Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Datsyuk_13 skrev:Lite reflektioner angående ledarstaben inför nästa säsong:

Har precis sett matchen mellan Bofors-Örebro och kan inte låta bli att imponeras av ett BIK som, med extremt små ekonomiska medel, har gjort en kanonsäsong så här långt. Att laget har tagit hela 22 trepoängare på 31 matcher är ju i det närmaste att betrakta som häpnadsväckande sensationellt med tanke på det spelarmaterial som man förfogar över.

Vad är det då som jag vill ha sagt med detta? Jo, nämligen det att jag tycker att man (faktiskt) ska plocka över Sam Hallam - årets tränare i svensk hockey - som ny headcoach till DIF nästa säsong.

Hallam är enligt mitt sätt att se på saken svensk hockeys näste stortränare och han har redan under sin relativt korta tränarkarriär bevisat att han har en särskild förmåga att varje säsong lyckas pressa ut max ur sina lag.

Personligen tycker i alla fall jag att det skulle vara grymt intressant att se om något elitserielag för en gångs skull vågar pröva en lite mer spännande, yngre tränare istället för att bara rulla runt på alla så kallade "etablerade 50-plussare" som man ibland kan bli så trötta på att man nästan kräks.

Som assisterande till Hallam skulle jag väldigt gära se att Montén fortsätter i sin nuvarande roll som så kallad backcoach. Därmed försvinner alltså Mikael Johansson från tränarstaben, som jag tycker saknar lite av den där "rakt-på-sak-attityd" som krävs för att lyckas fullt ut på den här nivån.

Som tredje part i tränartrojkan skulle jag vilja ha tillbaka Garpenlöv, som besitter ett otroligt kunnande inom hockeyn samtidigt som han har ett brett kontaktnät efter bland annat sina år som GM för Tre Kronor. I båset under matcherna ska hans uppgift i huvudsak vara att fokusera främst på anfallsspelet, samtidigt som han emellanåt också kan vara en "hjälpande hand" för Järlefeldt i bland annat scouting/rekrytering av spelare.

Låter detta som en framgångsrik formel eller vad har ni för åsikter?
Kloka ord. Delar det mesta av dina åsikter.

Däremot har flera lag redan visat att det går tänka nytt på tränarsidan. Luleå, Modo, Saik och Brynäs har alla "nya" tränarnamn.
Många har nått fina framgångar så varför skulle inte DIF våga testa nytt?
Viktigast är att sportchef, tränare och lagbygge passar ihop. Många tränare som är briljanta i vissa lag får sparken i ett annat lag. Mycket tack vare att spelartrupp och tränarfilosofi inte passar varandra.
Anders Forsberg i Saik gör ett mästerligt jobb där. Inte säkert att han skulle vara lika lyckosam i vår klubb.

Här är sportchefen huvudansvarig och den viktigaste personen för att rätt tränare anställs.
Saik har en överlägsen sportchef jämfört med vår JJ. Bara att titta på värvningar av tränare och spelartyper. De passar som handen i handsken.

För oss verkar den viktigaste faktorn vara att man är född 08.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jerka
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jerka »

Jag skulle vilja se Garpenlöv som Sportchef i Djurgården då han, som scout, har ett öga för detaljer hos spelare och som säkert skulle kunna matcha ihop ett lag som lyckas skapa kemi i kedjorna på ett annat sätt än Järlan gjort. Han har ju också garanterat större koll på spelarna ute på marknaden än många andra.

Jag har själv inte följt Bofors och Sam Hallam under säsongen, men jag köper tankegången om att vi måste våga satsa på framtidsnamn istället för att nöta gamla "säkra" kort. Det är viktigt att tränarna kan få ut max av spelarna, likt Tommy Jonsson i Brynäs, och Forsberg i SAIK (som sagt), annars kommer man alltid behöva slanta ut stora summor pengar för att få resultat.

I övrigt, är det någon som har koll på Ziga Pavlin i Troja? Såg att han är en storväxt 2-vägsback i bra ålder, men har inte sätt honom spela.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Datsyuk_13 skrev:
Som assisterande till Hallam skulle jag väldigt gära se att Montén fortsätter i sin nuvarande roll som så kallad backcoach.

