Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
FEFF_DIF

Inlägg av FEFF_DIF »

Hoppas Patric Hörnqvist tar ett nytt kontrakt med DIF nästan säsong för at han e fan den bäste i DIF tycker ja :lol:
Älska DIF
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

FEFF_DIF skrev:Hoppas Patric Hörnqvist tar ett nytt kontrakt med DIF nästan säsong för at han e fan den bäste i DIF tycker ja :lol:
Han är utlånad från Nashville och lär försöka ta en plats där borta nästa säsong, även om jag tror att han får det väldigt svårt.
LiteOn

Ny målvakt från Hammarby

Inlägg av LiteOn »

Daniel Larsson har fungerat bättre denna säsong än vad jag hade trott vilket är roligt, men bakom Daniel är det för tunt, framför allt i ett slutspel där det kommer att behövas en målvakt som "står på huvudet" och överpresterar sig själv, men likaväl så behövs det nån som kan kliva in om det behövs... och det har vi inte i dag (Riddarn och Mark... väger lite för lätt...ÄN!)

Hammarby har en målvakt som trots att han står i det överägst sämsta laget i HockeyAllsvenskan har en räddnings-% på 90,50%.
Då skall man veta att han stått 25 matcher och fått 1000 skott på sig, vilket är i snitt 40 skott per match och ändå har denna räddnings-%.
Han skulle passa perfekt för Djurgården då han bara behöver byta omklädningsrum på Hovet.
Användarvisningsbild
easer90

Inlägg av easer90 »

Jag tycker att vi ska fokusera på utespelare.. Vi har i stort sett en bra kedja sen dom andra kedjorna finns det många luckor att fylla.

EDIT: Som det har sett ut dom senaste matcherna och inte tala om matchen igår.. så verkar Djurgården inte vara sugna på spela sig till slutspel. Igår åkte dom flesta runt och backade undan från pucken och vänta på att matchen skulle ta slut. Linkan som brukar vara fenomenal gjorde många fel pass och tappa onödiga puckar. Så om det ska bli ett slutspel får DIF vakna upp lite snart..
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Tänkte göra som många andra och rejält se över spelartruppen inför nästa säsong.

Spelare med kontrakt:
Fredrik "Linkan" Bremberg (Ryssland ändå?)
Niklas Anger
Kristofer Ottosson
Edvin Frylén (om DIF haft en bättre ekonomi hade jag krävt att han sparkas)
Oscar Eklund
David Printz
Mark Owuya

Spelare som bör få förlängda kontrakt:
Daniel Larsson (på väg till NHL?)
Stefan Ridderwall
Timmy Pettersson
Ronnie Pettersson (om han vill fortsätta spela hockey)
Ossi Väänänen (man får väl drömma?)
Dick Axelsson
Nicklas Danielsson
Christian "Fimpen" Eklund
Andreas Engqvist
Nichlas Falk (om han vill fortsätta spela hockey)
Calle Gustafsson
Jimmie Ölvestad

Spelare som inte bör få förlängda kontrakt:
Thomas Johansson (slutar?)
Jiri Marusak (för dålig för de pengar han tjänar)
Pär Bäcker (inte utvecklats tillräckligt mycket)
Johan Ryno (håller inte tillräckligt hög klass)
Dennis Persson (inte tagit chansen)

Spelare som kommer att försvinna:
Patric Hörnqvist (Nashville)

Om vi lyckas skriva nya kontrakt med de som bör få sådana behöver vi alltså värva ca. fem spelare. Dessa bör först och främst vara två riktigt bra backar och en center som både kan sätta en del mål och vara playmaker. En forward av Rynos klass går att hitta mycket billigt.

Redan nu, här är mina femmor nästa säsong:

Linkan-ny center-Danielsson
Ossi-ny back

Anger-Ottosson-Axelsson
Timmy-Printz

Fimpen-Falk-Ölvestad
Ronnie-ny back

Calle-Engqvist-ny forward
Eklund-Frylén

Juniorer som borde få chansen mer i A-laget:
Linus Persson
Tobias Lindström
Mattias Guter
Henrik Eriksson
Alexander Deilert
Tim Johansson-Bräck
Linus Kjell
karl-jarl

Inlägg av karl-jarl »

Tän att det finns realistiska chanser för att få hem Marcus Nilson, Daniel Tjärnqvist och Nils Eman, det känns ju riktigt bra! :D
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Diffe89 skrev:Tänkte göra som många andra och rejält se över spelartruppen inför nästa säsong.

