppas få se Falken nästa match, så att laget får lite mer stabilitet. Turligt nog är Danielsson, Hörnqvist och Linkan en riktigt bra kedja, som räcker en bit på vägen mot slutspel. För att säkra en plats bland de åtta lagen i toppen måste Anger, Otto och Axelsson komma igång för annars är det kört. Säcken kan inte göra till eller ifrån i nuvarande läge. Problemet i DIF är inte Säcken utan att backarna över hela linjen inte håller tillräckligt hög klass.
Och att vi inte har någon spelidé. Att vi inte kan vända matcher beror på att vi inte kan bryta mönster, ingen vet hur man gör. Vi har inget grundspel att luta oss tillbaka på om det går tungt, ingen vet hur de skall agera, utan när det går dåligt så rinner det bara iväg fruktansvärt mycket. Därför kan vi aldrig vända på matcher. Det finns inga klara riktlinjer om hur vi ska spela.
Med en tydligare spelidé, bättre laguttagningar och bättre coachning är detta lag ett stabilt slutspelslag.
Erik af Sibirien skrev:Idag bildade Ronnie och Printz backpar..............
Det backparet jag absolut under inga förhållanden skulle matcha ihop.
Helt sjukt att man sätter ihop lagets två sämsta skridskoåkare i samma backpar...
Och värst av allt; Hur mycket bättre hade det sett ut om Frylén spelat i par med någon av Ronnie / David?
Man blir bara så trött på Kall-el
Kollar du bara men ena ögat eller på en småbilds tv, uppenbart så såg du inte samma match som jag, i första perioden var det i stort sätt bara Printz som smällde på, sedan lungnade han tyvärr ner sig lite. Nä det var snarare så att hr Printz tillhörde de bättre backarna i kväll, vid 4 tillfällen blockade han skott med kropp eller klubba. Jo det blev en riktig felpass men jag och de flesta som såg matchen instämmer nog i att det inte var därför som Dif förlorade matchen. Nä min gode man sanningen är tyvärr den, gör man inga mål eller sumpar 4-5 klara målchanser och spelar 18 minuter i powerplay utan mål då vinner man inte matcherna, sedan spelar det inte så stor roll vilka backar man har i spel. Sluta gnäll ta det för vad det blev, och du kolla upp lite bättre.
Tack!
Nu är det i alla fall någon som inte skyller allt på Printz hela tiden. Spelar ingen roll om laget vinner, det är alltid någon som hakar upp sig på Printz. David har blivit lite av en syndabock hos somliga.
Tycker han har blivit bättre och bättre på slutet. Mot Timrå var hans tackling mot Hedström underbar. Och i dag kämpade han på bra, till skillnad mot de flesta övriga spelarna.
Thomas Johansson och Jiri Marusak är båda sämre än Printz som det är nu, men Printz får mer skit än Jiri och Thomas tillsammans. Märkligt..
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Kan det här laget plocka de 25-30 poäng som behövs för att nå slutspel? Kanske. Kanske inte. Det blir nog överdrivet spännande i slutet på den här säsongen också, är jag rädd. Frölunda vann alldeles för lätt idag.
Erik af Sibirien skrev:Idag bildade Ronnie och Printz backpar..............
Det backparet jag absolut under inga förhållanden skulle matcha ihop.
Helt sjukt att man sätter ihop lagets två sämsta skridskoåkare i samma backpar...
Och värst av allt; Hur mycket bättre hade det sett ut om Frylén spelat i par med någon av Ronnie / David?
Man blir bara så trött på Kall-el
Kollar du bara men ena ögat eller på en småbilds tv, uppenbart så såg du inte samma match som jag, i första perioden var det i stort sätt bara Printz som smällde på, sedan lungnade han tyvärr ner sig lite. Nä det var snarare så att hr Printz tillhörde de bättre backarna i kväll, vid 4 tillfällen blockade han skott med kropp eller klubba. Jo det blev en riktig felpass men jag och de flesta som såg matchen instämmer nog i att det inte var därför som Dif förlorade matchen. Nä min gode man sanningen är tyvärr den, gör man inga mål eller sumpar 4-5 klara målchanser och spelar 18 minuter i powerplay utan mål då vinner man inte matcherna, sedan spelar det inte så stor roll vilka backar man har i spel. Sluta gnäll ta det för vad det blev, och du kolla upp lite bättre.
Full fart framåt
Snittar man en indianare per match är man inte bra.