That's when I reach for my revolver.
Magnutz

Re: Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och la

Inlägg av Magnutz »

Shitkicker skrev:
Datsyuk_13 skrev:
Som assisterande till Hallam skulle jag väldigt gära se att Montén fortsätter i sin nuvarande roll som så kallad backcoach.

Velvet?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Shitkicker

Re: Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och la

Inlägg av Shitkicker »

Magnutz skrev:
Shitkicker skrev:
Datsyuk_13 skrev:

Velvet?
Mmm, jag skall jaga Montén ur stan genom att kasta Velvet Revolver-CDs efter honom. "And STAY OUT! Go be fat somewhere else."
Magnutz

Re: Re: Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster oc

Inlägg av Magnutz »

Shitkicker skrev:
Magnutz skrev:
Shitkicker skrev:
Datsyuk_13 skrev:

Velvet?
Mmm, jag skall jaga Montén ur stan genom att kasta Velvet Revolver-CDs efter honom. "And STAY OUT! Go be fat somewhere else."
:lol: med Slash-hatt på huvudet!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
jensa85

Silly Season 2012/2013, Nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av jensa85 »

Ta bort tråden om ni vill vara fjantiga men jag tycker iaf att denna tråd är högst aktuell nu då nästa säsong redan diskuteras flitigt i 11/12 sillytråden samtidigt som det diskuteras nuvarande säsong.
Därför tycker iaf jag att denna tråden är helt på sin plats.

Nu tänkte jag skriva ner lite av mina tankar inför 12/13. (Jag räknar med att vi är ett ES-lag även då, kaxigt jag vet)

Ledarsidan
Här MÅSTE det göras något. Skulle gärna se att hela tränartrion samt JJ får gå efter nuvarande säsong. Ersättare har jag inga direkta förslag på i nuläget men det KAN INTE bli sämre iaf.
Denna och förra säsongen är bland det grövsta jag sett DIF underprestera någonsin.
Hur som helst så ska personerna som tillsätts "gå hand i hand" med varandra så att säga. Speciellt då Sportchef och Huvudtränare.

Målvakter
Både Wesslaus och Sandbergs kontrakt löper ut efter denna säsongen. Vill Wesslau stanna utan att kräva allt för fet lön så ska han också göra det. MEN han MÅSTE isf ha en bättre backup som kan gå in och spela 10-15 matcher utan att spelarna och vi fans fullständigt skiter ner oss. För helt klart är det att Gustaf inte pallar (vem fan gör det) att stå i stort sett samtliga matcher under en säsong.

Så alternativ 1 är. Förläng med Wesslau och ta in en målvakt utifrån som backup (ja det kan man faktiskt göra DIF även fast man har egna juniorer)

Alternativ 2. Ta in Tellan och gör samma sak med backup som i första förslaget. Tycker att Tellqvist har varit helt okej i Modo, dessutom är han som bäst i slutet av en säsong och i slutspel.
Sen är jag övertygad om att han skulle lyfta sig ytterligare en nivå om han fick spela för DIF.

Personligen hoppas jag på det senare alternativet men även det första är fine för mig. Självklart finns det andra intressanta målvakter som står utan kontrakt efter säsongen med som säkert hade funkat.

Sammanfattningsvis är målvaktssidan något jag inte är allt för orolig över. Blir en lite högre lönepost totalt sett iom att backupen lär kosta mer än Sandberg. Men det är det veeerkligen värt.

Backar

Av de etablerade backarna är det bara Kyle och Tjärnqvist som har kontrakt över nästa säsong.

Erik Gustafsson har kontrakt tom 13/14 men han är absolut inte redo att spela i ES redan nästa säsong, det finns bara inte. Låt han spela i AS/Division 1/J-Laget.
Philip Holm har även han kontrakt och borde funka som en utfyllnads/sjundeback.

Vill se förlängningar på både Holmqvist och framförallt Printz. Boumedienne är alldeles för ojämn och Claesson får gärna åka över till Nordamerika.