Spelare med kontrakt:
Fredrik "Linkan" Bremberg (Ryssland ändå?)
Niklas Anger
Kristofer Ottosson
Edvin Frylén (om DIF haft en bättre ekonomi hade jag krävt att han sparkas)
Oscar Eklund
David Printz
Mark Owuya

Spelare som bör få förlängda kontrakt:
Daniel Larsson (på väg till NHL?)
Stefan Ridderwall
Timmy Pettersson
Ronnie Pettersson (om han vill fortsätta spela hockey)
Ossi Väänänen (man får väl drömma?)
Dick Axelsson
Nicklas Danielsson
Christian "Fimpen" Eklund
Andreas Engqvist
Nichlas Falk (om han vill fortsätta spela hockey)
Calle Gustafsson
Jimmie Ölvestad

Spelare som inte bör få förlängda kontrakt:
Thomas Johansson (slutar?)
Jiri Marusak (för dålig för de pengar han tjänar)
Pär Bäcker (inte utvecklats tillräckligt mycket)
Johan Ryno (håller inte tillräckligt hög klass)
Dennis Persson (inte tagit chansen)

Spelare som kommer att försvinna:
Patric Hörnqvist (Nashville)

Om vi lyckas skriva nya kontrakt med de som bör få sådana behöver vi alltså värva ca. fem spelare. Dessa bör först och främst vara två riktigt bra backar och en center som både kan sätta en del mål och vara playmaker. En forward av Rynos klass går att hitta mycket billigt.

Redan nu, här är mina femmor nästa säsong:

Linkan-ny center-Danielsson
Ossi-ny back

Anger-Ottosson-Axelsson
Timmy-Printz

Fimpen-Falk-Ölvestad
Ronnie-ny back

Calle-Engqvist-ny forward
Eklund-Frylén

Juniorer som borde få chansen mer i A-laget:
Linus Persson
Tobias Lindström
Mattias Guter
Henrik Eriksson
Alexander Deilert
Tim Johansson-Bräck
Linus Kjell
Jag håller med till stor del. Tycker dock att vi ska satsa på Ryno då han har potential att bli riktigt farlig. Frylén tycker jag inte är så himla dålig som många vill påstå, han är mycket bättre än Thomas J och Marusak. Självklart är det ingen spelare som ska spela i första eller andra-formationen.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Alltid svårt att förutspå värvningar då (iaf jag) inte har någon riktig koll vilken spelarbudget de kommer ha nästa år jämfört med föregående.
Ossi lär ju försvinna. Daniel Tjärnqvist skulle vara en fin ersättare.
Jag tycker annars att årets lag i stort sett är bra, de ändringar som görs på intiativ av DIF ska vara tydliga förstärkningar. Jocke Eriksson faller inte inom denna ramen och personligen har jag svårt att se den stora skillnaden mellla Bäcker och Eriksson.
Jag tycker också att man ska behålla Ryno. Han har en fin potential och om han bara får kontinuitet i ett lag kan han utvecklas enormt. Se bara på Danielsson som många ville ha bort innan den här såsongen.
Tycker man ska försöka hålla kvar samma målvakter, de lär ju bara bli bättre och bättre med tanke på ålder och det förtroende i föreningen som de får :wink:
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

isolerad skrev:
jensa öhling skrev:vad är det för fel på Säcken? Fick han vara kvar efter förra säsongen så vore det märkligt om man gjorde sig av med honom nu.
Hade inte Säcken ett treårskontrakt?

Det stämmer bra det..Går ut efter denna säsong
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

warrant skrev:
isolerad skrev:
jensa öhling skrev:vad är det för fel på Säcken? Fick han vara kvar efter förra säsongen så vore det märkligt om man gjorde sig av med honom nu.

Jag har faktiskt svårt att se någon ersättare till Säcken. Han har i det stora hela gjort ett bra jobb med det spelarmaterial som är tillgänligt, speciellt förra och förrförra säsongen. Jag personlig vill att DIF förlänger med Säcken eftersom jag absolut inte vill ha någon av de "standardtränare" som är tillgänliga i landet. Dessutom tror jag att DIF såsmåningom vill ha tillbaka Challe alternativt att Micke J tar över om ett par år.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kalle skrev:Jag tycker annars att årets lag i stort sett är bra, de ändringar som görs på intiativ av DIF ska vara tydliga förstärkningar. Jocke Eriksson faller inte inom denna ramen och personligen har jag svårt att se den stora skillnaden mellla Bäcker och Eriksson.
Eriksson är lite bättre än Bäcker på det mesta, bland annat som tekare, passare och avslutare. Vänligen se statistiken nedan och glöm inte att Eriksson är tredjecenter och att Bäcker spelade med Linkan föregående år.