Har man kasst +- är man inte heller direkt någon stjärna.
jag har inte skylt någon förlust på printz eller någon annan, men faktum är att det inte är bra att ge bort indianare.
Täcka skott är samtliga spelares plikt och inget man skall behöva plussa någon för.
I Elitserien 07/08 har inget lag råd med att komma i en svacka,(jaa möjligtvis HV, FBK, LHC)
då är man vipps indragen i sträckstriden igen.
DIF:s 3p på det 5 senaste matcherna är en riktigt pinsam bottennotering.
Allt hänger ju på om DIF gör 1:a målet, då vet det flesta vad dom ska göra i varje byte.
Får vi däremot mål i arslet tidigt blir det stressat & fantasilöst (tror inte en sekund på att DIF viker ner sig med flit),
det ser bara ut så ibland.
Man behöver ju inte vara hockeyprofessor för att konstera att DIF:s backbesättning knappt håller ES-klass.
Det blir extra tydlig varje gång DIF tvingas att föra spelet (typ i alla hemmamatcher).
Har aldrig sett detta lag som ett mittenlag, tippade DIF som 9:a innan säsongen.
Just nu är vi tyvärr på god väg igen...
Måste säga att jag håller med Kall-El i föregående inlägg. Att täcka skott SKA samtliga göra, framförallt om man är järnkamin. Även en sån som Linkan och Otto. Det ingår i jobbet, det finns inga värre en sådana hockeyspelare som är puckrädda. Jag ser det inte som ett plus utan som en självklarhet. I Printz-fallet i övrig så ser jag Tompa och Jiri som sämre. Jag rankar backarna så här:
1. Ossi Väänänen - En självklarhet fast att han har en formsvacka
2. Timmy Pettersson - Den jämnaste i år. Aldrig en dålig match.
3. Ronnie Pettersson - Jobbar på som fan. Bedrövlig skridskoåkare dock.
4. Oscar Eklund - Måste få chansen. Kan bli en mycket etablerad back.
5. Edvin Frylén - Ta i lite mer Edvin. På tog för mycket petande.
6. David Printz - Måste smälla på ännu mer. På tok för snäll.
7. Thomas Johansson - Skärpning för fan Tompa.
8. Jiri Marusak - Ser ut som en 50-åring på isen.
Jag tycker inte att backarna är det stora problemet (vi gjorde som bekant inte ett enda mål framåt) Det är bristen på kreativitet. Vi har i dagsläget ingen bra center (även om Ottosson i normal form är det) och ingen målskytt. Tycker att samtliga bottenlag (bortsett från Mora) har en bättre offensiv än vad vi har. Att vi sedan inte kämpar gör ju inte saken bättre. De två tidigare säsongerna gav vi i varje fall allt i varje match. I år verkar inställningen betydligt sämre. De yngre verkar låsa sig i motgång och de äldre är för bekväma. Det blir alltmer tydligt att vår chans till framgång är det ultradefensiva disciplinerade försvarsspelet och satsa på kontringar. Alla försök att föra matcher slutar bara i förluster! Kom igen nu, bit ihop och göra en uppryckning liknande den i Karlstad och i Jönköping.
Tycker att vi har bättre offensiv än många lag mycket pga Bremberg. Nån mer talangfull spelare tro jag aldrig mer att vi kommer få se i DIF. Men många har inte riktigt få till det ännu. T.ex Dick är i en svacka, Bengan har haft det hyfsat tungt kanske börjar komma igång nu? Otto är helt outstanding när han vill, vill se att han ta för sig nu! Anger är en stabil poängplockare, Danielsson har ju som ni vet varit riktigt grym! Vi har mycket att hämta av detta lag.
Tycker även att Oscar borde få chansen istället för Edvin eller Marusak...
stolpskott skrev:Tycker att vi har bättre offensiv än många lag mycket pga Bremberg. Nån mer talangfull spelare tro jag aldrig mer att vi kommer få se i DIF.
Visst är det så, men samtidigt så är han otroligt lat i hemjobb och jäkligt nonchalant periodvis. Ofta ställer han sina medspelar när han börjar kladda på blå och skiter i att ta det defensiva arbetet. Hade han inte vart så hade han lätt kunna lira i en första/andra femma i NHL.
Men att gnälla på Printz som har varit en av våra bästa backar på senare tid. Han är också en av dem bästa backarna i serien på spel i Boxplay. Det värsta är att kritiken verkar komma ifrån folk som inte ens går på matcherna. Varför det verkar så? Det lyser okunskap rakt igenom, man får helt enkelt ignorera dssa inlägg.