Alltså måste iaf minst två etablerade backar in för att detta ska kännas lite tryggare än årets uppsättning.
Daniel Fernholm borde absolut bli Boumediennes "ersättare", lär knappast kosta mer än #78 heller. Stabil tvåvägsback som säkert hade kunnat bli en väldigt viktig back i många år framöver.
Personligen har jag lämnat "sveket" bakom mig och skulle välkomna han med öppna armar.

Hade väldigt gärna sett Pierre Johnsson som DIF-back nästa år. Tyvärr sitter han ju på kontrakt. Även Tollefsen har ett optionsår i sitt kontrakt, annars hade han varit en bra värvning.
Har inte kollat runt vad som blir ledigt så noga annars men en riktigt stabil defensiv back vill jag ha in iaf.

Detta ger följande backuppsättning.

Daniel Tjärnqvist, TVB
Kyle Klubertanz, OFB
David Printz, DFB
Philip Holm, TVB
Andreas Holmqvist, OFB
Daniel Fernholm, TVB - NY
VAKANT, DFB - NY

Sju backar varav någon junior säkert lär stå uppsatt som åttonde/nionde back.
Ett klart plus mot i år då "VAKANT" givetvis ska vara bättre än Fredrik Claesson, vilket inte borde vara så jättesvårt att hitta. Fernholm har inte lika hög högstanivå som Bom-Bom men är betydligt mer stabil.

Centrar
Här känns det väldigt klurigt hur man ska göra inför nästa säsong.
Bara Jonas Almtorp har kontrakt av 11/12 truppen. Även Weigel men han lär väl inte räknas in som en ordinarie topp4-center från start iaf.
Ottosson, Norman och Fimpen är de tre centrar vars kontrakt löper ut.

* I "Ottos" fall är en förlängning självskriven, frågan är bara vilken centerroll han ska ha. Personligen ser jag nog honom som en andracenter.

* John Norman har lyft sig betänkligt på slutet och borde trots allt få ett nytt kontrakt. Kan göra ett bra jobb i en 3/4-lina. Tyvärr är han en usel tekare, så bättrar han sig inte där kanske han kan gå som ytterforward vilket han gör titt som tätt nu med.

* Även "Fimpen" ska givetvis vara kvar. Motivering behövs överhuvudtaget inte.

Då sitter vi då med 4+1 centrar men utan förstacenter. Givetvis skulle Andreas Engqvist vara den perfekta första centern även om jag tror folk kan få lite väl höga krav på hans offensiv. Dock tror jag mycket väl han skulle kunna göra 30-40 vilket får ses som väl godkänt av en tvåvägscenter.

Sammanfattningsvis har vi då 5 etablerade centrar plus en junior. Känns bra med bredd och även mer spets på just denna fronten då just centersidan har varit ett problem på senare tid.

Centrar 12/13:
Kristofer Ottosson
John Norman
Jonas Almtorp
Christian Eklund
Fredric Weigel
Andreas Engqvist - NY

Forwards

Av våra ytterforwards som sitter på kontrakt över nästa säsong vill jag bara behålla:
Marcus Nilson
Pontus Åberg
Jimmie Ölvestad

* Mattias Carlsson MÅSTE vi hitta en ny klubb till. Snart 30 matcher spelade och han har synts på isen i typ 5. Dessutom bara 6 futtiga poäng och man kan slå fast att det blev ett stort misslyckande. Sånt händer DIF, svälj stoltheten, bryt kontraktet och gå vidare med ett annat namn.

* Daniel Brodin tror jag skulle må bra av att byta klubb, han har kört fast känns de som. Tycker personligen att han har ungefär 0 av de egenskaper som krävs för att vara nyttig för ett Elitserielag i ishockey. Fattar inte att han kunde få spela med Tre Kronor i fjol (även om han var liiiiite bättre då)
Visst det är en "egen produkt" och allt. Men man måste faktiskt tänka lite på det sportsliga också.