Joakim Eriksson
2006-2007 Linköping Elitserien 55 12 25 37 42
2007-2008 Linköping Elitserien 35 9 16 25 46

Pär Bäcker
2006-2007 Djurgården Elitserien 55 9 24 33 32
2007-2008 Djurgården Elitserien 31 4 7 11 24

Jag håller med om att Eriksson inte är en "flashig" värvning, men det är en bra lösning på problemet att DIF inte har en bra andracenter. Nedan har jag lagt in +/- samt tekningsstatistiken

+/-
Name Team GP +/-
Voutilainen, Jukka HV71 35 16
Kudroc, Kristian SSK 37 15
Pakaslahti, Petri SSK 36 14
Davidsson, Johan HV71 34 13
Thörnberg, Martin HV71 37 13
Hahl, Riku TIK 34 12
Brunnström, Fabian FBK 36 10
Väänänen, Ossi DIF 30 9
Falk, Nichlas DIF 28 9
Åslund, Per FBK 33 9
Junland, Jonas LHC 36 8
Granak, Dominik FBK 35 8
Puistola, Pasi HV71 37 8
Pyörälä, Mika TIK 37 8
Bemström, Stefan SSK 37 8
Ledin, Per HV71 36 8
Petrasek, David HV71 37 8
Pihl, Andreas LHC 31 8
Eriksson, Joakim LHC 37 8
Skogs, Thomas MIK 34 8
Saravo, Pekka LHF 37 7
Pettersson, Timmy DIF 36 7
Danielsson, Nicklas DIF 37 7
Lintner, Richard FBK 24 7

Tekningar
Name Team FO FO%
Pakaslahti, Petri SSK 789 61,72
Hrdina, Jan HV71 604 60,76
Larose, Cory LHF 334 57,49
Johansson, Mikael FHC 349 56,73
Isaksson, Magnus LHF 194 55,67
Eriksson, Joakim LHC 614 55,37
Pirnes, Esa FBK 357 54,9
Steen, Oscar MODO 475 54,74
Kauppila, Jari HV71 473 54,55
Ottosson, Kristofer DIF 624 54,17

Sammantaget är Eriksson en center DIF behöver. Marcus Nilsson och Jarko Immonen är givetvis bättre Eriksson, men de har DIF sannolikt inte råd med. Om DIF garanterar honom speltid med Linkan samt matchar lönen i jämförelse med LHC är det inte otänkbart att Eriksson kan tänkas spela för Djurgården säsongen 08/09.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jag anser att vi har en tre andracentrar i Otto, Engqvist och Falk. Det vi behöver är en rikitgt vass förstacenter.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Håller med Rocker. Det man i så fall kan tänka sig är om Eriksson är billig (vilket jag inte tro han är). Annars tycker jag man kan spara pengarna och försöka få en riktigt bra center senare. Jag är en av dom som nånstans tycker Bäcker e lite underskattad, även om han knappast är en Mats Sundin.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Rocker skrev:
warrant skrev:
isolerad skrev:

Jag har faktiskt svårt att se någon ersättare till Säcken. Han har i det stora hela gjort ett bra jobb med det spelarmaterial som är tillgänligt, speciellt förra och förrförra säsongen. Jag personlig vill att DIF förlänger med Säcken eftersom jag absolut inte vill ha någon av de "standardtränare" som är tillgänliga i landet. Dessutom tror jag att DIF såsmåningom vill ha tillbaka Challe alternativt att Micke J tar över om ett par år.
Nej Säcken vill jag inte se. Han har inte fått spelarna att kämpa i alla matcher. Känns som att inget annat lag gör så dåliga matcher som vi gör lika ofta.

Bevisligen har det här laget en hög högstanivå, det gäller att bibehålla en hög nivå och inte leka bergochdalbana. Det har inte Säcken lyckats med.

Vad sägs om att bara ha Johansson och Montén som tränare nästa säsong?
i
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Säcken skall definitivt bort efter säsongen. Att förlänga med honom vore ett fiasko. Maken till ojämt spel och dåliga laguttagningar har i alla fall jag aldrig varit med om.

Jag tror att Kenta Johansson hade gjort otroligt mycket mer med denna trupp än vad Säcken gjort under dessa 3 säsonger.
Låst