Ytterforward ska vi förlänga med:
Mario Kempe
Tim Eriksson

Ja, det är faktiskt bara dom två som jag i nuläget skulle kunna tänka mig att behålla. Tycker man har hittat något av Elitseriens bästa fjärdekedja med de bägge och Fimpen emellan.
Visserligen skulle de vara intressant att se Kempe i en 1:a/2:a kedja med för den delen.

Ytterforwards som lämnar DIF blir alltså:
Mathias Tjärnqvist
Mattias Carlsson
Patrick Cehlin
(Mika Zibanejad)
Daniel Brodin

Då jag tycker att vi ska ha iaf 9 ytterforwards i truppen från start ska ytterliga namn in givetvis.

* Fredrik Bremberg är 39 år fyllda till nästa säsong men ska GIVETVIS få avsluta sin fantastiska karriär i just DIF. Med ny ledning tror jag detta kan bli verklighet. Han kommer knappast kräva någon monsterlön heller för den delen. Lär väl inte spruta in 50-60 poäng som i fornstora dagar men uppemot 40 tror jag är fullt möjligt.

* Martin Ylven Laumann blir våran nya "elaking". Kanske inte världens största talang rent tekniskt men kan vara oerhört nyttig för ett lag om han används på rätt sätt. Brodins ersättare så att säga.

* Patrik Lundh värvas "tillbaka" från Färjestad där jag tycker han varit riktigt bra. Kan även täcka upp på centersidan om det behövs. Men personligen ser jag gärna honom som ytterforward. Kvick och en spelare som jag tror skulle kunna producera massa poäng om han ges förtroende.

Då har vi nu följande ytterforwards:
Jimmie Ölvestad
Marcus Nilson
Pontus Åberg
Tim Eriksson
Mario Kempe
Fredrik Bremberg, NY
Martin Ylven Laumann, NY
Patrik Lundh, NY
J20 spelare (Har inte tillräcklig koll på J20 för att bestämma vem)

Summa summarum ger denna lilla analys på läget att Djurgården kommer ha följande lag 2012/2013.

Målvakter:
32. Mikael Tellqvist, 33 /41. Gustaf Wesslau, 27
00. NY, Backup

Backar:
07. Andreas Holmqvist, 31
33. Daniel Fernholm, 29
34. Daniel Tjärnqvist, 36
36. Philip Holm, 21
49. Kyle Klubertanz, 27
55. David Printz, 32
00. NY, DEF-Back
00. J20-Back

Forwards:
04. Marcus Nilson, 34
09. Kristofer Ottosson, 36
18. Jonas Almtorp, 29
19. Jimmie Ölvestad, 32
20. Christian Eklund, 35
21. Andreas Engqvist, 25
23. Fredrik Bremberg, 39
24. Fredric Weigel, 20
26. Tim Eriksson, 30
35. Martin Ylven-Laumann, 24
37. John Norman, 21
46. Pontus Åberg, 19
70. Mario Kempe, 24
79. Patrik Lundh, 24
00. J20-Forward

Givetvis måste man ju leka lite med formationer också.

Bremberg - Engqvist - Nilson
Lundh - Ottosson - Åberg
Ölvestad - Almtorp - Ylven-Laumann
Eriksson/Norman - Eklund - Kempe/Norman

Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Fernholm - NY
Holm

Detta laget med nya hungriga tränare skulle vara väldigt intressant att se. :wink:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Silly Season 2012/2013, Nyförvärv, förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

Trycker ihop dom i samma tråd. Vi hade debatten om vi skulle skapa en ny tråd men tycker vi kör vidare i samma. För det kommer ju bli samma prat i båda trådarna annars. Så uppdaterar vi bara trådnamnet efter säsongen.

Bra inlägg för övrigt. Uppskattas!
Expert.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

SirDIFalot skrev:Trycker ihop dom i samma tråd. Vi hade debatten om vi skulle skapa en ny tråd men tycker vi kör vidare i samma. För det kommer ju bli samma prat i båda trådarna annars. Så uppdaterar vi bara trådnamnet efter säsongen.

Jaja, förstår verkligen inte det krångliga med att ha en för 11/12 och en för 12/13, snarare tvärtom.
Men det är ju inte jag som är polis här inne (Bra det kanske) :wink:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

jensa85 skrev:
SirDIFalot skrev:Trycker ihop dom i samma tråd. Vi hade debatten om vi skulle skapa en ny tråd men tycker vi kör vidare i samma. För det kommer ju bli samma prat i båda trådarna annars. Så uppdaterar vi bara trådnamnet efter säsongen.

Jaja, förstår verkligen inte det krångliga med att ha en för 11/12 och en för 12/13, snarare tvärtom.
Men i slutändan skulle det bara bli två exakt likadana trådar, första 3-4 inläggen skulle vara korrekt. Gällande framtiden i enda tråden och nutid i den andra.

För övrigt så tror jag du kan stryka Laumann-Ylven och ta in Ludwig Blomstrand. Borde vara en smartare och billigare lösning. Weigel måste för övrigt få sin chans snart tycker jag.

Och tvivlar starkt på att vi kommer bryta några kontrkat. Möjligtvis med Carlsson men inte en chans med en sån som Brodin.
Expert.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

SirDIFalot skrev:
jensa85 skrev:

Men i slutändan skulle det bara bli två exakt likadana trådar, första 3-4 inläggen skulle vara korrekt. Gällande framtiden i enda tråden och nutid i den andra.

För övrigt så tror jag du kan stryka Laumann-Ylven och ta in Ludwig Blomstrand. Borde vara en smartare och billigare lösning. Weigel måste för övrigt få sin chans snart tycker jag.

Och tvivlar starkt på att vi kommer bryta några kontrkat. Möjligtvis med Carlsson men inte en chans med en sån som Brodin.
Nja, det vettifan. Men skitsamma.

Jo absolut, jag TROR inte heller att allt kommer slå in, detta var dock hur jag VILL ha det.
Blomstrand har jag egentligen aldrig sett spela så vet inte om han skulle hålla för elitserien.

Och det där med att bryta kontrakt lär heller aldrig hända just för att det är Djurgården vi pratar om. Där får man inte göra sådana dumma saker mot spelare som inte platsar. Tyvärr.
Men mitt önsketänkande vill iaf ha det som mitt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Tycker att vi kan ta in den gamla DIF spelaren Mikael Ahlén istället för Laumann. Ahlén är ju en tuff spelare men som även kan producera en hel del framåt och som säkerligen inte begär en hög lön. Alternativt Henrik Eriksson i Mora som är en riktig "pain in the ass" vilket han visar här.

:lol:
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Både Hank Eriksson och Mikael Ahlén skulle gå före Laumann i min bok.
Expert.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Nummer19 skrev:Tycker att vi kan ta in den gamla DIF spelaren Mikael Ahlén istället för Laumann. Ahlén är ju en tuff spelare men som även kan producera en hel del framåt och som säkerligen inte begär en hög lön. Alternativt Henrik Eriksson i Mora som är en riktig "pain in the ass" vilket han visar här.

Aa, den där är klockren. Jag skulle vilja se en riktig checkingline nästa säsong. Kanske bestående av Blomstrand, Brodin och Eriksson (center)? Jimmie, Otto och Mackan har gjort det bra och kan - vad mig beträffar - gärna få fortsätta tillsammans. Dessutom tycker jag att Fimpen, Timpa och Kempe har fungerat bra, och ser ingen anledning till att splittra den formationen. Då återstår det bara en förstakedja, vilket är något knivigare att sätta samman. Almtorp och Carlsson ser jag helst att man skickar tillbaka till SSK. Bremberg och Nicke D vore rena drömmen, men det kan man nog glömma med en gång. Kanske Broc Little fortfarande kan vara intressant som förstecenter/winger?
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Nummer19 skrev:Tycker att vi kan ta in den gamla DIF spelaren Mikael Ahlén istället för Laumann. Ahlén är ju en tuff spelare men som även kan producera en hel del framåt och som säkerligen inte begär en hög lön. Alternativt Henrik Eriksson i Mora som är en riktig "pain in the ass" vilket han visar här.

Nja.. :)
Låst